Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eladdin - Elbilfareren

#2
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Nå er det grunn til å feire!
mandag 03. februar 2025, klokken 18:34
Det var'a som fanken...

Kommer aldri til å bytte ut min glimrende 24-Kona i noe annet med det første.
#3
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Nå er det grunn til å feire!
mandag 03. februar 2025, klokken 13:43
Hipp-hipp, HURRA!
Hipp-hipp, HURRA!
Hipp-hipp, HURRAAAAAAAAA!

Nå blir'e bløtkake folkens, og ikke nok med det: Adolf-containerene fra Adolf Musk er detronisert så det smeller. Måtte det bare ikke være et blaff med fare for at båtene spyr ut Adolf-containere mot slutten av 1. kvartal. Norge trenger mangfold av elbiler, og det er nok visuell forurensning fra hvite Adolf-containere nå.
#4
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
søndag 02. februar 2025, klokken 21:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. februar 2025, klokken 21:22Du har faktisk ikke fått med deg en eneste ting jeg har skrevet. Det er nesten en prestasjon i seg selv  ;D  ;D
Orker ikke å lese alt du skriver, men registrerer at du omtaler det som rasisme når Norge startet et krafttak i bistandsmidler til Ukraina når krigen ble et faktum, en alvorlig trussel for andre deler av Europa som vi er en del av. "Rasisme", faktisk, fordi da må vi jo sende enda mer dit alle sulter, men gjorde ikke likevel.

Hvem fortalte deg at Norge ikke økte bistandsmidler til de fattige barna i Afrika pga etnesitet og hudfarge?
-drosjekollegane dine, ufeilbarlig allvitere som de(re) er?
#5
Elbiler i media / Sv: Krasjer moderne biler oftere?
fredag 31. januar 2025, klokken 16:27
Sitat fra: RJK på fredag 31. januar 2025, klokken 16:00
Sitat fra: Jalla på fredag 31. januar 2025, klokken 15:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 09:53Reparasjon av støtfanger bak på en gammel Kia bensinbil jeg har koster ca 40k via BOS. "Mye jobb å bytte og lakkere, og plast er dyrt", sier'em.
Original OEM-bakfanger koster kr 3800,- fra Thansen, og originalfarge/lakk, klarlakk og heftgrunn koster ca kr 1200,- hos bilextra. Hvem er det som tjener gruelig mye penger på en enkel jobb hos BOS, tenker jeg da, og forsikringsselskaper betaler villig vekk.
Du ramser opp de billige delene, men sier ikke noe om de skal skal gjøre jobben? Eller skal du gjøre den selv i garasjen?  Lokaler er dyret i Norge, og ikke minst er timeprisen for alle som jobber på et bilverksted høy.
Så egentlig ikke rart at det koster penger. Selv om noen er av den oppfatning at jeg selv bør tjene godt, mens andre kan nesten jobbe gratis.  8)
Hvor mange arbeidstimer mener du det trengs for å skifte dette, og hvilken timespris er akseptabel gitt de høye kostnadene? Det er jo ett av de store spørsmålene. En del til 3500,- bør ikke koste nærmere 35 K for å montere, selv om den må lakkeres først for å stemme med bilens farge.

Har du sammenlignet hva den samme delen koster originalt (ikke OEM-produkter) i Tyskland i forhold til hva de skal ha for den i Norge?

Har jo den fornemmelsen at i Norge så kan du fort gange med 5 eller 10 på retail-prisen i Tyskland, for å finne "innkjøpsprisen" i Norge, og så skal det selvsagt slenges på en rundhåndet avanse til deg som sluttbruker.

Det er da helt naturlig at en vanlig forbruker reagerer, også når man ser hva oem-produkter kan kjøpes for i Norge.
Du har skjønt det.  :+1:

Sitat fra: Jalla på fredag 31. januar 2025, klokken 15:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 09:53Reparasjon av støtfanger bak på en gammel Kia bensinbil jeg har koster ca 40k via BOS. "Mye jobb å bytte og lakkere, og plast er dyrt", sier'em.
Original OEM-bakfanger koster kr 3800,- fra Thansen, og originalfarge/lakk, klarlakk og heftgrunn koster ca kr 1200,- hos bilextra. Hvem er det som tjener gruelig mye penger på en enkel jobb hos BOS, tenker jeg da, og forsikringsselskaper betaler villig vekk.
Du ramser opp de billige delene, men sier ikke noe om de skal skal gjøre jobben? Eller skal du gjøre den selv i garasjen?  Lokaler er dyret i Norge, og ikke minst er timeprisen for alle som jobber på et bilverksted høy.
Så egentlig ikke rart at det koster penger. Selv om noen er av den oppfatning at jeg selv bør tjene godt, mens andre kan nesten jobbe gratis.  8)

Det er hold i den gamle vitsen om at bilen er på et luksuriøst spa-hotell over natta.  ;)
Altså, jeg betaler gladelig de 2700-3000 kr/timen et verksted skal ha for aktivt arbeid og arbeidstid.
Det tok meg 20-ish minutter å demontere bakfangeren selv, 8 skruer og 5 plastklips tror jeg det var. Remonteringen, etter å ha kommet til at det blir altfor jalla å sy sammen den 10 cm lange sprekken, så tok det ca 15 min å sette den på igjen.
Det er mao ikke "mye arbeid" å demontere og remontere ny fanger slik merkeverksted påsto.

Løsningen blir selvsagt å bestille fanger hos thansen, matte den ned selv, og Spot repair (eller hva de nå het) tar 2500,- for komplett lakkeringsjobb.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 31. januar 2025, klokken 15:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. januar 2025, klokken 13:19
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 13:15"Valgflesk" og "valgfisking"?
Dere klarer fanken meg å tenke ut ugler i mosen samme pokker hva Støre foreslår. "Dette gjør du baaaaaaaare fordi, jeg vet det nok, nå er det for seint, her er det en skjult agenda baaaaaaaare til fordel for deg selv (osv)".
Kjerringer.

Er det sånn at du tenker at hjernen til Støre er så stør at den surrer bare en omdreining per 3. år? Og at det er derfor de ikke foreslår det som FrP foreslo for 3 år siden før nå?

Eller kan det være at denne "fastprisen" egentlig er noe AP vil presse kraftprodusentene til å tilby, og at de ikke skal dekke mellomlegget? At de tenker at strømprisen uansett er så billig nå at nå går det?

Det som garantert kommer til å skje er hvis AP gjør et bra valg, og at de må ha støtte fra SV og Sp, så kommer GARANTERT SV til å stoppe fastprisen for hytter, siden hytteeiere er noen jxvla kakser, og kan dra dit peppern gror, og AP har ikke nok stemmer til å la være å spise kamel og tøffel.
Frp/Listhaug er kun slimåler. De foreslo "Ikke mer en 50 øre..."
Hadde Støre nå foreslått 0.5 øre/kwt ville slimålen Listhaug replisert "Det har vi i Frp foreslått for 3 år siden". Altså en helgardering.
51 øre fra Støre? Frp/slimålen Listhaug: itje godt nok sammenlikna med Frp som sei maks 50 øre."
0.001 øre fra Støre? Frp/slimålen Listhaug:" Altfor seint, vi i Frp foreslo dette for 3 år siden".
Frp er utrolig drevne på å ha vært ute med forslag "for 3 år/lenge siden", og igjen: de glemte fort sine egne valgflesk når makta ble en realitet, men populismen med nye, umiddelbare endringer av ALT som midlertidig ikke er helt bra, og som grasrota er opptatt av her og nå, det er jo ryggraden hos Frp.

Ta heller vel imot Støre/AP sitt forslag enn å henvise til hvilke sidelinje-'lovnader' (sannsynligvis løgner) Frp alltid kommer med.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 31. januar 2025, klokken 13:15
"Valgflesk" og "valgfisking"?
Dere klarer fanken meg å tenke ut ugler i mosen samme pokker hva Støre foreslår. "Dette gjør du baaaaaaaare fordi, jeg vet det nok, nå er det for seint, her er det en skjult agenda baaaaaaaare til fordel for deg selv (osv)".
Kjerringer. Hva skulle vært dead line for dette forslaget, da? Kl 06.12.30 den 29.03.2023?
Hvem bryr seg om hva slimålen Listhaug mått mene eller har sagt før?
Når Frp satt på makta med Høyre klarte de vel ikke å innfri noen av valgløftene sine, i alle fall ikke billigere drivstoff (den ble dyrere) og sanering av bomstasjoner (det kom fler), men de stemte for tyskerkablene, noe de frasier seg ansvaret for nå ved å si "AP gjør ingenting for å rette opp Frp sine feil i 2017".
#8
Elbiler i media / Sv: Krasjer moderne biler oftere?
fredag 31. januar 2025, klokken 09:53
Jeg har over tid merket meg at det er ingen artikler som sier at alle hjelpesystemene som ryggekamera, avstandsradarer osv har medført færre småskader foran og bak, og heller ikke færre påkjørsler bakfra, men muligens heller det motsatte. På E6 nordover mellom Oslo/Karihaugen og Jessheim er det nærmest daglige artikler om bak-kræsjing og kjedekollksjoner, særlig ved Arteid bru selv om veien er oversiktlig mange hundre meter hele veien.
Men det meste blir bare spekulasjoner så lenge ingen oppgir årsaker til påkjørselen bakfra som "Ja-nei, jeg var mer opptatt av å lese på mobilen enn å kjøre bil".
I går bivånet jeg en dott som rygge-parkerte inn mot en isete brøytekant på en p-plass. Avstandssensorene funket som bare det, med "bipp.....bipp.....bipp.....bipp..bipp..bipp..bipp..bipp..bipp..bippbippbippbippbiiiiiiiiipp(for faen)!!!" Likevel klarte dotten å 'pynte på' støtfangeren der bak.

Reparasjon av støtfanger bak på en gammel Kia bensinbil jeg har koster ca 40k via BOS. "Mye jobb å bytte og lakkere, og plast er dyrt", sier'em.
Original OEM-bakfanger koster kr 3800,- fra Thansen, og originalfarge/lakk, klarlakk og heftgrunn koster ca kr 1200,- hos bilextra. Hvem er det som tjener gruelig mye penger på en enkel jobb hos BOS, tenker jeg da, og forsikringsselskaper betaler villig vekk.
#9
Elmotoren har revolusjonert reparasjonskostnadene for mindre, men avgjørende feil også. Siste tilskudd på en litt over 5 år gammel defekt Mercedes eqc hos elbilmek:
-aktuator/rele i hovedbatteriet slår ikke inn slik at drivverket får strøm: bilen må ha nytt hovedbatteri.
-defekt motor: må ha fabrikkny motor. Brukt motor fra en en bil vil ikke fungere pga vin-nr.

Det er så flott atte.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
tirsdag 28. januar 2025, klokken 19:20
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. januar 2025, klokken 06:02
Sitat fra: JorgenM på mandag 27. januar 2025, klokken 15:29Gir dem ett år jeg. De som fortsatt kjører Tesla i 2026 kategoriserer jeg som sympatisører av de verdiene galingen Musk driver å misjonerer for :laugh:
Så man er det hvis man ikke selger bilen sin og realiserer ett tap på flere hundre tusen? Merkelig holdning.

Hva med de som kjøper Zieg heil-trallene da? (Det var jo en Sieg heil-hilsen når Musk snakket om å seire)
Eiertid maks 11 mnd før de blir misjonærer?
#11
Det er ikke helt hørl i hue å vurdere fossilbil, dersom du ikke velger en overkomplisert tysker. Det spørs hvor du vil legge de fremtidige kostnadene for bilkjøringen din, og velger du en nøktern japaner så er du rimelig trygg for store kostnader. Gugel er din venn. Pass på at du ikke sier noe til ledelsen i Elbilforeningen, som vil bli svart i øya med fråden skummende rundt munnen når de lyser deg i bann og går amok på woodoo-dokken med navnet ditt på.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hvor dyrt er egentlig service på Ioniq 5?
onsdag 22. januar 2025, klokken 16:51
Den skal inn på regulær service hvert 2. år. Kjøper du ny bil spruter du på deg gratis service når bilen er 2 år gammel. Den koster egentlig rundt 5,5k, men prisen du har fått gjenspeiler vel også bremseservice hvert år. Ser du skriver 20k for 3 år. Når jeg fikk tilbud på ny Ioniq 5 nå i november fikk jeg tilbud om kr 0,- i service de 3 første årene. Det fikk jeg også på Konaen jeg kjøpte, og den har samme serviceregime som I5.
Tror du skal undersøke litt flere tilbud...
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Matrix lys på 2025 modellen?
onsdag 22. januar 2025, klokken 08:57
Jeg hadde en -22 Ioniq 5,og lysene var helt ok, både nær og fjern. På ny utgave skal fjernlyset være ytterligere forbedret.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det elbil for bilentusiaster?
mandag 20. januar 2025, klokken 18:01
"Elbil for bilentusiaster"?
Ja, absolutt! Bilentusiaster kan også ha en elbil i stallen.
En hvilken som helst elbil med tilfredsstillende rekkevidde til dagligkjøringen, og en bensinbil med real motor, mekanikk og utseende som en kan dulle med, snakke med og stelle med, slik at den fint overlever 4-5 elbiler.

#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ikke alle er like fornøyde
mandag 20. januar 2025, klokken 16:47
Klippet fra broom.no i dag. Enda en slik (nesten) identisk historie, eller ble TS endelig kvitt mandagsbilen?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA