Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - IbizaMan

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Torsdag 07. April 2022, klokken 08:41 »
Enig i at det er en interessant utvikling, og at det er bra for Tesla å få en "second opinion":

He said, however, Toyota would still use multiple sensors such as lidars and radars for robotaxis and other autonomous vehicles to be deployed on the road, as this currently seemed to be the best, safest approach to developing robotaxis.

"But in many, many years, it's entirely possible that camera type technology can catch up and overtake some of the more advanced sensors," he said.

"The question may be more about when and how long it will take to reach a level of safety and reliability. I don't believe we know that yet."


Biter meg merke i "But in many, many years, it's entirely possible that camera type technology can catch up...."
 
Tror kanskje han er inne på noe...... :)


2
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Tirsdag 22. Mars 2022, klokken 13:09 »

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.
For noe tull, selvfølgelig er FSD priset inn. En aksje gjenspeiler alltid markedets prising basert på antatt fremtidig verdi.
Men du mener kanskje at investorer ikke har noe tro på FSD og derfor prises fremtidig verdi til null?
I Morgan Stanleys siste rapport sier de ekplisitt at Selvkjøring IKKE er tatt med i beregningen, vvor mange andre analytikere og investorer det gjelder er ikke godt å si.
Jeg henviser ikke til selvkjøring men til FSD (eller FSD Beta om du vil, eller hva det nå enn er......)
Kan det tenkes at de aller fleste forstår at selvkjøring og FSD er det samme? Det ligger liksom i navnet:FSD= Full SELF DRIVING? Mener du seriøst at selvkjøring og FSD ikke er det samme når man snakker om Tesla og TSLA?
Når det gjelder forskjellen på FSD og FSD-beta:
FSD-beta: Level 2-system for utvikling, uttesting og verifisering av funksjoner som til slutt vil danne FSD
FSD: Autonomi (selvkjøring) minimum SAE Level 4
Nå må du slutte med dette tullet ditt. Det går en grense for hvor mange ganger du skal gjenta det samme.

FSD og FSD Beta er akkurat det samme produktet dersom en skal tillegge "Beta" normal betydning i en SW sammenheng. Og det skal vi vel, eller? Forskjellen er at FSD Beta ikke er ferdig utviklet og testet enda i forhold til hva FSD er ment å være men spec'en og målet er klin likt (ellers ville man ikke kalt det Beta). Nå vet ikke jeg hvilken bakgrunn du har men en SW utvikler forstår dette slik det er ment. Du må  gjerne lese deg opp på f.eks. denne siden: https://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle

Dersom du eller Musk mener at FSD Beta skal være et annet produkt så kall det heller FSD Light, FSD Medium, FSD NotExactly eller noe i den dur. Men så lenge man slenger på Beta så er det samme produktet.

MEN, hva FSD egentlig er for noe det vet jeg faktisk ikke...... :)
Helt konkret... er du uenig i følgende:
FSD = selvkjøring
FSD-beta: Level 2-system for utvikling, uttesting og verifisering av FSD-funksjonalitet.
FSD: Autonomi minimum SAE Level 4

Det er jo åpenbart at Tesla ikke bruker beta-begrepet på samme måte som i SW sammenheng. De bruker Beta for begrense ansvar og å beskrive at produktet ikke er ferdigutviklet. De bruker jo Beta-begrepet lenge før det "feature complete" (ferdigutviklet). Det er ikke bare snakk om å finne bugs. Programvaren mangler jo helt sental funksjonalitet. En SW-beta skal inneholde alle funksjonene. Det gjør jo ikke Teslas Betaer i det hele tatt.
Og ja, jeg er enig i at beta er et misvisende navn i SW-sammenheng.

Jeg forstår hva du tenker og jeg tror også jeg forstår hvorfor du tenker slik. Når det gjelder FSD så er det jo åpenbart at dette dreier seg om selvkjøring i en eller annen form. I alle fall så var det nå det Tesla en gang prøvde å formidle til folket og det gjør vel Musk fremdeles. Han kommenterte vel bare for noen uker tilbake at han mente de ville komme i mål med FSD i løpet av året uten at det betyr så mye.

Når det gjelder FSD Beta så er dette bare en fase i en SW utvikling av FSD. Du har helt rett i at FSD på dette stadiet ikke kan klassifiseres som noe annet enn L2 og slik sett må forholde seg til de samme juridiske reglene som f.eks. ADAS. En Beta versjon trenger heller ikke å inkludere alle funksjoner til et produkt når det en gang kommer ut av Beta stadiet. Men at Tesla prøver å strekke Beta begrepet for å sikre seg juridisk tenker jeg det er helt legitimt å anta.

FSD Beta koden har slik jeg ser det ingen reell nytteverdi slik den fremstår i dag. Heller tvert imot.

Jeg tror ikke vi kommer så mye lenger i denne diskusjonen ettersom ingen vet hva FSD er foruten det faktum at det er noe som er tenkt å komme en gang i fremtiden. Hva du eller jeg legger i begrepet Beta kan vi sikkert diskutere i det uendelige.... :)


3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 18. Mars 2022, klokken 20:15 »

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.
For noe tull, selvfølgelig er FSD priset inn. En aksje gjenspeiler alltid markedets prising basert på antatt fremtidig verdi.
Men du mener kanskje at investorer ikke har noe tro på FSD og derfor prises fremtidig verdi til null?
I Morgan Stanleys siste rapport sier de ekplisitt at Selvkjøring IKKE er tatt med i beregningen, vvor mange andre analytikere og investorer det gjelder er ikke godt å si.
Jeg henviser ikke til selvkjøring men til FSD (eller FSD Beta om du vil, eller hva det nå enn er......)
Kan det tenkes at de aller fleste forstår at selvkjøring og FSD er det samme? Det ligger liksom i navnet:FSD= Full SELF DRIVING? Mener du seriøst at selvkjøring og FSD ikke er det samme når man snakker om Tesla og TSLA?
Når det gjelder forskjellen på FSD og FSD-beta:
FSD-beta: Level 2-system for utvikling, uttesting og verifisering av funksjoner som til slutt vil danne FSD
FSD: Autonomi (selvkjøring) minimum SAE Level 4

Nå må du slutte med dette tullet ditt. Det går en grense for hvor mange ganger du skal gjenta det samme.

FSD og FSD Beta er akkurat det samme produktet dersom en skal tillegge "Beta" normal betydning i en SW sammenheng. Og det skal vi vel, eller? Forskjellen er at FSD Beta ikke er ferdig utviklet og testet enda i forhold til hva FSD er ment å være men spec'en og målet er klin likt (ellers ville man ikke kalt det Beta). Nå vet ikke jeg hvilken bakgrunn du har men en SW utvikler forstår dette slik det er ment. Du må  gjerne lese deg opp på f.eks. denne siden: https://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle

Dersom du eller Musk mener at FSD Beta skal være et annet produkt så kall det heller FSD Light, FSD Medium, FSD NotExactly eller noe i den dur. Men så lenge man slenger på Beta så er det samme produktet.

MEN, hva FSD egentlig er for noe det vet jeg faktisk ikke...... :)


4
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 18. Mars 2022, klokken 09:39 »
Sandy Munro som veldig ofte skryter av Tesla og er stor fan av Musk er ikke nådig mot FSD «crap» er utrykket han bruker og det er basert på teknologi.

https://youtu.be/jPxQxgnlV1o
Problemet så langt har jo ikke vært at kameraene ser for lite/dårlig, det er jo hvordan informasjonen skal tolkes og hvordan bilen skal reagere som de foreløpig sliter med.

Men om du ikke ser godt nok kan det være vanskelig å tolke det man "ser".......


5
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 18. Mars 2022, klokken 09:36 »

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.


For noe tull, selvfølgelig er FSD priset inn. En aksje gjenspeiler alltid markedets prising basert på antatt fremtidig verdi.

Men du mener kanskje at investorer ikke har noe tro på FSD og derfor prises fremtidig verdi til null?
I Morgan Stanleys siste rapport sier de ekplisitt at Selvkjøring IKKE er tatt med i beregningen, vvor mange andre analytikere og investorer det gjelder er ikke godt å si.

Jeg henviser ikke til selvkjøring men til FSD (eller FSD Beta om du vil, eller hva det nå enn er......)


6
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Torsdag 17. Mars 2022, klokken 09:35 »

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.


For noe tull, selvfølgelig er FSD priset inn. En aksje gjenspeiler alltid markedets prising basert på antatt fremtidig verdi.

Men du mener kanskje at investorer ikke har noe tro på FSD og derfor prises fremtidig verdi til null?


7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 20:45 »
Hehe! Dugg er jo et kjent problem på kameraene i bilen, men heldigvis svært lett å løse (varmetråder). Det er overhodet ikke der problemet ligger.
Og hvordan skal Tesla løse dette mener du?
Se ordet i parentesen. Varmetråder, og så tror jeg at det må spyling til på kamera bak. Dette er svært enkelt å løse er min påstand. Retrofit bør også være mulig, men jeg tviler på at det skjer.

Flott! Da er vi i alle fall ett steg videre i diskusjonen. Tesla sin Vision Only strategi for FSD basert på dagens HW vil aldri skje i Norge.

Og ja, jeg er enig med deg i at en retrofit ikke vil skje på dagens biler. Jeg tipper at når Tesla omsider innrømmer dagens begrensning så vil de utnytte muligheten til å endre designet såpass radikalt at de oppnår en større fordel hva gjelder sensorer.




8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 18:18 »
Hehe! Dugg er jo et kjent problem på kameraene i bilen, men heldigvis svært lett å løse (varmetråder). Det er overhodet ikke der problemet ligger.

Og hvordan skal Tesla løse dette mener du?

9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Torsdag 17. Februar 2022, klokken 19:21 »
Kloke ord fra VW CEO, Herbert Diess:

Diess remarked that Lidar, or more specifically redundant perception, was integral to getting to Level 3 autonomy, saying:

    Lidar technology is still expensive, but today the only way to offer redundant perception to the 360 camera systems which are a must. Safety is really crucial in autonomous driving. For level 3 driving you need redundant perception.

Later on he clarified that Level 3 autonomy “requires” redundant Lidar perception. Volkswagen has partnered with MobileEye for its Lidar systems, which have been dropping in price.

    Yes, definitely level 3 requires redundant Lidar perception.

As for the when, Diess was a little less specific than Tesla’s “this year” timespan.

    Autonomous driving is the biggest gamechanger for the automotive industry. we will be able to drive our customers safe and comfortably. This will be a gradual process from taking over responsibility on open highways in good weather conditions getting to more complex environments and weather situations worldwide. So this will be a long process of competition for a long period to come. We are building up competencies to become a serious competitor in this race.


https://electrek.co/2022/02/16/vw-ceo-diess-disagrees-with-tesla-ceo-elon-musk-saying-l3-autonomy-requires-lidar-plus-vw-ev-pickup-summer-ota-and-more/





10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 13. Februar 2022, klokken 23:15 »

Ja, det var det jeg sa. Det jeg svarte på handlet ikke om selvkjøring, men om trafikksikkerhetsfunksjoner og hvorvidt kameraer kan gjøre det uten radar. Noe de åpenbart kan siden Tesla uten radar fikk toppscore.

Oppsummert:
3. Det opprinnelige innlegget påstår så at Tesla ikke klarer å stoppe for objekter som radar ville fanget opp
4. Jeg påpeker i mitt svar at Tesla har fått toppscore på nettopp slike trafikksikkerhetsfunksjoner, noe som tyder på at de klarer det likevel


Fantastisk! Nok en gang viser du hvordan du henviser til en kilde, uten å forstå konteksten, og konkluderer bombastisk. Helt i tråd med de aller fleste av dine påstander som stort sett ikke henger på greip.

Du henviser nå til en standard test fra IIHS i USA som tester biler under så og si ideelle forhold. Testene blir foretatt under optimale forhold innendørs (eller tilsvarende) og omfatter derfor ikke et eneste av argumentene som har blitt framlagt i disfavør kamera. Testen er slik sett irrelevant.

Oppsummert, du har som sagt ingen troverdighet igjen i denne diskusjonen........


11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 13. Februar 2022, klokken 12:41 »
Jeg skrev at de har vurdert det lenge, som du kan se i kildene jeg oppga.

Men da skjønner jeg det slik at du ikke har noe å utsette på tidslinjen jeg kom med? Og at du er enig i at Tesla har vurdert å fjerne radar i mange år? Fint om du kan prøve å diskutere selve saken her fremfor å ty til personangrep.

Utfordringen din "emurof" er at du ikke er i stand til å sammenstille informasjon fra flere kilder og gjøre en god uavhengig analyse av innholdet og hva dette faktisk betyr. Jeg har lest mange av kommentarene dine og min konklusjon er at du hverken har tilstrekkelig innsikt i teknologien eller vilje/evne til å ta til deg informasjon som fraviker fra ditt verdensyn. Det betyr at det heller ikke er noen vits i å prøve å hjelpe deg til å forstå og selv om jeg har både lyst og motivasjon til å hjelpe deg videre lar jeg det heller ligge.....

Til alle andre:

Tesla ønsker nå å gå bort fra Radar og bare bruke kamera som sensor. Dette gjelder ikke bare for FSD men også for andre trafikksikkerhetsfunksjoner (slik jeg har forstått det). Jeg tror ikke de får lov til dette i EU og slik sett tror jeg aldri FSD basert på dagens HW og Vision kommer til Norge (for FSD basert på radar/lidar er jo dødt hos Tesla).

Da kommer vi i en situasjon hvor en Tesla ikke klarer å stoppe for objekter som ikke er synlige for kameraene. Og ja, dette er noe vi VET kommer til å skje av den enkle grunn at det er forskjell mellom de ulike sensorer og hva de kan fange opp. Kamera har fordeler i noen situasjoner mens rader/lidar har fordeler under andre forhold. Dette er fysikk og ikke AI eller annen type SW du kan gjøre noe særlig med.

Musk sitt hovedfokus (eller funksjon om du vil) er at bilen MÅ klare å STOPPE for en gitt hindring som kan forårsake en ulykke. MEN, han går nå bort fra å bruke sensorer som er i stand til å gjøre dette bedre enn hva et kamera kan klare under visse forhold.

Da kommer spørsmålet, hva er egentlig viktigst for Musk, folks sikkerhet eller Tesla sitt mål om selvkjørende biler?

Og enda et, hvilken bil kommer du til å kjøpe neste gang? Bilen som kan stoppe for hindringer under stort sett alle forhold eller bilen som kan "kjøre av seg selv" noen utvalgte dager i året?


12
Tesla SW og AP / Sv: FSD i USA gikk nå opp til $12K - Lureri, idioti eller magi?
« på: Torsdag 20. Januar 2022, klokken 14:45 »
Uenig, jeg syns det er temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale.
Jeg syns derfor det er supert at de også bruker tid på FSD, både fordi jeg har det selv, men også av mange andre grunner.

Det blir jo litt komisk at du faktisk mener det er "temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale" når produktet ikke engang er levert til en eneste kunde og ikke er i nærheten av det heller. Kan ikke la være å flire litt av deg selv om det ikke er meningen å støte deg på noen som helst måte. Du får ha meg unnskyldt...  :)  :)
Nå tror jeg det har skjedd en misforståelse her;)
Du har skrevet at du heller vil at Tesla fokuserer på å fikse vindusvisker-automatikk og annet "core care stuff", i stedet for å bruke tid på FSD. Jeg har svart at jeg syns "core car stuff" fungerer "temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale", og at jeg syns det er kult at de også bruker tid på FSD.
Bra du flirer og morer deg, men tror kanskje du bommet her ;)

Ja, her misforstod jeg deg nok litt. Beklager det. Men jeg vil ikke helt utelukke at du kanskje befinner deg i en sorgprosess og er noe påvirket av den. Men men...litt humor må vi jo tillate oss selv om vi kanskje ikke er helt enige i alt.... :)

13
Tesla SW og AP / Sv: FSD i USA gikk nå opp til $12K - Lureri, idioti eller magi?
« på: Torsdag 20. Januar 2022, klokken 14:30 »
FSD-beta = førerassistansessystem (juridisk og i praksis)

Vi blir nok ikke enige her tror jeg  :)

Kanskje man skulle hørt med de som tester ut FSD, eller FSD Beta om du vil, om de opplever dette som et førerstøttesystem eller test av en selvkjøringsfunksjon?




14
Tesla SW og AP / Sv: FSD i USA gikk nå opp til $12K - Lureri, idioti eller magi?
« på: Torsdag 20. Januar 2022, klokken 10:53 »
Uenig, jeg syns det er temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale.
Jeg syns derfor det er supert at de også bruker tid på FSD, både fordi jeg har det selv, men også av mange andre grunner.

Det blir jo litt komisk at du faktisk mener det er "temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale" når produktet ikke engang er levert til en eneste kunde og ikke er i nærheten av det heller. Kan ikke la være å flire litt av deg selv om det ikke er meningen å støte deg på noen som helst måte. Du får ha meg unnskyldt...  :)  :)


15
Tesla SW og AP / Sv: FSD i USA gikk nå opp til $12K - Lureri, idioti eller magi?
« på: Torsdag 20. Januar 2022, klokken 09:03 »
Denne er den beste hittil. Snakker Musk om assistent-systemet FSD eller robotaxi-FSD?
https://twitter.com/elonmusk/status/1483600671853223936?s=20
FSD og Robotaxi er jo samme sak. Robotaxi er jo bare når bilen med FSD benyttes som en selvkjørende taxi.
AP og FSD-beta er førerassistentsystemer, mens FSD er selvkjørende biler.
Slik jeg leser tweeten så beskriver han verdien på noe som kommer en gang i fremtiden en gang, ikke noe som finnes i dag. Er det noen som tolker det til at han mener a det leveres nå?

Nei, FSD Beta er ikke et førerassistentsystem. Det er jo helt uvesentlig om det heter FSD Beta, FSD Alfa, FSD RC1, FSD RC2 eller FSD. Tesla kaller det i dag for FSD Beta fordi det ikke fungerer etter hensikten og er kode under utvikling/test. Beta betegnelsen brukes bare for å understreke dette. Det hele er et stort (og spennende) utviklingsprosjekt som skal lede til full selvkjøring ifølge Tesla.
Juridisk sett er FSD-beta et førerassistentsystem! Og i praksis er de i alle fall ikke tvil. Det er ikke godkjent for L3, det er fortsatt et L2 system. L2 er assistanse. Betingelsene for å bruke FSD-beta er tross alt mye strengere enn for bruk av AP, og det er veldig fokuks på at brukeren må overvåke systemet mer enn ved bruk av AP. Uten svært god  Safety score blir du for eksempel kastet ut av testprogrammet.
Dersom du mener at FSD-beta ikke er et assistansesystem så må du nesten komme med dokumentasjon på at det er godkjent som autonomt system over L2.

Vi er helt enige i hva gjelder det juridiske, føreren sitter med ansvaret helt til selvkjøring en gang i fremtiden blir godkjent og lovlig. Når det gjelder L2/L3 er vi sikkert også enige selv om Tesla ikke vil forholde seg til dette slik jeg har forstått det.

Men FSD (kall det gjerne FSD Beta eller noe annet, det er det samme) har aldri blitt solgt inn som et førerassistentsystem eller tilsvarende. FSD er og blir en selvkjøringsfunksjon som ikke er ferdig utviklet og som nå testes i felt.

Du refererer til AP. Hva legger du i det?







Sider: [1] 2 3 ... 8