Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Skagget

Sider: [1] 2
1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Halvljusautomatik?
« på: Onsdag 22. April 2020, klokken 09:05 »
Den är ju förhållandevis enkel att konvertera, och bra mycket modernare än Clio Electrique, så att exportera några Th!nk-lik från Norge till Sverige och konvertera kanske hade varit en bra idé!

Tack för svaret, vad kan vara fel när automatiken inte fungerar?

2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Halvljusautomatik?
« på: Fredag 17. April 2020, klokken 08:42 »
Har PIV 4 halvljusautmatik? Har för mig att jag sett det någonstans, men det är ingen halvljusautomatik på min.
Så funderar på om den inte finns eller om den är trasig.

För övrigt gick min lithiumkonverterade Th!nk genom besiktningen här i Sverige igår! Vi har inga krav på specialbesiktning med byte av batterikemi, så det är mycket enklare att konvertera här.


3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Högljudd vakumpump (brake booster)
« på: Torsdag 09. Januar 2020, klokken 10:46 »
Vakumpumpen som går igång så fort man bromsar på min Th!nk, låter väldigt mycket. Är det så på alla Th!nk-bilar, eller är det något fel på just min?

I en annars så tyst bil som en elbil är, så är det ett väldans oljud från denna pump. Ska det verkligen vara så?

4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Justering av dörrar
« på: Mandag 06. Januar 2020, klokken 00:59 »
Tack för svaret!

Nu har jag iallafall löst det på min bil. Det slutade med att jag flyttade kroken som låser ska haka ihop med i karossen.

De två skruvarna(TX30) sitter fast i en bricka med gängor i, som passar in i två fyrkantiga hål. Om man vänder på den brickan, så kan man flytta kroken några millimeter längre utåt.
Man måste ta bort plasten vid stolpen med säkerhetsbältet på (eller lossa skruvarna och känna sig fram med handen som jag gjorde) för att komma åt att hålla i brickan bakom.

Efter att jag flyttat kroken var det bara att smörja upp och motionera upp låset ordentligt så började det funka mycket bättre.

5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Justering av dörrar
« på: Mandag 23. Desember 2019, klokken 09:13 »
Min Th!nk har färdats 1km!

Har fått in 17kwh litium i batterilådan, och tagit en snabb provtur.

Jag har massor att fixa, t.ex. att dörrarna inte går att stänga. De bara studsar upp igen. Ger man bilen en hockeytackling utifrån brukar de dock stängas.
Hur och var justerar jag detta? Nån som haft samma problem som vill peka mig i rätt riktning?

6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Plastpaneler
« på: Onsdag 27. November 2019, klokken 08:19 »

7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Plastpaneler
« på: Tirsdag 26. November 2019, klokken 10:31 »
Jag har ett stort hål i min "sparklåda" nedanför förardörren. Är det någon med ett reservdelsobjekt som kan sälja en sån panel i bra skick? Helst svart.

Något tips på hur man annars kan laga detta i plast?

8
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Ni-Cd batterier
« på: Tirsdag 01. Oktober 2019, klokken 09:40 »
Har du dessa kvar?

Är det samma SAFT-moduler som i Th!nk eller Clio Electrique?

9
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Thinkdelar till EV-conversion
« på: Mandag 23. ſeptember 2019, klokken 14:04 »
Har du kommet noe lenger her med dine konverteringsplaner basert på Thinkdeler?

De planerna ligger i vila, så att säga :)

Jag fick tag på en Think Classic jag tänkt plocka delar från för att konvertera min vw 1303s, men jag blev lite förtjust i Thinken, så jag vill hellre laga den och köra med den som den är istället.

Att konvertera bubblan får jag göra nån annan gång.

10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: System fault - service required !
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 06:53 »
Jag kom på ett enkelt tips du kan kolla på din bil när jag skruvade på min egen igår.
Kolla så att luckan under förarstolen där nipplarna till vattenpåfyllningen finns är ordentligt fastsatt.
Det finns en brytare där som ska se till så att luckan är på när man kör bilen, kolla även så att den brytaren funkar som den ska.

I och med att du skriver att meddelandet kommer och går, så kan det vara glapp här, då det ger det felmeddelandet när luckan inte är på.


11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: System fault - service required !
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 22:36 »
Du behöver en Nikometer för att läsa av felkoderna via OBDII.
Du hittar länk på wikin!


12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ta bort vattenkylning?
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 15:47 »
Jag bor i Falköping, mellan Vänern och Vättern.

13
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ta bort vattenkylning?
« på: Onsdag 04. ſeptember 2019, klokken 08:55 »
Tack för svaret! Jag tänkte att det måste vara så, för det var inte enkelt!

Det är inte någon som sitter på de längre slangarna från en nyare Classic så att jag kanske kan lyckas byta ut mina, för att göra det här arbetet enklare i framtiden?
När jag ändå frågar, skulle jag även behöva en ny sparklåda i svart på förarsidan, då det är ett stort hål i denna.

Denna är importerad till Sverige i maj 2000, modellår 1999. Använd av Malmö Stad fram till 2008. Inte ens rullat 3500 mil. Ska bli kul att få ut den på gatan!

14
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ta bort vattenkylning?
« på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 00:15 »
Tack för svaren!

Då får jag se till att få tillbaka vattenslangarna igen.

15
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ta bort vattenkylning?
« på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 09:58 »
Jag har precis fått tag på en Think City - 99.
Batteripacket hade 0,4v, efter att ha stått sedan 2014.

I helgen lyckades jag med att få ut batterilådan ur bilen, och påbörjade att ladda upp cellerna litegrann för att få spänning, ska sedan låta bilens inbyggda laddare ladda dem fulla.

Det värsta med att få ut batterilådan, var vattenanslutningen för kylarvatten. I servicemanualen står det något om att detta blev enklare i senare modeller än de tidigare, men de var en pina att få loss. Och nu vet jag inte alls hur jag ska få tillbaka dem på ett smidigt sätt.

I min Clio Electrique är vattenkylningen bortmonterad redan innan jag ägde den. Kan jag strunta i vattenkylningen av batteripacket i City'n också, eller får tempsensorerna fel värden då?

Annars; något tips på förbättringar på hur jag kan modifiera anslutningen för att göra det enklare att montera och demontera kylarslangarna?

Sider: [1] 2