Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbil er bedre enn sex

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 08. april 2024, klokken 16:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. april 2024, klokken 10:06
Sitat fra: JorEl på søndag 07. april 2024, klokken 10:04Elbil vs fossil, siste 8år. Broom.

https://www.tv2.no/broom/650000-bensin-og-dieselbiler-er-borte-fra-veiene/16586940/
Jor.. :+1: takker for lenken. 650 tusen fossil er borte ja, nå snakker vi fugl ;D men vi burde sett et ettall (1) foran de 650 tusen - da hadde vi jo hatt julaften hver dag her i Norge

Nå tenker jeg 'Ja Vi Elsker' i hodet ditt fikk lyden av en stift som drar sidelengs når du leste svaret under...
#2
Elbiler i media / Sv: Tesla endrer prisen på TMY sr igjen
søndag 07. april 2024, klokken 13:47
Sitat fra: Vaduz på søndag 07. april 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 06. april 2024, klokken 20:38
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på lørdag 06. april 2024, klokken 16:32-

Det er noe med det nikk'et der👄🫦jeg blir så gla hver hver gang jeg ser det

Og det er så sant så sant

#EVporn

Du skjønner at han bruker det sarkastisk ikke sant? Det er bare Exit elbil som ble full en lørdagskveld, skrev masse piss og byttet navn.
Ja, etthvert ord og enhver setning som ikke er til hyllest for en elbil er alltid "masse piss" skrevet av fulle folk en lørdagskveld blant elbil-disipler.
#3
Elbiler i media / Tesla endrer prisen på TMY sr igjen
lørdag 06. april 2024, klokken 16:32
-og elbil24.no skriver at den nå koster rett i underkant av kr 425.000,-,og at vinterhjul kommer i tillegg, og at det fortsatt er billig etter nattens oppjustering av prisen.
Jf tesla-appen stemmer jo dette, men elbil24.no holder kjeft om at det tilkommer avgifter til stat og Tesla, slik at den i virkeligheten koster minimum kr 457.521,- uten tilvalg.
Med vinterhjul koster den 480k.


https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-driver-konkurrene-fra-vettet/81224213
#4
Elbiler i media / Sv: Tesla service bare for kjendiser ?
tirsdag 02. april 2024, klokken 23:53
Sitat fra: Jalla på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:11
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:55Dette er en gammel clickbait-artikkel. Han hadde kjøpt bilen hos en bruktbilforhandler som ikke hadde overført eierskapet til hans Tesla-konto via app/nettside på korrekt måte under salget. Og Tesla krever skriftlig dokumentasjon på eierskifte før de flytter biler mellom kontoer hos seg. Hadde hvem som helst kunnet ringe inn å si at de skal ha bilen overført til seg, så er all sikkerhet forsvunnet. Det er jo dette som er nøkkelen til bilen.
Så du påstår at han er en løgner, eller at artikkelen er dårlig skrevet?

For to uker siden gikk influenser Oskar Westerlin (25) til innkjøp av en splitter ny bil fra det populære bilmerket Tesla.

Tror du stokk dumme influensere med dårlig impulskontroll er verd å ta på alvor? Idioten hadde bare et behov for å flashe bilen sin, og var fysen på å fremstå som 'sterk, dynamisk og en-som-ikke-lar-seg-pille-på-nesa' ovenfor bimbo-følgerne sine, skjønner du vel?
#5
Sitat fra: Bjørja på mandag 25. mars 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Barfot på mandag 25. mars 2024, klokken 08:02Glem Ionic 5 - den har overhodet ikke nyttelasten du trenger.

Vår nye, 3 mnd gammel nå, og angrer på kjøpet, hadde 60 kg overlast med 2 voksne, 2 barn på 10 og 14 og bagasjerommet fullt i lette klær på retur fra vinterferie.

Ved veiing kun tom bil, veide vår 68 kg mer enn oppgitt. Standard bil, kun hengerfeste som extra.
Forhandler vil overhodet ikke gjøre noe.

Vi kom fra Jaguar I-pace, som ble skadet og kondemnert, fy søren, den er savnet. Det er en HELT annen bil, som begge 2 savner sårt.

Sikker på du ikke trenger en Landcruiser ? :-)
Du må ikke kjøre elbil - fint med 400 hester, men Landcruiser løser det meste :-)


Foreslo faktisk den for fruen, og fikk et olmt blikk ledsaget av en forelesning om kostnaden av å bruke 1L diesel på mila...så er redd at Landcruiser utgår for husfredens skyld...dessverre
Landcruiser overlever 3 elbiler før den må repareres for noe. God økonomi i det også.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil nr.2
tirsdag 02. april 2024, klokken 22:41
Foreslår e-up om ikke plass er et must, ellers Leaf. Det er vel en grunn til at mange sier de bare går og går (men kortere og kortere)
Når hun tar lappen overlater du Teslaen til henne ettersom hun er mest uerfaren og trenger en trygg bil, og du rægger rundt i e-up/Leaf.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
tirsdag 02. april 2024, klokken 19:01
Ja, jeg har registrert det, og det forundrer meg at mange folk kjøper Toyotaen, men det bekrefter vel at tøyotafolk er mest opptatt av kvalitetsrykter, og ikke hva bilen yter, all den tid den er et venstrehåndsarbeid av en elbil.
At TMY selger i bøtter og spann skjønner jeg godt, den er jo uten reell konkurranse sånn totalt sett.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
tirsdag 02. april 2024, klokken 18:54
Sitat fra: Joccy på lørdag 30. mars 2024, klokken 19:13
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:06Nissan leaf har i tillegg bare en-fas AC lading, med 3,6 eller 6,6 kW avhengig av modell. Ville kanskje vurdert en Honda e:ny om man får tak en av disse rabatterte bilene Honda må selge for å møte EUs utslippskrav.
Ser ut som de fortsatt er å få til 300k...  :o Venter på Polestar brukt, de kryper også ned mot 300k nå LRDM med utstyrspakker.
Sitat fra: RJK på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:26Det er jo ikke slik at det er umulig. Kostnadsmessig kommer man dog mer likt ut, da man mister endel av besparelsen det ligger i elbil.
Det var min feil tidligere at jeg sammenlignet med hjemmelading. Jeg kommer uansett bedre ut av det med hurtiglading enn diesel. Og da regner jeg kun drivstoff, alle andre fordelene vil jeg dra like mye nytte av.

SitatSå er det gjerne og slik at mye av komforten ligger i nettopp dette med å våkne og gå ut til "nyladet" og oppvarmet bil.
Oppvarmet bil får jeg også. Hvis en Polestar 2 selv uten varmepumpe dundrer og går med 7kW forvarming i en time så er det 10% av et 90% (anbefalt av produsent) ladet batteri ned til 80% det er i mitt hodet tilnærmet nyladet. Jeg har nok mine issues, rekkeviddeangst er ikke en av de.  ;D

SitatBor man i Oslo og har en av Oslo Kommunes ladere rett utenfor eller innen kort gåavstand unna, og denne ikke er for "busy", så gjør det jo lite om det ikke er ens faste parkeringsplass.

Som du sier, med mesteparten av kjøringen som korte turer, så kan man leve med hurtiglading en gang i uka eller så.

Da fortjener du kudos for å velge elbil, for det er mange som ikke ville hatt elbil i samme situasjon!
Godt tips med de kommunale, dukker opp masse av de her i Drammen også. Sjekker Easypark nå, 4kr kWt. Da har jeg halve utgiften på drivstoff sammenlignet med Diesel til 20,- /l

Min største bekymring er vel nå i denne sammenheng at mye hurtiglading sliter mer på batteriet. Men jeg skal nok ikke bo her for alltid eller.

Fler av mine kollegaer med elbil uten hjemmelading har satset på kommunal parkeringslading. De er alle som én dritt lei av å ved mange av ladeøktene måtte stå opp kl halv tre om natta for å flytte fulladet bil. De drømmer om fossilbil igjen, men avventer for å fordele et grusomt tap ved salg nå over litt lenger tid, men du skal ha for din naive optimisme rundt å få deg elbil med slike ladeberingelser.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
tirsdag 02. april 2024, klokken 18:40
Sitat fra: RJK på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Borger_ på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
Angående priser på Service på Hyundai/KIA, så virker det på meg som Hyundai-eier, at alle de som klager på prisene, bruker BOS (Bertil O. Steen).

Sammenlignet med de priser jeg hører de betaler der, så skjønner jeg at de klager. Derimot har prisene vært behagelig lave (2500 og 3500 annenhver gang pga filterbytte og bremsdeservice) hos Mobile som jeg bruker.

Nå må det og sies at servicer har tidligere (og på min er ennå) har vært årlig og 15/16 K km, men er for nyere modeller endret til hvert andre år og/eller 30 K km (det som kommer først).

Tesla har ikke årlig eller annethvert år service, og tillater deg å utføre dette selv, og likevel får opprettholdt garanti. Men det er fremdeles servicepunkter som må/bør følges, og mangel på dette kan påvirke garantien.

Er man ikke kyndig nok eller har plass og utstyr til å fikse dette selv, så kan man selvsagt gjøre dette enten hos Tesla, eller andre verksteder.

Kjenner ikke til serviceprisene til Tesla, men hører ut som de ikke er de som skal tjene seg rikest på servicen eller delene, selv om de som alle andre verksteder i Norge, sjeldent reparerer deler som er feil ved, men heller bytter de ut. Noe som i visse tilfeller kan bli skrekkelig dyrt om det ikke går på garanti eller reklamasjonsretten.
Nåh... Hadde du hatt en Hyundai fom 2020 med væskekjølt batteri så kunne du lagt på 9.000-10.000 spenn hvert 4. år/60.000 km, + 3.500 spenn hvert 3. år til e-callbatteri. Dette kommer selvsagt i tillegg til øvrige servicekostnader.
Jeg snakket med en i BOS-konsernet om det dårlige salget av elbiler fra BOS før påske, og virkningen på de ansatte rundt dette. De selger jo fanken meg ingenting om dagen, og tjener kun (gode) penger kun på verkstedene sine, og i administrasjonen går alle og skuler på hverandre og 'kriger' for å ikke bli sagt opp.
Det er nok en del av det samme hos andre leverandører.
#10
Vanskelig å lese en artikkel?
Privilegiet forsvinner for sikre best mulig fremkommelighet for kollektivtrafikken mens arbeidet med å senke Ibsentunellen under regjeringskvartalet pågår. (Send takken for dette til Breivik) Kollektivtrafikken lider som følge av elbiler i kollektivfelt allerede, og omkjøringer pga arbeidene vil skade bussenes fremkommelighet ytterligere.
Det kan godt hende at privilegiet ikke kommer tilbake, men da kan dere takke MDG og politisk vedtak, ettersom når de nå har nådd store deler av delmål 1 - få biler over til eldrift, så kommer delmål 2 - fjerne alt av biler, også elbiler.
#11
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
tirsdag 02. april 2024, klokken 15:03
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:02
Sitat fra: OlaM på tirsdag 02. april 2024, klokken 12:53
Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :)

Ja det er det! Men kan hende at ferien blir enda bedre hvis du ikke drar til de samme urbane reisemålene som man gjerne gjør med tog. Mye kjekt ute på bygda eller i småbyene som er veldig mye enklere tilgjengelig med bil enn som fly- eller togpassasjer.

Vil også si at man ikke skal undervurdere saktelading, i alle fall ta med kabelen og gjør litt forarbeid med apper osv. Det er ganske mange stasjoner rundt omkring og det er veldig greit å få ladet fullt dagen før du skal videre til nytt sted heller enn å lade godt opp rett før man ankommer eller måtte hurtiglade når man drar.

Jeg bruker Chargemap og Plugsurfing, har Plugsurfing sin brikke. De er gjerne dyrere enn eierens egen løsning, men eierens navn står i appen så man kan finne fram til det der hvis man vil.

Kjenner fossillivet frister mye når turen skal planlegges. Slippe å tenke på lading i det hele tatt.
Amen, for faen! Noe skikkelig drit å måtte planlegge for noe en ikke rår over selv, og her hvor ladere er plassert. Da planlegger man turen etter hvor laderne er plassert, og ikke mest ønskelige rute. Får håpe de påtrengte ladestasjoner virker som de liksom skal da...
#12
Sitat fra: Joccy på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:00Baard Amundsen i VG-saken på X:

"Klarte å fylle opp batteriet ved å kjøre til sentrum natt til i går og sitte der halvannen time (noe som i seg selv er lite ideelt)."

Ikke rart du blir grumpy og utålmodig når det er sånn du planlegger og prioriter siste natta på hytta før hjemreisen på det alle har spådd som kanskje årets verste dag.

https://twitter.com/baardamundsen/status/1774791658976035069



Ja, rimelig tallentløst med lading om natta før slik at han slapp de komiske ladekøene på selve hjemreisen på årets verste dag, og årsaken til nattladingen i 1,5 t var heeeelt sikkert at det ikke var andre som fylte opp ladestasjonene i sentrum på dag/kveldstid.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 15. mars 2024, klokken 20:35
Det sier de som skal selge sin 1,5 år gamle e-Tron og Porscher også, at det har vært en økonomisk suksess fra ende til annen, og 9-10 år 'gamle' Tesla MS regnes jo som veteran allerede. Det må den jo, for å rekke å bli 'veteran' slik en fossilbil gjerne må være 30-40 år før den er ung veteran, med original motor og det hele.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Sjekk om din bil har tilbakekalling
onsdag 13. mars 2024, klokken 21:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 21:01
SitatMen blekansiktet talte med kløyvd tunge for det gjorde de altså ikke...
Burde blitt skalpert på stedet og du burde så rett etterpå utført den rituelle skalpedansen  ;D

#cowboy&indianerhumor
Alle bilforhandlere, og spesielt selgere, og SPESIELT bruktbilselgere skulle vært karnøflet og jaget med tynn kvist.

#Donald&Onkel Skrue-humor
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs Kona vs Ioniq
onsdag 13. mars 2024, klokken 17:12
Ioniq 2019 med Hyundai promise fra forretning. Du får 2 år garanti. Den holder det den lover, i motsetning til Leaf, men Leaf er også en doning med lite feil, sies det, men alt jeg har sett av sammenligningstest mellom gammel Ioniq og 40 kwt-Leaf så foretrekkes Ioniq.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA