Vet ikke grunnen men Toyota har uttalt at siden de har så stort buffer så kan en lade til 100% uten problem når en lader hjemme.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 23:42Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 21:45Hvis det var en salgs-gimmick så lurer jeg på hvorfor Zaptec Pro har dette. De må åpenbart se på dette som en Pro-funksjon.I et stort ladeanlegg hvor hele anlegget er dedikert til lading, og det kan være ganske mange biler på samme hovedsikring, har det selvsagt noe for seg å fordele 1-fase biler dynamisk på de forskjellige fasene.
Og det fungerer veldig bra hos oss. Komfyr står på fase L1+L2. Når en har behov for å bruke mange komfyrplater og stekeovnen, samtidig som flere ovner står på og en også skal lade bilen, så er dette en veldig praktisk funksjon for oss. Skifte av faser, sammen med automatisk begrensning av ladestrøm i sanntid, fungerer veldig godt under høy belasting.
Ved hjemmelading er det få som har behov for å lade med høy effekt hele natten. Å lade mens en lager middag tror jeg også er et behov som et mindretall har. De fleste vil gjerne unngå dette på grunn av makstime-grensene og strømprisene.
Men OK, noen har behov for å kjøre mye både før og etter middag, og da er Easee sin løsning en billig måte å løse det på. Men kanskje for billig altså.
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 13. april 2023, klokken 19:48Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 14:00Eg blir gjerne med å diskutere fasevalggunksjon i ein eigen tråd.Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 13:07Tibber Pulse, som jeg har, hindrer overbelastning, men klarer ikke å bytte fase. Men i et trekantkoblet IT anlegg er det litt begrenset nytte av å bytte fase, for det er bare tre faseledere å velge mellom, og enhver last må bruke minst to av dem. Så to tunge laster vil alltid ha minst en leder felles. Riktignok hjelper faseforskjellen litt.SitatSå har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.
Det var faktisk en veldig grunn til at jeg valgte dem i sin tid. Jeg har 3-fase IT anlegg, og sammen med Equalizer så sørger den for å veksle (hvis nødvendig) mellom å bruke L1+L2 eller L2+L3. Hjemme hos meg er de enkelte kursene fordelt mellom de samme fasene (L1+L2 og L2+L3). I tillegg så vil Equalizer sørge for at kursene ikke overbelastes, noe som dessverre skjedde litt ofte når vi ladet bilen om vinteren samtidig vi laget middag. Easee er vel den eneste laderen i "hjemmeklassen" som har denne funksjonen. Zaptech har det i sin proff-lader men den koster jo mer enn 2x så mye penger.
Eg tenker det er ein salgs-gimmick.
SitatSå har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. april 2022, klokken 19:46Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 05. april 2022, klokken 19:10Er vel bare Tesla som leverer 11kW på 230V IT nett uten trafo.
For 11kW vil det vere absolutt best med TN nett
Til TS:
Det er mye å velge mellom av ladere for tiden, de mest kjente er vel Easee Home og Zaptec Go. Vil du ha regulering mot hovedsikring er vel det kun støttet av Easee. Ulempen er at begge er styrt via skyløsninger.
Sitat fra: Amatøren på mandag 31. januar 2022, klokken 22:22Sitat fra: Øystein Hermansen på mandag 31. januar 2022, klokken 21:31Sitat fra: Carkub på mandag 31. januar 2022, klokken 18:44
Interessant å se at tesla tilbyr ulik pris på de ulike loakasjonene. Ganske stor variasjon også!
Vennligst forklar. Trodde Tesla sin prismodell var ganske klar. En pris per kWh for de uten avtale og en for de med avtale.
Vel ikke 'bare' en pris for kWh. Prisen varierer med belastningen stasjonen har. Hvis jeg husker rett så har Tesla også justert prisen på enkelte stasjoner i løpet av helger etter belastningen.
Sitat fra: Carkub på mandag 31. januar 2022, klokken 18:44
Interessant å se at tesla tilbyr ulik pris på de ulike loakasjonene. Ganske stor variasjon også!
Sitat fra: eltyl på tirsdag 02. november 2021, klokken 11:41Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Dersom det ikke fungerer med Puls, kan jeg velge manuelt hvilken fase som skal belastes? Jeg kan sånn kjapt ikke se noen valg i Easee appen for dette.
Du trenger ingen av delene for det.
Equalizer er for å motvirke skjev belastning på fasene.