Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - cra

Sider: [1] 2 3 ... 486
1
Høres ut som mange her inne har kjørt Lada som fossilbil så mye klaging det er på hvor forferdelige de var å kjøre

Tja, Caravella var ikke forferdelig å kjøre selv om den selvsagt hadde litt andre egenskaper enn Teslaen (men den vant på hengerkapasitet og lasteevne). Blåste forbi mang en Mercedes, Volvo og VW stasjonsvogn opp bakkene i Masfjordtunnellen på veg sørover i sin tid.  :laugh:

Ellers er det ikke kjøreegenskapene jeg sammenligner mest, men bilholdet. Skitt/oljer, lukt, (kostbart) drivstoff, eksos, leamikk som skal vedlikeholdes osv hører heldigvis fortiden til. Leafen er 8 år gammel nå, og bortsett fra to ødelagte bærearmer (har truffet noe hardt en gang) er det bare dekk og spylervæske som har kostet noe. De første 8 åra med Caravella (kjøpt brukt ett år gammel) kostet vesentlig mer i service og vedlikehold.

Jeg var faktisk på utkikk etter ny Caravelle da Tesla kom på markedet. Jeg spurte fruen (mest på tull) om vi ikke skulle kjøpe en Tesla i stedet, og hun sa ja (muligens mest på tull?) Det ble til at vi bestilte, og siden har vi ikke sett oss tilbake. En TMS85 kostet også et par hundre tusen mindre enn ny Caravelle tilsvarende den vi hadde, og det var jo heller ikke noen bakdel. :)

Retro kosebil blir noe helt annet; jeg kjenner flere som har slike kosebiler, enten av nyere eller (veldig) gamel sort. Da er ikke kostnader og ulemper et tema. Det er en hobby, og de fleste av oss brenner vel av noen penger på ett eller annet som klassifiseres som det.

2
Å gå tilbake til fossilt for min del skjer ikke om så Helvete fryser til is og Jævelen sjøl deler ut gratis sledeturer. :laugh: Til det er ulempene med fossilt altfor store og ulempene med elektrisk altfor få. Det er utelukkende ladetiden på langtur som er et lite minus for elbilen slik jeg ser det, men når jeg regner på det er det langtifra så stort som mange tror.

En tur til Oslo krevde de samme stoppene med dieselbilen som med elbilen. Greit; jeg kunne kjøre fra Sunnmøre til Oslo og tilbake uten å fylle tanken, men det skal fortsatt stoppes for å spise, hvile og bruke toalettet. Med elbil ble dette mye mer strukturert, og vi slipper mas fra ungene; de vet hvor vi skal stoppe og ferdig med det. (Unntak gjøres selvsagt ved akkutte behov for at noe skal ut en eller annen vei.)

Kjøring med henger anser jeg å være for håndverkere eller de med spesielle interesser, og egen erfaring er at på campingturer (vi kjøpte campingvogn litt før vi solgte slepekroken med bil på) så får ting ta den tiden det tar. Noen ekstra stopp for lading er en del av pakka. Gudene skal vite at det ble noen ekstra stopp for å fylle dieseltanken med campingvogna på slep!

Kjøring i jobbsammenheng blir noe annet (daglig/langt/tunge lass); der er nok ikke elbilene modne helt enda, men det kommer etterhvert det og. :)

3
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
« på: I går kl. 12:57 »
Greit nok med 2 apper som du nevner der man ferdes relativt fast, verre hvis man skal på lenger tur, da må man ha enda flere apper..

For å ikke å snakke om hvis du skal oppholde deg en begrenset periode et sted du ikke har vært før, f.eks. noen dager på jobbreise. Det kan være utfordrende å finne hvilken app du må ha i gjeldende område, og stakkars den som tenker å reise slik at man kanskje må innom to ukjente områder slik som nevnt over!

4
Model S / Sv: Utstyr å anbefale til Model S?
« på: Onsdag 03. Juni 2020, klokken 14:58 »
Når det gjelder utstyr så kan jeg anbefale noen skikkelige gulvmatter. Har selv MAXpider sine og de har vært helt ypperlig i vinter. Tesla sine egne er nok også svært gode.

Har Getec sine (er visstnok lik de originale, bare med annet klistremerke på). Godt fornøyd, og slike er et must om vinteren.  :+1: Har kjøpt fra samme leverandør til Leafen også. Absolutt verdt det; tøymatter duger ikke om vinteren heromkring i alle fall.

5
Model S / Sv: Utstyr å anbefale til Model S?
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 16:09 »
Det virker som om politiet er frampå mtp soting for tida. Her omkring er det flere som har blitt stoppet pga soting foran, og i tillegg til 2.600,- i forlegg må de skrelle rutene på stedet før de får kjøre videre.

Kan fortøvrig anbefale å la liggende en billig regnponcho eller to i bilen. Greit å ha å hive over seg om man plutselig må ut og gjøre noe som potensielt kan grise til klærne, f.eks. om man skal sjekke noe i hjupoppheng e.l. med finklærne på, eller som jeg var så "heldig" å komme over; en halvt-ihjelkjørt katt som trengte hjelp til å slippe lidelsene. (Noen lenger framme i køa hadde kjørt på den, ikke jeg.)

6
Tesla SW og AP / Sv: Ønsker til nye programvareoppdateringer fra Tesla
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 14:30 »
Ja, men idiotisk nok e det kun ventilering. Altså vindu går ned ca 2-3 cm, men IKKJE mulig å lukke det igjen fra app. Og akkurat DET e temmelig teit.

Like greit at muligheten ikke er der på min TMS med andre ord. Å kunne lukke er mye viktigere enn å åpne, i alle fall her på Sunnmøre!

7
Ja, hvis det nå er 50/50 så får man kanskje legge om strategien, men så langt har det (så vidt jeg vet) fungert bra etter hensikt. Vet ikke om dette er annerledes på V3 DC? (Som jeg vel uansett ikek får brukt før jeg evt. opgpraderer og får CCS adapter?)

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 14:24 »
Jeg er helt eig i at "statisk informasjon" burde være lagt i elbilwiki. Jeg har har hatt mye nytte av wiki tidligere (spesielt med Think), og informasjonen der er like lett å finne  nå som for flere år siden. Lykke til med å spesifisere et brukbart søk i forumet.... ;)

Leaf-delen (med halvannen side med stickies!  :o ) bør ryddes snarest, men et forum er uansett så dynamisk at det ikke er særlig egnet for langtidsbevaring av infoen. Da er wiki mye bedre. Men link gjerne til wiki-artikler i trådene der man diskuterer fix/mod/whatever, og forsåvidt kan man også linke til diskusjonstråd fra wiki uten at det ødelegger noe. Men holder man den tekniske informasjonen i wiki slipper man at den drukner i lange detaljerte utgreinger og etterhvert i uungåelig off-topic.

Angående lesing av forumet så kan jeg anbefale å bruke en RSS-leser. Selv bruker jeg Vienna (OS X). Der får jeg fortløpende full oversikt over nye artikler, og jeg velger selv hvilke delforum jeg følger med på. Det er fort gjort å skumme gjennom tråder rett i lesseren, og et dobbelklikk tar meg rett inn i riktig melding på tråden. Jeg kan også flagge meldinger for lesing senere, etc. Bakdelen er at det er litt jobb å sette opp alle enkeltfeedene i starten.

9
Jeg kan godt finne på å koble meg på et par som allerede er i bruk dersom jeg kommer til SC og tenker å spise. Da er det et luksusproblem når det lades for fort, og jeg må flytte bilen før jeg er ferdig å spise.  :D

En måte å identifisere ladere som vil gi optimal ladehastighet f.eks. med lys eller en anbefaling på skjermen når man ankommer hadde vært lurt ja.

10
Tesla SW og AP / Sv: Ønsker til nye programvareoppdateringer fra Tesla
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 20:08 »
Øverst på listen står kanskje navigering med waypoints. Det kunne vært nyttig; jeg får ofte et mindre enn optimal ruteforslag når jeg skal enkelte steder, og det hadde vært greit å satt opp ruta jeg faktisk skal kjøre heller enn at den skal be meg snu i flere mil før den gir opp og genererer den ruta jeg faktisk tar.

Dernest automatiske fjernlys som kommer på før jeg har kjørt hundre meter med nærlys etter at møtende trafikk har passert.

11
Alt det andre / Sv: ekstralys og tetting av ubrukt DT-kabelstump
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 15:16 »
Det første som slår meg er å prøve å finne en slik plugg hos nærmeste høgger og bare tette den med silikon og plugge i "blindpluggen" på den du ikke bruker. Også mulig det finnes blindplugger å få kjøpt til formålet?

12
Model S / Sv: Utstyr å anbefale til Model S?
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 15:13 »
OK, jeg vurderte Tesla Wall Charger versjon 3. Den har jo fått wifi nå og en del flere muligheter, uten at jeg har studert det veldig. Og den kan vel åpne ladeluka mer elegant på Tesla osv? Men hører mange er fornøyd med Easee og Tibber.

Tibber kan styre ladinga på Tesla uansett hva slags hjemmelader du bruker ved å kommunisere direkte med bilen. :)  Men med Easee får du samme funksjon uansett hva slags bil du lader. Mulig det fungerer litt bedre også; jeg har hatt litt rusk med ladinga pga denne kommunikasjonen til tibber.

13
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 15:05 »
Fra Facebook gruppa så ser jeg at det er mange som har problemer med dash/sentry etter siste oppdatering. Har selv forsøkt reformatering og diverse filsystemer, men bilen vil ikke gjenkjenne disken når jeg setter den inn.

Hva er det du omtaler som "siste oppdatering"? Denne tråden omhandler versjon 2020.16, men der er allerede en lang tråd om versjon 2020.20.

Er selv på 2020.12 pr nå, med 2020.16 liggende klar i "kammeret". Jeg synes 2020.12 fungerer såpass bra at jeg foreløpig har valgt å ikke installere 2020.16 da jeg ikek vet hva som kommer til å bli verre/annerledes i stor nok grad til at det blir plagsomt. De fleste nye funksjonene i denne vil jeg uansett ikke få noe utav pga for gammel hardware.  ::)

14
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 12:59 »
Sikkert bedre med melding til admin ja. Det som jeg tror er intensjonen med alle stickyene (om det ikke har skjedd en feil da) kunen vært løst med en enkelt sticky med lenke til de ulike trådene. :)

15
Model S / Sv: Utstyr å anbefale til Model S?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 12:57 »
Her er kit for å løfte hattehylla også:
https://www.bilkomponenter.no/products/auto-lift-kit-til-hattehylle-tesla-model-s

329,- for to hyssinger er ran.

Fin og diskret innfesting da; den metoden kan sikkert med fordel benyttes på strikk også. Bestiller man strikk (bungie-cord) på nett får man mange meter til noen få tiere.

Bonus-tips: Kjøp noen "grisetryner" også, så kan du lage noen snertne kabelbuntere (som på bildet) med resten av strikken. Jeg bruker riktignok noe tynnere strikk til liften enn til buntebåndene da jeg handlet inn i to omganger. Den på liften er samme tykkelse som på ei jakke jeg hadde.

Sider: [1] 2 3 ... 486