Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Blib

#1
Model 3 / Sv: Noe erfaring med leveringstid på lakkskader?
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 15:36
Leverte min bil pga lakkproblemer kl8 i dag. Klar for henting kl10. Oppdaget at den så værre ut enn da jeg leverte den. Gav beskjed og de tok den tilbake, ga meg leiebil og sa at den ville være klar i ettermiddag eller senest i morgen.
#2
Model 3 / Sv: Utlevering av orginale vinterhjul
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 12:27
Jeg skal også kjøre over fjellet til helgen, og var ikke klar over at vinterdekk ikke ble levert med bilen. Hadde jeg visst det hadde jeg kanskje ikke bestilt vinterdekk med bilen, men heller kjøpt seperat. Snakket med Vianor nå og de har absolutt ingen indikasjon på når evt dekkene kommer. Bare å vente på SMS. Så da utgår den turen over fjellet nå til helgen antar jeg ettersom flere og flere fjelloverganger blir snødekte nå om dagene.

Er det rett og slett bare ingenting jeg kan gjøre her? Noen som har prøvd å kontakte Tesla og bedt de refundere dekkene så de kan kjøpe selv?
#3
Model 3 / Pris og kvalitet på keramisk lakkforsegling i Oslo?
mandag 23. september 2019, klokken 00:11
Har en ny Tesla Model 3 på vei og har tenkt å kanskje sende den inn til keramisk lakkforsegling. Lurer på om noen her har noen erfaringer når det gjelder selskaper i stor-Oslo-området?



Her er hva en liten stund med googling gir meg: 

Møller Medvind - 4000kr, men ingen alternativer til antall coats osv. Sier holdbarhet på 2 år.

Asker Autospa - 7000 eller 900 avhengig 1 eller 2 lag. Oppgir holdbarhet til 3-5 år

Car-Spa - Ingen info om hverken pris eller kvalitet eller holdbarhet

Ditec hos Spectra - 4000 - 8500 avhengig av antall lag og holdbarhet. 

Carecenter - 5000 - 17 000 avhengig av antall lag og ekstra tjenester. Ingenting om holdbarhet



Noen som har erfaringer med noen av disse eller andre alternativer?
#4
Model 3 / Sv: Performance, base performance, eller Long Range
onsdag 18. september 2019, klokken 23:06
Sitat fra: TRK på onsdag 18. september 2019, klokken 22:38
Det er kun en Performance, men Tesla har gjort det noe uoversiktelig ved at de stort sett kun selger denne med PUP, dvs. en Performance Upgrade Package. I fjor slapp de noen uten PUP...
...planer om å kjøre på bane.

Dude, for en utrolig god oppklaring av hva det er som foregår her. Forøverig enig med deg, gikk for en base performance selv, men var et par ting jeg så stusset over som du oppklarte perfekt her. Takk!
#5
Model 3 / Sv: Maks hengervekt på Base Performance er 500kg?
onsdag 18. september 2019, klokken 21:56
Sitat fra: meiniac på onsdag 18. september 2019, klokken 21:54
Tror det har noe med hjul/dekk til performance som har noen begrensninger.

Siden jeg ikke har en full performance har jeg heller ikke 20 tommers hjul. Har 19" sport sommerdekk, og 18" vinterdekk (Ville helst ha 18" sommer også, men var ikke tilgjengelig)
#6
Model 3 / Maks hengervekt på Base Performance er 500kg?
onsdag 18. september 2019, klokken 21:49
Fikk bytte reservasjonen min fra en AWR til en Base Performance i dag, men helt på slutten av samtalen nevnte selgeren at jeg da bare ville få 500kg hengervekt. For min del er det greit nok, da jeg sjelden skal bruke hengerfeste og når jeg først trenger det er det nok sjelden for å frakte mer enn et par hundre kilo.

Men har sittet og tenkt litt på det i etterkant og lurer fælt på hvorfor det er sånn. Har fått et VIN nummer og skal hente i løpet av måneden, så jeg får endelig svar når jeg får se når jeg får vognkortet. Men jeg ser at de andre modellene kan trekke 910 eller 1000kg, så skjønner ikke hvorfor min skal ha så mye mindre...

Har ikke registreringsnummer så får ikke søkt opp bilen hos vegvesenet, og finner heller ikke noe når jeg hiver inn vin-nummeret eller evt bare de siste sifferene (Er det som er understellsnummeret?) Kan også tenkes at jeg hørte feil, men tror ikke det.
#7
Sitat fra: GOS på torsdag 05. september 2019, klokken 19:07
Gå på Elbil.no å finn ladekart der, da finner du sikkert de fleste. Ellers fins det en del apper å bruke som viser hvor de er, f.eks  Elbil sin app, men da må du være medlem.

Takk, jeg fant ikke der, men du fikk meg til å innse at jeg vel bare gunne google det og fant oslos kart. Ingen ladere nær meg, men nå vet jeg i hvert fall.
#8
Sitat fra: Wibla på torsdag 05. september 2019, klokken 18:42
LR AWD gir mest mening, imho. Husk hengerfeste.

Jobblading er den store jokeren her, det blir betraktelig enklere å gi gode råd når vi vet hvor fort du kan lade der ;)

Hengerfeste er en stor del av grunnen til at det blir Tesla på meg nå ja. Har bare hatt behov for det 3 ganger siste 18 månedene, men savnet har vært stort alle gangene siden drittbilen min nå ikke har.m Skal bli godt å skrote den.

Angående jobblading så er vel det kanskje viktig ja. Men tror kanskje jeg uansett bare bestiller nå i kveld på bakgrunn av info her, for kompromissene jeg ser her er uansett ikke særlig store dersom jeg ikke får ladet der ute noen sinne. Og dersom jeg enten kan lade der, eller på en offentlig ladeplass litt i nærheten, så høres det jo ut som om det nesten kan eliminere ladebehovet mitt, eller i hvert fall kraftig redusere det.
#9
Sitat fra: GOS på torsdag 05. september 2019, klokken 18:29
Men, siden du bor i Oslo og nå etter at det er innført betaling for lading på kommunale ladestasjoner, finner du da ikke noen i nærheten av deg å lade på?

Jeg har en leilighet i Oslo sentrum jeg bruker nå og da typisk i en uke i slengen, og det er nå lett å finne ledige plasser. En 16 timers stopp, eller bare natt, på en slik koster ikke allverden og fyller opp ganske mye.

Er det noen oversikt over hvor disse er plassert? Jeg bor på ikke i sentrum dessverre, men på Holmlia, og kjenner ikke til noen her ute.
#10
Sitat fra: Amoss på torsdag 05. september 2019, klokken 18:06
Sitat fra: Blib på torsdag 05. september 2019, klokken 17:41
Jeg er faktisk ikke sikker på hastigheten eller reglene på jobb, har ikke tatt med i beregningen at jeg faktisk vil få ladet der, selv om det nok godt er mulig og jeg dermed kan kanskje eliminere mye av problemene mine. Men det kan jeg undersøke nøyere neste uke.

Ja, det er det første du bør gjøre. Ut i fra hva du har oppgitt her så burde du med en grei ladehastighet på jobben klare deg med å lade der 2 dager i uka for å dekke behovet for arbeidsreisene dine og vel så det. Så får du heller hurtiglade for helge bruken og annen bruk uten om arbeidsreisene.

En litt viktig detalj det ser ut som om du har glemt her er hvilken modell du tenker på?  Ut i fra forumet du valget så forutsetter jeg at det er en Model 3, men er det en LR eller SR+? Evnt. RWD eller AWD for LR?

Det høres jo veldig bra ut, hva er "grei ladehastighet" som jeg bør håpe på da? Ser at de offentlige ladeplassene der ute er 3,6 eller 7,2kW, aner ikke hva jobben har.

Og jeg tenker en LR AWD. Driver å jobber med å overbevise meg selv om at jeg ikke trenger Performance  :D
#11
Sitat fra: model3citizen på torsdag 05. september 2019, klokken 17:52
Å lade på 50kW-lader over 70% går nesten ulidelig tregt. Om jeg ikke husker helt feil ladet jeg fra enten 20, eller 30% til 80% i sommer på en 50kW-lader og det tok nesten en time.

Jeg hadde satset på to ladestopp når det trengs, og heller holdt ladestatus i regionen 20-70%.

Det høres ut som en god ide det også ja, kan fint lade to ganger i uken istedenfor hvis det sparer meg tid. Men fra si 30-60% hver gang så bør jeg beregne kanskje 20min ladetid da?
#13
Bor i Oslo, bilen står i oppvarmet fellesgarasje. Sikkert 10-15 grader året rundt? Litt usikker, men i hvert fall ikke spesielt kaldt der.

Jeg er faktisk ikke sikker på hastigheten eller reglene på jobb, har ikke tatt med i beregningen at jeg faktisk vil få ladet der, selv om det nok godt er mulig og jeg dermed kan kanskje eliminere mye av problemene mine. Men det kan jeg undersøke nøyere neste uke.

Fortumladeren jeg tenkte på er den ved Vinterbro kjøpesenter, står oppført som CHadeMO 50kW på Google. Jeg ser nå at det også er en ved Kolbotn og en ved Rosenholm som også vil være aktuelle.
#14
Hei.

Vurderer å kjøpe en Model 3, men har ikke tilgang på hjemmelading. Planen er å flytte innen et års tid, og da ha hjemmelading, men jeg må bytte bil nå og vil ikke kjøpe en "mellombil" som skal holde meg til da, jeg vil heller gå rett til Tesla nå.

Hjemmefra er det ca 30 min til nærmeste Supercharger, og det er ca 15min omvei innom den Superchargeren på vei hjem fra jobb. Så 30min omvei begge veier til hverdags, og 60min dersom jeg står hjemme og innser at jeg trenger å lade bilen.

Derimot er det en Fortum hurtiglader på vei hjem som er rett ved veien, og også mye nærmere hjemmet. Det er også elbillading på jobb, men disse er det ikke garantert at jeg vil ha tilgang til alle dagene i uken.

Det er ca 35km til jobb hver vei. Det jeg da lurer på er om dette er et totalt idiotkjøp. Hvor ofte bør jeg da forvente å lade, og hvor lang tid vil det da ta hos Fortum?

Mitt estimat er da at med 70km pendling hver vei 5 dager i uken, pluss at den tømmer seg litt om natten når den ikke står plugget i, så må jeg lade fra 20 til 90 prosent en gang i uken. Hos Superchargeren vil dette ta 30min. Så med omvei så ca 60min ekstra hver fredag. Men hvor lang tid hvis jeg stopper innom Fortum på vei hjem istedenfor?

Har jeg forstått matten her, eller det noe jeg har totalt glemt ut? Og ja, jeg vet også at dette ikke akkurat er det mest økonomiske valget heller, å bruker hurtigladere, men det skal etter planen bare være sånn i et års tid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA