Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - printbob

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 11. februar 2019, klokken 09:26
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. februar 2019, klokken 18:02
De må få satt i gang produksjonen av SR for å se den fulle etterspørselen. Men inntil det skjer har de en del virkemidler for å øke etterspørselen. De kan f.eks begynne å selge MR i Europa. De kan introdusere leasing. De kan pushe på med prøvekjøringer til alle og enhver. De kan ha inventory-biler distribuert ut i markedene. Osv.
Jada, de får nok opp etterspørselen når de senker prisen, men da synker også marginene. Legger merke til at du bare snakker om Model 3 nå (som de allerede har mye lavere marginer på enn S og X). To ukers leveringstid på alle S og X modeller og ingen ventetid på Model 3? Det vitner om at etterspørselen ikke er all verden.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. februar 2019, klokken 11:37

Her er noen tall.

Tesla ved $306:

Q3 P/E: 44
Q3 P/S: 2,00
Q4 P/E: 98
Q4 P/S: 1,89
Vekst i omsetning, Q4 2017 til Q4 2018: 120%

Amazon ved $1588:

Q4 P/E: 105
Q4 P/S: 2,70
Vekst i omsetning, Q4 2017 til Q4 2018: 20%

Altså hvis man kjøper aksjer i Tesla i stedet for Amazon, så betaler man mindre i forhold til omsetning, inntjening og vekst. Dette er fakta.
Ja så klart du finner teknologiselskaper med mye høyere P/E. Bilbransjen er en av de mest kapitalintensive industriene, det kreves enormt mye kapital for å skalere. Dette gjelder særlig Tesla da de også bygger ut hurtiglading og er nødt til å bygge sin egen infrastruktur rundt salg og service. AWS kan skaleres for "litt" mindre kaptial for å si det slik.

Her er P/E for noen andre bilprodusenter:
BMW - 5,3
GM - 7
Daimler AG - 5,8
Toyota - 9,98

Jeg håper så klart at Tesla kommer til å vokse seg store i fremtiden og jeg håper de fortsetter å stjele markedsandel til de store. Men når de blir mer og mer en "ekte bilprodusent" vil de også prises deretter. Konkurransefortrinnet til Tesla slik jeg ser det (bortsett fra batterier) er at de er et teknologiselskap i bunnen. Ser man på de store bilprodusentene er de jo bokstavelig talt dinosaurer, og vil nok fortsette å være det i forholdsvis lang tid fremover (mange vil nok aldri klare full omstilling).

Det faktum at Tesla har fått teknologifreaker med 0 bilinteresse til å kjøpe en bil til 1 mill er mildt sagt fascinerende. Jeg personlig hører til begge "camper". Jeg har vært bilinteressert i lang tid, men er også en tekfreak. Jeg ser det som HELT uaktuelt å kjøpe noe annet enn Tesla. Jeg HAAATER treige, ubrukelige dinosaurer som ikke henger med i tiden. Jeg tok også doktorgrad på dette temaet (utvikling i bilindustrien) og fikk erfare hvor langsomme de store gigantene kan være i å reagere. Dette var da Tesla begynte å skalere produksjonen av Model S og det er morsomt å se at så mange prediksjoner og tanker man hadde fra denne forskningen plutselig har blitt realitet.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 08. februar 2019, klokken 16:22
DN er hysterisk morsomme/tragiske når det kommer til teknologi. De bør ha folk som forstår teknologi til å diskutere teknologi. Deres "analyse" av Bitcoin er også ganske hysterisk, viser at de har forstått nada.

Har fulgt med Tesla i flere år nå og eid aksjer på flere tidspunkter (inkludert nå). Det er jo så klart utrolig vanskelig å prise Tesla. Uansett hvordan man ser på det så er det jo en oppblåst aksje som har enorme fremtidige forventninger innpriset og det ikke til bilselskap-prising vel og merke. De må jo produsere (og selge) maaange millioner biler per år før de forsvarer nåværende pris.

Jeg er litt bekymret for aksjekurs nå som de beveger seg mer i retning av et tradisjonelt bilselskap. I tillegg ser det ut til at etterspørselen har knekt helt sammen? Nå produseres det Model 3 hovedsakelig for Europa og Kina. Likevel kan man få alle varianter omtrent på dagen i USA. Dett gjelder også S og X (slutten av februar).
#3
Det er snakk om pakning til takluka, ikke bakluka. Og den er nok limt fast.
#4
Takk for raskt svar! Brukt høytrykkspyler på selvvask, tror ikke det er med turbodyse (ialfall ikke som jeg kan huske) og prøver å ikke bruke den for nært. Vasket bilen i forrige uke med varmt vann for å spyle av et tykt lag is. Er det noen sjanse for å få dette på garanti (2 år gammel bil) eller er det bare å punge ut?
#5
Har et problem med at det har gått hull på tettingslisten som ligger inntil takluka. Det ser nesten ut som det har blitt "spist" på den. Bilen har stått ute og det har vært mye is og snø i det siste, kan dette komme av is som har rast av og skrapet hull? Eventuelt bruk av høytrykkspyler?

Fikk pris fra BMW på ca. 2800,- for bytte. Synes det er rimelig stivt for noe så enkelt. Er det mulig å fikse dette uten å bytte lista?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA