Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Truls Antonsen

Sider: [1] 2 3 ... 15
1
Audi e-tron / Sv: E-tron 55 som familiebil med 3 barn?
« på: Tirsdag 23. August 2022, klokken 19:58 »
Audien er endel større bak enn iPace.
Gjengen du skal ha i baksetet går fint. Jeg kjører med 5-9-11 nå, med 5-åringen i beltestol i midten.
Kan være at midtsetet er noe "flatt", men skal være grei plass sideveis.

Annen gjennomtenkt sak i baksetet, som sikkert også flere har, men er min første VAG hvor kupelyset bak er vinklet slik at de ikke synes i takspeilet...og kan dimmes. Kanskje ikke så relevant lenger, da den generasjonens ansikt gjerne lyses opp nedenfra av en mobilskjerm, og ikke trenger overlys for å lese bok...


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


2
Hyundai / Sv: Charge my hyundai
« på: Onsdag 17. August 2022, klokken 20:15 »
Samme på Audi...
Mener fastbeløpet har tysk moms, og lading (i Norge) har norsk moms. Men ikke både og på samme linje...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


3
Audi e-tron / Sv: E-tron 55 som familiebil med 3 barn?
« på: ſøndag 07. August 2022, klokken 16:57 »
Vi kjørte med barn på 2-6-8 når vi fikk vår. Da var det 3 stk med barnesete, av forskjellig type.
Besafe x4 til 2-åringen på siden, og vi brukte Volvo-sete på 8 åringen på andre siden, og da gikk det akkurat med Cybex M-fix i midten. Litt knot, men de satt fint.
Gikk ikke lenge før det ble 2 Volvo-stoler, da fungerer det veldig greit...og nå er de 5-9-11, og bare 5-åringen bruker sete, i midten bak. Akkurat byttet fra Cybex-setet til Volvo-setet, etter lett klaging fra 11-åringen om skulderplass

Siden det er i skulderområdet beltestolene er størst, passer den fint i midten, da uten isofix, siden bakovervendt ikke tar noe plass i skulderområdet.

Med litt forbehold om kanskje ikke dagens sete er optimalt for å sitte i midten, så tenker jeg dette går helt fint. Ett nytt sete er i tilfelle ikke store investeringen.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


4
Polestar 2 / Sv: Hvilket takstsativ til Skiguard 850?
« på: Lørdag 06. August 2022, klokken 20:12 »
Om tunnell, det som passer...
Jeg bruker på Etron, og bruker Square-bars, på Thule-føtter.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


5
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 20:00 »
3.3 bar ca...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


6
Audi e-tron / Sv: Plug n Charge
« på: Tirsdag 26. Juli 2022, klokken 22:40 »

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kaos på Ionity
« på: Tirsdag 26. Juli 2022, klokken 17:54 »
Ionity prisene har stått stille (var ren kwh fra før).
De andre har det kommet endringsmail om flere ganger, ettersom Mer og slikt har byttet til kwh pris.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


8
Audi e-tron / Sv: Bytte av LED-stripe bak
« på: Tirsdag 26. Juli 2022, klokken 17:52 »
På min lykt som krakellerte startet det i ett "punkt" midt i lykta, antar det er der plasten sprøytes inn i forma i produksjon. Og så spredde den seg derfra i en stjerneformasjon.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


9
Audi e-tron / Sv: Plug n Charge
« på: Tirsdag 26. Juli 2022, klokken 17:47 »


Det er kommet en Android-boks under passasjersetet, som har tatt over det meste. Det gamle MMI-systemet er bare et mellomlag mot denne (for å ikke endre utseende). Om de lager ny SW for Android-boksen, blir det funksjonalitet som ikke kan aktiveres på gamle biler.

 [ You are not allowed to view attachments ]

Dette forklarer kanskje hvorfor MMI oppleves tregere på nye Etron'er vs my2020 som jeg har..


P&C baserer seg på sikkerhets-sertifikater, og ille bare bilens ID. Kan være HW for å lage disse/kryptere disse som da event mangler...
Disse sertifikatene mener jeg går via en sertifisert utsteder, før betaling finner sted. Derfor er det litt mer "komplisert" enn bare en ID.

Er det ikke Fastned i NL som bruker nevnte ID som "brikke" på sine ladere da? Og at Audi ikke er støttet. ? Kanskje pga denne scramblingen?

Mener jeg leste at denne ID'en egentlig bare er MAC-adressen til kommunikasjonsmodulen som kommuniserer med laderen, forøvrig..

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kaos på Ionity
« på: Tirsdag 26. Juli 2022, klokken 08:07 »
Er Etron Charging Service jeg har, som også inkl Ionity.
Grunnen til at jeg betaler for denne inneværende år, var at vi skulle kjøre endel i utlandet,  og jeg ville ha en "roaming-løsning" slik at det ble enkelt.
På tidspunktet jeg aktiverte avtalen, hadde Mer, og tildels BKK/Eviny priser med rabatt ned mot 2,80 med min ladehastighet, slik at break even var ca 6000km...som i ett normalår er mer enn jeg hurtiglader.
Historien nå, viser jeg har hatt litt flaks...for alle, unntatt Ionity har jo endret sine priser/betingelser.

På strekningen Ålesund-Vestfold, er det Øyer og Dombås som er presspunktene om sommeren.
Dombås fordi der er det "alltid" kaos, samme hva slags drivstoff en bruker....og Øyer fordi dit kommer jeg i "prime-time" om jeg starter på morgen, dvs mellom 12-16, hvor "alle" er tomme for strøm.
Skal bli godt med nye ladere på Åndalsnes og Trollveggen, da nærmer Dal seg innenfor rekkevidde med en liten stopp der...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kaos på Ionity
« på: Mandag 25. Juli 2022, klokken 20:47 »
En kan lade mange andre steder enn Ionity...men...

Jeg lader på Ionity av økonomiske årsaker...de har under halv pris av konkurrentene, forutsatt betalt månedsavgift...
Men fremstår som det er flere som har betalt dette, enn det tilbudet klarer å dekke...og da blir det kø...

Jeg gidder ikke lade på Fåvang på Eviny til 4,80 eller hva det er nå, inkl rabatter, når det på øyer koster 1,79...

Årsgebyr for dette er betalt etter 700kwh lading...for min del ca 3000km...eller 2x t/r Ålesund - Vestfold...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


12
Audi e-tron / Sv: Ny ladekurve?
« på: ſøndag 24. Juli 2022, klokken 22:15 »
Jeg mener å ha sett, med 2020 modell, produsert før uke 48/19, at den i år begynner å "trottle" ned fra 150kw ved ca 75-76%, og passerer 80% med 130-140, mot i fjor, hvor den først gikk ned fra 150 på 80%.

Har "alle" oppdateringer, også 86,5kwh.

Utgjør ikke store forskjellen...for den lader jo fortsatt med nær 75kw i snitt opp til 100%.

Er LG batteri i denne bilen.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladepunkter Dyreparken.
« på: Onsdag 13. Juli 2022, klokken 20:11 »
Vi baserer vel alle argumentasjonen på våre egne, erfarte opplevelser...
Jeg har også en bil som lader fort...men i sommer har jeg opplevd 2 scenarier:

1: Danmark med destinasjonslading, parkerer bilen ved ankomst, sjekker inn på hotell, starter med 100% dagen etter

2: Sverige, ved hytte, ankommer med lav SOH, og må velge enten å lade 20-30 min før jeg tar kvelden, eller, som i mitt tilfelle søndagen, starte med 30%, kjøre 25 min, lade i 30 min, for så å starte den egentlige turen (på 760km). Dette gjorde turen 30 min lenger enn nødvendig.

Eksempelet ditt, med t/r Dyreparken, med noen få min lading, baserer seg jo på at du har hatt destinasjonslading (hjemme) før turen starter, og destinasjonslading (hjemme) etter dagens etappe. På ferie starter en ikke alltid hjemme...


Har kjørt elbil siden 2019, men skal ikke påstå jeg er spes erfaren, men først nå i år jeg har hatt tilgang på, og brukt destinasjonslading. Det var en opplevelse jeg opplevde som avstressende, kontra å finne og lade før/etter dagsetappe. Jeg fikk frigjort tid...og brukte kortere tid på å "fylle tanken" enn jeg ville gjort med bensin/diesel.

Klart, ikke alle kombinasjoner av turer eller biler som har nytte av det, men er endel som har det. Og jeg betalte glatt 4,5kr/kwh for desinasjon, vs en lavere pris på Ionity (3,5 eller noe..) bare fordi det var enklere...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


14
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
« på: Tirsdag 12. Juli 2022, klokken 11:42 »
Japp, flere ganger, inkl Privat modus av/på og ny pålogging til myAudi...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kaos på Ionity
« på: Tirsdag 12. Juli 2022, klokken 09:36 »
Det er kanskje kaos fordi mange har gratisabo som gir pris under kostpris for strømmen?
Tror du toucher noe, ikke nødvendigvis gratis, jeg betaler 180kr/mnd for å lade på Ionity til fordelaktig pris...og virker som det ikke er nok kapasitet hos Ionity til å håndtere trafikken som har slik avtale (gratis eller betalt).

Forøvrig, hjelper ikke at biler med ladefart på over 200kw står og tviholder på laderen over 90% og lader med 23kw...den bilen hadde spart endel tid på å lade 10x så fort litt senere på turen om den virkelig trengte fullt batteri...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Sider: [1] 2 3 ... 15