Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - MooCow

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
P7 / Sv: Xpeng P7 konfigurator på engelsk
« på: I dag kl. 22:58 »
Ja jeg var klar med kortet og skulle bestille xpeng G3. Utrolig fin bil, men den ble rett og slett alt for dyr. Når man så kinaprisen forventet jeg noe mellom 320-360 for fullt utstyrt bil. Dette inkluderte det norske «vi-har-nok-penger» påslaget. Så var startprisen 398.000. Og dette var uten leveringskostnader og vrakpant. Når jeg i tilleg skulle ha vinterdekk endte vi på 430.000. Det er samme som Tesla Model 3 etter siste prisoppgang.

Rett og slett alt for dyrt. På sofware og sensorer er de kanskje likestilt eller muligens xpeng et par millimeteren foran men på ren bilytelse er jo Tesla i en annen liga og generelt på komforten som setevarmere flere justeringsmulighetene for rygg og sitteposisjon osv. Og når man tar chademo vs teslas superlading kan ikke lenger prisen forsvares.

Det er synd for jeg liker xpengs tilnærming svært godt. For jeg vil ha en datamaskin på hjul men har ikke behov for aksellerasjon fra 0-100 på 3,5 sekunder eller topphastighet på 250km/t. Jeg er strålende fornøyd med topphastighet på 150km/t og 0-100 på 8 sekunder.

Dyraste G3 har vel fleire innstillingar på setet samt ventilasjon og, men høyrest litt kjedleg ut om det er som du seier berre ei innstilling for varme i seta  :-\ og ellers så er det jo same problemet som Model 3 at det ikkje er varme i rattet, men reknar med at han ihvertfall har fungerande vindaugsviskarsensor samt eigen hendel for å betjena dette :)

Toppmodellen til G3 har jo og dessverre det fjollete kameraet som i i tillegg gjer at ein ikkje kan ha takstativ :-O Hengarfeste, Chademo og relativt treig er og ting som trekk ned.

2
P7 / Sv: Xpeng P7 konfigurator på engelsk
« på: I går kl. 21:31 »
Fin nettside, de satser nok mer og mer internasjonalt framover.
Er redd prisen på 4x4 kan bli høy hvis importøren tar like mye påslag i Norge som på G3 (toppversjonen koster 263' i Kina og 419' i Norge). Med samme prosentpåslaget vil toppversjonen P7 med 4x4 (koster 467' i Kina) ende på ca 750' i Norge.

NB: I prislisten til P7 står det nevnt at prisen er før insentiver, mens det i prislisten til G3 er salgsprisen (sannsynligvis etter insentiver) og jeg har lite kunnskap om kinesiske elbilintensiver. Regnestykket over er derfor basert på hva G3 koster i Kina vs Norge uten å ta hensyn til de insentiver som evt finnes i Kina.

Tenker det samme, vert nok for dyrt for ein relativt ny bilprodusent. Når Tesla kom til Norge var jo dei billigare samt at dei ikkje hadde noko konkurranse.

3
P7 / Xpeng P7 konfigurator på engelsk
« på: Onsdag 03. Juni 2020, klokken 19:49 »

4
Skoda ENYAQ / Sv: Bakkeklaring Enyaq ??
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 20:27 »
Er det lov å håpe på luftfjæring som på e-tron? Tviler dog på det men, hadde vært kjekt.

Vil overraska meg stort om han kjem med luftfjøring, på facebook skriv jo ein journalist at han ikkje eingang kjem med LED Matrix  :o

5
Andre Elbiler / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 23:52 »
Av det eg har klart å sjå på videoar, så ser det ut som det er både varme og ventilerte seter. Varme i rattet derimot ser det dårleg ut for  :'(

Blir spennandes å sjå Norske prisar og korleis han vil klara seg i Euro NCAP.

6
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Fredag 08. Mai 2020, klokken 09:16 »
Personlege preferansar spelar sjølsagt inn, om eg fekk velja mellom forvarming og varme i rattet så hadde eg ikkje vore tvil om mitt valg, men eg har alltid kalde fingrar skal det leggast til. Kan vera einig i at Møller ikkje er dei med best rykte heller, men hadde nok sett ein knapp på dei alikavel gitt, i tillegg så har dei jo betre utbygd servicenettverk (noko som sjølsagt er viktig for dei som bur i distrikta. Head up er genialt for nokon, men tydlegvis ikkje noko for deg :)

Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.

Både Tesla og VAG har hatt kvalitetsproblemer. Hvem som er best i dag vet jeg ikke.
Både Tesla og Møller har hatt dårlig rykte for serviceapparatet sitt. Hvem som er best i dag vet jeg ikke.
Heads up display er gøy da, men på den forrige bilen jeg hadde det på så kjørte jeg stort sett med det av.
Varme i rattet er sikkert kjekt å ha dersom man ikke har en velfungerende app. Jeg har begge deler i dag, og rattvarmen blir nesten aldri brukt.

7
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Fredag 08. Mai 2020, klokken 08:03 »
Utsjånad er tåpeleg å ta med, men startknapp er legimitimt... Veit ihvertfall kven av dei eg vektlegg ved bilkjøp :D
Så vidt eg har fått med meg så er det vel Skoda den som er minst tull med i VAG-konsernet. Teslaappen er vel ikkje feilfri akuratt den heller, men ja har fått med meg at VAG vel har hatt mykje meir tull (nedetid) med appen sin til E-golf ihvertfall. Camper mode og Sentry Mode er sikkert greit nok, men på langt nær noko som vil avgjera eit bilvalg for meg :) Det kokar jo ned til kva preferansar ein har.

Tja, Tesla er vel best på akselerasjon, ladenettverk og litt gadget stuff som stor skjerm og morsomme ting

Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.
Utseende er vel tåpelig å ta med i en slik sammenligning. VAG konsernet sin kvalitet er jeg ikke veldig imponert over, kanskje Skoda er litt bedre enn de andre?

Tesla er og bedre på å slippe dumme ting, som startknapp, ikke fungerende app, mangel på camper mode, innebygd sentry-mode osv.

8
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 22:47 »
Tja, Tesla er vel best på akselerasjon, ladenettverk og litt gadget stuff som stor skjerm og morsomme ting

Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.

Blir veldig spennandes å sjå kva pris Skoda legg seg på, men er litt redd at det blir litt for mykje i forhold til kva eg er villig til å gi. Isåfall vert det ikkje elbil på meg heilt endå.

Bare å kansellere model Y reservasjonen nå  ;)
Denne kommer til å toppe salgsstatistikken i Norge hvis de får fart på leveransene.
Hvorfor? Det er egentlig veldig få ting som jeg tror er bedre med denne enn TMY, praktiske funksjoner som bagasjekroker, mulighet for gitter o.l. Kanskje lys?

Ellers er den mindre, har mindre bagasjeplass, går dårligere, kortere rekkevidde, lader saktere, kjører dårligere (antatt), dårligere infotainment osv.

Men blir nok foretrukket av de som bare skal ha en bil og vil ha det trygge og kjente.

9
Polestar 2 / Sv: Av-reservert Polestar 2
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 22:07 »
Til dere som har sittet i bilen; hvordan er setene? Jeg har prøvde en XC40 med R-design, og jeg likte setene veldig godt. Kan de sammenlignes? Hvordan er sidestøtten?

Ellers så lurer jeg også litt på om noen kjenner til hvilke innstillinger som er tilgjengelig dersom man velger PP, eksempelvis  om man har mulighet til å gjøre bilen både fastere og mykere enn standardoppsettet uten PP. Noen som vet?

Har ikkje prøvt XC40 sine seter, men Polestar sine har ikkje all verden med sidestøtte, du sit på ingen måte som støypt i seta.... Hadde gjordt seg med ordentlige sportsseter!

Litt om Öhlins demparane
https://www.ohlins.com/2019/07/%D3%A7hlins-adjustable-dampers-offered-new-polestar-2-electric-fastback/

Ikkje noko rett fram måte å justera demparane på så dei aller fleste blir nok aldri justerte.

10
Mach-e / Sv: Standard seter foran
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 21:58 »
Model Y får vel det meste, men sannsynligvis ikke varme i ratt. Den får heller ikke HUD, i likhet med alle andre Teslaer. På et aller annet må man til slutt gjøre kompromiss når man skal velge elbil.

Hmmm heit anna inntrykk enn eg har då, Tesla Model 3 har jo ikkje store utvalget. Generelt så tilbyr jo dei fleste billeverandørar mulegheiten til å få meir utstyr enn Model 3 ???

11
Toyota/Lexus PH / Ryggelys Rav4
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 19:50 »
Ikkje akuratt stor aktivitet her, men kan vel henda at nokon les her alikavel :)

Gjeld Rav4 Hybrid 2017 modell

Lurte på om ein kunne byta til sterkare ryggelyspærer uten at det vert noko problem, og i tilfelle har de link til slike pærer :) ?

Her er linken til standardpærene:
https://www.reservedeler-online.co.no/toyota/rav-4-iv-zsa4-ala4/117582/10601-ryggelys-paere

12
Model 3 / Sv: Bestille nå eller vente?
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 11:21 »
Om du synes prisen og det du får i en Model 3 er ok nå så er det bare å kjøpe.

Dersom du vil "spekulere" og vente på tilbud/priskrig så er det også greit.

Det bunner jo ut i din situasjon og ditt behov for ny n Model 3.

Einig, er du fornøygd med styrkane og svakheitane til Model 3 så trur eg ikkje du noko å vinna på venta. Er du meir gira på Polestar 2 eller andre som kjem, så ventar du å kjøper den som fristar mest. Trur heller ikkje på noko særleg priskrig.

13
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Vison iV
« på: Fredag 10. Januar 2020, klokken 21:41 »
Konseptbilen ser ganske annerledes ut enn konseptet til id4. Behøver ikke bety noe, men hvem vet. Spørsmålet er om de går vekk fra at merkene har veldig forskjellig design. tenk Q4 etron f.eks.

Det synes ikke jeg. Skoda har litt mer skarpe linjer i fronten, men formen på bilen ser identisk ut. Er nok ikke tilfeldig at navnet er Vision IV (4).

Personlig har jeg ingen tro på at skoda sin bil kommer i 2020. seat var også ute tidlig og viste frem en mer eller mindre produksjonsklar el-born, lenge før VW viste oss en id3 uten kamuflasje. men "billigversjonen" fra seat kommer nok ikke før en god stund etter at id3 er levert. kundene skal først melkes for de dyre modellene...

samme regla skjer nok med skoda/vw. selv om vi tidlig fikk se et tidlig konsept av vision iv, har vi ennå ikke blitt forevist produksjonsutgaven av id4. den lanseres nok mot slutten av året, med påfølgende utleveringer tidlig 2021. etter dette følger "billigutgaven"/søstermodellen fra skoda.

Min spådom er at vision IV kommer tidligst etter sommeren 2021. skoda norge stoler jeg ikke på. de har nok for lengst solgt skinnet, og prøver nå bare å ro seg i land...

Blir veldig overraska dersom han ikkje kjem før sommaren 2021, forresten så er det konseptet som heiter Vision IV, og Skoda har presisert at det ikkje er romertal 4, men Intelligent Vehicle IV står for :) Produksjonsmodellen vil få eit anna navn.

14
Polestar 2 / Sv: Seter i ventilert nappaskinn
« på: Onsdag 08. Januar 2020, klokken 18:27 »
Noen som har prøvd bilen og kan gi noen inntrykk om hvordan "standardsetene" er? Er "vegan-lær" i praksis det samme som stoffseter?

Å kalla standardseta (Weavetech) for veganskinn, synes eg er å trekka det veldig langt, føltest meir eller mindre som vanlege stoffseter synest eg.

15
Polestar 2 / Sv: Seter i ventilert nappaskinn
« på: ſøndag 05. Januar 2020, klokken 15:45 »
Er det noen som har mer info om disse setene enn det som ligger på websiden evnt erfaring med slike seter fra Volvo. Jeg synes de ser fine ut men litt usikker på om de er verdt prisen dersom det "bare" er perforert skinn og ikke noe annet som skiller de fra "standardsetet"
Velger en disse kan en vel heller ikke velge Thunder som lakkfarge..

Har ikkje noko erfaring, men skuffa over at dei kostar kr 40 000,- når det på XC60 kostar kr 12 300,- for komfortseter i skinn og kr 15 700 for sportsseter i skinn. For meg største skuffelsen med Polestar, hadde garantert blitt sportsseter i skinn om ein hadde desse til same prisen på Polestar, men vert nok kjedlige stoffseter no om det vert bestilling

Sider: [1] 2 3 ... 10