Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øystein Hermansen

#1
bZ4 / Sv: bZ4X; maks ladegrense resettes til maks jevnlig.
onsdag 03. april 2024, klokken 12:08

Vet ikke grunnen men Toyota har uttalt at siden de har så stort buffer så kan en lade til 100% uten problem når en lader hjemme.
#2
Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 23:42
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 21:45Hvis det var en salgs-gimmick så lurer jeg på hvorfor Zaptec Pro har dette. De må åpenbart se på dette som en Pro-funksjon.

Og det fungerer veldig bra hos oss. Komfyr står på fase L1+L2. Når en har behov for å bruke mange komfyrplater og stekeovnen, samtidig som flere ovner står på og en også skal lade bilen, så er dette en veldig praktisk funksjon for oss.  Skifte av faser, sammen med automatisk begrensning av ladestrøm i sanntid, fungerer veldig godt under høy belasting.
I et stort ladeanlegg hvor hele anlegget er dedikert til lading, og det kan være ganske mange biler på samme hovedsikring, har det selvsagt noe for seg å fordele 1-fase biler dynamisk på de forskjellige fasene.

Ved hjemmelading er det få som har behov for å lade med høy effekt hele natten. Å lade mens en lager middag tror jeg også er et behov som et mindretall har. De fleste vil gjerne unngå dette på grunn av makstime-grensene og strømprisene.

Men OK, noen har behov for å kjøre mye både før og etter middag, og da er Easee sin løsning en billig måte å løse det på. Men kanskje for billig altså.

Poenget er ikke middagen men mengden strøm tilgjengelig for lading.  Jeg hadde tidligere 1-fase med 50A hovedsikring. Det betyr ca 11.5 kW tilgjengelig og om vinteren kan dette bli i minste laget dersom en lader bil med 7 kW og i tillegg har på ovner og varmepumpe for oppvarming.  Etter jeg byttet til 3-fase IT (kunne ikke få TN) så har jeg noe over 19 kW for bruk (fortsatt 50A hovedsikring). Og da er ikke lading av elbil, oppvarming og kanskje matlaging noe problem lenger ved bruk av Easee lader og Equalizer med fasekontroll og strømstyring.
#3
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 13. april 2023, klokken 19:48
Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 14:00
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 13:07
SitatSå har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.


Det var faktisk en veldig grunn til at jeg valgte dem i sin tid.  Jeg har 3-fase IT anlegg, og sammen med Equalizer så sørger den for å veksle (hvis nødvendig) mellom å bruke L1+L2 eller L2+L3.  Hjemme hos meg er de enkelte kursene fordelt mellom de samme fasene (L1+L2 og L2+L3).  I tillegg så vil Equalizer sørge for at kursene ikke overbelastes, noe som dessverre skjedde litt ofte når vi ladet bilen om vinteren samtidig vi laget middag. Easee er vel den eneste laderen i "hjemmeklassen" som har denne funksjonen. Zaptech har det i sin proff-lader men den koster jo mer enn 2x så mye penger.
Tibber Pulse, som jeg har, hindrer overbelastning, men klarer ikke å bytte fase. Men i et trekantkoblet IT anlegg er det litt begrenset nytte av å bytte fase, for det er bare tre faseledere å velge mellom, og enhver last må bruke minst to av dem. Så to tunge laster vil alltid ha minst en leder felles. Riktignok hjelper faseforskjellen litt.

Eg blir gjerne med å diskutere fasevalggunksjon i ein eigen tråd.
Eg tenker det er ein salgs-gimmick.


Hvis det var en salgs-gimmick så lurer jeg på hvorfor Zaptec Pro har dette. De må åpenbart se på dette som en Pro-funksjon.

Og det fungerer veldig bra hos oss. Komfyr står på fase L1+L2. Når en har behov for å bruke mange komfyrplater og stekeovnen, samtidig som flere ovner står på og en også skal lade bilen, så er dette en veldig praktisk funksjon for oss.  Skifte av faser, sammen med automatisk begrensning av ladestrøm i sanntid, fungerer veldig godt under høy belasting.
#4
SitatSå har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.


Det var faktisk en veldig grunn til at jeg valgte dem i sin tid.  Jeg har 3-fase IT anlegg, og sammen med Equalizer så sørger den for å veksle (hvis nødvendig) mellom å bruke L1+L2 eller L2+L3.  Hjemme hos meg er de enkelte kursene fordelt mellom de samme fasene (L1+L2 og L2+L3).  I tillegg så vil Equalizer sørge for at kursene ikke overbelastes, noe som dessverre skjedde litt ofte når vi ladet bilen om vinteren samtidig vi laget middag. Easee er vel den eneste laderen i "hjemmeklassen" som har denne funksjonen. Zaptech har det i sin proff-lader men den koster jo mer enn 2x så mye penger.
#5
i-Pace / Sv: Lading med trefase IT
mandag 26. september 2022, klokken 14:29
Er begge 2020 modell? I-pace støttet ikke 3fase før i 2020 og offisielt bare på TN nett.
#6
i-Pace / Sv: InControl Map Downloader og Apple M1
onsdag 18. mai 2022, klokken 20:34
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. mai 2022, klokken 15:54
Ja, fungerte helt fint på min M1 Pro.

Takk
#7
i-Pace / InControl Map Downloader og Apple M1
mandag 16. mai 2022, klokken 15:21
Hei

Noen som har prøvd å kjøre "InControl Touch Pro Map Download" på en Apple MacBook med Apples egen CPU (M1, M1Pro, etc.)?  Fungerer det greit?

Ville vært kjekt å vite før jeg oppgraderer MacBook-en. 
#8
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. april 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 05. april 2022, klokken 19:10
For 11kW vil det vere absolutt best med TN nett
Er vel bare Tesla som leverer 11kW på 230V IT nett uten trafo.

Til TS:
Det er mye å velge mellom av ladere for tiden, de mest kjente er vel Easee Home og Zaptec Go. Vil du ha regulering mot hovedsikring er vel det kun støttet av Easee. Ulempen er at begge er styrt via skyløsninger.


Easee sin regulering mot hovedsikring er IKKE styrt via sky.  Den administreres via sky, men styring av ladestrøm går direkte via RF-båndet fra Easee Equalizer til Easee billader.  Så det betyr at den vil fungere selv om Internett er nede.
#9
Sitat fra: Amatøren på mandag 31. januar 2022, klokken 22:22
Sitat fra: Øystein Hermansen på mandag 31. januar 2022, klokken 21:31
Sitat fra: Carkub på mandag 31. januar 2022, klokken 18:44
Interessant å se at tesla tilbyr ulik pris på de ulike loakasjonene. Ganske stor variasjon også!

Vennligst forklar. Trodde Tesla sin prismodell var ganske klar. En pris per kWh for de uten avtale og en for de med avtale.

Vel ikke 'bare' en pris for kWh. Prisen varierer med belastningen stasjonen har. Hvis jeg husker rett så har Tesla også justert prisen på enkelte stasjoner i løpet av helger etter belastningen.


Takk for oppdateringen. Det var jeg faktisk ikke klar over.
#10
Sitat fra: Carkub på mandag 31. januar 2022, klokken 18:44
Interessant å se at tesla tilbyr ulik pris på de ulike loakasjonene. Ganske stor variasjon også!

Vennligst forklar. Trodde Tesla sin prismodell var ganske klar. En pris per kWh for de uten avtale og en for de med avtale. I tillegg tilkommer det en heftig minuttpris hvis en fortsetter å være tilkoblet etter bilen er ladet fullt ut.  Denne prisen er avhengig og varierer med utnyttelsesgrad på anlegget.  Er det denne du mener?  Jeg synes dette er en grei metode for «å straffe» de som fortsetter å la bilen stå parkert på ladestasjonen selv etter bilen har passert 100%.  De burde i grunnen startet denne minuttprisingen ved 90% oppladet.
#11
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 02. november 2021, klokken 12:27
Sitat fra: eltyl på tirsdag 02. november 2021, klokken 11:41
Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Dersom det ikke fungerer med Puls, kan jeg velge manuelt hvilken fase som skal belastes? Jeg kan sånn kjapt ikke se noen valg i Easee appen for dette.

Du trenger ingen av delene for det.
Equalizer er for å motvirke skjev belastning på fasene.

Jeg har 3-fase IT-anlegg hjemme, 50A hovedsikring og Easee lader.  Opplevde at den alltid trakk strøm gjennom L1 + L2.  Det var veldig upraktisk om vinteren fordi komfyr, varmepumpe og et par av ovnene også var på L1 + L2.  Så dersom jeg ladet bilen og lagde mat på komfyr med steikeovn + flere plater aktiv, så gikk sikringen.  32A trekk (7.2 kW) var ikke populært.  Sjekket med Easee og de sa da (desember 2020) at jeg måtte ha Equalizer for å få bedre kontroll. 

Kjøpte denne og da ble det fort endring.  Etter 3 ladninger så byttet Easee laderen fra L1 + L2 til L2 + L3.  I tillegg har jeg satt maks belastning til 95% av maks last på hovedsikring når jeg lader, så det betyr at hovedsikringen aldri går.  Er det veldig kaldt ute med aktiv varmepumpe + flere ovner, varmtvannbereder er aktiv og en lager middag på komfyr i tillegg, så senkes automatisk ladinger fra 32A og kanskje helt ned i området  18-20A.  Fungerer som en kule.

Jeg ville sjekket med Tibber om deres Pulse kan gjøre det samme.  Puls koster jo betydelig mindre samtidig som den kan gjøre mer så det er verdt å spørre.   Ikke glem å si fra her hva de svarer.  :)
#12
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
mandag 25. oktober 2021, klokken 12:05
Min henger hadde boggi (2 akslinger), bremser, egenvekt på 300 kg og 35 cm høyde på side/foran/bakvegg.  Ingen skaphenger med andre ord, men nok til at det blir et betydelig ekstra trekk&drag som øker forbruk med 35-45% avhengig av last.

Til info så hadde jeg tidligere en Lexus IS300h (hybrid).  På samme strekning så brukte den ca 0.55-0.6 l/mil når jeg kjørte hjemmefra til hytta.  Med tilhenger lå vi typisk mellom 0,85-0.9 l/mil.  Så forbruket økte tilsvarende der også.
#13
Kjøretips / Sv: Forbruk med tilhenger
søndag 24. oktober 2021, klokken 12:57
Bil - I-Pace 2020 med 18" hjul (sommerdekk)
Henger - typisk Gaupen henger med boggi, egenvekt 300 kg, lasteplan 242l x 144b x 35h

Kjørte fra Sandnes (Rogaland) til Spangereid (Agder).  Utetemperatur i området 5-9 grader (kaldere sørover).  Opphold og tørre veier.  2 personer i bil og temp i bil på 22 grader.  Avstand ca 19 mil hver vei basert på ruten jeg tok.

Nedover:  Last i henger som gjorde at den var "tilnærmet full" (nesten i plan med toppen av sideveggene).  Vekt på last ca 360 kg (parkett) som var dekket med en presenning.

Hjemover: Tom henger uten presenning.

Normalt forbruk (vår-sommer-høst) ligger i området 180-200 Wh/km avhengig av kø.
Denne gangen brukte jeg nedover ca 270 Wh/km og ca 280 Wh/km hjemover.  Forbruket var med andre ord høyere (eller kanskje likt dersom en tar høyde for små variasjoner) selv om snittfart var lik og bilen hadde 360 kg mindre last å dra på. 

Min konklusjon: Det virker som "drag" som oppstår når en har henger uten lokk/presenning har større betydning enn i alle fall jeg trodde.  Dette baserer jeg på at jeg merker at bilen får 10-20 Wh/km økt forbruk når jeg har lastet bilen (inne i bilen) med 200-300 kg last (folk + bagasje) sammenlignet med om vi er 1 eller 2 personer i bilen.  Derfor ville jeg antatt at uten "drag" i henger så burde forbruket vært lavere uten last sammenlignet med når jeg hadde 360 kg last i henger.

Kjekt hvis andre kan ha nytte av min erfaring.
#14
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
søndag 24. oktober 2021, klokken 00:29
Kjørte fra Sandnes til Spangereid i dag, tur/retur med henger.  I-Pace 2020 modell med 18 toms sommerdekk og temp mellom 5 og 9 grader (kaldere sørover).
Strekning ca 19 mil hver vei. Under normale forhold, uten henger, bruker jeg ca 1,9-2 kW/mil. I dag gikk det ca 50% mer begge veier (ned med last, hjem uten, men samme forbrukt).
Måtte lade hjemover og stoppet i Lyngdal på Mer (tidl. Grønn Kontakt) hurtiglader. Ladet fra 27% til 85%. Etter tilkobling gikk den opp til 75 kW i løpet av under 5 min og steg deretter til 80-82 kW i løpet av noen nye minutter. Der ble den helt til bilen passerte ca 75% på batteriet. Da gikk den gradvis nedover og når jeg koblet fra ved 85% ladet den med 45 kW.

Passet bra med spisepausen. Total pause var på 55 min hvorav bilen sto tilkoblet 45 min.
#15
Personlig ser jeg ikke behovet for å kunne benytte minibankkort i forbindelse med ladning.  Det som er viktigere er "en app som roamer med alle operatører".  I dag må en registere seg i mange app-er og legge inn bank/kreditt-kort i alle sammen.  Det kan fort bli litt uoversiktelig for noen. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA