Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rosstopher

Sider: [1] 2 3 ... 30
1
Model S / Sv: Anbefalt verksted, ettermontering av hengerfeste
« på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 23:42 »
På min står det "ikke oppgitt" på tilhenger med og uten brems, samt på maksvekt på tilhengerkobling.

Hva gjelder da?

Heldiggris. Da kan du i hvert fall fint bruke sykkelstativ. Muligens henger også. Sist gang jeg var borti bil med hengerfeste og uten oppgitt hengervekt sa i hvert fall Vegvesenet at tommelfingerregelen er at maks hengervekt = bilens egenvekt.

2
Model S / Sv: Anbefalt verksted, ettermontering av hengerfeste
« på: Mandag 06. April 2020, klokken 17:51 »
Så lenge det står 0 kg hengervekt og 0 kg kulevekt i vognkortet kan man ikke bruke hengerfestet til noe som helst. Sykkelstativ på Model S er like ulovlig som tilhenger.
Feil

Hvor mange kilo mener du man har lov å ha på kula når det er oppgitt 0 kg som maks?

Ble aldri stoppet, og hadde iallfall NULL dårlig samvittighet for å kjøre rundt med trygg sykkelfrakt, kontra noe stroppehelvete på bakluka eller lignende.

Sier ikke man bør ha dårlig samvittighet, men om spørsmålet er om det er lovlig med høyere vekter enn det som er oppgitt i vognkortet er altså svaret nei.

3
Model S / Sv: Anbefalt verksted, ettermontering av hengerfeste
« på: ſøndag 05. April 2020, klokken 18:14 »
Så lenge det står 0 kg hengervekt og 0 kg kulevekt i vognkortet kan man ikke bruke hengerfestet til noe som helst. Sykkelstativ på Model S er like ulovlig som tilhenger.

4
Model S / Skjermen fryser når jeg søker etter "firs"...
« på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 09:22 »
I dag hadde jeg lyst til å høre på Leonard Cohen - First We Take Manhattan i bilen (2016 S 90D, MCU1). Jeg søkte opp "firs", og da ble skjermen svart med Tesla-logo, og den restartet. Det var tilsynelatende en "lett" restart da den tok kortere tid enn når jeg gjør det manuelt med hjulene på rattet, og nettradio og kart kom tilbake nesten øyeblikkelig etter restart.

Jeg prøvde å søke etter andre ting; "once upon a time" og "for those about to rock" og det fungerte helt fint. Når jeg skriver "f" går det fint og søkeresultatene vises, samme med "fi", og "fir", men når jeg skriver "firs" så fryser og restarter skjermen.

Jeg har prøvd manuell restart av skjerm med hjulene på rattet, jeg har slått bilen av, sittet stille i 6 minutter og startet den på nytt og jeg har nullstilt triptellerne. Dette har ikke hjulpet.

Tips til fiks? Må den på verksted? Alt annet i bilen (inkludert Spotify og nettradio) fungerer som det skal.

5
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 11:35 »
Jeg er i prosess og skal kjøpe brukt model s, og ønsker naturligvis mest mulig rekkevidde... Kan jeg like godt se på 75d istedet for 85d?

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men husk at bare fordi bilen du kjøper ikke er påvirket på kjøpstidspunktet så er ikke det noen garanti for at den vil forbli upåvirket.

Det er ikke mange mil forskjell i rekkevidde på 85D og 75D. Jeg hadde nok satset på en 75D hvis jeg skulle kjøpe bil i dag og det var alternativene jeg hadde.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: ſøndag 09. Februar 2020, klokken 17:00 »
Større? Er TMX større enn GLE? GLE er tyngre, drar meir henger, fås også som 7 seter, men har litt mindre bagasjeplass.

Fullverdi elbilbatteri? Får ein hybrider med større batteri da?
Den har vel større batteri enn medianbilen vil eg anta og går like langt som ein sliten Leaf :-) før ein kobler inn generatoren.

Selvfølgelig er Model X større. Den er både lengre og bredere, men det trenger vi ikke å diskutere da tallene er lett tilgjengelig på nett. Om hybriden likevel er tyngre underbygger vel det bare poenget mitt fra litt lengre opp om at det er tull å drasse på dobbelt opp med drivverk?

Og nei, man får ikke hybrider med fullverdig elbilbatteri i dag. Hvis du leser litt lengre opp ser du at innlegget mitt var svar på Miri sin visjon om hybrider med 15-20 mil rekkevidde.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: ſøndag 09. Februar 2020, klokken 16:20 »
Det er vel enklest å sammeligne med biler som finnes, ikkje ein hypotetisk bil som drar ein hypotetisk tilhenger. Ein veit vel ikkje eingang hengervekt på Yen?
Men svaret mitt var til ein slik påstand:
Skal man plutselig ha en hybrid med fullverdig elbil-batteri og to komplette drivverk så blir nok prisen deretter.

Så tok du en hybrid uten fullverdig elbil-batteri og sammenlignet den med en større og såvidt dyrere langrekkeviddeelbil for å "motbevise" påstanden min?

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: ſøndag 09. Februar 2020, klokken 12:00 »
Hybrid 7 seter med 31 kWh batteri går 100 km og som kan dra  3500 kg henger koster mindre enn TMX (MB GLE 350 de)

Interessant at du velger å sammenligne GLE med den mye større Model X som er marginalt dyrere. Dersom antall seter er det eneste som gjelder kan jeg forstå sammenligningen, ellers er det mer naturlig å sammenligne GLE med den (mye billigere) Etron.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: ſøndag 09. Februar 2020, klokken 10:02 »
Hybrid er jo billigere iallefall å kjøpe? Litt dyrere drift, men alt-i-alt ikkje mykje. Og langt betre fleksibilitet. Og kan dra tilhenger uten å ha eget ladeaggregat på hengeren :-).

Hybrider med bittesmå batterier er billigere å kjøpe enn elbiler med store batterier ja. Skal man plutselig ha en hybrid med fullverdig elbil-batteri og to komplette drivverk så blir nok prisen deretter.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: ſøndag 09. Februar 2020, klokken 09:23 »
Om fem år har hybridene 15-20 mils rekkevidde, hvem trenger rene elbiler da? Det gir ingen mening.

Jeg tenker heller: hvem har bruk for en hybrid med 15-20 mils rekkevidde? Dersom 95 % av behovet kan dekkes av strøm, hvorfor er det så viktig for deg å betale masse ekstra for å drasse på en stor og tung fossilmotor som nesten ikke blir brukt? Folk flest har vel godt av en pause etter 20-30-40 mil uansett? Med mindre man er en av de ihuga dieselentusiastene som sverger at de kjører 150 mil uten å tømme blæra.

11
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: ſøndag 09. Februar 2020, klokken 09:16 »
Tesla opererer med nivå 1 og nivå 2.

Nivå 2 er over 60kW hastighet og Nivå 1 er ved 60kW eller lavere. Nivå 1 er halve prisen av Nivå 2.

Prisen for Nivå 2, som er normalt ifm lading er i dag: kr 1,70,- pr. kWh.

Kilde: https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging

Såvidt jeg kan forstå gjelder nivå 1 og 2 kun der det er betaling per minutt, mens når man betaler per kWh er det 1,70 uansett.

12
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 17:29 »
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/pL5anW/skitopp-mener-klimaspoersmaalet-tvinger-frem-endret-verdenscup

Endelig en skiløper som har skjønt at de flyr bort grunnlaget for egen idrett (snøen), og må ta grep. Men å lese kommentarfeltet er bare helt hinsides...

Å herregud! Urovekkende mange som trur at antall flyavganger er konstant uavhengig av etterspørsel...

13
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: Torsdag 06. Februar 2020, klokken 21:24 »
Har du virkelig behov for å lade med 11 kW? Om du lader ti timer etter hverandre på kveld/natt så blir det 110 kWh per døgn (mer enn dagens største batteri). Bruker du virkelig 110 kWh per dag ca hver dag?

Sønnen min har ladet med 6A (ca 1,4 kW) i flere år og daglig kjørt ca 80 km.

De færreste har behov for å lade med 11 kW. Jeg kjører 30.000 km i året og 3,7 kW holder hjemme. Det har hendt noen få ganger at jeg har ladet til 70 % dagen før jeg skal på langtur og kommet hjem sent, så jeg ikke har fått dratt om morgenen med 100 %, men det skal ikke mye planlegging til for å unngå det.

Jeg har forstått det sånn at det er maks effekt i løpet av døgnet som er utslagsgivende for hva man skal betale. I så fall er det jo relativt enkelt å finne ut hva man har som døgnmaks per i dag og justere ladeeffekten sånn at man legger seg såvidt under nåværende døgnmaks om natta mens man lader.

14
e-2008 / Sv: Peugeot e-2008, hva velger du?
« på: Torsdag 06. Februar 2020, klokken 10:36 »
Dette var veldig snodig: "(Under lading) Ikke bli i eller i nærheten av bilen. Ladingen vil avbrytes dersom førerdøren åpnes mens ladingen pågår."

Det er jo rimelig håpløst hvis ladingen avbrytes når førerdøra åpnes... Har ikke hørt om andre elbiler som har en slik begrensing.

Høres ganske håpløst ut. Min fremgangsmåte ved hurtiglading er som følger:
1. Hopp ut av bilen, lukk døra etter meg og start lading så fort som mulig.
2. Inn igjen i bilen for å hente lommebok, mobil, kaffekopp eller andre ting jeg trenger mens jeg lader.
3. Samboer åpner sin dør for å gå ut.
4. Åpne bakdør for å ta ut barn av barnesete.
5. Åpne bakluke for å ta ut bikkja.
6. Sikkert åpne en dør igjen fordi noen har glemt noe i bilen.
7. Komme tilbake til bilen og åpne bakluka for å sette inn bikkja.
8. Åpne bakdør for å sette inn barn.
9. Samboer åpner passasjerdør.
10. Jeg åpner førerdør og legger fra meg alle tingene mine.
11. Koble fra lader.

Dersom ladingen hadde stoppey hver gang en dør åpnes, ville det ha betydd at hvert ladestopp hadde vart mange minutter ekstra for vår del i hvert fall. Måtte jo ha startet ladingen etter alt og alle var ute av bilen og stoppet den igjen før noen setter seg inn igjen.

15
Tesla SW og AP / Sv: 2020.4
« på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 08:33 »
Ladet helt opp på 18A over natta. I samme øyeblikk som ladingen ble fullført på 100% startet jeg forvarming, og batterinivået begynte øyeblikkelig å synke.

Jeg lader på 16 A hjemme og bruker (hvis jeg har mulighet) å starte forvarmingen ved 99 %, slik at store deler av strømmen til forvarming kan trekkes fra veggen. Og hvis bilen blir ferdig å forvarme før avgang, vil den da fortsette å lade til 100 % etterpå.

Sider: [1] 2 3 ... 30