Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - el-sprell

Sider: [1] 2 3 4
1
Audi e-tron / Sv: Leveringstakten ser ut til å øke
« på: Mandag 28. Oktober 2019, klokken 22:20 »
Helt ok ja...

2
TAYCAN / Sv: Ladeport
« på: Torsdag 26. ſeptember 2019, klokken 23:45 »
Uheldig hvis de nå flytter DC over på høyre side når I-pace og e-tron har den på venstre siden. Da blir det kluss med parkering på ladested. Håper dette bare er for England (Fully charged er engelske).
Bilen var en av de vanlige testbilene og ble testet i Tyskland, kan uansett ikke tenke meg at de skulle lage et spesielt oppsett for England.

For meg er det ett fett om DC kommer på høyre eller venstresiden, det viktige er at jeg får AC på venstresiden ellers kan jeg ikke lade den hjemme i garasjen ;)

Du får nok AC på begge sider, men mot tillegg. Ser ut som standard DC/AC er på høyresiden, overraskende nok. https://youtu.be/ir4ty9GVMM4 (Ser ikke ut til at denne lynladeren er har væskekjølte kabler, hadde håpet å se 270-tallet.)

Ladeporten på siden foran førerdøren gir mening på SUV med hengerfeste og stor bakluke, kanskje med hundebur osv. Her virker det litt upraktisk, særlig fordi bilen er lav og det er lett å skade frontspoileren.. ved sidelayout på laderen spiller det liten rolle hvor den er. Sikkert en grunn til at den er foran, men rart de ikke har den på venstre side som andre tyskere.

(Foran, som en del koreanere og hybridene til VW har, er dårligste løsning mht. ising..)

Tipper det er for å gjøre det likt som på Porsche sine sportsbiler. Har aldri tenkt på at det er noe problem å fylle på høyre side på min. Om det er den "riktige" avgjørelsen er et annet spørsmål.

3
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 20:29 »
Tenkte mest på at vindmøllene stod stille nedover i Sverige den dagen han kjørte E-tron. Teslabjørn mente at det var veldig lite vind. Strekket med våt asfalt var vel ikke så alt for langt?  :)

4
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 20:21 »
Får 20% forskjell i forbruk i en 90km/t test med egen bil (21"). Samme strekning og tilsvarende vær/vind/temp. Har prøvd flere ganger å oppnå samme tall som Teslabjørn, uten hell.

5
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 19:21 »
Sier noe der.  På slutten av videoen med E-tron har Teslabjørn satt opp en tabell som viser forbruk.
Det står Model X Raven med 258Wh/km, og E-tron med 291Wh/km.
Dette tilsvarer 12-13% forskjell. Hadde kanskje vært 15-20% hvis bilene hadde blitt kjørt på samme dag?

6
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 12:34 »
Testet ikke Teslabjørn lading på forhånd, uten Range Mode?
Hvor han opplevde samme ladehastighet som under 1000km turen.
Mener han snakker om dette under livesendingen, hvis jeg ikke husker feil.

7
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 07:16 »
Han ladet vel en gang mindre med X. Trengte kun 1 ladestopp før han ladet ved snupunktet, hvor E-tron måtte stoppe to ganger. Så på det tidspunktet var fordelen med større batteri 'brukt opp'.

8
Model X / Sv: Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien
« på: Mandag 23. ſeptember 2019, klokken 12:14 »
Men ennå så brukte de akkurat like lang tid på 1000km.
Ok, Audien ble slått med tre minutter.
For de som ikke har fått dem med seg, Bjørn kjørte samme rute dagen etterpå med en e-tron.

Vel, X`en startet vel med "kun" 92%. Hadde treg lading på flere plasser. Så her ligger det nok en del forbedringspotensial i bilen og laderene.

Men det hele viser at ladehastighet ikke er alt, da X`en ladet betydelig tregere enn hva E-tron gjorde. Tidsmessig var det dødt løp da 3 min på over 10 timer er småtteri

Kan like så godt si at lavt forbruk ikke er alt heller :)
To forskjellige måter "å løse det på". Det optimale er selvfølgelig lavt forbruk og høy ladehastighet, som Model 3 har bevist :+1:

9
Test av elbiler / Sv: Tesla VS Audi e-tron
« på: ſøndag 22. ſeptember 2019, klokken 23:12 »
Denne bør vel legges her, slik at forbrukere kan gjøre et godt valg. Model X Raven(nyeste modell)
https://youtu.be/Wu48rQ2vJms
Pent forbruk med Raven 8) Skulle helst sett at Teslabjørn testet E-tron igjen. For tallene han har på E-tron sliter jeg med å gjenskape, selv med 21". De er for høye:)
Regner med at det kommer en Model X Raven vs E-tron 55 (1000km challenge) video fra Teslabjørn i morgen :+1:

10
Audi e-tron / Sv: Wifi i bilen
« på: ſøndag 22. ſeptember 2019, klokken 23:01 »
Ikke mulig, så vidt jeg vet. Dessverre.

11
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 22:49 »
Da krysser jeg fingrene 🤪
Jepp! Er litt merkelig det der ???

12
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 22:09 »
Det står moon silver

Mener å huske at det stod det hos meg også (noe jeg reagerte på), men taktrekket er sort :)

13
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 16:18 »
Står det midnight silver (eller noe i den dur)?

14
EQC / Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 09:15 »
De kjørte til bilen viste 0%.

Aha, takk. Da er det ikke så rart bilenes oppgitte forbruk i testen avviker fra det som ble regnet ut over her.

Nåja, virker som det er en del kjørecomputere som underrapporterer forbruket.

15
EQC / Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 00:00 »
De kjørte til bilen viste 0%. Å kjøre til de stopper er kun nyttig for å finne ut eksakt forbruk. Som Øyvind.h sa, så blir det risikosport for hvermannsen å basere seg på å kjøre videre selv om bilen viser 0% SoC.

Sider: [1] 2 3 4