Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MuskElBil

#1
Sitat fra: Hjortefot på torsdag 25. april 2024, klokken 10:54
Sitat fra: THE på torsdag 25. april 2024, klokken 08:51Jeg skal ikke protestere på at det hadde gjort seg med en Tesla superlader i Sogndal, men det akkurat Lavik-Balestrand- Sognefjellet er kanskje ikke en strekning som veldig mange kjører, og er nok ikke høyt på prioriteringslista til Tesla. Jeg tror det kan bli trøblete å finne tomt/lokasjon til superlader i Sogndal også, så har ikke stor tro på at Tesla kommer dit.
Om jeg var kongen av Sogndal (etter to minutter på Google Streetview) og i lomma til Tesla, hadde jeg kastet ut Jysk, fått inn en kafe med rikelig med toaletter, og kjørt på med 16 teslaladere utenfor. Dagligvarer, apotek, Biltema, Shell og et lite parkområde ved Sognefjorden er der alt. Helt perfekt tomt/lokasjon.
Burde være et godt alternativ der ja, eller nær Loftesnesbrua om mulig.
Forsåvidt enig med THE i rutevalg når vi snakker A til B trafikk. Turist trafikken i sommerhalvåret derimot kjører ofte fjordveiene for opplevelsene. Sognefjellet er uansett vinterstengt.
#2
Sitat fra: Hjortefot på onsdag 24. april 2024, klokken 10:37
Sitat fra: elbilist i Bergen på søndag 21. april 2024, klokken 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  (...)
Er det "bare" turistattraksjonen i gangavstand der? Sikkert mange på gjennomreise som stopper der 15-30 minutter for å ta en selfie og gjerne benytte seg av eventuelle fasiliteter. Smart sted å ha hurtigladere. (Og kiosk/kafe og toalett.)

Bra med byggeaktivitet i Vestland i det siste, men det er jo plenty av steder som godt kunne hatt lading, Skjolden, Matre, Håland, Knarvik, Bergen (sentrum og Flesland), Sogndal etc. etc., så det er bare å "stao pao"!

Nord for Sognefjorden er rimelig tørrlagt ja. Kjører du fra Lavik ferjekai og skal over Sognefjellet er det iflg gulesider en tur på over fem timer uten tilgang til SuC, kun de få andre laderne på veien.
Alternativet er å ta en omvei til Lærdal, men det er dårlig løsning med ferje osv.
Nær Sogndal hadde vært midt i blinken mtp nord-syd også.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremser til 2018 model S
mandag 15. april 2024, klokken 16:13
Absolutt mulig det. Bruker en lignende metode selv hvis jeg ser antydninger til rust.
Men, prøver definitivt å slipe jevnt hele bredden på skiva.
Så slipes klossene bittelitt grovt pussepapir på plan overflate, f.eks glass eller maskinert stålplate.
Hvis kontaktflatene mellom skive og kloss ikke har fullstendig berøring kommer rusta fort tilbake.
Den litt mer "proffe" metoden som ble brukt før i tiden er bremseskivedreier som monteres på bilen ved dreiing. Da fjernes også evt kast i skivene.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremser til 2018 model S
mandag 15. april 2024, klokken 11:27
Sitat fra: Vacko på lørdag 13. april 2024, klokken 21:07
Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. april 2024, klokken 20:58Ut av egeninteresse: Har samme bil og årgang. Hvor langt har bilen din gått?

Min har gått ca 92000. Nettopp vært på eu kontroll og ingen anmerkning på bremsene. Men har kjent at noe ikke har stemt en stund.
Tesla skulle ha ca 23000 for dette. Så tenkte jeg skulle kjøpe delene selv og få en mekanikerkompis til å gjøre jobben.

Få mekanikerkompisen din til å ta en rask kontroll av delebehov før du bestiller.
Men ja, hvis det først er kommet rust på bremseskivene innenfor slitefeltet er det bortkasta penger å skifte bare klosser. Etter litt har rusta slitt belegget på klossene ujevnt, så er det på'n igjen.
Hvis det er lenge siden sist grundige bremseservice er det mulig at trege bevegelige deler er en stor del av problemet her.

#5
Model 3 / Sv: Applied offset + 1,9 grader
mandag 01. april 2024, klokken 17:38
Ser slett ikkje ille ut det der nei.
Er en del år siden jeg jobba med slikt nå, og da mest på det som i dag er eldre japanske fwd biler.
En del av de var spekket med negativ toe bak, men det ga ofte innside slitasje på bakdekka.
Nærmest mulig null toe var som regel det som fungerte best mtp dekkslitasje og retningsstabilitet på de.
Straks toe var på + siden ble de mindre retningsstabile og ga mer overstyring.

Bare for å evt utelukke skjult fabrikasjonsfeil på ett eller flere dekk, oppfører bilen seg likt med både sommer- og vinterdekk? Og har du evt prøvd å flytte om på dekka, enten høyre-venstre eller foran-bak?
#6
Lading av Tesla / Sv: Ladeproblemer 2019 Tesla Model 3 LR
mandag 01. april 2024, klokken 06:53
Øyeblikksbilde fra appen indikerer at TWC er koblet opp til 1 fas og begrenset til 16A. Stemmer dette?
Da vil uansett maksimal ladehastighet være ca 3,7kW.

Ut fra beregnet gjenværende ladetid så ser det ut til at bilen i øyeblikket lader sakte pga kaldt batteri, men beregner å justere opp ladestrømmen selv når batteriet er tilstrekkelig oppvarmet.
Om det ikke skjer, men din bror får bedre hastighet på samme TWC under tilsvarende forhold er det lett å mistenke at det kan være noe galt med laderen. Denne sitter i bilen.
#7
Ser ut som delekatalogen hovedsaklig skiller på base, premium, comfort, luxury og farger.
Men for premiumsete bak er det også et par tidsskiller.
Tolker dette som innføring av fake skinn (PUR) fra juni til august 2017.

Så om baksetet du har funnet på høggern ser likt ut med ditt kan det se ut til at det ikkje er usynlige forskjeller.
#8
Model 3 / Sv: Applied offset + 1,9 grader
søndag 31. mars 2024, klokken 20:33
At alle verdier er grønne trenger ikkje bety at de er optimale.
Eksempelvis, er caster verdier foran forskjellige? Hvor mye? Er toe bak ulik?
Litt uheldige verdier kan nok sikkert føre til at bilen trekker mot en side selv om alt er innenfor spec.

Det enkleste er nok å få en ny måling og så sammenligne nye verdier mot målebrevet fra sist gang.
Er målingene like kan det kanskje diskuteres om du kan reklamere på jobben.
Er nyeste verdier forandret må det finnes en forklaring på hva/hvorfor.

Ang Applied offset, kan de ha justert toe foran uten å verifisere at rattet står i 0 posisjon (100% rett frem)?
Eller er det en konsekvens av andre feil.
Applied offset i seg selv skal ikkje føre til at bilen trekker mot en side.

Har ikkje studert innholdet i servicemanualen for Model 3, men godt mulig det er nøye beskrevet hvordan hjulstillingskontroll skal utføres, med verdier og toleranser.
Finner mye godt lesestoff via:
https://www.tesla.com/no_NO/support/service-portal

#9
Tesla SW og AP / Sv: Nye EU.kart på vei
lørdag 30. mars 2024, klokken 09:45
La tilfeldigvis merke til i dag at denne versjonen er på plass hos meg.
Fikset fartsgrenser - NOPE >:(
#10
Om du har tid å lese deg opp, sjekk info via service portalen:
https://www.tesla.com/no_NO/support/service-portal
Gå så til model S:
https://service.tesla.com/en-US/vehicle-models/ModelS
Her finner du delekatalog, servicemanual, ledningsdiagrammer osv.
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 27. mars 2024, klokken 03:10
Sitat fra: gjobjo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:41Må si at denne gangen så tok det veldig tid før oppdateringen kommer, ikke kommet enda, bruker å være veldig tidlig, men ikke når en venter på noe nyttig :-)
Ser ut som at 2024.8.4, merket "new features" har stoppet opp, og 2024.8.7, merket "bug fixes" er på vei.
Pleier å få tidlig oppdatering eg og, men ikkje denne gangen.
#12
Model 3 / Sv: Applied offset + 1,9 grader
tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:56
Har du utskrift fra hjulstillingskontrollen i 2022?
Hvis ja, skal stå før/etter verdier. Hva er evt justert?
Har bilen trekt mot høyre siden den gang eller har det oppstått i senere tid?
Har dette oppstått i senere tid har noe forandret seg, så er spørsmålet hva?
Må nesten la de sjekke og så ta det deretter.
#13
Model 3 / Sv: Applied offset + 1,9 grader
mandag 25. mars 2024, klokken 15:34
At bilen trekker mot høyre er tegn på at noe er galt.
Typisk kan dette være feil dekktrykk, intern skade på dekk, eller feil hjulstilling som følge av slitasje eller at forstillingsdel(er) skadet/bøyd.
For å kompansere for dette må rattet vris bittelitt for at bilen skal gå rett frem, og bilen leser dette som Applied offset.
Rattvinkelsensoren er en av inputsignalene til bilens sikkerhetssystemer og viktig del av bl.a antiskrensfunksjonen.
#14
Om bakluka åpner og lukker normalt fra skjerm og app er det mest sannsynlig defekt bryter (knapp), eller kontakten til denne. Enkel å vippe ut og bytte selv.
Del 8 i katalogen:
https://epc.tesla.com/no-NO/catalogs/b9e480bd-6b3d-45de-94ca-efbf4cd6dca8/categories/4d8f4155-e8ad-4c50-9146-ad104d18cd0d/subcategories/89d3cf5e-4611-418f-9b09-dc29ce9f349b/systemGroups/cc8cb542-f696-45d4-874e-20a624136b48

#15
Tesla / Kommer blinklyshendelen tilbake i Tesla?
onsdag 06. mars 2024, klokken 12:46
Kommer blinklyshendelen tilbake?
Euro NCAP innfører nye krav fra og med 2026 for å få full score i deres tester:
https://www.tv2.no/broom/innforer-ny-regel-darlig-nytt-for-tesla/16510955/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA