Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - naivsupr

#1
Audi / Sv: Lading. Etron og Easee ldeboks
torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:54
Sitat fra: ELkjører00 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 00:21
Hei! kanskje en liten avsporing, men når du er på 80% hvor mange km har du?
217km?
Ja, noe deromkring. Vi lader utendørs, så temperatur avgjør litt pluss/minus.
#2
Returen gikk også fint. Havnet på vassere ladere, men mer regn og vind på formiddagen.
Stavanger - Nordsjøveien - Egersund - Kristiansand - hjem (50 mil)
Avreise: 09.45
Ankomst Moss: 22.30
Svigermor hadde annen transport hjem! Poden taklet 50+ mil bakovervendt, 12+ timer!  :+1:

Ladesteder:
Ionity, Sira (150kW)
Grønn Kontakt, Kristiansand (Jernbanen) (120kW)
Grønn Kontakt, Arendal (fant Obs denne gangen) (150kW). Kunne spart meg for denne om jeg var mer våken i Kristiansand (burde heller stått der noe lenger og fått på det som trengtes for å komme hjem).
+Handlestopp i Lyngdal
+Middag i Kristansand

PS: Det er noen nyere strekninger på E18. Vi kjørte inn en halvtime på bilens navigasjon Kristiansand-Horten, uten å gjøre mye galt. Har siste kart i bilen.
Stavanger-Moss (via Nordsjøveien):
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Totalt, tur-retur, Moss-Stavanger-Moss:
 [ You are not allowed to view this attachment ]
#3
Sitat fra: Arha på mandag 29. juni 2020, klokken 10:57
Er det en slik A4-liste du tenker på?  Jeg bruker å lage meg ei slik liste når jeg skal på langtur da det er lett å se hvor langt det er til neste lader uten å måtte bruke mobil og apper under kjøring, også for passasjerer.  E18-lista mi er ca ett år gammel, men prisene skal være oppdaterte.

Korrekt! Akkurat sånn jeg tenkte på.  :+1:
Turen gikk forresten veldig bra!

Og som jeg mistenkte, kveldene med planlegging hjemme på PCen gikk i vasken ganske raskt. ABRP-planen baserte seg på to ladestopp (Arendal, Obs Grønn Kontakt 150kW + Lyngdal, Obs Grønn Kontakt 150kW), basert på 95% SoC fra Horten, +200kg i bilen.
Vi startet med 99% fra Moss, og hadde vel 98% i Horten etter å ha trillet ned til ferga.

Det startet med at vi var litt tidlig ute, det skjer omtrent aldri: Vi skulle plukke opp svigermor på Stathelle, men vi kom dit halvtimen før henne. Da kunne jeg i ventetiden stå med DC koblet til bilen. Fant et 50kW punkt på Lasses(?) og endte opp fra 62% til 98% på 35 minutter? Herfra ble ladeplaner (og noe angst) lagt bort, og satset på mer "dynamisk" tilnærming, gjerne innom ABRP på telefonen, eller på Audi MMI. Og helt uten analogt A4-ark (rakk aldri lage dette manuelt). Det var allerede blitt litt sånn "lad når du kan, ikke fordi du må"..

Det passet likevel bra for alle å stoppe utenfor Arendal, Stoa(?), som planlagt. Jeg var hvert fall sulten, og muligens utålmodig, for jeg fant verken Obs, eller de 150kW-punktene jeg hadde sett hjemme. Jeg så riktignok tidlig en ledig 50kW utenfor B.K. - så jeg siktet meg inn på den. I følge appen sto jeg der i 36 minutter, og hadde på 27kWh. Jeg hadde på dette tidspunktet satt bilen til å lade maks 90%.

Neste stopp ble Flekkefjord sentrum (Amfi?). En merkelig layout på stolpene! Sto på punktet i 27 minutter (18kWh), mens damene så seg omkring. Etter lading fant vi et hyggelig spisested (Tollboden Bakeri) på andre siden av elva. Etter påfyll var vi klare for siste etappe.
Forresten: før Flekkefjord prøvde jeg meg på noe som het Pit-Stop, men der virket bare den ene av to hurtigladere. I følge folka i kø hadde det stått sånn i to uker. Fortum: Det er for dårlig!

I Stavanger hadde de mange 3,6kW-punkter i garasjen under hotellet. Ladet vel i 10 timer, til 83%. Brukte ikke bilen mens vi var i byen.

Moss/Horten-Stavanger:
Avreise: 08.50 (ferge: kl. 09.00)
Ankomst: 19.20
Hastighet: +10% (med mindre det var trafikk).
 [ You are not allowed to view this attachment ]

I ettertid: jeg synes ladefarten på 50kW passer bra, jamfør tiden vi trenger på pause, eventuelt en matbit. På 120- og 150kW kan man omtrent ikke gå fra bilen. Om man ikke skal oppta plass etter passerte 90% SoC..
#4
Takker for innspill.  :+1:
Jeg tror jeg kjenner kartene og de fleste appene.

Vi har simkort og wifi i bilen, diverse telefoner, ipad med abrp (sponset av undertegnede), medlemskap i elbilforeningen osv - så det er ikke mangel på skjermer og muligheter det handler om. Det handler om å være trygg på hvor den neste ladestasjonen er fremover (og bakover?), når diverse app-innlogginger til strømleverandørene sluttet å virke. Og sjåføren allerede er lav på blodsukker. Og kona er i ferd med å fylle ut papirene. Svigermor o.s.v. ;D

Derfor tenkte jeg: Hva med en liste med ladestasjoner på 50kW kapasitet eller høyere, sortert fra start til slutt på kjørte kilometer. Gjerne som et "belte" som dekker 3 km til høyre og venstre utenfor hovedveien. Kanskje det finnes en mer trivelig stopp litt utenfor alfarvei, med hoppeslott til guttungen og noen pene blomsterbed som svigermor kunne kikket på?

Jeg kan ta en runde i kartene - og legge notatene etter beste evne til OneNote. Kan godt hende dette er bare tull og bortkastet tid. Vi får se. Uppladdning.nu har forresten en listesak her, typisk brukergenerert og den virker litt tilfeldig satt opp? Eksempel: BERGEN og Bergen er to forskjellige steder, tydeligvis. Typisk møkk inn = møkk ut.

På telefonen har jeg i skrivende stund 8 apper som handler om elbillading, men i 30m/s(?) bør sjåføren drive med noe annet enn å logge av og på sånne apper for finne neste ledig ladepunkt. Erfaringen er at ingen av dem fanger alt, og de som f.eks. har mange ladepunkter i kartet, der mangler live-data. Jeg skal gi Audi-kartet en ny sjanse. Men for alt jeg vet, er det rett og slett maps.google.com som til syvende og sist fikser alt sammen.

PS: Tråden er ment litt med "tunga i kjaken" altså. Jeg er ikke veldig bekymret. Jeg savner riktignok at Audi MMI er enda mer våken og opplagt, ABRP kunne godt fungert i Android Auto osv.
#5
Vi skal ut på første ordentlige langtur med eTron50 til helgen, tur / retur (Moss) Horten-Skien-Stavanger. Den store prøvelsen her blir nok ikke rekkevidde i batteripakka i bunnen av denne bilen.
Problemet sitter i baksetet: En fireåring (sønn) + en åttiåring (svigermor).

Jeg har regnet og beregnet diverse scenario (ruter (E18 vs Telemark og Suleskard)/abrp/lading/matpauser) men egentlig bare konkludert med at jeg ikke kommer til å ha kontroll. Det vil si, det er vanskelig å ta høyde for når det skal tas pauser. Poden har aldri vært på lengre tur enn 2-3 timer, og nå snakker vi 8 timers heldagstur. Og han sitter fortsatt baklengs. Jeg tenker bilen klarer lengre strekk enn hva folka inni tåler.

Så: Hva skjer når planlagte ladestopp går i vasken? Planen sier stopp på Coop Obs 150kW ved Arendal, og tilsvarende ved Lyngdal.

Er det noen som kjenner til en tjeneste hvor jeg kan få ut en liste med ladestasjoner kw>=50 på en strekning mellom A og B?
De aller fleste apper og tjenester er basert på at man skal finne en plass i nærheten av der man er. Men da må jeg inn og ut av 4-5 forskjellige apper i fart (Grønn Kontakt, Fortum, CircleK, Ionity, BTK Lyse)?
Jeg kunne tenkt meg et gammeldags offline A4-ark med en liste over alle ladestasjoner mellom Horten og Stavanger, inkl. adresse og leverandør, sortert på kilometer fra start.
Tips?
#6
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
mandag 06. april 2020, klokken 14:54
I tråden om Hurtiglading av e50 skriver:
Sitat fra: Orbit på mandag 06. april 2020, klokken 11:24
Blir bare spekulasjoner dette, så lenge Audi ikke gir oss batteritemperatur i MMI.

Finnes det andre (bedre?) steder enn digitalsupport.no@audi.de, hvor vi kan sende forespørsler om ønsker og forbedringer i MMI? (ref: nyttig å vite batteritemperatur)

Normalt sett er det norske markedet for lite til at vi har noe særlig påvirkningskraft. Men unntaket må være elbilmarkedet, som jeg antar blir lagt merke til, av dress og slips i Brussel og Ingolstadt.
#7
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
onsdag 01. april 2020, klokken 15:46
Sitat fra: daktari på tirsdag 31. mars 2020, klokken 21:45
Min lastet ned noe kart mens jeg kjørte i dag, men sjekket ikke versjon..

Ditto, over simkort i bilen. Gikk raskt og greit.

Fikk Norge, versjon 2020.3_P0400 i går.
Fra tidligere, versjon 2020.2_P0371 (forrige uke?).

Resten av europa ligger urørt, på 2020.1_P0360.
#8
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
torsdag 26. mars 2020, klokken 14:29
Trenden her er at bilen er online (kontakt med baksystemet?) kun når den er i bruk, tenning på. Utenom dette har jeg ikke kontakt.
iOS appen er bedre enn på android mtp tilbakemeldinger i gui om at ting ikke virker. Ekte feilmeldinger dukker opp. Der varsles det også om at antall oppdateringer begrenses for å spare strøm i bilen. Ser få varsler / ingen respons på Android.
Har varslet digitalsupport. Bra tips, sånn at volumet der blir så stort som nødvendig.
#9
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
torsdag 26. mars 2020, klokken 00:17
Det finnes en "Feedback"-funksjon integrert i karttjenesten Here.
Aner ikke om den er verdt å forsøke for å få fortgang på ting?  Den virker jo forsåvidt gjennomtenkt.

Det vil uansett ta lang tid før bilfabrikantene får oppdaterte pakker med kartdata gjennom systemet.

Edit: Du kan oppdatere / tegne opp kartet selv, via Mapcreator:D
Edit2: Selv om Here er oppdatert, har jeg inntrykk av at kartdataene skal en tur innom "Becker" (Audi, BMW, M-B) for å pakkes sammen, før de havner i bilen?
#10
Audi e-tron / Sv: SIM kort til å ha i bilen
onsdag 25. mars 2020, klokken 00:41
Sitat fra: janbanan på tirsdag 24. mars 2020, klokken 09:49

Hvordan e-sim skal kunne brukes i bilen, er opp til Audi å bestemme. Håper at de ikke låser seg til en (dyr) leverandør.


Poenget mitt var at det er heller tvilsomt om kunden får velge eSim fra sin foretrukne leverandør.
Audi vil selvsagt administrere dette selv, og ta en liten fee på disse avtalene. De kan forhandle med en sentral aktør pr. verdensdel og komme med kundene på et sølvfat. Pr. nå heter aktøren med tilslaget på kontrakten Cubic.

Ingen stor sak for meg, det bare virker sånn.  :)
#11
Audi e-tron / Sv: SIM kort til å ha i bilen
mandag 23. mars 2020, klokken 20:21
Sitat fra: Orbit på mandag 23. mars 2020, klokken 09:14
Datateller i bilen hos meg sier 46GB brukt på ca 8 måneder/12000 km. Har da alt av online-tjenester på, inkl "flyfoto" på navigasjonskartet.

Såpass! Nyttig å vite.  :+1: Vil jo ha «alt på». Selve kartoppdateringene er da bare en dråpe i havet, og ingenting å måle forbruket etter. Med mindre du har oppdatert kart for alle land, også utenfor Norge. Da går halvparten av ditt forbruk med, for 1 sånn komplett oppdatering.

Audi sin partner, Cubic, treffer jo vitterlig veldig dårlig med sitt årsprodukt (25GB pr. år). Og det står sikkert noe med liten skrift om kostnader rundt merforbruk.

Om du hadde kjørt rundt med Happybytes Bare Data, ville du ligge på 330,- pr.mnd.. Ice sitt abonnement på 7GB/mnd matcher ditt forbruk godt, ligger på 199,-.

Merker at jeg savner wifi-klient enda mer, hvor bilen er på hjemme- / jobbnettverket når den står stille. Og hotspot fra mobilen på farten.

I følge selger blir også simkortplassen borte på nyere generasjoner biler. Da blir dette ganske så nedlåst. Bilprodusentene tenker vel at de skal melke dette markedet.
Med eget SIM-kort kan man heldigvis, enn så lenge, velge nettilbyder, mtp at dekning kan variere der man ferdes. Ser ingen god grunn til at de skal være veldig åpne om hvilke eSim-tilbydere de skal slippe inn i bilen i fremtiden, om dette er den nye forretningsmodellen.
#12
Audi e-tron / Sv: SIM kort til å ha i bilen
mandag 23. mars 2020, klokken 00:08
Jeg har jaktet litt på "små" mobildatapakker i kveld, som kan benyttes som abonnement i bilen (ikke tvillingsim / ekstra datasim som tillegg på eksisterende abonnement - selv om dette utvilsomt er billigst).

Kongstanken her er at dette skal passere under radaren på nettbanken, ala Spotify, Netflix o.l. Jeg er ikke ansatt eller har aksjer hos noen av disse.  :police:

Jeg aner ikke noe om forventet forbruk (MB/mnd) i bilen, men en kartoppdatering for norge ligger på 300MB? Kartoppdateringer kommer, ifølge Audi, to ganger i året. Foruten disse er det nok heller få og små datapakker som skal inn og ut av bilen, men jeg har forstått at også annen kommunikasjon med bilen flytter over brukerens simkort så snart det kommer sånt i bilen.

Referanse: Audi Connect eSim
Cubic Telecom, Dublin, Irland: kr. 822,- for 365 dager.
Begrensning: 25GB over 365 dager. I praksis 2GB pr. måned i forbruk.
Noe usikkert hva slags roamingavtaler de har med norske nettleverandører: Ikke at det ikke skal virke, men hvem roamer de med? Og hvor mye strupes denne trafikken, båndbreddemessig?

Happybytes har et abonnement kalt Bare Data - til kr. 0,-. Om du ikke bruker data koster det ikke noe. De har en "slider" for å sjekke hva gitt forbruk vil koste. Det kan se ut som at grafen er ganske bratt i starten (dyrt pr. MB om man bruker lite). En kartoppdatering for Norge (300MB) vil koste ca. kr. 84,-. Mens 1GB havner på 149,- og 2GB havner på 229,-.
"Bare Data" virker kun i Norge, benytter Telenor-mastene.

Happybytes Flex er et tradisjonelt mobilabonnement, med 500MB pr. måned i nedlasting. Kr. 70,-
Mulig dette kan passe bilen godt med tanke på datamengde, på Telenor. Virker også i EU/EØS.

Hudya Mobilt Bredbånd har samme prinsipp som Happybytes. Kr. 0,- for 0 MB. Og en tilsvarende "graf" for pris pr. MB. Eksempel: 1GB kr. 150,-. Benytter Telenor-nett.

OneCall Folkepakka 1GB "Bare Data" til kr. 80,- pr.mnd.
Benytter Telia sitt nett, inkludert EU/EØS. For en ekstra tier får man dobbel datamengde sammenliknet med Flex-abonnementet lenger opp. Fortsatt dyrere enn Audi Connect, med halvparten av datamengden tilgjengelig.

Jeg har også svingt innom Ice, Telia, Telenor, Talkmore (Telenor det også) sine dataabonnement. Disse er myntet på et annet forbruk, starter gjerne på 7GB/10GB pr. måned, til kr. 199,-/249,-. Det finnes unektelig flere aktører, som Fjordkraft, Gudbrandsdal, Saga, Norgesenergi etc. Men jeg antar at bildet gjentar seg.

Konklusjon? Det kjennes enkelt å gå for OneCall sin variant. Ingen bindingstid, norske leverandørforhold og man kan justere datamengder ned til 0 eller videre opp til 5GB, etter behov. Enklere: bare skaffe enda et datasim på jobbtelefonen.  ;)
#13
Audi e-tron / Sv: Taue noen meter til ladestasjon?
onsdag 11. mars 2020, klokken 18:34
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. mars 2020, klokken 14:09
Grønt Punkt? Du finner mange slike rundt omkring, men de har lite med lading å gjøre ;)

https://www.grontpunkt.no/

Grønn Kontakt heter ladeoperatøren ;)

Whatever. :+1:

Noen nevner 4 stive hjul her. Tar for gitt at noen av bilens operasjoner (håndbrekk, girvelger) fortsatt virker, enn så lenge 12V ikke tømmes. Jeg hadde også forventet varselblink på den bilen jeg så, midt i rundkjøringen. Konkluderte bare med at alt måtte være dødt..
#14
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
onsdag 11. mars 2020, klokken 11:45
Bestilte e50 i uke41 (oktober).
Produsert ferdig 29. jan.
Kom til Bekkelaget 27. feb.
Ca en uke til forhandler.
Ca en uke med klargjøring (dvs. DropOff herding, omlegging vinterhjul, registrering++)
Levering i morgen, totalt seks uker fra ferdig produsert.
#15
Audi e-tron / Sv: Taue noen meter til ladestasjon?
onsdag 11. mars 2020, klokken 11:39
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:03
Hadde over 300wh/km i går på motorveien (TMS) (kjørte vel og merke i fartsgrensa).

MEN, rekkeviddeestimatet er pessimistisk hvis man legger seg i 80 (hvis det er krise) og det er i tillegg buffer etter 0 km, så for meg er det nesten uforståelig at folk havner i denne sitasjonen gitt alle laderne vi har i Norge.
Enig, jeg sjekket strekningen Moss-Sjusjøen i går kveld. Det er jo bare å svinge av ved omtrent enhver avkjørsel på E6, så står det hvert fall ett ladepunkt rett i nærheten, om alle andre planer går i vasken. Da står det riktignok GrøntPunkt, Fortum C&D eller BKK på ledningen. Sjelden jeg ser elbiler stående langs veien på min daglige rute..

Jeg har ikke forstått at 12V-anlegget også går ned for telling når høyspenten er tom. Men jeg ser i håndbøkene at det finnes 12V-poler under frunken for å få spenning på 12V (jumpstart). Riktignok med advarsler om at dette kun er for sertifisert servicepersonell.

Er det noe poeng å ha med seg 12V reserve? Type Li-ion booster? Kan man da få liv i håndbrekk/girvelger? Eller krever dette at "alt er grønt"?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA