Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hoggorm

#1
ID.4 / Sv: Test GTX
søndag 20. juni 2021, klokken 01:11
Den testen har jeg ikke sett, interresante data. Jeg regnet med en gradvis nedgang, men noe raskere.
#2
ID.4 / Sv: Test GTX
lørdag 19. juni 2021, klokken 23:46
Sitat fra: Olemann på onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33
Vesentlig kvikkere enn RWD i pådraget, som forventet. Men virker som de har holdt igjen, 300 hk og dette dreiemomentet kunne vært sluppet mer løs, antar dette er SW styrt og noe som ev. kan oppdateres.  Ionic 5 som jeg også har kjørt, rett nok med 5 hk mer, slipper sine krefter mer brutalt løs, om dette betyr noe er jo en smakssak, men det var påtagelig forskjell (begge kjørt i Sport modus, rett nok bare 50% SOC  på GTX, mulig den allerede ved 50% reduserer effekt)

Svingradius bedre enn fryktet, selv om ikke så rå som på RWD.

Edit, det er vel bare ca 5 hk forskjell på GTX og Ionic 5.  Og 40 kg høyere vekt kan ikke forklare denne forskjellen i opplevd ytelse, så er nok et bevisst valg fra VW dette.

Tydligvis er de 299hk i GTX svært sjelden tilgjengelig, særlig om man følger VW's anbefallinger om å max lade til 80% utenom før lange reiser. Ved 50% SOC er nok tilgjengelig hk en god del under 300.

Jeg ville gått ut fra at i praksis har GTX rundt 250-260hk tilgjengelig ved sammenlikning med konkurenter. Det samme gjelder de tilsvarene utgavene av Q4 og Enyaq.

Sitat fra: VW
* Maksimal effekt kan oppnås maksimalt i 30 sekunder. Effekten som er tilgjengelig i individuelle kjøresituasjoner, avhenger av variable faktorer som omgivelsestemperatur, lading /
temperatur / status eller fysisk aldring av høyvoltsbatteriet. For at maksimal effekt skal være tilgjengelig må høyvoltsbatteriet ha en batteritemperatur mellom 23 og 50 °C og et batterinivå
> 88%. Eventuelle avvik fra parameterne spesifisert ovenfor kan føre til redusert effekt og til og med at maksimal effekt ikke er tilgjengelig. Til en viss grad kan batteritemperaturen
indirekte påvirkes via klimastyring, ladenivået og andre parametere som kan stilles inn i kjøretøyet. Effekten som er tilgjengelig for øyeblikket, vises på effektmåleren. For å opprettholde
høyvoltsbatteriets tilgjengelige kapasitet så langt det er mulig, anbefales det å sette et lademål på 80% for batteriet for daglig bruk (kan justeres til 100% f.eks. før lange reiser).
#3
Polestar 2 / Sv: Prisøkning de siste dagene?
lørdag 12. juni 2021, klokken 00:29
Prisøkningen kom for ca 1 måned siden da nye utgaver med lavere utstyrsnivå til lavere priser ble gjort tilgjengelig for bestilling. Som ventet ble da "Launch Edition - spec" dyrere.

Men fortsatt er det lagerbiler tilgjengelig til gammel pris. Da får du bil mye raskere men ikke med varmepumpe. 32000 for varmepumpe syne jeg er i overkant.

Tilsvarende spec på Tesla Mod. Y blir 23000 dyrere. Det er relativt sett ikke så mye men så spørs det jo om man synes Model Y er så mye bedre eller i det hele tatt bedre. Model Y er best på mye men ikke alt. For meg er Polestar 2 en bedre bil og når den koster 23000 kr mindre blir valget enkelt.
#4
Polestar 2 / Sv: Ekstrem forskjell på vinter og sommer
onsdag 09. juni 2021, klokken 23:57
Jeg har også blitt overrasket av betydelig lavere forbruk i det siste og ser nå at WLTP rekkevidden er oppnåelig, noe jeg anså som fullstendig utopi inntil sommervarmen kom nå helt i slutten av mai. Selv på de få bra høstdagene med tørr asfalt, sol og rundt 15°C kom jeg aldri under 0,215kWh/km på lengre turer (100-250km). Jeg kjørte en virkelig langtur over fjellet, 430km hver vei, i starten av november med stort sett opphold og tørr eller lett fuktig vei og -2°C - +5°C med gjennomsnitt forbruk på 0,22kWh/km. På den kaldeste vinteren, -10 - -23°C, lå forbruket stort sett på 0,25-0,30 kWh/km på langkjøring. Blandet kjøring lå på høsten rundt 0,30kWh/km og økte til over 0,40kWh/km utover vinteren og lå rundt 0,35kWh/km i mars.

Nå ligger jeg rundt 0,17-0,19 kWh/km både ved småkjøring og ved litt aggressiv langkjøring. Ved å holde fartsgrensene sånn noenlunde og droppe forbikjøringer utenom traktorer o.l. tror jeg WLTP forbruket er mulig. Det er også godt mulig at forbruket blir enda lavere om det blir enda varmere.

Selv om lite bruk av varmeapparat har veldig mye å si på forbruket så tror jeg lavere intern motstand i batteriet ved høyere temperatur også betyr mye, mens nedkjøling med A/C bruker forholdsvis lite strøm. I min uerfarenhet med elbiler så antok jeg at ved 10-15°C, sol/lettskyet og tørr asfalt, burde man være nær ideelle forhold siden man trenger nesten ikke varme eller kjøling. Er det sol blir jo en bilkupe kokt selv om utetemperaturen er null. Men nå ser jeg at forbruket går betydelig ned når temperaturen øker til 20°C og videre til 25°C selv med mye mer bruk av A/C kjøling. Og det ser ut til at høyere nattetemperaturer og kortere netter og kanskje også temperatur de siste 2-3 døgn betyr noe. Tidligere i mai var det et par dager med over 20°C men forbruket var da klart høyere enn ved samme temperaturer nå. Forskjell var at nettene var kaldere og det ble raskere kjølig på kvelden. Det gir mening om batteripakka har så høy varmekapasitet at det tar døgn å temperere den.
#5
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
onsdag 04. november 2020, klokken 01:10
Sitat fra: steri på lørdag 31. oktober 2020, klokken 17:14
Var innom Fortum superlader (150kw) idag, men det var noe jeg stusset over under lading. På ladestasjonen ladet den bare med  62kw og jeg som trodde den skulle lade opp mot 150kw. Føler meg grønn på dette med lading, ennå. Noen som kan forklare dette? Noe som jeg ikke har stilt inn på PS2??

Jeg har testet en del hurtiglading, bare 50kW hos Fortum men 150kW hos BBK, Cirkel K og Grønn Kontakt.

Hvis SOC er over 55% så får du ikke mer enn 60-70kW uansett. Du kan få mer på lavere SOC om batteriet er varmt nok, dvs. om du har kjørt ganske langt rett før. Typisk kan du få rundt 100-135kW ved 0-35% SOC, 80-85kW ved 35-55% SOC, 60-70kW ved 55-80% SOC og ca 30kW fra 80% SOC. Jeg har oppnådd 85kW ved lading fra 31% etter 7 mils kjøring og 120kW fra 11% etter 23 mil. Ved lading fra relativt kaldt batteri, kjørt 5-20km, har jeg bare fått rundt 65kW selv fra 40% SOC.

Ladehastigheten Polstar oppgir stemmer bedre med virkelighten enn oppgitt rekkevidde. Riktignok angir de max ladehastighet til 150kW men de sier også at lading fra 0-80% tar ca 40min som vil si snitt på 85-90kW. Da er det innlysende at ladehastighet nær 80% er godt under 80kW. Så og si alle publiserte tester med lading fra SOC under 15% til 80% indikerer 0-80% på like under 40min. På 50kW lader til Fortum har jeg ladet fra 50% til 70% med snitt på 46,6kW. Det tilsier 0-80% på ca 1 time og 20 min. som Polestar oppgir.
#6
Polestar 2 / Sv: Feil på "nye biler" som blir utlevert nå?
fredag 30. oktober 2020, klokken 02:11
Jeg hentet bilen i slutten av september og har i praksis ikke hatt noen vesentlige feil eller problemer. Den skal ha fått oppdatert software med fix på dette med plutselig stans.

Jeg har fått noen få feilmeldinger som har kommet like etter at jeg har satt meg inn i bilen eller i det jeg har satt bilen i gir. Alle tilfellene har forsvunnet så fort at jeg ikke rekker å lese de, under 1 sek, men 2 av de var noe 12V-greier og 2 av var noe med fremdriftsystemet. Jeg mistenker alle å skydes kortvarige spenningsfall. Ikke hatt noen de siste 2 ukene.

Det er ganske tydelig "appelsinhud" i lakken men jeg klarer ikke helt å irritere meg over det. Synes bilen og fargen/lakken ser bra ut alikevel. Jeg viste ikke om dette fenoment før jeg leste om det her på forumet så jeg kikket litt nøyere på min gamle bil som jaggu hadde "appelsinhud" den og, om ikke fult så tydelig. I 8 år har jeg hatt den uten å se dette. 

Jeg har opplevd tikking i rattstammen en gang for 4 uker siden. Syntes det hørtes ut som et lite rele som prøver å veksle.

Talestyringen fungerer ganske bra men av og til skjønner den ikke noe eller værre, gjør noe helt annet og lager bare kaos. De første minutten etter at jeg begynner å kjøre er tydligvis nettoppkoblingen dårlig og jeg får ofte som svar at "internett er for ustabilt så da skjøner jeg ingenting". Det er litt iriterende for det er da jeg typisk vil justere klimanlegg eller slå på sete og rattvarmer og skjærmen er litt knotete å bruke her pga. kanten rundt midtkonsollen er i veien.

Piksel-LED lysene fungerer fantastisk bra, selv i kratig regn. Er spent på hvordan de takler snø og tett tåke. Eneste pirk hittil er at de virker å bli "lurt" om det er mange og store skilt og kan da blende helt ned og lysene blender ned lit tidlig når man nærmer seg opplyste områder. Ingen tegn til feiljustering. Angående lys så er ryggelysene elendige, ser ikke en dritt i mørket, hverken i kamera, speil eller vindu. Må bruke bremselys for å se noe.

Lading fungerer helt fint. Jeg har testet den medfølgende schuko ladekabelen på 7 forskjellige steder hvorav en av plassene stadig har jordfeil og andre sliter med dårlig spenning (langt ut på linja og stadig blinking i lysene). Lading starter etter max 5 sek alle steder. Har aldri ladet over satt grense. Den medfølgende type2 kablen virker fint. Jeg har og test hurtiglading en del, hos alle de 4 største og både 50kW og 150kW som fungerte bra untatt et tilfelle hvor laderen var i ustand. Ladehastighet samsvarer med hva som stort sett er rapotert.

Bilen er nydelig å kjøre. Både konfortabel men ganske stiv og ligger godt på svingete landeveier, men litt lite følelse med underlaget og styring. Virker godt skrudd sammen, ingen knirke- eller skrangelyder. Stort sett høy kvalitetsfølelse. Etter de 2 første ukene kjørte jeg en tur den gamle bilen igjen og den føltes som et støyende rakleverk i forhold. Høyt forbruk i forhold til forventet men jeg har veldig agressiv kjørestil og har vansker med å ikke trå gassen i bånn ved enhver mulighet.

#7
Polestar 2 / Sv: Levering
torsdag 10. september 2020, klokken 20:18
Jeg ble oppringt 3-4 dager etter at bilen var registrert. Det var da ca 3 uker til første mulighet for utlevering.

2 uker igjen å vente nå.

#8
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
onsdag 09. september 2020, klokken 22:38
Sitat fra: Thule på mandag 07. september 2020, klokken 11:20
... La også gjennom helgen merke til mye vindstøy fra bakre del av kupeen, nesten som et vindu var åpent, noe det ikke var. Men, under feilsøkingen fant jeg at høyre bakvindu, hvor lyden kom fra, er løst, dvs at du med lett kraft kan flytte vinduet sideveis opptil 1 cm. Dette ser ut til å gjelde for begge bakvinduer. Ikke bekreftet, men tenker at dette forårsaker at det oppstår en glippe mellom pakning og vindu, og dermed åpning inn til kupeen. Ser ut til at dette gjelder flere, om ikke alle Polestar 2. Skal det virkelig være sånn?

Er det fram og tibake i bilens retning vinduene kan skyves eller er det inn-ut på tvers av bilens retning?

Hvis det siste, er det slik at vinuene tilter/vipper, altså spriker mest i toppen, eller flytter hele flaten seg?

#9
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
fredag 04. september 2020, klokken 21:12
Jeg ble oppringt for å avtale utlevering i dag så jeg benyttet anledningen til å spørre om bl.a. dette med 12V batteriet. Jeg spurte direkte om når/hvordan 12V batteriet ble ladet og fikk beskjed om at 12V batteriet ikke ble ladet når bilen lader men kun når bilen kjører. 12V batteriet må i tilfelle lades separat. Jeg synes det er en rar løsning at 12V bateriet kun lader når man kjører. Egentlig burde 12V batteriet blitt ladet fra hovedbatteriet om det kommer under en viss spenning uansett hva bilen gjør (lader, kjører eller står ubrukt og ikke tilkoblet) så lenge hovedbatteriet er over en viss SOC (f.eks. 30-40%). Dette skal da ikke vanskelig å få til. 

Selgeren mente det var nok med bare korte turer selv på vinteren for å lade 12V batteriet men det lurer jeg litt på. Jeg er også spent hvordan 12V batteriet har tålt denne mishandlingen det har fått på veien hit. 

Kan være at flere av svarene jeg har fått er direkte feil, noe som ikke er uvanlig fra Polestar.
#10
Polestar 2 / Sv: Levering
fredag 04. september 2020, klokken 20:39
Jeg hadde oprinnelig anslått utlevering i august som senere ble endret til september (etter e-posten fra Polestar om forsinkelser) og for ca 2 uker siden ble det endret til oktober. Tidligere denne uka ble estimatet endret tilbake til september for så igjen bli oktober igjen i går. Men i dag ble jeg oppringt fra Polestar med beskjed at bilen er i Oslo om kort tid og avtalte utlevering om ca 3 uker, dvs. godt innenfor september. Antagelig kunne jeg fått bilen enda litt før for jeg ser at de prøvde å ringe meg for 2 dager siden også.

Jeg irriterer meg ikke over dette men litt snodig er det jo. Er egentlig ganske fornøyd med å få bilen i 2. halvdel av september og det er det mest optimistiske jeg på noe tidspunkt har trodd på. 
#11
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
torsdag 03. september 2020, klokken 23:06
Det fins ikke 2020 modell av Polestar 2 som selges til privatpersoner, det er 2021 modeller som leveres ut nå. I likhet med alle andre bilprodusenter lever de ut neste års modell allerede i august-september året før. Antagelig kan du få tak i 2022 model rundt august neste år.
#12
Polestar 2 / Sv: Levering
onsdag 26. august 2020, klokken 02:32
Bestilte helt i slutten av mars. Har egentlig aldri trodd jeg ville få bilen før i oktober. Estimatene fra Polestar har alltid virket litt vel optimistiske og ser jo at det er normen blant bilprodusentene. Det er vel mer en regel enn unntak at man i beste fall får utlevert nye elbilmodeller 3 mnd. etter opprinnelig esimert utleveringstid.
#13
Polestar 2 / Sv: Levering
onsdag 26. august 2020, klokken 01:04
Sitat fra: mroek på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:07
Hvilken båt kom din bil med, da? Min kom med Morning Post, og jeg har fått utsatt levering til oktober for lengst (september i kontrakt, opprinnelig august). Og jeg bestilte tidlig i februar, så skulle tro at at hvis de la bestillingsrekkefølge til grunn, så burde det ikke være SÅ enormt mange før meg på "mitt" utleveringssted. Kanskje et par-tre hundre, om jeg skulle tippe.

Min kom med Figaro. Men den var blandt de aller siste med Figaro som endret status til "DELIVERED FROM" rundt 3 uker etter den kom til Zeebrugge, like før sporingsmulighetene ble blokkert. Tipper de fleste bilene som kom med Morning Post kommer til Norge før min selv om den kom til Belgia 3 dager før. Jeg tror jeg er rundt nr. 2000 i Norge som har bestilt. Nå så jeg at estimert levering er flyttet til oktober for meg også, må ha skjedd i løpet av de siste 5 dager.
#14
Polestar 2 / Sv: Levering
tirsdag 25. august 2020, klokken 02:18
Nei, har ikke tilgang til Autosys. Men jeg har samlet en del data fra mange kilder over tid, primært for å prøve få bedre informasjon om når min bil kommer, men tifeldigvis har jeg endt opp med nok data til å vite rimelig presist hva som er utlevert hittil.

Jeg bestilte helt i slutten av mars og har nå estimeret levering i september, men det anser jeg som rimelig upålitelig estimat. Tror mer på oktober.

#15
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
mandag 24. august 2020, klokken 22:18
Utfra Spec. som er 78kWh brutto og 76kWh netto så er total buffer bare 2,56%. Det er jo så lite at selv om alt er i bunn så er det knapt. Det sansynligjør at all buffer er i bunn og 100% er nær reel 100%.

Men i ladetest-videoen til TB så regnet han seg fram til netto kapasiet på 70-73kWh. Så kanskje Polestar "juger" og har i virklighet mer buffer og mindre netto enn de sier. Det kan være mange andre forklaringer på avviket mellom spec og TB's beregning men avviket er påfallende stort.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA