Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elgkalv

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Brusa dc/dc
torsdag 14. mars 2019, klokken 11:53
Takk. min er 72v
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteriovervåkning Buddy city-jet 6
tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:41
Det viste seg at car controlleren kun nøyde seg med topp og bunnspenning, og de målereledningene som er der for at controlleren kan bedømme de enkelte batteriene ikke behøver tilkobling. Hva konsekvensene blir av dette er uvisst, men jeg antar at service loggen vil kunne se snodig ut. Nå går uansett bilen, men akkurat da jeg trodde jeg var i mål finner jeg igjen bilen død. Dette viser seg å være dc/dc converteren som ikke lenger lader 12v batteriet og alt skrur seg selv av. Leter etter en ny i en ny tråd.

Oppsummering så langt:
12v batteri må være ladet og i orden. Dette blir ladet fra dc/dc converter, har ikke sett etter ladetilkobling til zivan lader, men uten et sunt 12v batteri gir zivan feilmelding og lader ikke.
Zivan lader må være fullt tilkobled, ladekontakt, din-kontakt og de to løse ledningene som forteller carcontroller at zivan lader. Uten disse lader ikke bilen, og carcontrolleren starter heller ikke for kjøring.
Om revers ikke virker, displayet er dødt og taklyset ikke virker, men bilen går fremover, er dette fordi carcontroller tror at bilen er tom for strøm og går i nødmodus. I mitt tilfelle var dette batteriovervåkningen som ikke var tilkoblet. Jeg leste her på forumet om noen med samme feil som byttet carcontroller for å fikse det. Det kunne nok ha heller vært dårlig tilkobling på jp2.

Uansett, Buddy i Oslo sier de ikke har noe papirer på de gamle kewet/buddy og svarer som om det er en classic, men mye er endret. Jeg har ingen kursfortegnelse eller rele-liste, og Buddy sier min er den eneste igjen av sitt slag. Jeg tar ikke det bokstavelig, men det er få. Om noen har en så har jeg hvertfall notert litt av erfaringer gjort.
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Brusa dc/dc
tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:09
Hei!
Jeg oppdaget i dag at dc/dc converter gir ingen spenning ut. Den grønne dioden lyser, men ingen effekt på utgang.
Kanskje den har en sikring i seg, jeg finner ingen info på den.
Er det noen som har en liggende?

#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteriovervåkning Buddy city-jet 6
tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:06
Takk.
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Hvordan få liv i Buddyen igjen?
torsdag 28. februar 2019, klokken 12:07
Har du fått liv i dem?
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Batteriovervåkning Buddy city-jet 6
torsdag 28. februar 2019, klokken 12:01
Hei!
Har en buddy med fin lithium pakke i. Men det ser ut som cc ikke er tilfredstilt uten batterivoltovervåkning tilkoblet. Det ser ut som om cc tror bilen er tom for strøm og går i nødmodus. Problemet er at vi fingret ut batteriene uten å dokumentere hvor de overvåkningsledningene var tilkoblet. Er noen så elskverdige å legge ut et bilde av batteriene under setet på en city-jet?

Tusen takk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA