Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - defacto

#1
Sitat fra: Arha på onsdag 21. august 2019, klokken 23:22
Sitat fra: defacto på onsdag 21. august 2019, klokken 09:47
Sitat fra: Arha på mandag 19. august 2019, klokken 20:54
Sitat fra: defacto på mandag 19. august 2019, klokken 09:22
i forhold tiltilsvarende biler virker elektronikken litt "gammeldags", virker noe rart å måtte ha et abonnement for å bruke telefonen sin GPS
Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette.  Du trenger ikke annet enn å kople til telefonen din for å få opp gps på skjermen.

Du trenget et abbonement (som jeg på en testbil ikke får testet) som koster 1100 kroner året, en app som får dårlige tilbakemeldinger og et system som vil opphøre i 2020. Ingen er helt sikre på hvordan det vil bli etter det. Så dette virker på meg litt "gammeldags" da alle andre biler har innebygget GPS og stort sett alle de andre mediene man trenger. At det funker for deg betyr ikke at alle andre burde like den måten å løse dette på.
Det trengs ingen abonnement for å kople telefonen til bilen og dermed kunne bruke Google maps eller Apples tilsvarende.  Abonnementet du tenker på er nok Opel Onstar som kreves for en del av tjenestene i My Opel-appen og som vil forsvinne neste år.

Da har du enten en annen bil enn den jeg lånte og/eller så vet ikke forhandleren dette en gang.
#2
Sitat fra: Tellus på mandag 19. august 2019, klokken 12:02
Når du skriver et nivå til på regnerering hva tenker du på da ? Regner med at det ikke er hardere regenererering du tenker på da Ampera-E har den kraftigste regenereringen av all elbiler vil jeg tro  :)

Jeg likte måten Hyundai har løst det på, med 3 innstillinger. Da kan man justere inn etter kjørestil og vei.
#3
Sitat fra: Arha på mandag 19. august 2019, klokken 20:54
Sitat fra: defacto på mandag 19. august 2019, klokken 09:22
i forhold tiltilsvarende biler virker elektronikken litt "gammeldags", virker noe rart å måtte ha et abonnement for å bruke telefonen sin GPS
Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette.  Du trenger ikke annet enn å kople til telefonen din for å få opp gps på skjermen.

Du trenget et abbonement (som jeg på en testbil ikke får testet) som koster 1100 kroner året, en app som får dårlige tilbakemeldinger og et system som vil opphøre i 2020. Ingen er helt sikre på hvordan det vil bli etter det. Så dette virker på meg litt "gammeldags" da alle andre biler har innebygget GPS og stort sett alle de andre mediene man trenger. At det funker for deg betyr ikke at alle andre burde like den måten å løse dette på.
#4
Da har jeg hatt bilen på lån en helg og jeg må jo si at jeg elsker kjørestilen på elbiler.

Ampera-e er sprek, den har gode kjøreegenskaper, det er en stor "liten" bil og den er relativt stille innvendig.
Men den har dårlige seter, i forhold tiltilsvarende biler virker elektronikken litt "gammeldags", virker noe rart å måtte ha et abonnement for å bruke telefonen sin GPS, det er ser ut til å være noen issues med lading på vinter og skulle gjerne hatt et nivå til på regenering.

Alt i alt en positiv opplevelse. Men siden ingen elbiler har alt, blir det for mange bokser som ikke blir krysset av. Kompromissene blir for mange. Så jeg begynner å tro at for meg, med mine krav, finnes det ingen elbil som er verdt pengene. Det er veldig synd...

NB: glemte å legge til den fremskutte sidestolpen til frontruten. Den var i veien i enkelte svinger.
#5
Takk til alle som har tatt seg tid til å svare meg.
Jeg setter pris på svarene :)

:+1:
#6
Model 3 / Sv: Noen små spørsmål om hva som ikke funker med Model 3
torsdag 15. august 2019, klokken 10:11
Takk for svar  :)  :+1:

Hvordan er plassen i forsetet med bakovervendt barnesete?
Har per i dag en Audi A3 og der er plassen elendig...

2. jeg tenker å kjøpe billigeste utgaven, Standard, så der er vel rekkevidden en del mindre. Er det sånn at du/andre faktisk ikke anbefaler å kjøpe med minste batteripakke?

3. hjelper det med den spesialtilpassede solskjermen?

Finnes det andre mindre feil/mangler i forhold til andre biler som du mener jeg bør være klar over?


#7
Plugg-inn hybrider / Sv: Kjøp av brukt Passat GTE
torsdag 15. august 2019, klokken 09:29
Jeg er ogsaå veldig interessert i erfaringer om og rundt denne bilen.
Håper flere svarer.
#8
Model 3 / Noen små spørsmål om hva som ikke funker med Model 3
torsdag 15. august 2019, klokken 08:46
Hei
Jeg har akkurat påbegynt letingen etter den "perfekte" elbil. Jeg skjønte veldig fort at den bilen ikke finnes. Enda. Så nå må jeg begrense forfallet av kriterier.

Derfor har jeg noen spørsmål om Model 3 før jeg prøver den:
1. er baksetene så lave at bena ikke hviler skikkelig på de ved langkjøring?
2. hva er faktisk rekkevidde på en kald vinterdag?
3. kan bilen bli varm og er solen et problem når det gjelder det store soltaket? Spesielt for de som skal sitte bak?
4. har noen opplevd problemer med lakken?
5. er den veldig lav og dermed vanskelig å komme inn og ut av i forhold til andre elbiler?
6. er det noe jeg bør sjekke og spørre om ved prøvekjøring/kjøp?

Håper dette ikke er for dumme spørsmål fra en elbil novise.
Takk på forhand  :D
#9
Hyundai KONA / Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
tirsdag 13. august 2019, klokken 11:19
Sitat fra: HCO på tirsdag 09. april 2019, klokken 12:07
Sitat fra: borge på mandag 08. april 2019, klokken 12:59
Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.

Det er moderator som har skrevet første post og gjort den sticky, så det spørs hvor mye det hjelper. Samme problem i Zoe-forumet, det første som møter deg er en sticky tråd med over 200 innlegg, som heter "Ikke kjøp Renault Zoe før du har....".

Lars liker blant annet ikke Zoe, Focus eller parallellimporterte elbiler uten varmepumpe - og han er ikke redd for å fortelle om det på fargerikt vis. Hadde det vært noen av oss vanlige dødelige som hadde skrevet like fargerikt, hadde vi antakelig blitt utestengt.

Dersom dette stemmer, så burde moderator og innleggets eier komme på banen for å bekrefte eller avkrefte. Dette virker særdeles uprofft og uærlig.
#10
Det er mye merkelig ute på nett. Det er ikke lett å finne ut av alle data rundt elbiler. Det kan virke som det er en del myter og feilinformasjon blandt folk.

Det skrives mye om at Ampera ikke har navigasjon, delte bakseter, adaptiv crusiecontroll og varmepumpe. Jeg mener bestemt jeg så både delte seter og navigasjon da jeg prøvekjørte, men nå ble jeg usikker.

Hva stemmer?
#11
Sitat fra: zbk på mandag 12. august 2019, klokken 13:17Største diskusjonen har vel vært rundt setedesignen som ikke passer alle.
Førsteinntrykket er at setet var helt ok, men setet i en e-Golf var av et helt annet kaliber.

Sitat fra: zbk på mandag 12. august 2019, klokken 13:17Heller ikke delbart baksete eller skiluke.
Det er da delt baksete på denne?

Ellers takk for svar  :)  :+1:
#12
Sitat fra: DagfinnN på mandag 12. august 2019, klokken 13:01
Vi har takstativ og tilhengerfeste for sykkel noe som utvider bruksegenskapene.
Appen funker bra og Opel stilte opp den ene gangen på 2 år vi trengte hjelp på veien.
Kjøreegenskapene er greie, men bilen er litt kort så på dårlige asfalt humper det litt vel mye.

Så du får hengerfeste til sykkel på denne? Aner du noe om hvor mange kilo den kan ta?

Appen styrer varme?

Er ikke alle disse nye elbilene like korte? Denne skiller seg vel ikke nevneverdig ut i forhold til eksempelvis Kona?
Mener både Kona og Ampera er 2,6 meter.

Ellers takk for svar :)  :+1:
#13
Hei
Fordeler og ulemper med Ampera?
Vil ha svar fra de som faktisk har erfaring, ikke de som gjetter og tror.

Fordeler: lang rekkevidde, sprek, stor innvendig (til normalpriset elbil å være), kan leveres i valgfri farge på dagen
Ulemper: annerledes design, ser litt billig ut innvendig, rykte og annenhåndsverdien?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA