Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ottokrag

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Alternativer til audi e-tron - er det verdt å vente?
søndag 08. september 2019, klokken 22:56
Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. september 2019, klokken 22:49
Sitat fra: ottokrag på søndag 08. september 2019, klokken 22:07
EQC er, så vidt jeg forstod, en del mindre.
Innvendig vil jeg si at EQC er mer praktisk og romsligere enn E-tron. E-tron har høy innlasting og hjulbuene begrenser bredden i lasterommet. Har kjørt og vurdert begge.

Spørs om ikke beste løsningen er å drøye Touranen i noen år til........
Men da går du glipp av nytelsen det er å kjøre elektrisk.

Akk ja. Det er jo en mulighet, men den har trøblet litt for ofte det siste året, så den er egentlig litt i unåde. Å vente til nyåret (en e-tron får vi ikke før det likevel), er nå en ting - men om vi måte vente til 2021 eller noe sånt før det kommer andre aktuelle biler... Vel, det er sånt som gir meg beslutningsvegring!
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Alternativer til audi e-tron - er det verdt å vente?
søndag 08. september 2019, klokken 22:07
Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. september 2019, klokken 21:54
Du har jo EQC, den er temmelig likeverdig til E-tron og litt billigere. Men blir nok ventetid på denne.

Det er ikke noen store biler med lang rekkevidde når du utelukker X/S.

Kommer nok noen etterhvert, men da kommer nok avgifter på elbil også.

EQC er, så vidt jeg forstod, en del mindre. Med e-tron så har vi jo også muligheten til å velge 50-utgaven, som ligger en del under i pris. Så derfor har vi landet på e-tron som "elbil-kandidaten" foreløpig. Og litt av problemet er jo at Mercedes også er i premium-segmentet, og at det altså uansett at det mangler alternativer fra rimeligere merker. Typisk Skoda eller VW i stedet for Audi. Når de kommer på banen, er det kanskje mer håp.

Men hvor lenge må vi vente da i så fall?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Alternativer til audi e-tron - er det verdt å vente?
søndag 08. september 2019, klokken 22:03
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2019, klokken 21:05
Jeg tenker at kanskje Skodas nye el-SUV er tingen for dere?

http://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/skoda-vision-iv/

Takk for tipset. Det er jo sånne ting vi må vurdere. Ser at de har levering fra høsten 2020, så det er jo noe vi kan vente på. Foreløpig ikke helt enkelt å vite hva som kommer, men spennende.

SitatEllers synd at Tesla ikke er aktuelt, en X90D får man jo brukt for under 600k nå. Både som 6-seter og 7-seter. De eldste har fortsatt 2 år gjenværende reklamasjonsrett (og evt. garanti om de ikke er kjørt for langt).

Ja, men da er de jo nettopp brukt, og verdien er jo da også mindre. På Finn ligger det for eksempel en X90D til 649 000 kroner, men den har altså gått 83500 KM. Det er mye. En som er gått mye mindre, 25 000 KM, ligger ute til 759 000 kroner. Det er for dyre biler for hva du får. Tesla er ikke aktuelt.



SitatDen hytta må enten ligge i nord eller ligge utrolig grisgrendt til? Jeg kan knapt tenke meg hvor man kunne plassert en hytte sør for Trondheim og vært 14 mil fra en hurtigladestasjon...

Ja, de har fått det til  :o
Og ja, den ligger temmelig grisgrendt til. I rettferdighetens navn ligger det noen som er nærmere, men de ligger i feil retning i forhold til hvor vi kommer fra, og er uansett et godt stykke unna (pluss en fergetur). Det er altså ikke noe å basere seg på.
#4
Kjøpe elbil? / Alternativer til audi e-tron - er det verdt å vente?
søndag 08. september 2019, klokken 20:30
Hei.

Familiens "hovedbil" skal skiftes ut, og det sitter langt inne å gå for diesel/bensinbil. Men jeg sliter med å bestemme meg...

Kortversjon: Vi ser på audi e-tron som mest aktuelt pga plass, men syns det er dyrt. Kommer det tilsvarende biler fra «billigere» merker?

Langversjon
Samtidig er vi godt vant med plass, da vi i dag holder oss med en "familiefrakter" i VW Touran-klassen.

Det betyr for eksempel god plass til tre i baksetet (i dag har vi tre "fullverdige" bakseter), mulighet for 7-seter når vi trenger det, og stor bagasjeplass. Så det handler om hvor mye av dette vi kan kompromisse bort.

For tiden fremstår Audi e-tron som den mest aktuelle, og egentlig eneste aktuelle, elbilen vi kjenner til. (Jeg vet Tesla er der og er store nok, men de er dyre og, vel, ikke aktuelle). Det den konkurrerer mot er i praksis en ny VW-Touran eller lignende.

I den sammenheng har Audi e-tron noen få fordeler, men egentlig bare at den er en elbil (kan jo sies å være fin og fjong i tillegg, men det vektlegges ikke her – jeg er ikke egentlig på jakt etter bil fra «premium»-segmentet. Og så er det noen ulemper.


  • - Audi e-tron 50 har en rekkevidde på 30 mil på en riktig god dag, om jeg har forstått det. Dieseltanken vår i dag holder i 90. I hverdagen er det jo overhodet ikke noe problem. Men noen ganger i året besøker vi familie på hytta deres hvor siste ladestasjon er 14 mil fra hytta – og vi har ikke lademuligheter der. Vi har også noen turer i året til fjells eller fjords i ukurante strøk (ikke langs hovedveier) som gjør at rekkeviddeangsten i alle fall gir oss et praktisk minus.

  • Audi e-tron har ikke tre fullverdige seter i baksetet, så det blir litt mindre komfortabelt for oss som kjører en del – og på langturene som regel med tre i baksetet. Overkommelig, men et lite minus.

  • Ekstrasetene i syvseteren brukes heller ikke veldig ofte. Men de brukes, og er greie å ha de gangene det er aktuelt.

  • Vi må gi avkall på en god del bagasjeplass. E-tron kan rett nok bruke skiboks, men det er jo ofte på de samme turene hvor rekkevidden bekymrer oss litt i utgangspunktet.

  • Pris: Audi er dyrere biler enn vi egentlig foretrekker. Går vi for 50-utgaven så er ikke prisforskjellen større enn at vi kan se det i sammenheng med gjenværende fordeler på bompenger og strøm. Med høye strømpriser så sparer vi kanskje ikke fullt så mye som vi liker å tro, og vi har ikke de dyreste bomringene å ta i betraktning. Går vi for 55-utgaven for å bøte på rekkeviddedisuksjonen, blir det fort veldig dyrt (i mine øyne).


Problemet med denne listen er at alle de økonomiske fordelene med elbil, og kanskje mer til, går bort i at den er en dyrere bil enn vi trenger, for foreløpig er det bare "premiummerker" som har biler i denne størrelsesordenen. Så da gjenstår det idealisme vs praktiske hensyn (og kanskje økte kostnader totalt sett, for å sette det på spissen.

Så mitt spørsmål er da:
Kommer det konkurrenter fra billigere merker og som er minst like store som Audi e-tron? Eller er det like greit å la det stå til, og ta avgjørelsen nå, enten det blir "Touran" eller elbil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA