Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - megja

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varmeapparat problem.
lørdag 11. mai 2019, klokken 23:45
Vet du hvilken/hvor den var plassert Muffinman?
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Retrofitting Next Gen i min 2014 P85
onsdag 24. april 2019, klokken 08:42
Går det å sette gen3 seter fra en S 2017 i en 2014 ?
#3
Det var på rud hvor dem nekta på reklamasjon og skulle ha betalt selv om feilen ble meldt inn før kjørte 100 000 og support hadde satt det opp som garantisak som ikke skulle koste noe. Men support ordna opp i det etterpå så det ble ordna opp i. Men frista ikke å teste det en gang til så derfor fiksa eg sist håndtak selv.
#4
Etter mobiltelefon dommen hvor det ble stadfestet at det er 5 års reklamasjon på mobiltelefoner så tviler eg på at Tesla har sjangs overhode til å vinne frem med at dørhåndtak på bil ikke vil falle inn under 5 års reklamasjon.
Det siste dørhåndtaket som gikk sundt her var fikset av servisenter for forrige eier. Det var tydeligvis skrudd i for det manglet en skrue av 4 som holder motoren og lyset i håndtaket mangla rett og slett. Denne gangen var det tannhjulet som røk så rekner med dem har skifta den flippen som pleier å ryke da dem har hatt det ute.
#5
Lovverket er veldig klar på slikt og det er klar reklamasjon. Men det er plagsomt å måtte krangle seg til noe en har krav på og Tesla bør virkelig begynne å rette seg etter lovverket slik. Eg har selv vert i samme situasjon men siden feilen var meldt inn før bilen var gått 100 000 så tok dem det til slutt på garantien og tilbakebetalte det eg hadde måtte betale på service senteret for å få fikset handtaket. Når neste håndtak røyk så fiksa eg det selv siden det ikke frista å måtte krangle seg frem til å få fiksa det på reklamasjon. Eg regner med at en eller annen til slutt må dra dem til retten for å få dem til å følge reklamasjonsloven. Det dem vissnok pleier å gjøre er å kalle det goodwill når dem skifter håndtaka etter garanti og grunnen er åpenbart å unngå å kalle det reklamasjon.
Mulig grunnen til at dem er så vannskelige på det er at dem egentelig bare har to forsøk på å fikse samme feil på reklamasjon før en kan kreve å få hevet kjøpet, noe som dem jo vet at alle med model s antagelig ville kunne kreve etterhvert. I tillegg så løper det 5 nye års reklamasjonsrett på det som er fikset på reklamasjon. Så dem risikerer jo å måtte bytte håndtaka helt til bilen går i pressa siden de ferreste av håndtaka holder i 5 år.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reparasjon av kjente feil etter garantitiden
tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:42
Misstenker og at det er det som trigger at drevene ryker ja. Ganske sprøtt isåfall om dørene ikke tåler å lukkes med dørhåndtaket og at det ikke har blitt oppdaget før bilene kom på markede. Det frister ikke å teste dette ut da håndtaket da vil ryke men kanskje noen som er og ser på ny bil hos tesla kan prøve å lukke en dør med håndtaket i butikken.  ;)
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dørhåndtak... Igjen..
tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:35
Hvis det tar borti kanten så må en ta av dørtrekket og løsne muttrene som holder dørhandtaket fast. Har bare hatt oppe ene bakdøra og hatt ute dørhåndtaket der og det var festet med 4 muttere, når muttrene er løse så holder en håntaket riktig og strammer så til. For å komme til oppre fremre mutter så må en få vinduet helt opp og det gjøres ved å vippe dørlåsen to hakk til låst stilling, da går vinduet opp. Du må etter å ha tatt bort dørtrekket ta bort noen runde tettelapper for å komme til hulla forran muttrene og den store lappen/plastplata. Dem er festet med seig lim som fester igjen når en klemmer lappene på igjen. Du trenger torx og en 10 mm pipe med skralle og forlenger for å gjøre dette hvis det er likt som bakdørene. På bakdørene var det to torx under plastdeksel inne i døråpneren inne og en skrue med 10 mm hode under ett gummideksel nede i indre dørhåndtak. Det finnes youtube filmer som viser fremgangsmåten.
#8
Fant tannhjul i usa og det kom på 45 dollar ink. frakt. Virka som at det var kjent problem med tannhjul som sprekker. Er og litt betenkt med tanke på hva annet som kan ryke med sterkere tannhjul, for mekanismen utsettes for hard belastning om noen lukker døra med å trykke på handtaket. Før tannhjuls flippen ble forsterket så var det den som knakk i feste, når den nå ikke ryker så lett så er det tydeligvis tannhjulet på håndtak motoren som ryker. Hva neste som ryker etterpå når både tannhjuls flippen og tannhjulet er forsterka kan jo bli spennende å se.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reparasjon av kjente feil etter garantitiden
søndag 17. februar 2019, klokken 19:12
Det selges den andre delen som pleier å ryke i usa men har ikke funnet selve tannhjulet enda. Så mulig dette var en sjelden feil. Det viste og reperasjonsmerker så telsa service har fiksa på håndtaket før eg kjøpte bilen. Det mangla blandt annet led lyset som skal være i håndtaket og som er på de 3 andre dørene.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reparasjon av kjente feil etter garantitiden
søndag 17. februar 2019, klokken 14:28
Så var det neste dørhåndtak sin tur til å feile bare uker etter det andre bak ble fiksa. Denne gangen tok eg det opp selv for å se og nå var det tannhjule på motoren som hadde røket.
[ You are not allowed to view this attachment ]
[ You are not allowed to view this attachment ]
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varmeapparat problem.
torsdag 07. februar 2019, klokken 22:38
Har testa å justere opp og ned på temp i alle variasjoner. Og alle andre innstillinger. Det har starta under kjøring hver gang og ikke mens bilen har stått. Range mode av, testa med å sette den på og så av igjen for å se om det kunne hjelpe.
#12
Model S 2013 - 2022 / Varmeapparat problem.
torsdag 07. februar 2019, klokken 21:58
Har problemer med at av og til så tuller varmeapparatet og blåser kaldluft isteden for varmluft. Noen ganger skjer det kun på passasjersida at det blåser kaldt mens på førersida kommer varmt, andre ganger har det blåst kaldt på begge sider.  Det blir iskaldt i bilen nå på vinteren når det skjer. Slik som i dag så begynte det å blåse kaldt på vei hjem på begge sider og problemet fortsatte da vi skulle kjøre senere. Prøvde med resetting av skjerm flere ganger men hadde ingen effekt. Turen etterpå tok en halvtime og etter mye trykking og prøving så begynte det å varme på sjåfør sida mens det fortsatt bare kom kaldluft på passasjer. På vei hjem etter å ha stått parkert en time så virka alt som det skulle. Er det noen som har hatt samme problem og funnet noen løsning på dette ?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S rister ved 55 km/t+
søndag 03. februar 2019, klokken 14:34
Opplevde liknende og da var det snø i felgene, det var ikke mye men nok til å skape ubalangse. Fikk det først skikkelig etter å ha vaska/spyla det bort med høytrykk på vaskestasjon.
#14
Forbruksloven er såpass klar at det aldri skulle vert noen diskusjon om håndtaka går på reklamasjon eller ikke. Men så lenge det tydeligvis skal være ett problem for tesla å ta det på reklamasjon så fører det til syvende å sist til at noen til slutt må ta det rettslig, selvom dem nok gir seg før det i hvert enkelt tilfelle fordi dem vet men bare satser på at kunden ikke gidder å stresse med det.
#15
Har sett den men det er en fiks som må gjøres omigjen og omigjen. Ved å flytte bryterne/følerne til brette og sette på en L der bryteren står nå så slipper en at bryteren og ledningen er utsatt for bevegelse. I tillegg så må jo og det "tannhjule" såklart skiftes hvis det er den versjon håndtak som har den svakheten. På nyere håndtak har vel den feilen blitt retta opp da det vel var en fabrikasjonsfeil som forårsaka brudd på festehulla på "tannhjule".

Men sånn egentelig burde vi vel ha samla oss til en felles rettsak for å få dette fiksa i hele bilens levetid da håndtaket har flere konstruksjonsfeiler. Så lenge tesla passer på å unngå at det blir reklamasjon på håndtaka og skifter dem på "god will" så unngår dem 5 nye år med reklamasjon på dem de har skifta. Ergo dem jukser seg til å slippe unna annsvaret sitt da det vel er lite trolig at noen av håndtaka varer i 5 år, og det ville bli en evig kostnad på bilene for dem i hele bilens levetid da det blir 5 nye år på hvert håndtak hver gang det skiftes på reklamasjon.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA