Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Killingen

#1
Sitat fra: Olings på mandag 24. juni 2019, klokken 13:13
Jeg var heller ikke bekymret og tålmodig inntil mailkorrespondansen med kundeservice på fredag.

Har dette blitt lovet i noen andre kanaler?

Synes å huske en tweet eller liknende om denne prosessen.

https://twitter.com/elonmusk/status/1111762533520531456
#2
Model 3 / Sv: Stek Dynoshield vs. Dynomatt
søndag 23. juni 2019, klokken 23:06
Sitat fra: Jorgen Bjerke på søndag 23. juni 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Killingen på søndag 23. juni 2019, klokken 13:51
Sitat fra: Jorgen Bjerke på lørdag 22. juni 2019, klokken 20:33
Har bestemt meg for å sende bilen til Black Diamond i Oslo for å legge på Stek Dynomatt PPF over hele bilen. Syns matt ser utrolig kult ut, og får den til å skille seg litt ut (bilen er svart). Noen som har erfaring med Stek Dynomatt (eller Dynoshield, som av en eller annen grunn har 3 år lengre garanti. 10 vs 7 år)

Vår står og får Stek DynoShield der nå. Skal hente den i kveld. Kan gi en tilbakemelding på hvordan resultatet blir!

Veldig spent på resultatet ditt. Hørte nettopp fra en venn som hadde stukket innom der for å vurdere dem, og han var sjokkert over hvor rotete og skittent et var der. Virket ikke mye seriøst, sa han.


Prisen står på TOCN sine nettsider under medlemsfordeler. Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Filmen har en hydrofobisk/drop off effekt så vann preller av! Ville absolutt brukt de gutta igjen! Ja - kanskje litt rotete der, men de jobber jo døgnet rundt virker det som. De kan i alle fall det de driver med, de har vært veldig nøye.

Sjekk facebookgruppene TOCN eller Model 3 owners for bilde. Får feil når jeg forsøker å laste opp bilde her..
#3
Model 3 / Sv: Stek Dynoshield vs. Dynomatt
søndag 23. juni 2019, klokken 13:51
Sitat fra: Jorgen Bjerke på lørdag 22. juni 2019, klokken 20:33
Har bestemt meg for å sende bilen til Black Diamond i Oslo for å legge på Stek Dynomatt PPF over hele bilen. Syns matt ser utrolig kult ut, og får den til å skille seg litt ut (bilen er svart). Noen som har erfaring med Stek Dynomatt (eller Dynoshield, som av en eller annen grunn har 3 år lengre garanti. 10 vs 7 år)

Vår står og får Stek DynoShield der nå. Skal hente den i kveld. Kan gi en tilbakemelding på hvordan resultatet blir!
#4
Model 3 / Sv: Lading med vanlig stikkontakt og lang skjøteledning
tirsdag 18. juni 2019, klokken 13:20
Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 18. juni 2019, klokken 13:03
Dere som er eksperter får unnskylde min uvitenhet på dette.

Er vel eventuell dobbel overspenningsvern det ville gitt, hvis det som oppgis fungerer på norsk strømnett?  Jordfeilvern må det være uansett.

Argumenterer på ingen måte for å lade uten anbefalt installasjon. Men et vanlig stikk på 16A er vel trygt å lade med daglig fortsatt alle nevnte vern?

Det finnes to ulike typer jordfeilvern, et som vanligvis kombineres i noe vi kaller kombiautomat som dekker kortslutning, overbelastning og jordfeil. Dette er jordfeilvern type A (må IKKE blandes med utløserkarakteristikken på automaten som også benevnes med bokstav - i kombinasjon med et tall f.eks. 16C som da betyr 16 ampere utløserkarakteristikk C). Denne type jordfeilvern (type A), løser ikke ut på jordfeil som skyldes DC spenning. Ved jordfeil på en vanlig kurs med DC spenning vil jordfeilvernet i kombiautomaten oppmagnetiserers og settes ut av spill - ergo løser den ikke ut på noen som helst jordfeil, det samme gjelder eventuelt forankoblet jordfeilautomat av samme type.

Den man er nødt til å ha ved lading av elbil er jordfeilvern type B. Denne løser ut ved jordfeil forårsaket av DC spenning.

Håper dette var oppklarende.
#5
Model 3 / Sv: Overgang til 32A 1-fas
lørdag 15. juni 2019, klokken 00:34
Sitat fra: jpg på fredag 14. juni 2019, klokken 16:23
Sitat fra: Killingen på fredag 14. juni 2019, klokken 09:04
Sitat fra: jpg på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:49
Sitat fra: Killingen på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:44
Sitat fra: handyman72 på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:39
Takk :)
Ser nå at sikringen i sikringskapet er merket B20. Kursen ble lagt opp en gang for permanent bruk til et boblebad utenfor som ikke brukes lenger. Tror bare elektriker brukte en større kontakt for økt sikkerhet.
Så det er kun 20A sikring på denne kontakten. Kan jeg fortsatt bruke kontakten om jeg kjøper denne adapteren/overgangen, og betyr B20 at det B-vern og lov å bruke som den er?

Når det står B20 så betyr det 20 Ampere med B-karakteristikk. Karakteristikken sier noe om hvor mye startstrøm sikringen slipper gjennom før den løser ut. Du tenker på Type B jordfeilautomat - svært tvilsomt at den sikringen du har er det. Svært tvilsomt. Men du kan godt legge ut et bilde av den så kan jeg avkrefte/bekrefte det.

Ser du var litt kjappere enn meg  ;)
Jordfeilautomat type B finnes ikke enda, ihvertfall ikke tilgjengelig i Norge. (lav etterspørsel)
Mvh Elektriker  8)

Joda, de finnes. Garo har kombiautomat med type B jordfeilbryter i 4 moduls størrelse. Dog ikke i 3 fas.

https://garo.no/produktkategori/kategori/modulaere-komponenter/16-kombiautomater/type-b/

Men disse er forholdsvis nye, og jeg vet ikke om fler enn Garo som tilbyr dette.

Mvh Automatiker 8)

Nice, takk for info.

Kun tilgjengelig direkte fra Garo? Har sjekket 6 grossister allerede, uten at noen har dem i sortimentet sitt...

Kjøp direkte fra de ja, gode priser på helt ålreite produkter.
#6
Model 3 / Sv: Overgang til 32A 1-fas
fredag 14. juni 2019, klokken 09:04
Sitat fra: jpg på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:49
Sitat fra: Killingen på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:44
Sitat fra: handyman72 på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:39
Takk :)
Ser nå at sikringen i sikringskapet er merket B20. Kursen ble lagt opp en gang for permanent bruk til et boblebad utenfor som ikke brukes lenger. Tror bare elektriker brukte en større kontakt for økt sikkerhet.
Så det er kun 20A sikring på denne kontakten. Kan jeg fortsatt bruke kontakten om jeg kjøper denne adapteren/overgangen, og betyr B20 at det B-vern og lov å bruke som den er?

Når det står B20 så betyr det 20 Ampere med B-karakteristikk. Karakteristikken sier noe om hvor mye startstrøm sikringen slipper gjennom før den løser ut. Du tenker på Type B jordfeilautomat - svært tvilsomt at den sikringen du har er det. Svært tvilsomt. Men du kan godt legge ut et bilde av den så kan jeg avkrefte/bekrefte det.

Ser du var litt kjappere enn meg  ;)
Jordfeilautomat type B finnes ikke enda, ihvertfall ikke tilgjengelig i Norge. (lav etterspørsel)
Mvh Elektriker  8)

Joda, de finnes. Garo har kombiautomat med type B jordfeilbryter i 4 moduls størrelse. Dog ikke i 3 fas.

https://garo.no/produktkategori/kategori/modulaere-komponenter/16-kombiautomater/type-b/

Men disse er forholdsvis nye, og jeg vet ikke om fler enn Garo som tilbyr dette.

Mvh Automatiker 8)
#7
Model 3 / Sv: Overgang til 32A 1-fas
torsdag 13. juni 2019, klokken 21:44
Sitat fra: handyman72 på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:39
Takk :)
Ser nå at sikringen i sikringskapet er merket B20. Kursen ble lagt opp en gang for permanent bruk til et boblebad utenfor som ikke brukes lenger. Tror bare elektriker brukte en større kontakt for økt sikkerhet.
Så det er kun 20A sikring på denne kontakten. Kan jeg fortsatt bruke kontakten om jeg kjøper denne adapteren/overgangen, og betyr B20 at det B-vern og lov å bruke som den er?

Når det står B20 så betyr det 20 Ampere med B-karakteristikk. Karakteristikken sier noe om hvor mye startstrøm sikringen slipper gjennom før den løser ut. Du tenker på Type B jordfeilautomat - svært tvilsomt at den sikringen du har er det. Svært tvilsomt. Men du kan godt legge ut et bilde av den så kan jeg avkrefte/bekrefte det.
#8
Sitat fra: Roy_Bergen på torsdag 13. juni 2019, klokken 09:27
Venter ennå på min TM3, kommer vel til Bergen i løpet av måneden håper jeg.

Hører mye på podkast i bilen.   I dag lastes podkastene ned på mobilen som er knyttet til dagens bil (Kia Soul) med Android Auto.   Da er det lett å velge podkast på skjermen i bilen, relativt trafikkvennlig, slipper å tukle med telefonen.

Redd jeg kommer til å savne Android Auto i TM3 - men får så mye annet som er bra at det kommer jeg over :-)

Hvordan løser dere avspilling av podkaster i TM3, helst uten å fikle med telefonen under kjøring?

Har ikke fått min TM3 enda, men den har jo spotify (så fremt du har premium interiør), spotify har jo for en stund tilbake startet med podcast, så mulig det går gjennom det grensesnittet, men har som sagt ikke fått testet det enda.
#9
Model 3 / Sv: Enormt antall biler i inventory
torsdag 13. juni 2019, klokken 09:04
Sitat fra: N0ya på torsdag 13. juni 2019, klokken 09:01
Blir det levert ut så mye biler nå at EV-serien står for fall?

Ikke langt unna i alle fall. Vi er vel i starten av EV8XXXX
#10
Sitat fra: N0ya på torsdag 13. juni 2019, klokken 08:59
Sitat fra: Killingen på torsdag 13. juni 2019, klokken 08:48
Sitat fra: N0ya på torsdag 13. juni 2019, klokken 08:41
Fikk beskjed fra Delivery i går at siste direktebåt fra Zeebrugge til Stavanger/Bergen/etc gikk i går og at øvrige båter til Norge kun gikk til Drammen. Kan det stemme?

Det er jo litt surt for en med mars bestilling uten FI og VIN (som igjen betyr at bilen ikke er kommet til Belgia enda). Da er det lite håp for meg å få bil i juni...Og skulle den komme til Belgia i løpet av de nærmeste dagene vil manglende direktebåt til Stavanger gi 4-5 dager ekstra transportid ifølge Tesla. Da er jeg garantert reist på ferie og går glipp av hele utleveringen.

Jeg fikk opplyst at Hvit/Svart og Grå/Svart Performance-biler hadde blitt sterkt undervurdert når Tesla produserte batcher av biler ihht estimert etterspørsel. Jeg vet det er en del som venter på Hvit/Svart Performance, men trodde ikke det gjaldt Grå/Svart Performance?

Du kan ringe de opp igjen og høre om det er noen endringer (dersom du er villig til det) eller mulighet for å hente bilen på østlandet for kjappere levering evt.

Ja, stemmer det. Tesla kunne endre utleveringssted til Drammen og dekke billetter for meg. Dette tilbudet var gyldig til og med 29.06.2019. Dersom bilen kommer etter 29.06.2019 må jeg selv dekke reise til Drammen med tilhørende tapt arbeidsfortjeneste. Nå er det nå engang slik at sannsynligheten for at jeg får bil i juni begynner å bli såpass liten at jeg fastholder utlevering på Forus av praktiske årsaker.

Full forståelse for det, men kjipt at de har nedprioritert Performance så mye..
#11
Sitat fra: N0ya på torsdag 13. juni 2019, klokken 08:41
Fikk beskjed fra Delivery i går at siste direktebåt fra Zeebrugge til Stavanger/Bergen/etc gikk i går og at øvrige båter til Norge kun gikk til Drammen. Kan det stemme?

Det er jo litt surt for en med mars bestilling uten FI og VIN (som igjen betyr at bilen ikke er kommet til Belgia enda). Da er det lite håp for meg å få bil i juni...Og skulle den komme til Belgia i løpet av de nærmeste dagene vil manglende direktebåt til Stavanger gi 4-5 dager ekstra transportid ifølge Tesla. Da er jeg garantert reist på ferie og går glipp av hele utleveringen.

Jeg fikk opplyst at Hvit/Svart og Grå/Svart Performance-biler hadde blitt sterkt undervurdert når Tesla produserte batcher av biler ihht estimert etterspørsel. Jeg vet det er en del som venter på Hvit/Svart Performance, men trodde ikke det gjaldt Grå/Svart Performance?

Du kan ringe de opp igjen og høre om det er noen endringer (dersom du er villig til det) eller mulighet for å hente bilen på østlandet for kjappere levering evt.
#12
Da fikk vi endelig leveringsdato. 18 juni i Lillestrøm!  :) :)
#13
Model 3 / Sv: Enormt antall biler i inventory
mandag 10. juni 2019, klokken 13:15
Sitat fra: S4e på mandag 10. juni 2019, klokken 12:45
Sitat fra: Killingen på mandag 10. juni 2019, klokken 12:26
Etter å ha kikket litt på inventory modellene så blir jeg på grensen til forbanna, så forbanna at jeg vurderer å avbestille hele bilen og kjøpe en brukt Kona eller E-niro. Det ligger ute en nøyaktig lik modell som det vi har i bestilling fra 16 april. Vi fikk FI 14 mai, men ikke noe leveringsdato eller noe ytterligere info etter den tid.

Vi har bestilt LR AWD, Midnight Silver, sort interiør, FSD uten hengerfeste. Denne bilen har nøyaktig samme konfig, og er heller ikke registrert på noen før i følge VIN-sjekk mot vegvesenet. VIN nummeret skiller også med under 200. Vi har 3159xx.

Håper mediene sparker i gang en sak rundt den mest fraværende kundekommunikasjonen gjennom tidene..
Kan være så enkel forklaring som at de nå har både fått din bil og mange ekstra biler inn med båt og vil levere ut alle samtidig som sluttspurt før kvartalsslutt?

Har ikke fått SMS om estimert levering som så mange andre (som også har bestilt etter meg), så begynner å tvile på juni leveranse for min del. Får jeg ikke noe info når jeg ringer de i morgen så vet jeg ikke helt hva jeg gjør..
#14
Model 3 / Sv: Enormt antall biler i inventory
mandag 10. juni 2019, klokken 12:26
Etter å ha kikket litt på inventory modellene så blir jeg på grensen til forbanna, så forbanna at jeg vurderer å avbestille hele bilen og kjøpe en brukt Kona eller E-niro. Det ligger ute en nøyaktig lik modell som det vi har i bestilling fra 16 april. Vi fikk FI 14 mai, men ikke noe leveringsdato eller noe ytterligere info etter den tid.

Vi har bestilt LR AWD, Midnight Silver, sort interiør, FSD uten hengerfeste. Denne bilen har nøyaktig samme konfig, og er heller ikke registrert på noen før i følge VIN-sjekk mot vegvesenet. VIN nummeret skiller også med under 200. Vi har 3159xx.

Håper mediene sparker i gang en sak rundt den mest fraværende kundekommunikasjonen gjennom tidene..
#15
Sitat fra: espenfjo på onsdag 05. juni 2019, klokken 14:39
Logget inn på kontoen min nå og så til min store forbauselse at jeg har levering nå på fredag. Snakket med en veldig hyggelig dame på DS som bekreftet at det stemte. Ikke fått hverken SMS eller e-post ang. leveringsvindu.

Hva har du bestilt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA