Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - batteribilen

#1
Den nominelle kapasiteten til et batteri er testet under en gitt belastning og temperatur. Typisk ved 20-25 grader.
Den energimengder du faktisk får ut av batteriet avhenger av temperatur og belastning.
Eksempelvis vil du ved en test med konstant belastning og batteritemperatur på hhv 25 grader og 5 grader ikke klare å få ut like stor energimengde ved 5 grader. Det betyr ikke at det er noe feil med batteriet, men de elektrokjemiske egenskapene og batteriets evne til å avgi energi varierer med temperatur og belastning.

Jo høyere belastning ved lavere temperatur, jo mindre kWh er man i stand til å utnytte fra batteriet.

Måling av SOC baserer seg sannsynligvis kun på spenningen til batteriet, og vil sånn sett kun gi en indikasjon på hvor på utladekurven til batteriet du er.
#2
Audi e-tron / Sv: Lynlading av e-tron 50
fredag 03. januar 2020, klokken 14:51
Sitat fra: LMOR på fredag 03. januar 2020, klokken 14:45
Jeg ladet en 55, med 30kWh opp til den selv sluttet på 100%, på 27min. Kjørt ca 20min først, og ca 5 grader ute.
Imponerende raskt for de siste %, noe som tyder på stort nok buffer.

Du ladet 30kWh på 27 minutter eller med 30kW effekt ved 100%?
#3
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
fredag 03. januar 2020, klokken 09:08
Min erfaring så langt er at ABRP er ganske spot on i forhold til ruter og SOC med e-tron 50 dersom jeg legger inn et referanseforbruk på 270Wh/km @ 110 km/h. Hvordan jeg kom frem til 270 var ved å sjekke ruter jeg har kjørt opp mot kalkulering gjort av ABRP med ulike verdier.

Har kjørt lite på veier med 110 km/t.

Men ladetider er mer optimistiske på ABRP nå på vinteren. Har tilgode å oppleve 120 kW på lynlader.
#4
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
mandag 30. desember 2019, klokken 00:24
Ny tur med e-tron 50.
Distanse kjørt: 337 km, forbruk på 27.4kWh/100km rapportert av bilen.
Rute: Kristiansund-Oppdal-Dombås-Gålå. Altså stigning over Dovrefjell, ned igjen til Hundorp og avslutning på 950 moh.
Kalde temperaturer som varierte rundt -10 fra Sunndalsøra og resten av turen. Nede i -17,5 over Dovre. Kjørte nå med AC/eco og 21-22 grader, ingen antydning til at det ikke var nok selv ved de kaldeste temperaturene ute.
#5
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
mandag 23. desember 2019, klokken 11:57
Har Advanced business med litt ekstra som sportsseter ++, men ikke tyngre utstyr som feks panorama.
Tipper mellom 250-300kg ekstra vekt inkludert passasjerer.

Var vel maks 90 rundt Vinstra ja.
Hadde også sett for meg at den skulle få litt høyere hastighet på ladingen etter såpass lang kjøring. Men vil tro det er batteritemperaturen som ikke hadde blitt høy nok.
#6
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
mandag 23. desember 2019, klokken 08:13
Sitat fra: TM på mandag 23. desember 2019, klokken 06:21
@batteribilen. Takk for fin rapport. Synes dette var veldig gode resultater. Du skriver ikke noe om kupetemperatur. Kjørte du med klimaanlegget på Auto, 20+ grader og efficiency mode, eller med boblejakke og varmeanlegg avslått som i gamle dager ? 😏

Det ble litt bortgjemt i teksten, men kjørte med auto og 22 grader 😊
#7
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
mandag 23. desember 2019, klokken 01:12
Første langtur med e-tron 50 i dag.

Rute: Gjøvik-Kristiansund via Rv4, E6 og Rv70. (via Dombås og Oppdal)
Startet med fulladet, kald bil. Utetemperatur var vel et par varmegrader.
Hadde et håp om å komme meg til Ionity på Dombås som første stopp, men var forberedt på å måtte lade tidligere.

20» piggfritt Nokian.
Kjørte på ACC og fulgte trafikken. Ganske tørre veier hele veien. Ikke snø, skiftende med noe is og fuktig/saltet.
Temperaturer opp til Dombås varierte fra et par plussgrader til 2-3 minusgrader.
Kjørte efficiency fra Lillehammer for å få lavest mulig bil, men med AC på 22 grader og ikke eco. Auto før dette.

Gjøvik-Lillehammer: 46 km kjørt, 24,5 kWh/100km Ø:58 km/h SOC:82%
nullet ut korttidsminnet her for å se på forbruket oppover E6.

Lillehammer-Otta:
105 km kjørt, 24,7 kWh/100km, Ø:79 km/h, SOC: 40%

Med Dombås som mål i Navi hadde GOM vært ganske stabil hele veien med beregnet restrekkevidde. Beregnet rest på Dombås viste nå 43 km.
Siden jeg hadde 40% SOC regnet jeg det til at jeg burde klare de resterende 47 km til Dombås med grei margin uavhengig av hva GOM sa.

Lillehammer-Dombås:
151,7 km kjørt (~197 km totalt), 25,6 kWh/100 km, Ø76 km/h, SOC: 18 %
Beregnet rekkevidde ved ankomst: 45 km, som stemte godt med hva navi hadde sagt hele veien.

Ladet 18-100% (99%) på Ionity på 52 min.
Batteriet hadde nok ikke nådd optimal temperatur. Startet på ca 62 kW, økte relativt fort oppover, hadde 89kW ved 53%, det ble i allefall observert 93kW på et tidspunkt. 71 kW ved 79%.
E-tron 55 som ladet ved siden av så ut til å ha lavere starthastighet.

Nullet ut forbruket igjen på Dombås.
Dombås-Kristiansund
Mye kaldere over fjellet, med -15 grader på det kaldeste.
245 km kjørt, 20,5 kWh/100 km, Ø:68km/h, SOC:19%.
Kjørte strekningen uten å lade. Dombås-Oppdal, på ca samme høyde over havet hadde forbruk på ca 22 kWh/100 km eller noe under dette.

Alt i alt positivt overrasket over turen!
#8
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
torsdag 19. desember 2019, klokken 10:15
Sitat fra: hemi på torsdag 19. desember 2019, klokken 10:05
GOM er 100% ubrukelig, slå den over i batteri prosent modus, og ta bilde av avstand kjørt sammen

Hvis du leser igjen så skriver jeg at jeg skal legge ut tall som ikke baserer seg på GOM. Vet da utmerket godt at GOM ikke gir korrekt tall.
#9
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
torsdag 19. desember 2019, klokken 10:00
Sitat fra: daktari på torsdag 19. desember 2019, klokken 07:19
Foreløpig har det kommet et par etron på veien, men på fb brukes gjettometer som vitne på rekkevidde. Når skal folk forstå at% Soc er det vi trenger å vite?

Jeg har fått min 50 for noen dager siden. Skal på langtur mot slutten av helgen, så kan legge ut noen tall basert på det og ikke GOM.
Det eneste jeg kan si så langt er at der bilen står nå i varmt lokale med SOC på 83% viser bilen rekkevidde på 262 km i appen. Men jeg har kun kjørt den noen få km ut av butikken før det, så den beregner nok dette på «fabrikkdata».
#10
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
tirsdag 17. desember 2019, klokken 08:56
Hentet ut min 50 i går  8)
#11
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
onsdag 11. desember 2019, klokken 07:48
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 11. desember 2019, klokken 01:42
Sitat fra: batteribilen på tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:39
Kommer absolutt ikke til å levere bilen til Teslabjørn eller noen andre. Jeg klarer helt fint å teste forbruk og rekkevidde selv. Er ikke akkurat noe rakettforskning han utfører. Han er bare veldig glad i å poste filmer på youtube.

Er det din første elbil?

Nei
#12
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:39
Kommer absolutt ikke til å levere bilen til Teslabjørn eller noen andre. Jeg klarer helt fint å teste forbruk og rekkevidde selv. Er ikke akkurat noe rakettforskning han utfører. Han er bare veldig glad i å poste filmer på youtube.
#13
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
tirsdag 10. desember 2019, klokken 14:15
Sitat fra: TM på fredag 06. desember 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Brisken på fredag 06. desember 2019, klokken 18:07
Jeg fikk akkurat mail fra min selger om levering midten til slutten av Januar men skulle få mer eksakt såfort den var blitt skipet.
Er i behov av bil fra 20 Dec så får leie en via Audi i mellomtiden til Ok pris.

Jeg bestilte første mulige dag, bilen er ferdig produsert siden en måned tilbake eller noe.
Det betyr vel at ingen biler blir levert ut i år ?

Jeg får min 50 levert denne eller neste uke.  :)
#14
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
lørdag 23. november 2019, klokken 20:30
De fleste e-tron 55 har jo uansett litt mer utstyr enn helt standard, og da er WLTP fort et stykke under 400 km. Bare å se i prislisten det.  Så at den kan klare WLTP tror jeg helt sikkert, på sommer.
#15
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
fredag 22. november 2019, klokken 10:54
Sitat fra: AudunT på fredag 22. november 2019, klokken 09:19
Sitat fra: hemi på torsdag 21. november 2019, klokken 23:55
Men dere som har bestilt, hva tenker dere om "godt over 300"? er dere fornøyde?

Nei.

Ikke fordi 299 og 300+ er så store forskjellen. Derimot fordi jeg har kjøpt en en lettere bil som er markedsført med optimalisert og mer effektiv drivlinje, men som viser seg å ha høyere forbruk enn E55 når alt kommer til alt. Produktet holder ikke hva markedsføringen lover, og det er skuffende.

E-tron 50 har lavere forbruk enn de e-tron 55 som er på veiene i dag.
Det er verdt å merke seg at det ser ut til at det forbruket og WLTP-tall som er oppgitt i de nye tabellene er for den oppdaterte utgaven av 55, som har de samme forbedringene som Sportback og større netto batterikapasitet.

Hvis dere går på prislisten til e-tron 55 på Audi.no så ligger de «gamle» WLTP-tallene og forbruk for 55. Her har standard e-tron 55 WLTP blandet på 408 km og Advanced 382 km. Advanced business med sammen utstyr som Advanced business 50 har kun 379 km på «gammel 55» mot 303 km på e-tron 50.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA