Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cougar

#1
Jeg har en 2019 (28kWh) som nå har gått nesten 60.000
I tillegg til årlig service (som har kostet rundt 2000 hver gang) har jeg kun byttet utetemp-sensor (garanti), ingenting annet.
Byttet vinterdekk i fjor høst, da de medfølgende (Yokohama) ikke var allverden selv når de var nye.
Bilen virker godt sammenskrudd, kan ikke klage på noe der (Har hatt ett 30-tall biler, så har litt å sammenligne med :)   

Edit: Vet at neste gang den skal på service (til våren) skal det byttes gearolje, men tror ikke kostnaden er voldsom
#2
Hyundai Ioniq / Sv: 12V batteri tåler ikke vinter?
torsdag 03. februar 2022, klokken 10:16
Jeg hadde en batterimonitor på min 2019-modell, mest for å sjekke hvordan det sto til
Denne typen: https://www.sparelys.no/bluetooth-batteriovervaker?gclid=CjwKCAiAl-6PBhBCEiwAc2GOVGAOdLx4bfynehJGy4iM8ZLmPaLw3UTtoG3n-IeZytT99ujFOlFfHRoCTssQAvD_BwE

Da får man på appen full oversikt: Her er en dag hvor bilen ble kjørt til jobb litt før 8, og hjem igjen litt før kl. 18
Midt på dagen var det litt småflytting/innlasting litt før kl.13



Har sett at den regelmessig lader batteriet når den får stå urørt over lengre tid, men har ikke noe bilde av kurven da, men ser ut til at den lader ca 30 min når den slår inn, og det skjer når batteriet faller under ca 12.4 V
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Dekktrykksensor
onsdag 20. oktober 2021, klokken 17:24
På min Ioniq 28kWh vises heller ikke det skjermbildet av bil/målinger når jeg har på dekksett som ikke har sensorer, så det er jo mulig det er samme på Ioniq 5.
Varsellampen lyser en gang i blant da, men ikke noe bilde.
#4
Av de elektriske 3-hjulingene jeg har sett er det en som jeg kunne tenke meg som ekstra-bil:
Sondors.
Med dette utseende og pris estimert under 100kkr, så kunne det blitt en morsom liten sak :)

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#5
e-up! / Sv: Hvordan holder batteriet på e-up (gammel type)?
fredag 23. april 2021, klokken 21:32
Takk for erfaringer. Det høres jo ut som om det ikke er noen markant nedgang i kapasitet om jeg skulle gå for en  rundt 5-6 år gammel bil med rundt 50-60k på telleren da.
Her er det snakk om en bil som ikke vil bli brukt til langturer, men hadde jo uansett vært greit om ikke rekkevidden har gått helt i kjelleren heller  :)
#6
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. april 2021, klokken 12:53
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 21:45
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 16:01

Og enda senere, når vi ikke trenger å plugge inn, men parkerer over en induksjonslader, og all kommunikajson foregår automatisk.

De aller fleste av oss er vel ferdige med reisesjekker nå, eller...... :D

Tillat meg en liten digresjon: Induksjonslading er AC-lading, og det går ikke fort :)
Her er du nok ikke helt oppdatert

https://www.tu.no/artikler/na-har-tradlos-lading-av-elbiler-kommet-opp-i-120-kilowatt/449287
Artikkelen er 3 år gammel, og en sjekk på nettsiden deres viser ikke noe slikt (ennå) ;)
#7
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 16:01

Og enda senere, når vi ikke trenger å plugge inn, men parkerer over en induksjonslader, og all kommunikajson foregår automatisk.

De aller fleste av oss er vel ferdige med reisesjekker nå, eller...... :D

Tillat meg en liten digresjon: Induksjonslading er AC-lading, og det går ikke fort :)
#8
Sitat fra: turfsurf på søndag 11. april 2021, klokken 10:29
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 10. april 2021, klokken 15:48
For meg (uten elbil og ladeerfaring) virker ladekort (RFID) som en god, effektiv og billig løsning. Å måtte bruke en app i forbindelse med ladingen, anser jeg som unødig kompliserende. Det eneste jeg lurer på er hvordan en får beskjed om at en har oppnådd 80% lagring (gjennom bilens intrumenter eller laderen?).
RFID er greit det, jobben er bare å få registrert brikken hos de forskjellige tilbyderne. Og at de forskjellige tilbyderne ikke støtter alle RFID brikker. Så man ender opp med ett lass med avtaler og ett knippe med brikker. I Norge greier man seg stort sett med elbilforeningen eller NAF sin dog.

Helt enig i at RFID-brikker er en effektiv løsning. Har 2 stk hengende på bilnøkkelen (Fortum, som også er koblet til Statoil, og Mer)
Har apper til leverandørene også, men bruker dem aldri. Skulle jeg en sjelden gang være nødt til å lade hos noen andre, så går det vel å bruke sms, men har ikke opplevd det ennå.
Har nå hatt elbil i over 2 år, og aldri forstått at dette skal være noe problem, i alle fall ikke Den Største Utfordringen, som noen tydeligvis skal ha det til å være.
#9
Ser ut som om myndighetene vil kreve loggene utlevert, så da kan man kanskje få mer detaljert info på dette:

https://www.zerohedge.com/markets/texas-regulator-tells-tesla-he-will-subpoena-data-logs-fatal-crash

Ett lite klipp fra atikkelen:
"Texas police are going to be serving search warrants on Tesla to get the data involved in the fatal crash, Reuters reported late Monday. To matters even more interesting, Mark Herman, Harris County Constable Precinct 4, said he had already obtained witness statements indicating there was no one in the drivers' seat prior to the wreck.

"We have witness statements from people that said they left to test drive the vehicle without a driver and to show the friend how it can drive itself," Herman said."
#10
e-up! / Hvordan holder batteriet på e-up (gammel type)?
tirsdag 20. april 2021, klokken 14:16
Vurderer en e-Up som ekstra-bil i huset, da den gamle modellen (16,8 kWh)
Ser de ligger fra rundt 60k på Finn, men kjørelengde fra 60k til 100k km
Hvor mye degradering av batteri kan jeg regne med på disse bilene?
Vet det er vanskelig å si eksakt, men vil det være mellom umerkelig (-10%) til dramatisk (-50%) ?
Har ikke funnet mange innlegg rundt dette for denne bilen her på forumet, derfor spør jeg.
#11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. april 2021, klokken 08:50
Bilen hadde ikke FSD og autopilot var ikke aktivert:

https://twitter.com/elonmusk/status/1384254194975010826



Så bilen kjørte uten noen i førersetet, uten at autopilot var aktivert?
Det er da enda mer merkelig..
#12
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
onsdag 31. mars 2021, klokken 22:00
Har ikke eGolf, men er ivrig bilmekker, og det jeg stiller ett stort spørsmålstegn ved er hvordan VW kan ta 29000 for en jobb som tar 2-4 timer (2 timer for å bytte sensorer + maks 2 timer for fylling/tømming og programmering av sensorer)?
#13
e-up! / Sv: Merkelige spor/tråder i lakk på felger?
lørdag 27. mars 2021, klokken 18:56
Dette er diamond-cut felger, dvs at fremsiden er dreiet så det er bart metall, deretter er de kun (pulver)klarlakket.
Har hatt flere slike felger med samme problem, og det du ser er korrosjon under klarlakken.
Eneste måte å fikse dette på er å få ett profesjonelt verksted til å maskinere felgen på nytt.
Finnes flere som gjør dette, f.eks Østfold felgteknikk  (https://www.felgteknikk.no/galleri-maskinering)

Jeg har noen ganger slipt ned og lakkert felger som ser slik ut, men da ser de jo ikke ut som originalt lengre, (om det er viktig  8) )
#14
ID.4 / Sv: Lyktespyler
tirsdag 16. mars 2021, klokken 22:15
Det er bare krav om lyktespylere på lykter som har mer enn 2000 lumen, så i praksis er det nesten bare biler med xenon-lykter som har det.
#15
Hyundai KONA / Sv: Plast på baksiden av førersete sprukket
mandag 08. mars 2021, klokken 23:18
$123 er vel ingen upris  :)
Om du får bestilt det er vel en annen sak, men delenummeret ser ut til å være 88491-F2000-TRY, men bør nok sjekke om det finnes flere farger etc.
https://www.wholesalehyundaiparts.com/p/Hyundai__/Seat-Back-Panel-Right--Front--Rear/13477416/88491F2000TRY.html




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA