Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - helge89

Sider: [1] 2 3
1
bump

2
Model 3 / Sv: Hvilke 18" felger passer til performance.
« på: Mandag 05. August 2019, klokken 21:29 »
T-Sportline Turbine

3
CCS og Type 2 ladedeksel i fleksibel TPU, (Tesla Model 3 etc.)

100 kr



Selger to varianter av ladedeksler til CCS og Type 2 port.

Mykt deksel som beskytter CCS porten når man lader med Type 2 kabel (øvre del). Designet for Tesla Model 3, men passer andre biler med samme oppsett.

Har også inkludert et eget Type 2 deksel, med eller uten logo, i samme fleksible materiale.

Forskjellen på denne og tilsvarende typer er at denne er 3D printet i TPU, som gir et mykt, bøyelig og skånsomt materiale (lignende gummi/silikon).

Dette sikrer at dekselet både sitter bedre på plass og er lettere å ta av enn den tradisjonelle harde 3D print plasttypen PLA, og siden den er myk støyer den ikke fra vibrasjon under kjøring, ei heller skader den ladeporten ved å ripe opp hver gang man trer den av og på.

Begge dekselene har en veldig lav profil og sitter ikke inntil ladeporten når den er lukket.

CCS deksel er ikke i veien for å koble til Type 2 kabel og er i tillegg designet slik at det ikke kan fjernes av uvedkomme når man lader med Type 2 kabel.

Kan bestilles med selvvalgt tekst/logo på dekselet.

CCS deksel: 100 kr
Type 2 deksel: 100 kr
Frakt: 50 kr

Kan hentes i Tønsberg

Det er også mulig å få disse i andre farger (grå, teal, gul, hvit) i samme materiale. I tillegg kan den også printes i PLA (svart, hvit, grå, blå, rød, oransje, gul, grønn) om det er ønskelig, men jeg liker best å ha de i TPU.




4
Model 3 / Sv: Hvordan fungerer park brems m3
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 17:48 »
Nei, det er ikke en egen kalipper til Park. Det er bakbremsene som brukes.

5
Model 3 / Sv: Felgtråden
« på: ſøndag 09. Juni 2019, klokken 13:23 »
Ingen problemer med å bestille fra TST. Bestilte 19" turbin der selv, og det tok ca en uke før mannen i budbilen ringte på døra. Tollregninga kommer fra fedex noen dager senere.

Kanskje fordel å bestille med dekk, da de bruker Roadforce til balansering, noe jeg enda ikke har funnet hos en dekkomlegger her i byen. Det blir jo fort dyre sportshjul med stive sidevegger på sånt.



Men det er dyre felger ja. Jeg må selv selge mine grunnet fattigdom.

6
Model 3 / Sv: Knapp på TWC ladekabel låser ikke opp kabel etter lading
« på: Onsdag 05. Juni 2019, klokken 12:51 »
Hvis ingenting skjer når jeg trykker inn knappen (selv med mobil i lomma), så trykker jeg lett inn på bakre dørhåndtak. Ikke nok til å åpne døra, men nok til at bilen våkner, da starter det å lyse på ladeporten og jeg kan trykke inn knappen og frigi kabelen.




7
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Mandag 03. Juni 2019, klokken 15:21 »
Har tatt en runde med lyddeming av trunk i dag. Hadde spesiellt fokus på hjulbuene og tok også ut subwooferen for å kunne legge på godt med dempematter der.  Hvor mye det hjalp får vi se i morgen. 

Skal ta dørene og frunk også etter hvert.

Hei, var det vanskelig å ta vekk "stoffet" i trunken? Jeg prøvde i går, bare for å se, men den satt ganske godt. Turte ikke å rive heller.

Etter du har tatt ut de to pluggene, så sitter det bare med borrelås, så det føles nok litt verre enn det er.

8
Model 3 / Sv: Ny prisøkning på FSD
« på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 14:02 »
Prisforskjellen skal/skulle egentlig være lik forskjellen i moms. Siden du er fritatt fra mva på FSD, så lenge du kjøper det sammen med bilen.

Kjøper du det etterpå betaler du samme beløp til Tesla + moms.

Det var forklaringa jeg fikk når jeg spurte om forskjellen, men det har ikke alltid gått helt opp i opp i det siste.

Er bare glad jeg la det til etterpå før disse alle prisøkningene.

Vi ble jo advart at FSD prisen skal gradvis stige oppover, så tror ingen er sjokkert.

9
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 23:36 »
Her er mitt forsøk.

Jeg kjøpte først et sett med matter på Biltema (ljudempningsmatta eller hva det var).

Én pakke viste seg å ikke være nok til mer enn bunn og front. Deretter bar det tilbake til Biltema for et nytt sett, som holdt godt til bakre del og sidene. Litt ekstra ble det også til overs, øremerket til eventuell spontandemping av andre ting.

Det ble to øl i prosessen så ingen empiriske data fra meg dessverre.

Likevel, som fler andre her har opplevd, hørte jeg nå mer til motorlyden baki der, på veien andre gang til Biltema. Jeg tar dette som slående vitenskapelige bevis på at veilyden er dempet og motorlyden har fått spillerom.

Jeg har en basismåling fra før arbeidet startet, så skal teste igjen i morgen hvis været holder seg likt.

Veldig fint materiale å jobbe med, enkelt å kutte og forme. Tillatter også et par forsøk før man bestemmer seg. Naturligvis tunge og tipper jeg har lagt på kanskje 10 kg (?) med støydemping.


10
Model 3 / Sv: Automatisk Trunk (+ frunk)
« på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 23:25 »
Takk for tilbakemelding på settet fra Biltema.
For ditt vedkommende.....mulig å parallell koble noen fjærer fra settet slik at du får det løfet du trenger?
Husk at når du strekker fjærene litt, så er det mulig å "tre de inn i hverandre". Dermed kan du kanskje få det du trenger av kraft inntil permanent løsning er på plass.

Jeg forsøkte to i parallell og, men ikke fornøyd med løsningen. Da det ga heller ikke nok kraft til å løfte panseret opp tilstrekkelig. Kanskje tre går i teorien, men det er såvidt plass til 2 av de kraftigste, og ser fort at det blir krøll eller en fjær detter av om man legger for mange sammen.

Jeg noterte forøvrig størrelsen på fjæra som satt der:
2,3 x 54,4 (33,9) x 14,6 mm
trådtykkelse x frilengde (fjærlengde) x ytterdiameter.

Du trenger ca 15,5 kg for å trekke fjæra 10 mm (k=15,5 N/mm).

Nå sitter den helt sikkert montert på en arm og i tillegg med låsemekanismen tatt i betraktning er det langt i fra gitt hvor mye kraft som trengs for å dytte sammen panseret, men definitivt ligger aller mesteparten av krafta i fjæra.

2,0 mm trådtykkelse vil gi en tredjedel av eksisterende lukkekraft, gitt de andre dimensjonene er like.
1,8 mm trådtykkelse vil gi en femtedel av eksisterende lukkekraft, gitt de andre dimensjonene er like

Jeg hadde nok lagt meg i mellom der i første omgang, men så er det jo å få med matche til de andre dimensjonene. Øke diameter vil også gi mindre kraft etc. Ikke gå for lengre fjær, da denne såvidt er trukket (5 mm) i forspenninga.

Edit: Jeg har bestilt følgende fra denne siden: https://www.ebay.com/itm/132965966037.

2 x 50 x 14 (halvparten av krafta til eksisterende)
1,5 x 50 x 10 (tredjedel av krafta til eksisterende)
2 x 50 x 17 (femtedel av krafta til eksisterende)

11
Model 3 / Sv: Automatisk Trunk (+ frunk)
« på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 16:38 »
Kjøpte det enkle fjærsettet fra Biltema (Art.nr. 19-1079), men fant ingen enkeltfjærer eller kombinasjoner som løftet panseret nok opp til det ble en glipe stor nok til å enkelt ta tak i for fortsette å åpne frunk. De er mye mindre enn halvparten av størrelsen og kraften til originalfjæra.

Nå har jeg imidlertid gassfjærer på vei i posten til å løfte panseret helt opp, så med disse installert kan det kanskje være godt nok til å leve med. Men med standardsettet fungerer ikke disse i det hele tatt.


12
Model 3 / Sv: Info angående opplevd svake bremser
« på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 11:12 »
LR har veldig svake bremser. Første tur trodde jeg nesten det var luft i bremsene.

Med regenering satt på standard syns jeg  er det ikke noe problem å leve med i hverdagen. Man kan fint låse alle fire hjul om man skulle ønske det, men jeg er enig i at de er altfor myke enn hva de burde ha vært i en slik bil.

P og Model S er helt annerledes, det er jeg enig i, men opplevde at Model S ikke hadde like mye regen-effekt og P må jo ha store bremser for å kunne ha noe å komme med på bane.

13
Model 3 / Sv: Helt eller delvis "rødt" tak?
« på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 21:30 »
Noterte ut av 3 Teslaer på parkeringsplassen der jeg stod, at jeg hadde fargeskjær på begge takpanel (minus det aller bakerste område der varmekablene ligger), mens de to andre hadde bare på fremre panel. Dette var selvsagt i regnet, med utsikt fra en øvre etasje over parkeringsplassen.

En annen notatverdig ting var at fargen på taket på min bil var mye nærmere gult, mens de to andre var røde.

14
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Fredag 10. Mai 2019, klokken 13:37 »
Nå er cargo mat til trunk på lager i Tesla shoppen igjen.

Noen som har testet med og uten den?

Det blir nok lyddemping av brønn, undersiden av hattehylla, gummimatta baki og nye dekk for min del.

15
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 22:11 »
Har 3 fase ladekabel med 3x16A, noe som skulle være tilstrekkelig for 11 kW.

I Tesla appen står det  28 km/hr, 230 V, 20/20A.
I Zaptec appen står det 4,6 kW, som jo stemmer med det over.

Du har neppe ladekabel med 3x16A, når du kan lade med 20A. Da har du en 5G4mm2 kabel som støtter 4x20A
ZapCharger Pro støtter ikke 3fas 230V lading på nåværende tidspunkt. At laderen er tilkoblet et 3fas 230V strømnett er en annen sak.

Det forklarer jo sitt om laderen ikke støtter det. Dog ladekabelen er fortsatt 16A, 5 x 2,5 mm2.


Sitter tilkobla til en Zaptec Pro på 3-fase 230V IT nett.

Har 3 fase ladekabel med 3x16A, noe som skulle være tilstrekkelig for 11 kW.

I Tesla appen står det  28 km/hr, 230 V, 20/20A.
I Zaptec appen står det 4,6 kW, som jo stemmer med det over.

Det står ingenting om 3-fase i hverken av appene. Tips?
11kW på 230V IT gir en fasestøm på 28-29A. 3fase 16A gir bare 6.4kW
Les fra starten i tråden så er det ganske godt forklart.

Regna ikke på det når jeg kjøpte kabelen, da det bare stod påskrevet at den kunne lade med 11 kW. Tenkte ikke noe mer over det men ser jo nå at det gjelder bare 400 V nett, så du har selvsagt rett.

Sider: [1] 2 3