Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - kodax

Sider: [1] 2 3 ... 92
1
... Denne har fløyet godt under radaren, har allerede vært ute i ti dager:

https://blog.waymo.com/2021/01/why-youll-hear-us-say-autonomous-driving.html
Ikke helt under radaren, TU hadde en artikkel om det i går:
https://www.tu.no/artikler/waymo-gjor-retrett-autonome-biler-skal-ikke-lenger-kalles-for-selvkjorende/505628
(som er en kopi av en artikkel i NyTeknik for over en uke siden.)

Jeg er helt enig i at språkbruken er viktig, og at ordene Tesla bruker som "autopilot" og "selvkjøring" kan misforstås og skape farlige situasjoner, men jeg mistenker at uttalelsen til Waymo ikke bare er for å "save lives" men også å for å diskreditere Tesla. Det er potensielt enormt mye penger i autonomi, og jeg tror vi vil se at konkurransen kommer til å bli hardere framover. Og ikke bare skal de lage autonomi, men de må også lage systemer som fanger opp dersom noen med vilje prøver å sabotere. (Det er vel lite sannsynlig at konkurrenter vil stå bak sabotasje, men jeg tviler ikke på at det vil være endel personer/grupperinger som vil gå langt for å beholde muligheten til å kjøre selv.)

2
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: I dag kl. 09:03 »
...
Måten du diskrediterer også HUD som ett alternativ indikerer også dette....
Jeg kunne godt tenkt meg HUD, poenget mitt er hva jeg tror Tesla mener om saken. Og siden Musk/Tesla i hvert fall tilsynelatende mener at selvkjøring kommer snart, så tror jeg at de vil mene at det å montere HUD er å gå i feil retning ift det.

3
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: I går kl. 22:05 »
HUD er jo meningsløst når bilene skal kjøre selv, så det skjer nok aldri så lenge de har trua på FSD.

4
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: I går kl. 20:59 »
Det er garantert noen tradisjonelle "premium"-kunder som kommer til å mislike dette ...

Har nylig kjøpt meg en Tesla. Hadde lenge en reservasjon på TM3, men bl.a. takket være det manglende instrumentklusteret havnet jeg i stedet på en brukt Model S.  Og nei, jeg er ikke noen «tradisjonelle "premium"-kunde» - langt der i fra. Vurderte også lenge noen av none-premium konkurrentene til Tesa, og kunne fort ha landet på en av dem i stedet. Hadde bl.a. håpet at jeg skulle klare å unngå skinnseter, dessverre uten å lykkes i.o.m. andre ønsker til bilen.

Dersom du får ditt ønske oppfylt så kommer jeg garantert aldri til å kjøpe noen Tesla nyere enn 2020 modellen.
Det er ikke ønsket mitt, det er noe jeg er overbevist om at kommer. Om det kommer nå er jo selvfølgelig ikke sikkert, men jeg blir ikke veldig overrasket om det gjør det. Jeg liker godt instrumenklusteret mitt, men det er ikke en dealbreaker for meg.

5
...
Det er trist om Ferrari og Porsche 911 ikke kan selges nye og være i sin sanne sjarmerende utgaver med kul motorlyd, og superlett vekt for optimale egenskaper for de som er interessert i skikkelig kule bensinbiler, som samtidig også liker og bruker elbil til vanlig. Vet det jobbes med utslippsfrie bensinmotorer. Spennende hvis de får det til...
Hadde jeg vært bilentusiast, så hadde jeg vært mest bekymret for autonomi. Hvis det kommer og blir mye sikrere enn å styre selv, så tar det nok ikke lang tid før forsikringsselskapene skrur opp prisene dersom man vil styre selv, samt at det blir begrenset hvor man får lov til å gjøre det, og etterhvert må man søke om spesialtillatelse for å få lov. Det blir sikkert lov noen steder i verden, men i Europa vil det nok komme innskrenkninger ganske raskt.

6
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: I går kl. 14:18 »
Jeg tror det er naturlig at også TMS og TMX nå får samme cockpit som TM3/TMY, dvs at eget display foran sjåfør forsvinner og det blir liggende skjerm. Den enkelheten har blitt merkevaren til Tesla, og forenkler jo også både produksjonen og software-utviklingen, og passer også filosofien om at man ikke trenger mer når bilene blir selvkjørende. Det er garantert noen tradisjonelle "premium"-kunder som kommer til å mislike dette, men etter hvert kommer nok de andre produsentene også etter.

7
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: I går kl. 00:17 »
Denne kan vel bli populær som vanlig taxi også.

Det kan jeg skrive under på, om de vil spørre sjåførene i hvert fall. Nå skal de jo og installere superladere i byene, så dermed kan de toppe opp litt i "lunsjen". Blir jo ofte litt venting som taxi-sjåfør, og når de kan ha varme uten å ha motoren i gang, se på youtube osv, samt veldig god bagasjeplass og/eller 7 seter...og kilometerprisen er lav...må jo være genialt som taxi...

Nå har vel Tesla retningslinjer på at taxi ikke skal bruke supercharger, uten at jeg vet om det respekteres eller ikke.
Jeg kan skjønne at det gjelder de som har gratis lading, men gjelder det også for de som må betale for ladingen?

8
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 22:53 »
Alternativt mye solceller, en stor batteripakke, og en kraftig inverter. Mye dyrere, men også mye kulere enn aggregat...selv om det å kjøre Teslaen på avgiftsfri diesel jo har en viss underholdningsverdi:)

9
...
Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. ...
Som andre har kommentert, så jeg jeg også helt uenig i den påstanden. Oslo begynner å bli veldig mye mer spiselig for de fleste av oss som er innbyggere her. Jeg forstår at noen som må kjøre får det mer problematisk, særlig i en overgangsperiode, men slik vil det alltid være med alle endringer.

Som beboer litt uten for sentrum (lambertseter)med to barn i rekkehus så er behovet for bil absolutt til stede. Å kjøre i selve sentrum har jeg ikke behov for, jeg tok kollektiv til jobben, leverer unger stort sett til beins. Litt over halvannen km til skole, men når man skal ukeshandle, ungene skal på trening eller vi skal på besøk litt lenger unna er bilen stort sett et must. Det er stort kudos til de som klarer seg uten, jeg skjønner det ikke. Selv Mdg representanten i borettslaget kjører bil, faktisk hver dag til skolen med sitt yngste barn som er like gammelt som min eldste(7). Hun kjører forbi meg hver eneste dag til skolen, ikke rart politikerforakten er høy i dette lamdet.
Jeg bor i samme område. Vi syklet unga til barnehagen når de ikke kunne sykle selv, sykler til jobben på andre siden av byen, tar kollektiv når det er naturlig. Vi kjører av og til, og oftere nå i korona-tider, men jeg syns ikke det er rimelig at det skal være spesielt tilrettelagt for oss med elbil. Jeg forstår at ikke alle kan sykle like mye som oss, men det er ingen tvil om at mange velger bil pga komforten, og siden jeg mener byen er bedre med mindre biler så er jeg for tiltak som begrenser bilismen.

10
...tenker f.eks på alle vindmøllene folk vil tapetsere landskapet med slik at noen MDG'ere og andre lissom miljøvernere bosatt i byene kan spekulere i mer bitcoins og få tilgang til ennå mer varm latte - helt sykt.
Og derr hadde noen startet fredagen litt tidligere enn oss andre  :laugh:

11
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 16:29 »
Dårlig gjort å skyte selgeren for refresh i mars, når avtalen var januar.
(Forøvrig fungerer varmepumpen fint her i mange minus, men så er vel kanskje ikke bergvarme så aktuelt i biler..)

12
Å ha butikker og andre tilbud i sentrum av byen som er avhengig av at folk kjører dit for å gå rundt tror jeg ikke er en bærekraftig løsning. Det handler ikke om å ha byen for seg selv, men å ha en by som er best mulig for de som bor der.

13
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 12:41 »
Jeg tror ikke jeg gidder å bytte før enten bilen blir for dyr å eie eller rekkevidden blir ekstremt mye lenger. Jeg er egentlig veldig fornøyd med bilen jeg har, og det du nevner syns jeg egentlig småting som for min del ikke kvalifiserer til bytte. Problemet er at jeg også er glad i ny teknologi, så på ett eller annet tidspunkt har de nok kanskje lagt på så mye at min finansminister også må masseres..

14
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 11:44 »
Selv om du blir litt flau, så er det da en gledelig nyhet for deg (og litt mindre for meg som aktivt ser etter grunner til ikke å bytte:)

15
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 11:40 »
Men denne løsningen må da stjele en del av bagasjerommet når det er nedslått?

"Forsenkingen" 5-seteren kan bruke til litt oppbevaring, er ikke nok til å sluke hele 3. Seterad... Gulvet i 7-seteren må vel da heves?
Forsenkningen er nok for å sluke 3.rad på TMX, og ser ut som de får det til på TMY også.
Ser at du fikk rett i denne, @Radial:
Sitat
It was also noted during his tour of the vehicle the third row when folded flat still sits about 5 inches higher than the cargo area. This is unlike the 5-seat configuration that features a completely flat cargo area.
...altså nok en grunn for oss til å beholde TMX-en.

Sider: [1] 2 3 ... 92