Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - el-sprell

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Lørdag 02. Januar 2021, klokken 22:21 »
Panasonic batteriet trenger mer varme enn LG. Må programmeres bedre av Tesla og kommer til å skje.
det kommer nok til og skje, men med lg slipper du og forvarme til hurtiglader. Du vil og ha mye bedre power og regen vos du ikke forvarmer før du skal ut og kjøre
Vi har jo Panasonic i vår bil. Fungerer helt fint, det. Er jo ikke et problem med manglende kraft eller at regen er lav når kaldt. Kjører liksom ikke null til hundre ut av garasjen eller på fjellveier. Må ikke lage problemer av noe som ikke er det. Problemet på de nye Panasonic bilene er bruken av spillvarmen fra batteriet ved lavere SOC, og det må programmeres bedre. Men kan godt tenkes at LG batteriet vil være et mer effektivt batteri for lading vinterstid. Fikk ikke topphastighet ved lading i jula selv. Men om sommeren blir Panasonic best.
Jeg klarer ikke å få min 2021 TM3P over 70kW, selv etter 1 times kjøring og 25+ min precondition. Startet på 20-25% og avsluttet etter 18 minutter, fikk litt over 100km rekkevidde. Var kun 2 andre biler som ladet (Rygge), ingen på tvillingstasjonen.
Prøvde på nytt etter å ha hatt bilen inne i verkstedhall i halvannen time, temperatur var 13 grader, startet preconditioning og kjørte til Rygge. Ladet fra ~30%, opp til 70%, var aldri over 49kW. Ladet mellom 30 og 40 minutter. Spurte 2 andre eiere som var der, ene hadde 120kW på sin 2019 LR, andre hadde 90kW på sin (glemte å spørre årsmodell, var ikke 2021).

Har du kontaktet Tesla angående dette? Virker som noe er galt.
Har fått 140 kW på min P på V2, og startet med 25 % SoC. Kun kjørt Lillestrøm-Oslo-Nebbenes før det.

2
Model 3 / Sv: Unngå tettpakket snø på bakluke
« på: Lørdag 02. Januar 2021, klokken 17:41 »
Alternativ er å legge ned skiluken eller legge ned ett baksete så man får varme inn i bagasjerommet. Da løsner snøen fort.

Hvilken skiluke ?

Den du lager med vinkelsliperen :laugh:

3
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Fredag 01. Januar 2021, klokken 17:46 »
https://youtu.be/sj3vUh5RqMc

Kan det stemme at det er så mye som 6 kWh forskjell?

4
Model 3 / Sv: Vinterdekk Model 3 Performance 2021
« på: Lørdag 12. Desember 2020, klokken 17:19 »
Noen som vet om man kan ta av senterkoppene på Zax felgene til Megahjul? Tenkte å erstatte dem Tesla senterkopper for litt mer OEM look.

Funket på de ZAX felgene jeg kjøpte fra Megahjul i hvert fall.

5
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Mandag 07. Desember 2020, klokken 13:10 »
Jeg snakket nå med min selger og han klarte å grave frem fra ulike systemer at det er 2170 celler fra Panasonic i min Model 3 Perfomance som kommer på siste båten i desember. Men jeg tror det avhenger helt hvem man snakker med om de vil utgi denne informasjonen.

Kan jeg spørre hvilket VIN-nummer du har blitt tildelt?

6
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: ſøndag 06. Desember 2020, klokken 08:32 »
Det ser ut til at TM3P med nye lykter kommer fra Glovis Sun


Fått bekreftet at TM3P i beste config (2021 med alle nye detaljer) forlot San Francisco nylig. Det vil si fikk 100% bekreftet at min sto i havn i SF når jeg fikk denne beskjeden. Dermed få alternativer på båt som da vil tilsi Glovis Sun dessverre. Så blir sen utlevering i desember. Tydeligvis var planlagt utreise fra Tesla Factory i Fremont en måned forsinket.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3779595/mmsi:538006693/imo:9749568/vessel:GLOVIS_SUN

Det er levert noen engelske versjoner med nye lykter, men ser ut som det var høyre side batch only.

Nye lykter:
- Linse mot ytterkant (svært tydelig forskjell på lykter).
- Harde linjer i lysbilde
- Linsen har «fokus» motor (justere bildet fjern og nær)
- Ligner xenon linse system men vil tro denne bruker en «led plate». (Det er ikke Xenon jeg mener her, men led teknologi)
- Vesentlig bedre lysbilde ved fjernlys spesielt
- Leveres til TM3P enn så lenge med venstre ratt

https://youtu.be/2q22F8iDOxo

Så av mine undersøkelser ser det ut til at TM3P er den bilen som får alle de nye oppdateringene først.

Ellers som TMSPP får i topp utgaven ved levering sen 2021.

Ellers kan det se ut som de andre Model 3 får litt random nye deler.

Krysser fingrene for at dette stemmer. Har VIN 835XXX selv. Ingen hast for meg å bytte bil, så kjedelig å ikke få alle oppgraderingene nå man først bytter.

7
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
« på: Lørdag 05. Desember 2020, klokken 19:21 »
Har fått VIN 835XXX på M3P, bestilt i slutten av oktober. Ut i fra den tyske listen kan jeg like gjerne ende opp med 77kWh som 82kWh batteri. Men hvordan kan Tesla selge begge bilene med lik oppgitt rekkevidde? Er det ekstra stor buffer på bilene med 82kWh?

8
Audi e-tron / Sv: Leveringstakten ser ut til å øke
« på: Mandag 28. Oktober 2019, klokken 22:20 »
Helt ok ja...

9
TAYCAN / Sv: Ladeport
« på: Torsdag 26. ſeptember 2019, klokken 23:45 »
Uheldig hvis de nå flytter DC over på høyre side når I-pace og e-tron har den på venstre siden. Da blir det kluss med parkering på ladested. Håper dette bare er for England (Fully charged er engelske).
Bilen var en av de vanlige testbilene og ble testet i Tyskland, kan uansett ikke tenke meg at de skulle lage et spesielt oppsett for England.

For meg er det ett fett om DC kommer på høyre eller venstresiden, det viktige er at jeg får AC på venstresiden ellers kan jeg ikke lade den hjemme i garasjen ;)

Du får nok AC på begge sider, men mot tillegg. Ser ut som standard DC/AC er på høyresiden, overraskende nok. https://youtu.be/ir4ty9GVMM4 (Ser ikke ut til at denne lynladeren er har væskekjølte kabler, hadde håpet å se 270-tallet.)

Ladeporten på siden foran førerdøren gir mening på SUV med hengerfeste og stor bakluke, kanskje med hundebur osv. Her virker det litt upraktisk, særlig fordi bilen er lav og det er lett å skade frontspoileren.. ved sidelayout på laderen spiller det liten rolle hvor den er. Sikkert en grunn til at den er foran, men rart de ikke har den på venstre side som andre tyskere.

(Foran, som en del koreanere og hybridene til VW har, er dårligste løsning mht. ising..)

Tipper det er for å gjøre det likt som på Porsche sine sportsbiler. Har aldri tenkt på at det er noe problem å fylle på høyre side på min. Om det er den "riktige" avgjørelsen er et annet spørsmål.

10
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 20:29 »
Tenkte mest på at vindmøllene stod stille nedover i Sverige den dagen han kjørte E-tron. Teslabjørn mente at det var veldig lite vind. Strekket med våt asfalt var vel ikke så alt for langt?  :)

11
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 20:21 »
Får 20% forskjell i forbruk i en 90km/t test med egen bil (21"). Samme strekning og tilsvarende vær/vind/temp. Har prøvd flere ganger å oppnå samme tall som Teslabjørn, uten hell.

12
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 19:21 »
Sier noe der.  På slutten av videoen med E-tron har Teslabjørn satt opp en tabell som viser forbruk.
Det står Model X Raven med 258Wh/km, og E-tron med 291Wh/km.
Dette tilsvarer 12-13% forskjell. Hadde kanskje vært 15-20% hvis bilene hadde blitt kjørt på samme dag?

13
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 12:34 »
Testet ikke Teslabjørn lading på forhånd, uten Range Mode?
Hvor han opplevde samme ladehastighet som under 1000km turen.
Mener han snakker om dette under livesendingen, hvis jeg ikke husker feil.

14
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 07:16 »
Han ladet vel en gang mindre med X. Trengte kun 1 ladestopp før han ladet ved snupunktet, hvor E-tron måtte stoppe to ganger. Så på det tidspunktet var fordelen med større batteri 'brukt opp'.

15
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Mandag 23. ſeptember 2019, klokken 12:14 »
Men ennå så brukte de akkurat like lang tid på 1000km.
Ok, Audien ble slått med tre minutter.
For de som ikke har fått dem med seg, Bjørn kjørte samme rute dagen etterpå med en e-tron.

Vel, X`en startet vel med "kun" 92%. Hadde treg lading på flere plasser. Så her ligger det nok en del forbedringspotensial i bilen og laderene.

Men det hele viser at ladehastighet ikke er alt, da X`en ladet betydelig tregere enn hva E-tron gjorde. Tidsmessig var det dødt løp da 3 min på over 10 timer er småtteri

Kan like så godt si at lavt forbruk ikke er alt heller :)
To forskjellige måter "å løse det på". Det optimale er selvfølgelig lavt forbruk og høy ladehastighet, som Model 3 har bevist :+1:

Sider: [1] 2 3 ... 5