Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - marius3003

#1
Kjøpe elbil? / Sv: 170K: MG ZS, Leaf eller Ioniq
fredag 14. juni 2024, klokken 16:32
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 13. juni 2024, klokken 23:30Kinabiler vil jeg styre unna av mange årsaker.

Erfaringen min med eldre Leaf, er at det er en bil med svært liten risiko for overraskelser.

Og det er en bil man kan ha uten at det behøver å koste så mye, dersom du tar vare på den.

Når det skjer overraskelser:
Så er det gjerne ting man kan fikse sjølv, som å lade startbatteri, eller kople ut batteriet for å resette bilen, bytte viskere, fylle luft osv. Vaske den mm.
Det er ikke så ofte det ryker komponenter, men hvis det gjør det, så er det nok opp til deg om du finner dyr eller rimelig utvei. Slitedeler er kurrante.

Når det gjelder batteri uten aktiv kjøling:
Da taper batteriet seg fort.  Men det er ikke en overraskelse. Batteriet holder seg bra i mange år hvis du behandler det skånsomt, eller det taper seg fort hvis du behandler det dårlig. Du får det batteriet du fortjener. Det er gjerne høy temperatur i kombinasjon med høy lading over tid som får batteriet til å tape seg.
Med 30- og 40-kwt batteri, har du flere muligheter til å misshandle batteriet, så disse batteriene kan nok tape seg fortere enn 24kwt batteriet.
Cellene til 24-kwt fikk du lada opp til 4,1V. De første årgangene hadde også en 80%innstilling hvor du kunne begrense ladinga ved 4V for halvere aldringa, så kunne man fullade når man planla langtur. Nyere batterier kan du lade opp til 4,2V.
Med 24-kwt batteri, gikk ladeeffekten fort nedover, når batteriet var ca halfullt, og da gadd man ikke vente langer, og man kjørte gjerne videre til neste lading straks man hadde nok. 30kwt kjører høy ladefart opp til høy soc, og bilen overlater til bilisten å stoppe hurtiglading i tide. Teslabjørn var tidlig ute med en video hvor han viste hvordan man kan misshandle 30kwt batteriet ved å hurtiglade høyt opp så det blir glovarmt.

Folk har ulikt tidsperspektiv på bil:
Noen vil ha bilen i bruk i mange år, uten at den skal koste så mye. Og at den skal beholde rekkevidda best mulig.
Andre har perspektiv på at bilen er noe man har i en leasingperiode på 3 år, og noen har et perspektiv på dagens kjøretur, og ikke noe mer enn det.

Sjølv så har jeg holdt meg stort sett til å kjøpe usa-leafer: 80% av dem er gått på Leasing, og gjerne i varme stater, og deretter finner man biler som har så dårlig batteri at man får nytt på kapasitesgarantien.

Det er enkelt å ta vare på bilen:
Parkere svalt, helst i kjeller, og på middels batterinivå.
Holde den tørr og rein. Lufte ut etter vinterkjøring, og bruke AC for å få ut fuktighet på kysten om vinteren, og varmeapparat for å fjerne is i innlandet. Jeg har funnet ut at for å velge mellom varmeapparat eller AC om vinteren, kan man styre det ved å velge høy eller låg temp.
Interiøret kan man støvsuge og tørke over med fuktig mikrofiberklut.

Jeg har ikke forstått enkeltes behov for å ødelegge bilen:
Pakere i sola med fullada batteri. Hurtiglade isskalt batteri eller på høy SOC, eller kjøre kaldt batteri med høye strømmer, eller kjøre batteriet varmt  om sommeren. Parkere med fuktig kupe, som får kontakter til å irre. Røyke eller frakte  hunder i bilen. Jeg trur tekstilene har dårlig kjemi med både røyk og hunder. Det kan muligens gå bra med laborador som bader til daglig, men har du skitne hunder i bilen, klarer du kanskje aldri å få ut lukta. Søle rundt med vaskemidler så knapper til girspak og infotainment klistrer seg fast og henger seg opp. Det er stygge greier. Bulke skjermer. Kjøre med lågt dekktrykk. Kjøpe dårlige vinterdekk og hjul med tpms som ikke passer. La være å vaske felger, så de irrer og lekker luft.

Sjekkpunkter på bruktbil:
SOH og kapasitetsbarer.
Hvor mange kwt batteriet har, når det er fullada.
Dekk, tpms, felger.


Tusen takk for veldig mye nyttig. Jeg er nok i den kategorien som ikke vil låne penger til å kjøpe bil, ikke vil ha en nybil og som ser på det som et fremkomstmiddel fra A til B. Hehe. Det økonomiske aspektet er veldig viktig for meg.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: 170K: MG ZS, Leaf eller Ioniq
fredag 14. juni 2024, klokken 16:30
Sitat fra: automat på fredag 14. juni 2024, klokken 12:13Jeg er fornøyd med min 28kWh Ioniq, og mener det er en av de bedre bilene å kjøpe hvis man har begrenset budgett. Den er velutstyrt. Og selv om den har lite batteri, så har den lavt forbruk, og den hurtiglader raskt. Det går derfor å bruke den på langtur. Ulempene er mangel på app (kom på 20 mod) og middels fremkommelighet på vinterføre. Jeg har ikke opplevd deletilgang og delepriser som noe problem.

Mitt ankepunkt mot Leaf er mangel på aktiv temperaturstyring av batteri, samt Chademo. Hurtiglader man sjeldent, så betyr ikke dette så mye.

MG er Kinabil, og kjøp av disse har en politisk side. Forholdet mellom Kina og Europa er ikke så veldig godt om dagen, og EU kommer med høye straffetoller til kinesiske elbilprodusenter.

Selv om man ikke bryr seg om det politiske, så kan man bli rammet av konsekvensene. Hva skjer med deletilgang hvis «ditt» merke skulle trekke seg fra det europeiske markedet?


Godt poeng om Kinabiler, det hadde jeg ikke tenkt på. Da er nok MG fort uaktuell.
Hva gjør "aktiv temperaturstyring av batteri"? Påvirker dette levetiden?
Vil nok primært hjemmelades, men kan se for meg at det ligger en tur til dyreparken i Kristiansand en sommer frem. Fra Oslo så vil nok det kreve litt hurtiglading på veien.    WLTP på Ioniqen er jo veldig imponerende sett opp mot batteristørrelsen. Det tyder på at den er "billigere" i drift ved at den må få flere km ut per kWt? Eller er jeg helt på bærtur, hehe.

Uansett, takk for et nytt innspill!
#3
Kjøpe elbil? / Sv: 170K: MG ZS, Leaf eller Ioniq
fredag 14. juni 2024, klokken 16:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. juni 2024, klokken 15:34Er alltid en idiot som foreslår noe en ikke ber om. La meg være den i dag, med en dyrere bil.

Dersom du går opp til 210-230.000 kan du få en 2019 Kia e-niro Exclusive med 2 år garanti igjen på hele bilen. Denne er det ok plass i, gode fjører på fartshumper, og mulighet for taklast (tilhengerfeste kom på senere modeller).
Får med veldig gode seter, kjempebra stereoanlegg osv.
F.eks. denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=352002485

Da har du og mulighet til å kjøre på fjellet uten masse ladestyr, siden den har WLTP på 455km. Er og god plass til baksete/barnesete, pluss den er ganske høy og praktisk.

Takk for et idiotsvar, hehe.  Det var veldig interessant faktisk. Mulig jeg heller skal spare litt mer og vente enda litt lenger, for å få råd til å legge på litt ekstra i kjøpesummen.   Nesten dobbel WLTP har jo stor betydning!
#4
Kjøpe elbil? / Sv: 170K: MG ZS, Leaf eller Ioniq
torsdag 13. juni 2024, klokken 19:00
Sitat fra: Radial på torsdag 13. juni 2024, klokken 16:08Ville gått for Leaf, ene og alene fordi den er det veldig enkelt å vedlikeholde og skaffe deler til den.

Hyundai har helt syke delepriser.

MG får du ikke deler til omtrent, kun forhandler til blodpriser... alternativt Aliexpress.

Takk! Det var et nyttig innspill.
#5
Kjøpe elbil? / 170K: MG ZS, Leaf eller Ioniq
torsdag 13. juni 2024, klokken 12:03
Tittelen sier egentlig sitt. 
Jeg planlegger et bilkjøp og har spart opp ca. 170 tusen som jeg vil bruke. Idag har vi en Nissan Leaf 2014-mod.  Vi er familie på 3, snart 4. Bor i Oslo og kjører stort sett småturer i ny og ne. Sykler til jobb.

Ønsker å bytte ut dagens bil primært pga rekkevidden.
Ser at MG ZS (2020-2021), nyere Leaf(2018+/-) og Huyndai Ioniq (2018+/-) kan gå innenfor budsjettet. Ser ut som alle har en oppgitt WLTP som er ca. lik, litt i underkant av 300 KM. 


Jeg sliter med å skille mellom bilene.  MG ZS vil fortsatt være i garantitid, og virker litt romsligere. Men jeg er mer usikker på merket, levetid batteri, rust osv.  Leaf virker som et trygt kjøp, da den jeg har nå har vært et ekstremt økonomisk og enkelt bilhold.   Ioniq har jeg ingen referanser på egentlig.

Spørsmålet er derfor til dere som er mer kjent med modellene - hvilken ville du gått for, og hvorfor?
#6
Kjøpe elbil? / Elbil-alternativer til Toyota Bz4x?
torsdag 24. februar 2022, klokken 19:05
Hei!

Jeg har over lang tid forsøkt å overbevise min far om at hans neste bil selvsagt må være en ren elbil. I forrige uke havarerte bilen hans, så nå må han ha en ny bil ganske snarlig. Helst innen utløpet av sommeren.

Han har en del krav, så jeg hadde egentlig mistet håpet på å få overbevist om en elbil.
Kravene hans er 4 hjulstrekk, tilhengerfeste og minimum 30-40 mil rekkevidde, med et budsjett på 450 tusen.

Til min positive overraskelse har han kommet over Toyota Bz4x som visstnok kommer på 420 tusen med 4 hjulstrekk. Må innrømme at jeg ble forbauset over den lave prisen.

Men, det er et prissjikte jeg ikke er i nærheten av å ha råd til, så jeg har ingen god oversikt her. Er det noen som har noen gode alternativer som burde sjekkes ut? Enten ny eller maks ca 2 år gammel.


På forhånd tusen takk!

#7
DRIFTSBATTERI / Sv: Tilbakekalling av batteriplate?
lørdag 26. oktober 2019, klokken 09:46
Jeg sendte henvendelse til Birger N Haug, og fikk følgende tilbakemelding fra verkstedet:
"Vi utfører kampanjen (bytting av jordingspunkter på batteri) samtidig med service.".

Stemmer det at bytte av jordingspunkter er det samme som bytte av batteriplate?
#8
DRIFTSBATTERI / Sv: Tilbakekalling av batteriplate?
torsdag 10. oktober 2019, klokken 22:14
Sitat fra: Sjalabais på mandag 30. september 2019, klokken 10:43
Ble litt overrasket av svaret, men, ja, bilen skal altså inn til en lokal Nissan forhandler. De har ikke ledig tid før i november dog, men takk skal du ha, @razaquato, for å gjøre oss oppmerksom på dette! Vi kjører kun opp og ned en svært godt saltet europavei, så dette traff godt.

Hvordan gikk du frem i denne saken?

Takk på forhånd.
#9
Sitat fra: kaiat på mandag 16. september 2019, klokken 10:24
Appstyring er mulig på importerte biler fra Europa, så lenge det er snakk om Acenta eller Tekna. Det er Visia-versjonen av de europeiske Leafene som ikke har appstyring. Det gjelder forøvrig også norske Visia'er. I tillegg kommer USA-bilene hvor du ikke får mulighet for dette på noe utstyrsnivå på denne siden av dammen.

Takk for tilleggsinformasjon. Godt å vite mens jeg tålmodig leter etter riktig kjøp 😊
#10
Takk for innspillene! Da ble jeg litt klokere.
Denne ble solgt få timer etter at den ble lagt ut, og jeg ble ikke kjøperen. Hehe.

Angående import vs norsk, så er dette punktene som jeg har lest om og vurderer som betydningsfulle:

- ikke mulig med carwings, særlig fint for å kunne styre lading (egen lader i garasje).

- usikkerhet om bilen tidligere har vært vrak e.l. heller ikke full servicehistorikk

- usikkerhet om holdbarheten på batteriet da det kan ha vært utsatt for høy varme. Batterimåling viser vel nåværende status, men kan holdbarheten fremdeles være lavere uten at det ses på målinger nå?

- ekstra usikkerhet om kilometerteller

Jeg har dermed kommet frem til at jeg er på jakt etter en norsk 2013/2014-modell, med sort interiør (versjon 2).

Uansett, takk for alle innspillene. Det var lærerikt =) Leaf-jakten fortsetter for min del!
#11
Euroleaf / Ingen erfaring med elbil - er dette et godt kjøp? Importert?
tirsdag 10. september 2019, klokken 17:53
Hei,

Jeg er på jakt etter en Nissan Leaf 2013 og har lest meg opp på at det burde være en modell 2 og ikke importert.

Har dukket opp en bil jeg syns ser ut til å dekke disse kriteriene, men på If Bilhjelpen står det at bilen er importert selvom chassisnummer er av format "SJN".

Spørsmålet er da, hva er egentlig denne bilen?
Og fremstår det som et godt kjøp basert på annonsen? Klarer noen å se hvilken utgave det er? Er det noen andre ting å bemerke?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=157397490

På forhånd, tusen takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA