Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TunkEL

#2
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
onsdag 30. november 2022, klokken 19:52
Dette var en hybrid London-Taxi som gikk på Hvaler, og en skikkelig mandagsbil.
https://www.f-b.no/bilen-tok-fyr-mens-cathrine-45-handlet-na-er-jeg-helt-skjelven/s/5-59-2797123

"– Eieren skal ha lagt merke til en litt rar lukt i bilen tidligere i dag,"

Politiet svarte NEI på spørsmål fra journalisten om at det var en elbil, men det er altså en hybrid:
https://www.f-b.no/bil-i-full-brann-ved-ostfoldhallen/s/5-59-2797032

I følge eieren:
"forteller at bilen er en hybrid variant, som primært går på elektrisitet – og dermed har et meget brennbart batteri — med en liten bensinmotor i tillegg."
Bildetekst sier:
"Etter bildene fra brannen å dømme, var det i front, under panseret, det tok fyr. Den elektriske motoren (lengst unna) har 150 hester, og den lille bensinmotoren på 81 hester (nærmest)."

Og var i avisa dagen før det brant:
«Londontaxi»

At det var akkurat denne bilen – en Morris LEVC TX «London Taxi» – beviser at skjebnen har en snål form for humor.


Bilens eier  ble intervjuet av Fredrikstad Blad så sent som tirsdag kveld.

Anledningen var at Nilsen gir seg som drosjesjåfør på Hvaler etter 13 år i yrket. I Intervjuet fortalte hun også at det hadde vært feil på feil med bilens elektriske anlegg fra dag én.

– Det viste seg å være en skikkelig «mandagsbil» (en bil med mye feil, red. anm.), sa Nilsen til FB.


Men NRK og VG valgte altså å skrive kun "Elbil", ikke at det var en hybrid.

#3
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: MyCitroen app for iPhone
tirsdag 30. juni 2020, klokken 23:06
Hurra,
På siste dagen i juni er nå appen blitt oppgradert, eller kanskje var det i går.
Nå funker det endelig igjen å kunne sjekke batteristatus og sette på kjøling eller varme fra mobilen.

Jeg har sjekket litt av og til. I dag måtte jeg logge meg inn på nytt da jeg åpnet appen, men samme trøbbel. Så søkte jeg opp appen i Appstore på min iPhone. Da fant jeg etterhvert ut at det stod "Oppdater" på den. Jeg trykket på den og så åpnet den rett fra Appstore.
Da var alt på stell.
Ny versjon er 1.24.0.
Håper det funker for dere også nå!
God sommer :)
#4
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: MyCitroen app for iPhone
torsdag 14. mai 2020, klokken 18:25
SitatDet vil komme en oppdatering av app, muligens i midten av Juni som vil løse dette 
Takk for svar, GeirOlav. Jeg har akkurat hatt min bil på første service, og fikk samme beskjed.
Så da håper jeg det retter seg snart.
#5
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: MyCitroen app for iPhone
fredag 01. mai 2020, klokken 18:58
Hei,
Jeg opplever det samme for appen MyPeugot for min Peugot Partner Teppe Electric,
Jeg regner med at det i utgangspunkter er samme appen som for din Citroen. Det er jo i praksis samme bilen.

Jeg sendte inn rapport, men kom til mitt lokale Peugot-verksted.
De sjekket og jeg fikk følgende tilbakemelding:
SitatFikk et mail fra Peugeot teknisk nå at det er feil med appstyring  til Partner Electric og at PSA jobber med saken.

Da er sikkert problemet snart løstJ

Dette svaret fikk jeg 21. februar! Kan ikke akkurat si at det er raskt

Jeg ser på versjonsloggen at det har vært i alle fall et par oppdateringer av appen i mellomtiden. Bl.a står det:
SitatAv sikkerhetsgrunner kan den siste oppdateringen kreve at du endrer MyPeugot-passordet. Du kan gjøre dette ved å klikke på koblingen «glemt passord"
Jeg har gjort dette.
Jeg har idag slettet appen, tatt omstart på mobilen, og installert appen på nytt.
Men samme resultat.
Klikker jeg på  "Batteri og termisk styring", kommer til side for servicebooking.

Dette er en reel mangel som jeg mener forhandler eller PSA må få ordnet snarest mulig.
Det å kunne sjekke batteristatus, eller sette på varme eller kjøling i bilen uten å måtte gå ut i bilen, er virkelig bra å kunne gjøre. Savner dette, selv om jeg kjører lite for tiden.
Jeg skal kontakte Peugot igjen over helgen om dette.

SitatFor øyeblikket er det viktigst problemet at bilen fortsatt er programmert med varming hver morgen. Noen som vet om programmet kan slettes i bilen?
Hjelper det mht programmeringen din å slette bilen i appen, og ev legge den til igjen. Tips: kopier først VIN nummeret til et sted på Mobilen hvor du lett kan kopiere det tilbake til appen når du skal legge bilen inn igjen.

Håper det ordner seg for deg og meg og ev andre som har samme problemet.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil og rullstol
søndag 30. juni 2019, klokken 14:31
Takk for hjelpen!
Da har jeg hatt Partner Teepe en drøy uke.
Funker flott med min sammenleggbare elektriske rullestol.
Jeg har nå fått større frihet til enklere å komme meg rundt uten å være avhengig av noen til å trille meg i manuell rullestol.

Et lite tips til dere som har HC-kort:
Det er mulig å få fritak for avgift i mange av bomringene rundt byene:

"Kopi av HC-kortet skal sendes til selskapet som administrerer din AutoPASS avtale, altså der du har din hovedavtale, vi bekrefter å ha mottatt dette og dette er nå registrert på din avtale.
Du behøver ikke å sende kopi av HC-kortet til noen andre selskaper.  Du vil nå automatisk få fritak der det er fritak for forflytningshemmede.

Per i dag har man rett til fritak for passeringer i alle bomringer i Norge. Myndighetene har definert Askøypakken, Bergen, Bypakke Bodø og rv. 80 Vikan, Bypakke, Grenland, Førdepakken, Haugesund, Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo og Bærum, Trondheim (gjelder kun bomstasjoner som inngår i Miljøpakken), Harstad og Kråkerøyforbindelsen
For mere informasjon om AutoPASS og fritak se også nettside: http://www.autopass.no/om-autopass/fritak

Ved passering i andre AutoPASS-anlegg betaler forflytningshemmede på lik linje med andre trafikanter. Disse passeringene etterskuddsfaktureres."

God sommer!
#7
Hei,
Takk for svar!
Jeg kontaktet mitt bompengeselskap og fikk følgende svar:
"Vi bekrefter at EL-bil med kjennemerke EV8xxxx er registrert på din avtale. Du behøver ikke å foreta deg noe ekstra, du skal bare fylle inn Reg nummeret som normalt akkurat som ande kjøretøy.
Du vil nå automatisk få fritak eller rabatt i bompengeanleggene som fortatt tilbyr fritak eller spesiell rabatt for EL-biler."

God sommer!
#8
Jeg har akkurat kjøpt elbil og flyttet autopass-brikka fra gammel bensin til ny elbil.
Jeg har også logget meg inn på min side og registrert byttet.
Spørsmål:
Siden brikka nå sitter på EV 8xxxx, vil det da automatisk bli registert at det er en elbil som passerer bomstasjonene, eller må jeg gjøre noe mer registrering på sidene til Autopass?
#9
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Parnter/Berlingo og rullestol
onsdag 05. juni 2019, klokken 22:51
Takk for svar.
Momenter å ta med seg.
Jeg har prøvekjørt bilen og synes den var bedre enn forventet.
Har snakket med folk som har brukt en slik varebil til pendling og fått høre at 12 mil går greit uten å lade på sommerstid.
Men da tror jeg de holder seg til 90 km/t på motorveien.

Så vidt jeg vet, finnes det ikke andre elektriske biler med lav høyde inn til et romslig bagasjerom enn Berlingo/Partner, foruten Renault Kongo, men den er vel ikke så grei med hurtiglading, bar 22 kmh vekselstrøm.

Rullestolen er forøvrig veldig praktisk og gir min dårlige kropp forlenget rekkevidde :)
#10
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Elektrisk Partner og hurtiglading
onsdag 05. juni 2019, klokken 22:47
Takk for svar!
#11
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Elektrisk Partner og hurtiglading
fredag 24. mai 2019, klokken 21:54
Hvordan er det å hurtiglade flere ganger i løpet av samme dag, dvs når man er på en lengre tur?
Biler som Nissan Leaf og e-NV200 har visstnok slitt med "rapidgate", dvs at det går langsommere å lade når man kommer til andre og/eller tredje lading.

Sliter Partner/Tepee/Berlingo med det samme problemet, eller klare den seg utmerket?
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil og rullstol
fredag 24. mai 2019, klokken 21:42
Hei og takk for gode forslag.

Jeg har i dag sett på og så vidt kjørt noen meter med en Partner Teepe med 3 inviduelle bakseter.
Jeg skal prøvekjøre den en av de nærmeste dagene.

Denne virker lovende.
Det var enkelt å vippe rullestolen inn pga lav lastekant.
Forhjulene settes opp på kanten av lasterommet. Da er det enkelt å vippe den videre uten å bruke mye krefter eller slite på ryggen. Se tips 2 her:
https://eloflex.se/om-eloflex/lasta/

Dessuten er lasterommet så høyt at jeg ikke vil trenge å slå sammen rullestolen, selv om jeg kanskje vil gjøre det. Det tar 5 sekunder, så intet problem.
Lasterommet er ikke kjempedypt, men med seter som kan slås ned inviduelt, eller tas ut, blir det greit plass til rullestolen med styreenheten som stikker ut.

Jeg vet at dette er en varebil i utgangspunktet, og ikke samme komfort som en personbil, men det får heller være siden jeg neppe kommer til å kjøre på langtur med denne, i alle fall slik helsa er nå.

Da bør heller ikke rekkevidde være et problem, men det klart jeg skulle ønske det var større batteri i denne bilen. Man må nok være obs særlig på vinterstid, tenker jeg.

Jeg kunne ønsket meg cruisekontroll, men det var en "hastighetsbegrenser" som gjør at hastigheten f.eks kan låses til maks 90 km/t på motorvei.

Jeg har egentlig ikke lyst til å klatre opp selv jeg en gang for lenge siden var bussjåfør og har hatt Toyota HiClass noen år.
Nissan e-NV200 har lengre rekkevidde, men blir dyrere med det og frister egentlig ikke.

God helg
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil og rullstol
torsdag 23. mai 2019, klokken 23:58
Hei og takk for svar.
Jeg har jo kikket også på Mercedes B, men den har som du skriver ikke hurtiglading, som jeg kan tenke meg å ha de gangene det er behov for å flytte bilen (og meg) litt lengre strekk.
Dessuten tror jeg bagasjerommet kan bli litt trangt om det er flere enn meg som skal være med.
Rullestolen, som faktisk har 30 km rekkevidde! heter Eleflex, jeg tror det er model F jeg har.
Målene er sammenslått: 75 cm (H) x 63 cm (B) x 40 cm (D), men det virker litt mer.
Tror også joysticken stikker litt ut foran, dvds i lengden.
Men den veier også nærmere 30 kg. Det merkes.
https://eloflex.se/modeller/modell-f/
#14
Partner/Tepee/Berlingo / Parnter/Berlingo og rullestol
torsdag 23. mai 2019, klokken 22:30
Hei,
Jeg har lagt ut noen generelle spørsmål om Elbil og rullestol et annet sted;:
Lenke
Men jeg har noen konkrete spørsmål vedr Partner 5 seter, eller Citroen Berlingo, da det er den mest sannsynlige el-bilen for meg pr dags dato.
Jeg ønsker å høre litt mer om erfaringer med denne bilen.
Ja, jeg vet at om jeg kjøper en slik, får jeg ikke akkurat topp rekkevidde, men trenger ikke det til hverdags.
Det hadde vært kjekt om den nye Rifter alt var på markedet i Elutgave med bedre rekkevidde, men er etter det jeg har forstått enda et år eller to fram i tid.

Her er noen spørsmål:

Hvordan opplever dere komfort og kjøreopplevelse med denne?

I en bruktbilannonser fra en forhandler(!) står det at det er cruisekontroll, kan dette stemme? Finner ikke det nevnt andre steder. Og samme forhandler var usikker, da jeg snakket med han.

Hva er praktisk rekkevidde sommer og vinter?
Har sett 80-120 km nevnt.
Hva vil være praktisk hastighet på motorvei for å ikke ha alt for kort rekkevidde, men samtidig ikke bruke for lang tid på å komme fram?

Er det varmepumpe i denne?
Hva med forvarming?

Det er praktisk at det er kontakt for hurtiglading, men hvordan lader dere hjemme?
Holder det å bruke medfølgende lader som plugges i en stikkontakt i garasjen? Jeg har nok både jordfeilbryter på den kursen og overspenningsvern for hele sikringsskapet.

Jeg mener å ha lest et sted noe om at en plastplate under motorrommet kunne gi bedre rekkevidde.
Stemmer dette, og er det i så fall noe jeg bør se etter på en ny/nyere bil?

Jeg tror Partner vil komme inn i garasjen min. Jeg har 193 cm ved porten.
Men etter det jeg har sett på bilder, er det en antenne som kanskje stikker enda høyere opp.
Vet dere om den kan tas av, eller legges flatt langs taket?

Det er sikkert mye jeg lurer på, har ikke fått sett på en slik bil ennå, men gjør det nok en av dagene.
#15
Kjøpe elbil? / Elbil og rullstol
torsdag 23. mai 2019, klokken 22:05
Takk for at jeg får være med på forumet.
Jeg har fulgt med litt fra tid til annen, men nå trenger jeg litt hjelp.

Fordi jeg har sterkt begrenset rekkevidde til fots, har jeg nylig fått meg en sammenleggbar elektrisk rullestol.
Dette ser ut til å være et veldig bra hjelpemiddel for meg.
Den tar ikke alt for mye plass, men veier nesten 30 kg, og blir for tung å løfte opp i min Skoda Yeti, en bil jeg liker godt.
Denne bilen har høy lastekant og en ganske høy terskel. Det går, men er tungvint
Og jeg må ha med meg sammenleggbare lasteramper for at ryggen min ikke skal få en knekk.
Dermed har jeg begynt å se meg om etter en bil med lavere lastekant.

Jeg har lenge tenkt at min neste bil skal bli en elbil, men er ikke helt sikker. Jeg har derfor noen spørsmål til dere her på Elbilforum, og jeg håper noen kan gi meg noen tips og råd og tanker om dette.

Behov:
* Lav lasteterskel
* Kunne sette meg rett inn, altså ikke ned i en lav bil
* Automatgir som er en selvfølge med Elbil, men ikke andre
* 5-seter
* Kjører svært lite til vanlig, kanskje en mil eller to i uka.
* Av og til kan det være behov for å kjøre til naboby 35 km unna, og så kunne kjøre hjem igjen, helst på en lading.
* En sjelden gang kan det være en lengre tur på ca 20-30 mil, da gjerne i sommerhalvåret.
* For tiden er jeg avhengig av sjåfør siden jeg ikke klarer å kjøre så langt selv
* Det er også mulighet til å byttelåne bil med en sønn ved lengre turer, eller at han kjører meg i sin bil.
* Hengerfeste hadde vært kjekt, men ikke nødvendig, og er uansett neppe aktuelt for rimeligere elbil

Hvilke biler vil dere anbefale meg?
Ev hvilke erfaringer har dere med disse?
Så langt har jeg funnet ut at dette kan være aktuelle biler å se på:
* Peugot Partner Teepe Electric - eller tilsvarende Citroen Berlingo Electric
* Nissan e-NV200
* Men finnes det andre?

Alternativet er en bensinbil med automat, f.eks en VW Caddy.
Eller en Outlander PHEV, men den igjen har høy lasteterskel.
Siden jeg kjører svært lite er det nok best med bensin framfor diesel, har jeg hørt.

Siden jeg kjører lite, regner jeg med å kunne spare en del på å kjøre elbil framfor bensinbil, men hvor mye kan det utgjøre pr år?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA