Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. februar 2019, klokken 18:02Jada, de får nok opp etterspørselen når de senker prisen, men da synker også marginene. Legger merke til at du bare snakker om Model 3 nå (som de allerede har mye lavere marginer på enn S og X). To ukers leveringstid på alle S og X modeller og ingen ventetid på Model 3? Det vitner om at etterspørselen ikke er all verden.
De må få satt i gang produksjonen av SR for å se den fulle etterspørselen. Men inntil det skjer har de en del virkemidler for å øke etterspørselen. De kan f.eks begynne å selge MR i Europa. De kan introdusere leasing. De kan pushe på med prøvekjøringer til alle og enhver. De kan ha inventory-biler distribuert ut i markedene. Osv.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. februar 2019, klokken 11:37Ja så klart du finner teknologiselskaper med mye høyere P/E. Bilbransjen er en av de mest kapitalintensive industriene, det kreves enormt mye kapital for å skalere. Dette gjelder særlig Tesla da de også bygger ut hurtiglading og er nødt til å bygge sin egen infrastruktur rundt salg og service. AWS kan skaleres for "litt" mindre kaptial for å si det slik.
Her er noen tall.
Tesla ved $306:
Q3 P/E: 44
Q3 P/S: 2,00
Q4 P/E: 98
Q4 P/S: 1,89
Vekst i omsetning, Q4 2017 til Q4 2018: 120%
Amazon ved $1588:
Q4 P/E: 105
Q4 P/S: 2,70
Vekst i omsetning, Q4 2017 til Q4 2018: 20%
Altså hvis man kjøper aksjer i Tesla i stedet for Amazon, så betaler man mindre i forhold til omsetning, inntjening og vekst. Dette er fakta.
Her er P/E for noen andre bilprodusenter:
BMW - 5,3
GM - 7
Daimler AG - 5,8
Toyota - 9,98
Jeg håper så klart at Tesla kommer til å vokse seg store i fremtiden og jeg håper de fortsetter å stjele markedsandel til de store. Men når de blir mer og mer en "ekte bilprodusent" vil de også prises deretter. Konkurransefortrinnet til Tesla slik jeg ser det (bortsett fra batterier) er at de er et teknologiselskap i bunnen. Ser man på de store bilprodusentene er de jo bokstavelig talt dinosaurer, og vil nok fortsette å være det i forholdsvis lang tid fremover (mange vil nok aldri klare full omstilling).
Det faktum at Tesla har fått teknologifreaker med 0 bilinteresse til å kjøpe en bil til 1 mill er mildt sagt fascinerende. Jeg personlig hører til begge "camper". Jeg har vært bilinteressert i lang tid, men er også en tekfreak. Jeg ser det som HELT uaktuelt å kjøpe noe annet enn Tesla. Jeg HAAATER treige, ubrukelige dinosaurer som ikke henger med i tiden. Jeg tok også doktorgrad på dette temaet (utvikling i bilindustrien) og fikk erfare hvor langsomme de store gigantene kan være i å reagere. Dette var da Tesla begynte å skalere produksjonen av Model S og det er morsomt å se at så mange prediksjoner og tanker man hadde fra denne forskningen plutselig har blitt realitet.