Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - quandt1960

#1
BMW i3 / Sv: 2018 I3 38000km, begredelig tilstand på bremseskiver
torsdag 29. oktober 2020, klokken 15:26
Sitat fra: Ferry på onsdag 21. oktober 2020, klokken 18:26
Mye grums i navet der. Særlig rundt ringen der felgen ligger tett inntil. Ta en runde med stålbørsten der også, og innvendig på felgen. Og få på noe fett før hjulet settes på. F.eks. white grease på spray. Jeg fikk nærmest sjokk da jeg kikka i navet på felgen første gang. Det var mye tæring i aluminiumen. Siden har jeg smurt med fett ved hvert hjulskift. Det holder korrosjonen i sjakk. Og det er lettere å skifte hjul neste gang. En dæsj fett på skruen som holder bremseskiva, mens du ennå kan løsne den..

Husk å bruke kost med rustfritt stål på alu.
#2
BMW i3 / Sv: Maskinvask
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:52
Sitat fra: SveinJ på torsdag 15. oktober 2020, klokken 19:45
Hvorfor skal «haifinna» skrus av? Den står jo ikke i veien for noen vaskeprosesser.

Blir for mye press/moment på skruen som holder den fast, kan bli revet av
#3
BMW i3 / Sv: Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:34
Sitat fra: marte3no på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 08:16
Min 94Ah har socmax på 27,7. Jeg spurte forhandler i forbindelse med service om å sjekke rundt dette. Svaret var at "dette er en meny bileier egentlig ikke skal gå inn i".
Jeg er ikke helt fornøyd med det svaret...

Det skjønner jeg godt for det var et helt latterlig svar. Kunne like gjerne vært ærlig og sagt, jeg vet ikke. Den enkleste måten å lese SOCmax ut på er via BMW Connected i nettleseren og XHR. Imidlertid, denne verdien er flyktig basert på lademåte, bruk og temperatur. Eneste måten å virkelig måle den reelle SOH, altså state of health på batteriet og dermed indirekte den virkelige SOCmax er med et spesialverktøy BMW sertifiserte verksteder har hvor en måler utlading på batteriet m.m. Så å lese ut SOCmax via menyen er bare en momentanverdi der og da basert på ladehistorikk, temperatur og bruk.
#4
BMW i3 / Sv: 2018 I3 38000km, begredelig tilstand på bremseskiver
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 13:05
Gå inn på hemmelig meny, aktiver service role mode. Da deaktiverer du ABS og antisladd. Dermed også regenerering. Dermed kan du belaste skivene som en vanlig bil. Jeg gjør dette minst en gang i måneden for å slipe bremsene godt. Kvaliteten på BMW i3 sine orginale skiver er ubrukelig. Ikke verdig en BMW. De stripene skyldes at det kommer småsteiner inni en veldig myk kloss og blir værende der og riper opp skivene slik. 
#5
BMW i3 / Sv: Vindu går ikke ned ved åpning av dør
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 13:02
Ja, har hatt det på andre BMW Coupé. Om det ikke fungerer å reinitialisere med knappen så må den leses ut og modulen kodes på nytt. Om det da ikke er en intern feil på selve modulen eller lederen.
#6
BMW i3 / Sv: Flere hk i i3 94ah?
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 12:57
Sitat fra: Elbilusikker på søndag 05. juli 2020, klokken 01:40
Eier en i3 94ah.  Før jeg kjøpte den så testa jeg en i3s. Og lurer på om det er samme motor i disse? Og at BMW kun har hentet ut mere ytelse i i3s?   Kan man hente ut mere ytelse i vanlig i3 ? Noen som har gjort det? Ser noen selger pedalboks som skal gi bedre akselerasjon.  Noen som har testa den?

Det er samme motor men i3s har litt andre type lagre internt (super lav motstand), så er det en litt annen programmering av frekvensomformeren som styrer momentkurven i i3s
#7
BMW i3 / Sv: Feilmelding bremser
søndag 26. april 2020, klokken 13:30
Håndbrekk må være av for at aktuator skal justere seg selv til nullstilling etter bytte av kloss om en ikke har diagnoseutstyr.
#8
BMW i3 / Sv: Hvorfor så stor buffer på 94ah?
søndag 26. april 2020, klokken 13:28
Kjenner ikke til mini så godt men regner med den kjører samme oppsett og teknologi som BMW selv. BMW i3 har ikke en fast buffer men en vandrende buffer basert på hvordan du lader og hvordan batteritemp er over tid. Nå om vinteren vandrer min ned til 28.8 fra 29.6 om sommeren grunnet kaldere utetemp samt mer bruk av hurtiglading. Ved høyere utetemp samt topplading med vanlig shuko vil en se at socmax sakte vil vandre tilbake over 29 på en 94Ah. Ved mye hurtiglading så øker buffer i bunn og spesielt topp for bedre å ivareta batteriet over tid. Den faste kapasiteten BMW oppgir brukes som referanse ved en evt. garantisak med 70% gjenværende batterikapasitet. Den eneste korrekte måten å virkelig måle buffer og max batterikapasitet kan kun gjøres på BMW verksted med riktig spesialutstyr for det. Forøvrig er batteriet i 94Ah det batteriet av alle el-biler det beste mht levetid og har en bevist ladesyklus på over 4000 hvor den likevel beholder minst 80% kapasitet. Det tilsvarer vel nesten 600-700000km.
#9
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
søndag 26. april 2020, klokken 13:20
i3 er litt spesiell, det er et vanlig MacPherson oppheng men fjørene på i3 har lite vandring og fjørene er såvidt komprimert og kan vandre litt sideveis, en kan da tro dette er lagerfeil. Med det i tanken så vandrer fjøren litt mer enn på vanlige biler og kan gi gnissing i toppen. Jeg selv har klunkelyder på en nesten ny i3 og det er et vanlig problem på i3. Med stivt oppsett som dette samt salting og korrosjon så får tårnlageret mye juling. Jeg skal reklamere mitt, lyden var allerede der ved 7000km etter et år fra ny og mange klager på dette. Det er en ganske enkel jobb. Anbefaler bruk av korrekt verktøy for fjørkomprimering og ikke det biltema greiene der. De er farlige og skader lett lakken på fjøren. Husk å bytte bolter i topp. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-94-hat/repair-manuals/31-front-axle-front-suspension/31-31-spring-struts/1VnXnypWyD
#10
BMW i3 / Sv: Feil rekkevidde ved bruk av navigasjon (i3 120ah)
søndag 23. februar 2020, klokken 20:42
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:39
At bilen lærer av hvordan du kjører og hvor du kjører er opplagt. Det vet jeg som bor på 300 moh og jobber på 2 moh....og har kjørt i3 til jobb i 4 år  :)
Stemmer det. Du kan nullstille den om du ønsker, feks om du kjøper en brukt i3 så lærer den seg ditt kjøremønster og du får en mer riktig rekkeviddeberegning.

Ja Samco, jeg har drømt det så ble det slik  :laugh:
#11
BMW i3 / Sv: Feil ved hurtiglading
søndag 23. februar 2020, klokken 20:39
i3 er veldig sensitiv for fukt rundt ladekontakt. Opplever det når det regner mye noe også andre i3 eiere rapporterer om på andre forumer. Videre har jeg opplevd at det er ladestasjonen som gjør det. Lite sannsynlig det er noe med bilen, da ville du fått feilmelding om det.
#12
BMW i3 / Sv: Ladeeffekt på Maksimal, redusert og lav innstilling?
søndag 23. februar 2020, klokken 20:37
Sitat fra: turfsurf på fredag 21. februar 2020, klokken 10:16
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. februar 2020, klokken 06:46
Du har ikke lov å hekte en masse ting på ladekursen - skal være en dedikert kurs. Er vel en årsak til det....
Dette stemmer ikke helt. Det er tillatt med delt kurs i frittstående garasje.

Hva mener du med delt kurs? Om den er delt for flere ladere er det vel greit men ikke om den blandes med andre forbrukere, skal være dedikert til el-billading. Du skal ha et overspenningsvern, min 16A jordfeilbryter med B karakteristikk som også tar evt DC lekkasjestrøm tilbake til anlegget. Du bør ikke leke med dette, få en elektriker til å fikse det da gjør de det iht NEK400 samt at du får samsvarserklæring. Om huset brenner ned og du ikke kan vise til samsvarserklæring så skal jeg love deg det kan bli dyrt om det er ladeanlegg som startet brannen. Mode 3 lading med ladestasjon koblet opp med 32A trefase kan gi deg maks 11kW, det ombordladeren klarer maks med AC. Du vil ligge rundt 30A da litt avhengig av evt spenningsvariasjon inn fra nettet
#13
BMW i3 / Sv: Feil rekkevidde ved bruk av navigasjon (i3 120ah)
mandag 10. februar 2020, klokken 10:43
Sitat fra: Samco på søndag 09. februar 2020, klokken 10:15
Riktig bruk GPSen.og i3 lærer ikke selv ved kjøring.

Den gjør det, gom og rekkeviddeberegningen kan nullstilles via "service-menyen" i clusteret. iDrive er koblet til dette og GPSn bruker det. GPSn til de nyere BMWne er veldig avansert og den snakker med andre BMWr uten at du ser det.
#14
BMW i3 / Sv: Feil rekkevidde ved bruk av navigasjon (i3 120ah)
tirsdag 04. februar 2020, klokken 14:41
Noe jeg vet og også har testet. Kan google det
#15
Det er en god pris! Kjøpte en 94ah FC med alt til 284000 som og var en god pris ifjor. billigste 120 jeg fant da var 330000 med alt utstyr
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA