Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TunkEL

Sider: [1]
1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil og rullstol
« på: ſøndag 30. Juni 2019, klokken 14:31 »
Takk for hjelpen!
Da har jeg hatt Partner Teepe en drøy uke.
Funker flott med min sammenleggbare elektriske rullestol.
Jeg har nå fått større frihet til enklere å komme meg rundt uten å være avhengig av noen til å trille meg i manuell rullestol.

Et lite tips til dere som har HC-kort:
Det er mulig å få fritak for avgift i mange av bomringene rundt byene:

"Kopi av HC-kortet skal sendes til selskapet som administrerer din AutoPASS avtale, altså der du har din hovedavtale, vi bekrefter å ha mottatt dette og dette er nå registrert på din avtale.
Du behøver ikke å sende kopi av HC-kortet til noen andre selskaper.  Du vil nå automatisk få fritak der det er fritak for forflytningshemmede.
 
Per i dag har man rett til fritak for passeringer i alle bomringer i Norge. Myndighetene har definert Askøypakken, Bergen, Bypakke Bodø og rv. 80 Vikan, Bypakke, Grenland, Førdepakken, Haugesund, Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo og Bærum, Trondheim (gjelder kun bomstasjoner som inngår i Miljøpakken), Harstad og Kråkerøyforbindelsen
For mere informasjon om AutoPASS og fritak se også nettside: http://www.autopass.no/om-autopass/fritak
 
Ved passering i andre AutoPASS-anlegg betaler forflytningshemmede på lik linje med andre trafikanter. Disse passeringene etterskuddsfaktureres."

God sommer!

2
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Autopass og El-bil
« på: ſøndag 30. Juni 2019, klokken 14:26 »
Hei,
Takk for svar!
Jeg kontaktet mitt bompengeselskap og fikk følgende svar:
"Vi bekrefter at EL-bil med kjennemerke EV8xxxx er registrert på din avtale. Du behøver ikke å foreta deg noe ekstra, du skal bare fylle inn Reg nummeret som normalt akkurat som ande kjøretøy.
Du vil nå automatisk få fritak eller rabatt i bompengeanleggene som fortatt tilbyr fritak eller spesiell rabatt for EL-biler."

God sommer!

3
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Autopass og El-bil
« på: Torsdag 20. Juni 2019, klokken 20:58 »
Jeg har akkurat kjøpt elbil og flyttet autopass-brikka fra gammel bensin til ny elbil.
Jeg har også logget meg inn på min side og registrert byttet.
Spørsmål:
Siden brikka nå sitter på EV 8xxxx, vil det da automatisk bli registert at det er en elbil som passerer bomstasjonene, eller må jeg gjøre noe mer registrering på sidene til Autopass?

4
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Parnter/Berlingo og rullestol
« på: Onsdag 05. Juni 2019, klokken 22:51 »
Takk for svar.
Momenter å ta med seg.
Jeg har prøvekjørt bilen og synes den var bedre enn forventet.
Har snakket med folk som har brukt en slik varebil til pendling og fått høre at 12 mil går greit uten å lade på sommerstid.
Men da tror jeg de holder seg til 90 km/t på motorveien.

Så vidt jeg vet, finnes det ikke andre elektriske biler med lav høyde inn til et romslig bagasjerom enn Berlingo/Partner, foruten Renault Kongo, men den er vel ikke så grei med hurtiglading, bar 22 kmh vekselstrøm.

Rullestolen er forøvrig veldig praktisk og gir min dårlige kropp forlenget rekkevidde :)

5
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Elektrisk Partner og hurtiglading
« på: Onsdag 05. Juni 2019, klokken 22:47 »
Takk for svar!

6
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Elektrisk Partner og hurtiglading
« på: Fredag 24. Mai 2019, klokken 21:54 »
Hvordan er det å hurtiglade flere ganger i løpet av samme dag, dvs når man er på en lengre tur?
Biler som Nissan Leaf og e-NV200 har visstnok slitt med "rapidgate", dvs at det går langsommere å lade når man kommer til andre og/eller tredje lading.

Sliter Partner/Tepee/Berlingo med det samme problemet, eller klare den seg utmerket?

7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil og rullstol
« på: Fredag 24. Mai 2019, klokken 21:42 »
Hei og takk for gode forslag.

Jeg har i dag sett på og så vidt kjørt noen meter med en Partner Teepe med 3 inviduelle bakseter.
Jeg skal prøvekjøre den en av de nærmeste dagene.

Denne virker lovende.
Det var enkelt å vippe rullestolen inn pga lav lastekant.
Forhjulene settes opp på kanten av lasterommet. Da er det enkelt å vippe den videre uten å bruke mye krefter eller slite på ryggen. Se tips 2 her:
https://eloflex.se/om-eloflex/lasta/

Dessuten er lasterommet så høyt at jeg ikke vil trenge å slå sammen rullestolen, selv om jeg kanskje vil gjøre det. Det tar 5 sekunder, så intet problem.
Lasterommet er ikke kjempedypt, men med seter som kan slås ned inviduelt, eller tas ut, blir det greit plass til rullestolen med styreenheten som stikker ut.

Jeg vet at dette er en varebil i utgangspunktet, og ikke samme komfort som en personbil, men det får heller være siden jeg neppe kommer til å kjøre på langtur med denne, i alle fall slik helsa er nå.

Da bør heller ikke rekkevidde være et problem, men det klart jeg skulle ønske det var større batteri i denne bilen. Man må nok være obs særlig på vinterstid, tenker jeg.

Jeg kunne ønsket meg cruisekontroll, men det var en "hastighetsbegrenser" som gjør at hastigheten f.eks kan låses til maks 90 km/t på motorvei.

Jeg har egentlig ikke lyst til å klatre opp selv jeg en gang for lenge siden var bussjåfør og har hatt Toyota HiClass noen år.
Nissan e-NV200 har lengre rekkevidde, men blir dyrere med det og frister egentlig ikke.

God helg

8
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil og rullstol
« på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 23:58 »
Hei og takk for svar.
Jeg har jo kikket også på Mercedes B, men den har som du skriver ikke hurtiglading, som jeg kan tenke meg å ha de gangene det er behov for å flytte bilen (og meg) litt lengre strekk.
Dessuten tror jeg bagasjerommet kan bli litt trangt om det er flere enn meg som skal være med.
Rullestolen, som faktisk har 30 km rekkevidde! heter Eleflex, jeg tror det er model F jeg har.
Målene er sammenslått: 75 cm (H) x 63 cm (B) x 40 cm (D), men det virker litt mer.
Tror også joysticken stikker litt ut foran, dvds i lengden.
Men den veier også nærmere 30 kg. Det merkes.
https://eloflex.se/modeller/modell-f/

9
Partner/Tepee/Berlingo / Parnter/Berlingo og rullestol
« på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 22:30 »
Hei,
Jeg har lagt ut noen generelle spørsmål om Elbil og rullestol et annet sted;:
Lenke
Men jeg har noen konkrete spørsmål vedr Partner 5 seter, eller Citroen Berlingo, da det er den mest sannsynlige el-bilen for meg pr dags dato.
Jeg ønsker å høre litt mer om erfaringer med denne bilen.
Ja, jeg vet at om jeg kjøper en slik, får jeg ikke akkurat topp rekkevidde, men trenger ikke det til hverdags.
Det hadde vært kjekt om den nye Rifter alt var på markedet i Elutgave med bedre rekkevidde, men er etter det jeg har forstått enda et år eller to fram i tid.

Her er noen spørsmål:

Hvordan opplever dere komfort og kjøreopplevelse med denne?

I en bruktbilannonser fra en forhandler(!) står det at det er cruisekontroll, kan dette stemme? Finner ikke det nevnt andre steder. Og samme forhandler var usikker, da jeg snakket med han.

Hva er praktisk rekkevidde sommer og vinter?
Har sett 80-120 km nevnt.
Hva vil være praktisk hastighet på motorvei for å ikke ha alt for kort rekkevidde, men samtidig ikke bruke for lang tid på å komme fram?

Er det varmepumpe i denne?
Hva med forvarming?

Det er praktisk at det er kontakt for hurtiglading, men hvordan lader dere hjemme?
Holder det å bruke medfølgende lader som plugges i en stikkontakt i garasjen? Jeg har nok både jordfeilbryter på den kursen og overspenningsvern for hele sikringsskapet.

Jeg mener å ha lest et sted noe om at en plastplate under motorrommet kunne gi bedre rekkevidde.
Stemmer dette, og er det i så fall noe jeg bør se etter på en ny/nyere bil?

Jeg tror Partner vil komme inn i garasjen min. Jeg har 193 cm ved porten.
Men etter det jeg har sett på bilder, er det en antenne som kanskje stikker enda høyere opp.
Vet dere om den kan tas av, eller legges flatt langs taket?

Det er sikkert mye jeg lurer på, har ikke fått sett på en slik bil ennå, men gjør det nok en av dagene.

10
Kjøpe elbil? / Elbil og rullstol
« på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 22:05 »
Takk for at jeg får være med på forumet.
Jeg har fulgt med litt fra tid til annen, men nå trenger jeg litt hjelp.

Fordi jeg har sterkt begrenset rekkevidde til fots, har jeg nylig fått meg en sammenleggbar elektrisk rullestol.
Dette ser ut til å være et veldig bra hjelpemiddel for meg.
Den tar ikke alt for mye plass, men veier nesten 30 kg, og blir for tung å løfte opp i min Skoda Yeti, en bil jeg liker godt.
Denne bilen har høy lastekant og en ganske høy terskel. Det går, men er tungvint
Og jeg må ha med meg sammenleggbare lasteramper for at ryggen min ikke skal få en knekk.
Dermed har jeg begynt å se meg om etter en bil med lavere lastekant.

Jeg har lenge tenkt at min neste bil skal bli en elbil, men er ikke helt sikker. Jeg har derfor noen spørsmål til dere her på Elbilforum, og jeg håper noen kan gi meg noen tips og råd og tanker om dette.

Behov:
* Lav lasteterskel
* Kunne sette meg rett inn, altså ikke ned i en lav bil
* Automatgir som er en selvfølge med Elbil, men ikke andre
* 5-seter
* Kjører svært lite til vanlig, kanskje en mil eller to i uka.
* Av og til kan det være behov for å kjøre til naboby 35 km unna, og så kunne kjøre hjem igjen, helst på en lading.
* En sjelden gang kan det være en lengre tur på ca 20-30 mil, da gjerne i sommerhalvåret.
* For tiden er jeg avhengig av sjåfør siden jeg ikke klarer å kjøre så langt selv
* Det er også mulighet til å byttelåne bil med en sønn ved lengre turer, eller at han kjører meg i sin bil.
* Hengerfeste hadde vært kjekt, men ikke nødvendig, og er uansett neppe aktuelt for rimeligere elbil

Hvilke biler vil dere anbefale meg?
Ev hvilke erfaringer har dere med disse?
Så langt har jeg funnet ut at dette kan være aktuelle biler å se på:
* Peugot Partner Teepe Electric - eller tilsvarende Citroen Berlingo Electric
* Nissan e-NV200
* Men finnes det andre?

Alternativet er en bensinbil med automat, f.eks en VW Caddy.
Eller en Outlander PHEV, men den igjen har høy lasteterskel.
Siden jeg kjører svært lite er det nok best med bensin framfor diesel, har jeg hørt.

Siden jeg kjører lite, regner jeg med å kunne spare en del på å kjøre elbil framfor bensinbil, men hvor mye kan det utgjøre pr år?

Sider: [1]