Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - K.M.L

#1
Jeg har nå kjørt 48.000 km siden jeg fikk utlevert bilen i mars 2019. Startet med en rekkevidde på 488km og ligger nå på 493km. leser dette ut av Teslafi og Stats viser det samme. Jeg ladet en del til 80-90% i starten med omtrent 20% av ladingen på SC. Ladet når jeg måtte etter behov. Etterhvert fikk jeg tips om å sette bilen til lading hver gang jeg satte den fra meg i garasjen, altså "lad når du kan" Justerte også til maksimum 60% lading og har holdt meg til det, bortsett fra på reiser. Regner med å miste mer etterhvert, men synes rekkeviddetapet er meget akseptabelt, så langt.
#2
Model 3 / Sv: Fall i batterikapasitet over tid
tirsdag 11. februar 2020, klokken 18:45
Min fikk et voldsomt fall i sommer, etter å ha holdt seg noenlunde konstant siden slutten av mars, da jeg fikk bilen utlevert. Etter dette prøvde jeg metoden anbefalt fra Tesla, og fikk igjen en positiv utvikling. Nå ligger den jevnt mellom 195-188 og virker rimelig stabil. Synes det er innafor etter 36.500 kjørte kilometer.

#3
Model 3 / Sv: Ladeprioritet SC
onsdag 05. februar 2020, klokken 19:02
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:56
Sitat fra: K.M.L på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:42
Det kan jo være at Tesla tester ut flere modeller samtidig. Vil jo tro at de da samtidig følger med på reaksjoner fra brukerne, men de informerer ikke om dette noe sted.
Det er sannsynlig at Tesla kan teste ut flere modeller for å se hvilken som avvikler køen best. Det er også sannsynlig at de ikke sier noe om dette.
At de følger aktivt med på reaksjoner tviler jeg sterkt på!

Det har du vel sannsynligvis rett i, ihvertfall i bred grad. Tesla-Bjørn nevner ofte at han vet de følger med på kanalen hans, og det virker jo mer sannsynlig. Ellers har jo Musk respondert på tvitter på innlegg sendt til hans konto.
#4
Model 3 / Sv: Ladeprioritet SC
torsdag 30. januar 2020, klokken 09:42
Sitat fra: najtrox på onsdag 29. januar 2020, klokken 11:14
Jeg kjørte T/R Oslo - Trondheim i helgen. Måtte kun dele SC på Elverum da det var stappa da jeg kom. Fikk da rundt 35-40kw, så det var åpenbart ikke noe 50/50 deling der enda ihvertfall. Hadde da kjørt fra Alvdal, så kan hende batteriet var litt kaldt, men burde jo klart 60kw vil jeg tro?

Merkelig om ikke alle stasjonene har samme oppførsel.

Det har vært forskjell på ladestasjonene når det gjelder ladeprioritet. Det virker heller ikke som om prinsippet om at sistemann inn på delt SC får samme prioritet som førstemann er innført på alle stasjoner. Det kan jo være at Tesla tester ut flere modeller samtidig. Vil jo tro at de da samtidig følger med på reaksjoner fra brukerne, men de informerer ikke om dette noe sted.
#5
Model 3 / Sv: Ladeprioritet SC
torsdag 30. januar 2020, klokken 09:35
Sitat fra: hemi på onsdag 29. januar 2020, klokken 01:40
Delt stasjon = crap, opplever ikke FIFO.

Ikke dra i påsken så er du safe?

Det er jo forsåvidt et luksusproblem, så det rokker ikke ved hvor fornøyd jeg er med bilen og ikke minst ladehastighet og ladetilgjengelighet. Blir jo litt bortskjemt av å kjøre Tesla ;) På langkjøring er det imidlertid av og til hensiktsmessig å vite om en skal stå i 20 minutter eller en time, med tanke på hvor en skal ta matpausene etc. Teslaeiere slipper jo stort sett å stå i laderkø, selv i påsken  :)
#6
Model 3 / Sv: Ladeprioritet SC
onsdag 29. januar 2020, klokken 00:32
Er det noen som opplever at SC er tilbake til «gammel» oppførsel? Lenge siden jeg har brukt Tesla sine superladere nå, men skal på langtur og vil nødig risikere halv ladehastighet bare fordi en kommer og plugger inn på delt stasjon. Blir vanskelig og uforutsigbart å planlegge ladetid da.
#7
Model 3 / Sv: vedlikehold av seter i Model 3
onsdag 15. januar 2020, klokken 15:46
Sitat fra: ryback på tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:54
Støvsuger og våtservietter.
Bruker du da servietter med eller uten såpe og/eller smøremiddel?
#8
Model 3 / Sv: Ladeprioritet SC
lørdag 28. desember 2019, klokken 00:18


Så da er det bortimot bekreftet at dette har endret seg, og at "førstemann til mølla" ikke lenger får prioritet?
[/quote]

Ser dessverre slik ut. Jeg lader sjelden på SC, og kun når jeg er på langtur. Kan hende jeg velger vekk SC heretter, om jeg ikke likevel skal spise middag eller ta en lengre pause. IONITY kan jo tilby vesentlig høyere hastighet og har vel heller ingen deling av kapasitet?
#9
Model 3 / Sv: Ladeprioritet SC
onsdag 25. desember 2019, klokken 20:36
Da er det sannsynligvis  ikke tilfeldigheter som gjør dette. Det blir spennende å høre om det er en blivende standard. Personlig liker jeg at det prioriteres. Lettere å planlegge ladetid da. Stressende å sitte å håpe på at det ikke kommer noen på B-stolpen når en trenger å hurtiglader.
#10
Model 3 / Ladeprioritet SC
onsdag 25. desember 2019, klokken 18:47
Jeg opplevde noe uventet på Nebbenes lille julaften, den 23. desember. Jeg kom med 5% igjen på batteriet, plugget i på ladepunkt 20A, og fikk raskt 135kw. Ingen ladet på 20B. Jeg satte bilen til å lade opp til 60%. Ladehastigheten holdt seg stabil fram til batteriet hadde oppnådd 35%. Da kom en fyr og plugget i på ladepunkt 20B. Hastigheten droppet da umiddelbart til 62kw. Jeg spurte fyren som plugget i punktet 20B hvilken hastighet han fikk, og han fikk 67kw umiddelbart. Har Tesla gjort noe med ladeprioriteten? Det normale har vel vært at først ankomne får førsteprioritet og at nestemann på samme nummer får "resten"? Har noen opplevd lignende?
#11
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:28
@knut.aulie
Da er den bestilt. Har generelt ingen utfordringer så langt, og bilen står i oppvarmet garasjeanlegg, men det er vel generelt lurt å gi gummi og lister litt omtanke. Det gir lengre levetid og mindre problemer.
Takk for link!
#12
Ja, stemmer det også, ser jeg her nå :+1: det er jo de generelle bestemmelsene for deres kjøretøy solgt i/til Norge, så det er jo det Tesla må forholde seg til. Der er vi nok i trygge hender.
#13
Ja, det har du faktisk rett i.  De har vel blandet med den amerikanske garantien. Der er det vel 50.000 Miles. FSD er også bekreftet på siden.
#14
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 16. november 2019, klokken 14:45
Jeg oppdaget en sprekk i min bakrute, og det ble satt opp time til å skifte ruta på reklamasjonsretten. Der siste det seg at det var et merke etter steinsprut, som hadde forårsaket sprekken. Dermed bar det til Hurtigruta og skifte der, men med null egenandel ble det en grei løsning for meg. Svaret er vel at Tesla bytter ruta på reklamasjon om de under inspeksjonen ikke finner andre grunner til at ruta har fått sprekk. ta deg en tur til SC, så får du svar.
#15
Model 3 / Sv: Automatisk Trunk (+ frunk)
lørdag 11. mai 2019, klokken 10:48
I videoen tester han ut hva som skjer om panseret åpner seg under fart. Det er beroligende å se at en låsemekanisme sørger for at det ikke åpner seg mer enn noen cm. Jeg trodde Tesla hadde utelatt denne detaljen, men så viser det seg at de har forbedret den. Vi slipper å irritere oss over den i vanlig bruk, men er sikret om mekanismen av en eller annen grunn utløses ved fart. Har bestilt fjærer på Amazon nå. Skal montere nye heiser og fjæra samtidig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA