Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Konaen

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 med større batteripakke.
mandag 14. februar 2022, klokken 10:43
Sitat fra: Moas på mandag 08. november 2021, klokken 09:52
Lurt å vente med ioniq5 kjøp til disse kommer på lager.

la oss si man bestiller denne når det er åpnet for 23 produksjon, som ofte er i september. Hvis det er samme leveringstid da som nå får man bilen i løp av april/mai 2023. Så det er ganske lang ventetid for å få 35 km lenger rekkevidde.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Levering
torsdag 06. januar 2022, klokken 18:37
Kan jo hende det er litt avhengig av farge, men sikkert ikke så lenge til din er på båt heller da. Den som venter på noe godt...
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Levering
onsdag 05. januar 2022, klokken 13:58
Du fikk beskjed om 6 mnd. leveringstid? Det fikk jeg når jeg fikk et tilbud i oktober.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
onsdag 29. desember 2021, klokken 10:30
Sitat fra: thomasez på mandag 27. desember 2021, klokken 20:00


Fyren fra NAF var oppgitt. Dagen før hadde han måttet hjelpe igang en Ioniq 5 som hadde gått 1098 kilometer. Jeg nevnte jeg hadde en Kia på vei og han var veldig tydelig på at jeg burde kreve nytt batteri på plass før jeg hentet bilen. Han stolte ikke på de batteriene overhodet.

Jeg kjøper en starthjelp/booster før jeg henter bilen. Litiumbatteri-versjonene har gjerne USB og lykt i tillegg og er kjekke å ha. De skal klare seg uten lading et halvt års tid også.

Har ingen tro på at man får et nytt (helt likt) batteri før utlevering av bil. Uansett hvor mye man krever. Det er heller ikke sikkert at bergeren har rett, kan være forskjellige grunner til at det trekkes strøm. Jeg mener at den løsningen du nevner her er helt riktig. Burde være i alle hanskerom uavhengig om man har bensin, diesel eller elbil.
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hundebur
tirsdag 21. desember 2021, klokken 10:17
Bur til Gordon setter går fint.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ettermontere vindusvisker bak - mulig?
torsdag 09. desember 2021, klokken 15:59
Rain x hjelper, har kjørt uten store problemer i noen måneder nå. At det er "HELT" umulig å se ut bak tviler jeg på, noe redusert ja. Prøv rain x du, syns det var stor forskjell. Og mye syns med riktig innstilte sidespeil.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Serviceintervall Ioniq 5
mandag 05. juli 2021, klokken 15:27
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 14:48
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
I sitattegn. Om du tar deg tida til å lese gjennom den danske servicemanualen som er lenket noen innlegg høyere opp, så kan du selv se at nesten annenhver "service" er å "sparke i dekkene".

Jeg er høyst kapabel til å utføre alle "K'ene" selv, og om ikke Hyundai stoler på meg, så gjøres det under en normal EU-kontroll. Det burde holde i massevis.

Når du har lest manualen, så kan du lese mine innlegg igjen, og be om unnskyldning for ditt personangrep.

Jeg venter i spenning.

Hvis du har papirer på at du er bilmekaniker med kurs på høyspent, og driver/jobber på et godkjent verksted kan du fint ta service selv. Intervallet er sikkert noe hyppig, men service er på ingen måte det samme som periodisk kjøretøykontroll. Det er nettopp slikt som får meg til å mistenke at du ikke innehar kompetanse til å service selv. Kontrollere kokepunkt på bremsevæske, frostsikkerheten på kjølevæske, og diagnose/oppdateringer er det de færreste som har utstyr til hjemme. Er god grunn til at dette er et yrke, og krever kurs og godkjenninger.
Jeg har både tilgang til utstyr som behøves, og kunnskap til, å utføre alle K'ene på Ioniq 5s 15000kms "service", og ja det er et hån mot oss bilister at man skal betale 2000kr+ for dette.

Service annenhvert år (30kkm) holder i massevis, om du ikke ønsker softwareoppdateringen oftere. Om en SW er livsnødvendig for bilen så får de kalle inn til ekstraservice.

Jeg er ikke imot service på bil, og jeg har full respekt for kompetansen til servicemedarbeiderne, men Ioniq 5s serviceregime mener jeg grenser til svindel.

De visuelle inspeksjonene, som enda er i flertall på "mellomservicene", gjøres også på EU-kontroll av elbil.

Har du åpnet og lest manualen som finnes lenket som jeg ba deg om, eller gjetter du bare på hva jeg mener?

Etter 10 år som mekaniker på Hyundai er jeg klar over hva kontrollpunktene er. Er også derfor jeg ville ha frem at det er forskjell på service og PKK. Hvis du hadde sett alt det rare jeg har sett at folk med udokumentert har gjort på egne biler, hadde du nok vært mer positivt innstilt på å ha service. Intervallet du snakker om på annenhvert år eller hver 30k km er jeg fullstendig enig i. Og hvis dette da blir gjort på et godkjent verksted er man dekket. Tror egentlig vi er enige.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Serviceintervall Ioniq 5
mandag 05. juli 2021, klokken 14:48
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
I sitattegn. Om du tar deg tida til å lese gjennom den danske servicemanualen som er lenket noen innlegg høyere opp, så kan du selv se at nesten annenhver "service" er å "sparke i dekkene".

Jeg er høyst kapabel til å utføre alle "K'ene" selv, og om ikke Hyundai stoler på meg, så gjøres det under en normal EU-kontroll. Det burde holde i massevis.

Når du har lest manualen, så kan du lese mine innlegg igjen, og be om unnskyldning for ditt personangrep.

Jeg venter i spenning.

Hvis du har papirer på at du er bilmekaniker med kurs på høyspent, og driver/jobber på et godkjent verksted kan du fint ta service selv. Intervallet er sikkert noe hyppig, men service er på ingen måte det samme som periodisk kjøretøykontroll. Det er nettopp slikt som får meg til å mistenke at du ikke innehar kompetanse til å service selv. Kontrollere kokepunkt på bremsevæske, frostsikkerheten på kjølevæske, og diagnose/oppdateringer er det de færreste som har utstyr til hjemme. Er god grunn til at dette er et yrke, og krever kurs og godkjenninger.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Serviceintervall Ioniq 5
mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:05
Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:57
Egentlig er den beste indikasjonen rundt bagasjerom; om bilen klarer å ta med seg et komplett hjulsett uten å legge ned setene. De som har hentet bil, klarer ioniq 5 det?

Det er jo på ingen som helst måte en god test. Både utforming og størrelse på hjul vil ha alt for mye å si. Man må teste med enheter som er mye mindre enn hjul. Banankassetestet til Bjørn er heller ikke helt optimal pga. størrelse på kasser.
#11
Sitat fra: Limodriver på onsdag 21. april 2021, klokken 12:19
I dag fikk jeg brev fra Hyundai om at bilen min vil bli kalt inn for å bytte fremdriftsbatteriet. Det ble ikke satt noen dato eller angivelse for når en kan forvente innkalling, men de instruerte samtidig om å ikke lade til mer enn 90% før fremdriftsbatteriet blir byttet.

Det blir spennende å se hvor lang tid en må leve med 90% rekkevidde. Strengt tatt har jeg vel ikke en bil som er i overenstemmelse med det jeg kjøpte. I utgangspunktet mener jeg dette da bør gå med lynets hastighet slik at kundene ikke blir skadelidende. Alternativt en form for kompensasjon dersom det tar lang tid. Men, det nytter vel ikke å tro på julenissen selv om han er en sjarmerende fyr...

Jeg kjøpte KONA EV med den gang 449km wltp rekkevdidde. Kommer på sommeren ca. 520km, så om de tar vekk 10% så er jeg fortsatt over det jeg ble lovet. En annen ting er jo det at det (for min del) det sjeldent er behov å kjøre så lenge at det er et reelt problem. Kanskje noen pendlere som har 470km til jobb sliter (finnes det noen slike?) Syns det er bra de tar tak i det å bytte de som det er en fare for at det er noe galt med. Så får vi se hvor lang tid det tar, tipper vi må vente litt. Er vel ikke overskudd på batterier for tiden.

Høres sikkert rart ut, men jeg tror jeg sitter igjen med mer om jeg beholder et flott forhold til en forhandler som har tatt meg godt i mot og flere ganger lånt med bil gratis om jeg har hatt behov, uten at jeg har måttet truet med noe som helst, men så har jeg heller ikke bruk for de siste 10% som sagt. Hytting, advokater og trusler tror jeg ikke bidrar til noe som helst. Tviler på at forhandlere eller Hyundai Norge har noe påvirkning på hvor fort batterier produseres.

My 2 cents
#12
Sitat fra: Skibum på mandag 29. mars 2021, klokken 09:26
Hvis bilen ville blitt levert i tide til sommerens store norgesferie i juli så hadde jeg kjøpt den. Selgeren min fortalte at utlevering av P45 bilene blir fra slutten av juni til medio august. Da er det stor sjanse for at sommerferien ryker. Jeg vil derfor avvente et evt. kjøp til etter prøvekjøring i sommer som også gir mulighet til å bestille bil etter eget ønske, for eksempel panoramatak i stedet for solcellene.

Sa de noe om levering da? Hvis man bestiller bil i august blir det vel ofte en september produksjon, så 2 mnd. frakt. Levering tidligst november? Hvis ikke det er hopet seg opp bestillinger siden ordinær bestilling starter i mai. Ventelister etc...
#13
Sitat fra: Contango på torsdag 26. november 2020, klokken 18:46
Kjære Konaen, bilbruken sørover krever biler med mer energi enn vi trenger her - ikke mindre. Det er lengre pendlerdistanser og bedre veier nær sagt over alt.  Forøvrig viser TBs Geilo test at bilen definitivt er en bybil. Den trenger 30 minutters lading for å komme til Geilo, så der trenger nok Mazda ikke å ha service kompetanse lokalt. Tror nesten jeg skulle kommet raskere frem med vår tidligere 2015 eGolf. For meg kan du kjøpe så mange MX-30 du vil. Det blir bare litt dyrt i lengden var mitt poeng.

Du påpeker jo mitt poeng, at det er en bybil. Det er ikke alle som trenger noe annet enn en bybil. Da er denne et fint alternativ. Den er heller ikke til å pendle på store europeiske motorveier, derfor jeg spesifiserte byer. Du må ikke kjøpe en bil som det er plass til et helt mannskor om du kun er en som kjører.
#14
Sitat fra: Contango på lørdag 14. november 2020, klokken 09:11
De som kjøper denne bilen må ha et temmelig akademisk forhold til bruktverdien. Kombinasjonen av en særdeles beskjeden rekkevidde og en ladehastighet som er en skilpadde verdig kommer neppe til gjøre den til en vinner på Finn. Jeg er fascinert av at bilen i det hele tatt er i salg.

Meget snevert syn du har på verden. Godt ikke alle har likt behov som deg. Det finnes masse elbileiere som aldri har hurtigladet et minutt i sitt liv. Og det finnes folk som aldri kjører mer enn 30km på en dag. Da får man en flott bil til en billig penge. Ingen vits å betale for en hel masse rekkevidde hvis man ikke trenger det.

Og hus: Norge er en flekk på kartet. Nedover i europeiske byer har man en helt annen bruk enn her. Langkjøring, hytte, oppussing og 100km pendling på jobb er totalt ukjent for store deler i verden. Hvis en produsent hadde solgt en bil skreddersydd for Norge, ja da hadde den solgt ekstremt få biler på verdensbasis.
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
torsdag 12. september 2019, klokken 14:28
Fått melding om at Gen. 1 av IONIQ og KONA ikke vil få mulighet til å ettermontere app.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA