Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - nilka

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 18:56 »
Sitat
Hi Elektro, hvis du snakke om at bilen har støtte for 180kW eller 210kW ladereffekt, dessverre er dette for høy. Ut fra hva jeg kunne få ut av NIO men var ikke offentlig bekreftet, maks effekt er under 115kW. Forhåpentlig kurven er flat til en relativ høy SoC. Lest at BYD Tang hold rundt 113kW helleveien til 64%. Som har vært skrevet, en flat kurv fra 10% - 80% har sin fordel hvis den kan holde en relativ høy effekt.

Ladestasjonene skal ha 180kw kapasitet. De jobber med å sjekke hvor mye batteriene tåler og de håper å ha 120 kw. lading klart når de første bilene leveres men ønsker på sikt å øke til 180. Men de må ha mer data før de vil komme med oppdateringer som støtter dette. Lading er litt annerledes i Kina pga hvordan strømnettet er utbygd. Derfor har de ikke fått testet disse hastighetene som vi forventer her til lands. Dette er også en av grunnene til fokus på swapstations.

2
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 18:18 »
Tipper NIO må ned på rundt 700.000 fullutstyrt, inkludert eie av 100 kWh batteriet. Da ryker kanskje e-tron her i gården, pga. plassen i ES8. Og så har jeg ikke ting som ventilerte massasjeseter i dag..  :)

Ellers så blir det vel å vente på Rivian R1S da, den koster 608.000 direkte oversatt fra Dollar til NOK med "Large Pack" (135 kWh batteri / 300 miles EPA). Eller 695.000 med Premium interiør/utstyrsnivå, Metallic lakk. Off Road pakke og 21-tommers hjul.
Tja, 700k var da veldig lavt. Tror nok den går greit for opp mot 800k. Er vel fremdeles godt under etron 55 og med vesentlig bedre plass.


Men kommer R1S til under 700k full pakke er det “shut up and take my money” for min del.

Hvorfor skal NIO være vesentlig dyrere enn Rivian? Fordi europeisk premium er enda dyrere, si... Ja, selv Model X koster jo fra 1 mill. nå. La oss snu på det da, hvorfor er Rivian så billig?

Hvis ES8 koster 700k med 100kWh batteri, er det "shut up and take my money" for min del. Men så veldig mye mer er jeg ikke villig til å betale. Da vil jeg i alle fall først vurdere plassen i BMW iX i40 (må ikke ha 7-seter, kun stort bagasjerom) eller vente på Rivian. Er jo også nysgjerrig på hvordan ladehastigheten på ES8 er, synes det har vært mistenkelig stille rundt det. Vil også gjerne se hvordan bilen fungerer generelt på vinteren. Tenker lys, viskere, dørhåndtak osv.

Er redd den blir dyrere enn 700k, men samtidig kan den jo faktisk også bli billigere, med BaaS (Battery as a Service). Noen interessante perspektiver på dette i denne artikkelen, selv om det er vedr. ES6. https://seekingalpha.com/article/4375356-baas-is-big-reason-to-buy-nio

La oss si at man betaler 600.000 for bilen, altså ES8, og 1.500/mnd for batterileie. Kunne det vært noe?

På NIOs Kinesiske sider koster bilen som kjent 468,000 RMB (627.634 NOK) som 7-seter. Det som kanskje ikke er like mye omtalt er teksten under, hvor det står "Velg NIO batteriutleie, og bilprisen reduseres med 128,000 yuan (171.571 NOK) *Utstyrt med en 100kWh batteripakke."

Dvs. en bilpris på 456.063 NOK, direkte oversatt. Da sier jeg i alle fall "shut up and take my money"!! :D

Bilen NIO ta til Norge er Signature versjon med alt utstyr som standard. 100kWH batteri koste RMB 58 000 ekstra i China og pris med 100kWH er RMB 616 000 (NOK 826 000). NOK 456 063 er ikke riktig pris for bilen som NIO vil selger i Norge. Som en FYI det er ingen MOMS ut 2022 i China for elbiler eller hybrid. 70kWh versjon er ikke aktuelt for Norge. Det er riktig at hvis du velge BaaS bilens pris med 100kwH batteri er redusert med RMB 128 000 som er NOK 165 000 Uten batteri koste Signature versjon i China RMB488 000 (NOK 654 000). Måneds kost i China for BaaS (100kWh batteri) er RMB 1480 som er NOK 2 000/måned.
Hvis i start fasen NIO er OK med å selge ES8 (Uten Batter og med BaaS) som en del av en "Lanserings Kampanje" til en pris under var du betale i China, mulig pris er kanskje rundt 580 000 til 600 000 eller 599 000 som Tang. Måneds kost for BaaS kanskje NOK 2 000 - NOK2 500 avhengig at BaaS er MOMS pliktig eller ikke. Hvis bilen er leaset, jeg regner med ett måneds beløp og du slipper unna MOMS inntil videre.
Med kjøp av bilen med 100kWh batteri det er vanskelig å tenke en bil som koste NOK826 000 i China selges langt unna den prisen her in Norge, kanskje igjen bare i begynnelse med en "Lanserings Kampanje". NIO China må har en veldig bra argumenter over sin "Brukere" i China om hvorfor vi i Norge kan kjøpe en bil som fraktes tusenvis av km's er billigere en de kan?
Min følelse er NIO ønske å prioritere BaaS. Leasing selskaper muligens vill like dette også, på grunn av batteri i bilen er "Future Proof" og når bilen selges etter 3 år, det er NIO som har ansvar for batteri og SoH og med BaaS er "ALLTID" 100%
Om 3 år med en restverdi av rundt 55% mulig høyere. Bilen vil har en brukt verdi av NOK330 000 - NOK 350 000 som er latterlig billig. På Eggemoen på onsdag Marius Hayler presisert at BaaS måneds kost skal ikke opp, men overtid ned. Batteri kapasitet skal opp slik at det er fult mulig du vil få en 150kWh batteri for de samme pris som du har betalt for 100kWH. Hvis senere de åpner for 70kWh for folk som meg som klare seg OK med en e-tron 50 med "bare" 65kWh "BaaS" er en måneds kostnad jeg kan svelger.

Selv om elbil i Kina er mva-fritt er det slik at bilens priser oppgis med 13% mva. Dette kan du deretter få trukket fra eller tilbakebetalt etterskuddsvis.
I tillegg har NiO sagt at de ikke ønsker at prisene på bilen skal være forskjellig i forskjellige markeder utenom mva og avgifter. Dette vi gi en pris på ca 720.000 inkludert batteri. Med Baas er prisen ca 550.000.
Slik jeg har forstått er det også slik at NIO vil sette prisen en gang og så er det prisen. Tilbud vil i den grad det kommer være i form av flere tjenester ekstra utstyr og lignende ikke endringer på selve prisen. Av denne grunn tror jeg dessverre vi snakker 750.000 m batteri og 599.900 med Baas

Men om de klarer 50.000 lavere vil det være fantastisk mye bil. Fikk også bekrefta at de ikke kommer med 70kwh batteri i Norge og ikle helt skrape biler. Men noen flere valg vil det komme på sikt.

3
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 18:02 »
Jo de bygger også egne ladere i tillegg til batteribyttestasjonene

4
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 16:29 »
At du ikke liker utseende er helt greit. At du ikke liker interiøret er også helt greit. Er uenig med deg i at det ser billig ut. Synes det ser langt finere ut enn tang som jeg prøvekjørte på onsdag. For meg fremstår den som et glorete forsøk på å se dyr ut. Men kvaliteten på sømmer var kritikkverdig.
At du foretrekker BYDen og at den kan være en bedre bil for deg skal jeg ikke benekte.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor du misliker at de bygger ut eget ladenettverk? Hva i alle dager er galt med at det blir flere ladere tilgjengelig? Eller har du rett og slett ikke fått med deg at hurtigladere fra NIO skal kunne brukes av alle?

5
ES8 / Sv: Testkjøring med ES8
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 16:23 »
Eventen er over så er nok ikke mulig. Men om du vil se bilene er det bare å sende en Mail til Nio så ordner de det.

6
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 17:35 »
Leien av batteri kan når som helst avsluttes og da kan du heller betale for batteriet om du ønsker det. Skjønner at dette kan virke avskrekkende på folk men det er mange gode muligheter her. For min del vil jeg nok gå for leie det første året frem til NIO har lansert sitt 150kwh batteri. Når dette kommer vil jeg vurdere kjøp.

Andre alternativer er at jeg 10/12 måneder leier det minste batteriet som holder til all daglig kjøring og så leier det store når det er ferie og tid for langtur.
Det er selvfølgelig avhengig av hva prisen på leie blir. I Kina tilsvarer prisen at du vil betale mer for leie enn eie etter mellom 7-8 år.

7
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 12:10 »
Skulle ønske du hadde rett men tror du er et godt stykke unna basert på prisen i Kina. Man får den kanskje til den prisen om man kjøper den uten batteri g heller går påbatterileie gjennom Baas.

8
Tang EV600 / Sv: Prøvekjøringer
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 22:43 »

Det blir spennende å se hvordan den klarer seg på vinteren. Det er lite snø og minusgrader i Kina. Ikke minst panoramataket som skal bli kjent med snø og is.


At Kina ikke har kaldt klima med is og snø er vel ikke akkurat riktig. Er jo bare 1/2 år til de skal holde vinter-OL.
Mange steder med ned mot og under -20 grader celcius i Kina. Med det sagt så er BYD sitt hovedkvarter i Shenzen med subtropisk klima. Men de selger biler over alt og har jo alt mye erfaring med norske vintere når det kommer til bussene som går i Oslo.

9
ES6 / Sv: NIO ES6
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 14:04 »
100 kWh pakker på de første som kommer til Norge. 84 kWh pakkene selges ikke lenger. I løpet av 2022 skal de komme med noen 150kwh pakker. Så blir spennende å se om de leverer på det området eller ikke.

10
ES8 / Sv: Lading og batteri (se eget delforum for batteribytte)
« på: Torsdag 19. August 2021, klokken 10:51 »
Nio Norge har ikke villet gå ut med priser enda, men NIO sa ved siste kvartalsrapport at bilene skulle prises identisk i hele verden og at kun avgifter og mva skulle gjøre at det ble forskjeller. Dette var noe de sa i forbindelse med at de snart skal slippe to nye modeller under et eget billigere merke, men indikasjoner tyder på at dette er planen over hele fjøla. Isåfall vil toppmodellen i Norge ligge på ca 720.000 med dagens valuta med 100kwh batteriet. Om man går for baas (batterileieløsninga) vil prisen være i nærheten av 570.000.

Når det kommer til landinga så tror jeg dine estimater stemmer ganske godt, men hva som skjer fremover er vanskelig å si. Nio har jo varslet solid state eller solid state hybridbatterier for salg allerede i 2022 og jeg har kommet over artikler som sier at det er snakk om å øke ladehastigheten for disse opp mot 300KW med dagens biler om man bytter til disse batteriene. Men dette blir kun spekulasjoner

11
ES8 / Sv: Testkjøring med ES8
« på: Torsdag 05. August 2021, klokken 23:13 »
Det er ingen som har bestilt inn bil enda. De tar inn en del biler nå helt fullspecca. Prisen på bilen skal komme i slutten av august eller starten av september. Overlevering skal starte i slutten av september starten av oktober. 
Når det kommer til prisene vet jeg ikke helt hvorfor det tar så lang tid, men om estimatene jeg har hørt på pris og hva som følger med stemmer blir det ganske sikkert årets beste bilkjøp for de første hundre.

Når det kommer til delingsnett har flere av oss sagt at det er viktig at de får på plass dette i bilene, om de har rukket akkurat denne endringen på de første bilene vet jeg ikke. Vi har kun fått beskjed om at flere av våre foreslåtte endringer skal ha blitt gjort uten at det er spesifisert hvilken. 

12
ES6 / Sv: NIO ES6
« på: Torsdag 24. Juni 2021, klokken 12:01 »
Ikke på ES6. Den kommer nok først etter ET7 her på berget. Er litt synd da jeg tror den fort hadde gjort det veldig bra for prisbevisste i konkurranse med Enyaq, ID4, Mach-e osv.


13
ES8 / Testkjøring med ES8
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 20:35 »
Jeg er så heldig at jeg har blitt valgt ut på NIOs User advisory board og har derfor fått kjørt en liten testtur i en av de to preproductionbilene som er her i landet.

Så her kommer mitt førsteinntrykk av testkjøring av NIO ES8.

Vi hadde ikke så mye tid til rådighet ettersom områdettil NIO nærmest oversvømmes av nysgjerrige hver gang det er en representant ved bilen og samtidig skulle jeg sjekke hvordan det var å feste 2stk isofix seter bak hverandre. Svaret er at det går veldig fint. Hadde en Axkid One bakerst og en BeSafe Izi Modular insekter foran denne. Det gikk helt greit og Sebastian fra Nio satt foran det igjen. Tror han satt helt ålreight selv om han kanskje ikke fikk full glede av Queen seat. 

Er i pappaperm ut Juni så måtte ha med unge på testkjøringa og har derfor ikke kjørt i sportmodus for å sjekke aksellerasjon og lignende. Tror den var innstilt på comfort og da var aksellerasjon i ca samme område som min MG ZS EV i sport modus. Så vil tippe 0-100 på rundt 7,5 sekunder noe som holder i massevis til familiekjøring med små i baksetet. Vil såklart også prøve den i sportmodus ved en annen anledning når jeg ikke har med barn.

Turen gikk opp i Maridalen for å sjekke landeveisegenskaper. Har lest fra internasjonal presse som har testet bilene i Kina at den er litt for gyngete. På pressekonferansen sa de jo at den nettopp har jobbet for å få bilen litt fastere og tightere, slik vi europeere liker. Det virker det som de har lyktes ganske godt med. Bilen er stor men tok den dårlige og svingete veien i Maridalen meget godt. Var veldig lite følelse av den duvinga jeg har blitt vant til fra MGen.

I tillegg er det en ting som må nevnes og det er hvor stille det er i bilen. Er markant mye mindre dekkstøy og vindsus enn i f.eks. MGen og Leafen jeg har kjørt til vanlig. Har dessverre ikke kjørt e-Tron som sies å være markedsledende så kan ikke komme med noen direkte sammenligning men har hørt folk si NIO er ørlite grann stillere ved målinger. Den er i alle fall svært stillegående. Føles utrolig merkelig å seile avgårde så stille i en sånstor bil.

Setene er også verdt å nevne. Synes det er de beste setene jeg har sittet i punktum. Ikke i en bil, nei synes de er bedre en sofaer, stoler, benker, stresslessen alt jeg har sittet i. Det betyr ikke at de er perfekte. Men de er svært gode. Skulle gjerne hatt forlenger så de kom litt nærmere knehasen. Og så savner jeg et sted å hvile venstre albue. Dørkarmen er akkurat for langt unna for mine litt stutte armer.
Massasjen i setene er også god selv om jeg bare testa det litt før avreise.

Musikkanlegget fikk vi bare såvidt prøvd da det var ei lita ei som blei litt ilter på slutten av turen. Men av det lille jeg hørte så virker det svært lovende. Er ganske så hifi-interessert så det betyr litt at det er god lyd selv om det ikke er helt avgjørende. Tror det skal tåle sammenligning med Tesla Model 3. Men må få testa mer.

Sikkert masse jeg har glemt men bare å stille spørsmål så skal jeg se om jeg får svart.

Ting NIO i Norge bør prøve å få på plass til de første bilene kommer fra en familiefaren perspektiv er skiluke i 7 seteren. Og Isofix også i fremsetet. Ja skjønner det er mye med 5 isofix i bilen. Men når man skal kjøre aleine langtur med en på 10mnd og en på 2,5 år kan det være greit å kunne ha den minste foran på deler av turen. Slik at eldste får litt fred og ro.
Og også for kortere turer når man skal handle noe stort og trenger plassen kan det være greit å kunne slå ned alle seter bak og ha en unge sittende forran.

14
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 10:40 »
Snakka litt med noen folk og bilen er forsinket med begrunnelse i chipmangelen som hele verden står ovenfor. Men de håper å slippe informasjon i løpet av sommeren og å kunne starte leveringer sensommeren/tidlig høst.
Er absolutt en spennende bil men sliter fortsatt med å skjønne tankene bak så lite bagasjerom.

15
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 28. Mai 2021, klokken 11:32 »
MEB plattformen med 77kW/h batteri ligger på 600kg sånn omtrent.

Det stemmer det. Har forsåvidt skrevet det litt høyere opp her også. 540-610 avhengig av modell og utstyr.
Poenget mitt er uansett at når du kommer rundt 100-120kg pr passasjer så er det ikke så er ikke nyttelasten like stor utfordring lenger.

Sider: [1] 2 3 ... 7