Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodax

#1
Og da gikk fikk jeg beskjed om at de må bytte på venstre side foran også, og prisen gikk opp til 47K.
Penger shmenger prøver jeg å si til meg selv... :'(
#2
Så det å få fylt på nitrogen (som jeg ser at noen er opptatt av) egentlig er meningsløst?
#3
Ser ingen «Jack Mode», men regner med at det er «Luftfjæring Service-modus».
Den er grået ut, sannsynligvis fordi luftfjæringen er deaktivert.
Tester uansett med teipbit på de andre hjulene, så kan jeg se om noen har senket seg ila. natten. (Men det ser ikke ut som de har det etter de 4 dagene som har gått siden dette skjedde.)
#4
Takk for tips. Jeg testet, men det gjorde ingen forskjell. (Det kommer altså en svak lyd nede ved venstre forhjul, mek ikke i nærheten så høy som på videoen.)
Jeg skal teste teip-trikset, lurt å sjekke resten servicetimen hos Tesla i morgen 👍
#5
Jeg spurte Tesla om prisen var korrekt med henvisning til at man kunne kjøpe delen for 609,- + mva i fjor, og fikk til svar at prisen var korrekt. (Hadde ikke forventet å få noe utdypende forklaring, selv om jeg hadde bedt om det.)

Gjør jeg jobben selv, kjøper fjær fra teslasuspension, og kanskje får kompressor litt billigere et sted, så ender jeg kanskje opp nærmere halv pris av Tesla sitt tilbud. Det er kanskje egentlig ikke så vanskelig å bytte kompressoren og ventilblokken, og fins det noen videoer som fungerer for nøyaktig min X-model så hadde jeg kanskje prøvd meg, men hvis ikke så føler jeg det er litt mange muligheter for at det kan gå galt, så tipper jeg biter i det sure eplet og lar Tesla cashe inn på at dette ikke skjedde to måneder tidligere.

Jeg hadde planlagt å ha bilen på garantiutløpstest hos NAF, men hadde feilbooket dato, og måtte derfor droppe det da vi da var på ferie. Er dette noe de hadde sjekket og kanskje funnet da, selv om jeg tror fjæra ikke lakk på det tidspunktet, (i hvert fall ikke merkbart på den måten den gjorde nå nylig).
#6
Var 609,- det dere betalte for denne hos Tesla eller hos eksternt verksted?
#7
Poster tilbudet fra Tesløa en gang til for å få det på samme siden her på forumet
#8
Fikk også tilbud fra Ødegården Auto, og de skal ha 3000,- mer enn Tesla. Det er uten releet som Tesla har med.
#9
Her er tilbudet fra Tesla
#10
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 23. oktober 2024, klokken 10:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 23. oktober 2024, klokken 05:56
Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 22:25I så fall gjenstår det bare spørsmål om ventilblokken er intakt, eller om den også må byttes..
Håper ikke den må byttes også da.
Ventilblokken koster omtrent 700 kroner. Det er ikke der kostnaden ligger.
Takk igjen! 4,145.60 + mva hos Tesla, så satser på å få et bedre tilbud fra andre verksteder:)
#11
Ingen kompressor-lyd når bilen låses opp og fortsatt samme feilmelding når jeg setter meg inn, så da er vel kompressoren også gåen?
I så fall gjenstår det bare spørsmål om ventilblokken er intakt, eller om den også må byttes..
#12
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 13:34
Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 09:43Skulle sjekke sikringene nå, men har samme problem som @Rævedilter og @Øggen, sikringsboksen min er ikke lik de i skjemaet, så jeg vet ikke hvor hverken F154 eller F117 er, og det er heller ingen på 40A..
https://elbilforum.no/index.php?msg=1096194
Da har du sikkert en elektronisk sikring og kan hende du er like heldig som Rævedilter også, at kompressoren begynner å gå igjen.
I så fall vil du høre dette med en gang bilen kommer på, kompressoren gir lyd fra seg.
Det kom jo litt lyd fra noe inni der da jeg åpnet frunken for å sjekke sikringer i dag tidlig, men ikke den samme lyden som når luftfjæringen fylles mener jeg, og hjulbuen løftet seg ikke, så det betyr da at kompressoren også er gåen? (Sjekket bare fort, og satte meg ikke inn i bilen, så vet ikke om feilmeldingen var borte.)
#13
Skulle sjekke sikringene nå, men har samme problem som @Rævedilter og @Øggen, sikringsboksen min er ikke lik de i skjemaet, så jeg vet ikke hvor hverken F154 eller F117 er, og det er heller ingen på 40A..
https://elbilforum.no/index.php?msg=1096194
#14
Takk igjen, Ellemelle! Skal sjekke sikringen.
Må si det egentlig frister å prøve selv, er jo lurt å få litt trening med å gjøre slikt hvis jeg ender opp med å beholde bilen lenge.
(Samtidig er det jo noe dritt hvis jeg blir stående fast.)
Må det kanskje etterfylles luft (nitrogen?) i systemet etter at fjæra er byttet siden den jo vel har sluppet ut endel?
#15
To måneder etter at garantien gikk ut, begynte jeg å høre noen ganger høre en hvislende lyd av og til innefra når jeg kjørte, og ute at kompressoren gikk når den var parkert.
Jeg postet en tråd om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=67710.0
Før jeg fikk tid til å sjekke noe videre, så lå hjulrammen neste nede på dekket og med følgende feilmelding i bilen: "Kan ikke heve luftfjæring".
@Ellemelle skrev jo at:
"Hvis det kun er en liten lekkasje skal kompressoren klare å holde de med luft i god tid fremover, men når frosten kommer vil det mest sannsynlig fryse til og ødelegge ventilblokka og kanskje også kompressoren." Så det er kanskje nettopp det som har skjedd (selv om det vel bare såvidt har vært under 0 den siste tiden her i Oslo).

Jeg meldte dette inn til Tesla, og fikk tilbake et estimat på 32207,-.
Er det sannsynlig at både ventilblokk, kompressor og luftfjær må byttes, eller er det Tesla som bare syns det er enklere å gjøre det i stedet for å feilsøke?
De andre hjulene har normal høyde, så er det kanskje bare lekket ut av den ene luftfjæren? Kan jeg enkelt sjekke det på noen måte? Er det én ventilblokk og kompressor for hele bilen?

Burde alt kanskje uansett byttes når man først er i gang?
Jeg tenkte å høre med Mekonomen, men da er det jo kanskje greit å vite hva jeg skal be dem om hvis de ikke trenger å ta alt.
(Jeg bor på østsiden av Oslo, sånn hvis noen har flere konkrete anbefalinger enn Mekonomen i Asker)
Og kan jeg kjøre med dette til verksted, eller må bilen fraktes?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA