Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - torasbjoern

#1
Lade hjemme / Sv: Bytte ut "dummylader" med smartlader
fredag 24. januar 2020, klokken 01:09
Sitat fra: Wibla på torsdag 23. januar 2020, klokken 23:59
Virker noe rart med 2.5mm2 kabel på en 20A kurs, hvor langt er det fra sikringsskap til lader? Selv ville jeg nok vurdert å stille ned ladestrømmen litt, da det er marginalt.

Ellers virker dette som en god måte å kaste bort en del tusenlapper på en mer avansert lader som du strengt tatt ikke trenger.

Jeg trengte vel ca. 12 meter med kabel ut til ladestasjonen da den ble montert.

Når det gjelder tusenlappene så ser jeg hva du mener per nå, men med AMS-målerne og "detaljovervåkingen" så ser man ikke bort ifra prisendringer i framtiden som går på effekt eller tilsvarende. :)

Uansett takk for svar. Jeg har satt av 15 000 til formålet.
#2
Lade hjemme / Bytte ut "dummylader" med smartlader
torsdag 23. januar 2020, klokken 21:46
Hei,

Jeg har en Zenika-lader jeg lurer på om jeg skal bytte ut med en smartlader (Wallbox Pulsar Plus eller Zaptec Home).

Laderen er ikke mer enn et år gammel, men jeg har litt lyst til å se faktisk hvor mye strøm jeg bruker på ladingen og kanskje bare styre ladetidspunktene der fremfor i bilen (bilen er en 28 kWh 2018 modell Ioniq).
Jeg har på forvarming som er satt på tidsinnstilling på bilen så bare litt "enklere" å gå inn i en app og endre det man ønsker.

Hva tenker dere?

PS: jeg har snakket med noen elektrikere som snakker om at de ikke skjønner at jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke PR 2 * 2,5 / 2,5 (tror jeg det er) på en 20 ampere-sikring. Jeg har forsøkt å lese meg fram, og det virker som at det er lov: https://byggebolig.no/el-installasjon-forskrifter-lover-regler/20a-2-5-kvadrat-lovlig
#3
Hyundai Ioniq / Sv: 90 prosent igjen, og varsel om lavt batteri!
torsdag 23. januar 2020, klokken 21:25
Hei,

Det er rart. Jeg har aldri opplevd det før. Hvordan gikk det når du skrudde av og på motoren?
#4
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
søndag 03. februar 2019, klokken 13:33
Har noen fått tatt i bruk ladestasjonen? Evt. erfaring med den?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA