Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Flere av innleggene er fra nyfrelste TM3 eiere som synes best om eget valg. TM3 er annerledes å kjøre, mer sportslig enn TMS'en. Men kikker du til siden eller ser på konsollet, kan du også risikere å vingle fordi styringen er mer presis.
Har aldri opplevd vingling. Bilen går dit rattet peker. Dette var det samme på loaner model S'en jeg hadde. Luft er comfy, men klarer meg fint uten.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Etter en tur på 150 mil er jeg dessverre svært skuffet over mine nye TM3. Kjørte med TMS'en fra Stavanger til Kristiansand med "autocruise", med model 3 kan jeg ikke engang kjøre mellom Stavanger og Sandnes. Merkelig avstand og oppbremsing ute av kontroll. I nedoverbakke holder den rett avstand, men i oppoverbakke blir avstanden fort 75 til 100 meter. Ved merkelige nedbremsninger må jeg trykke på gasspedalen for å komme fort i gang - eller må jeg vente på en sein akselerasjon. Biler bak blir sjenert av bilens kjøring. Sikkert noe som kan rettes, men pr i dag helt ubrukelig.
Min holder fint avstand. Har den alltid på max avstand på langkjøring, og kortest i køkjøring, og har null problem med det. Det er litt irriterendes at den holder for lang avstand i køkjøring og dermed inviterer alle andre som ligger i feil felt til å hive seg inn foran.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Alle biler jeg møtte blinket irritert fordi autolys automatikken var for treg.
Mine lys har stått på auto siden jeg fikk bilen, og har ikke hatt noen problemer med det. Highbeam styrer jeg selv.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
I mer en 50% av tilfellene må jeg selv sette i gang viskerne på TM3. En helt upålitelig funksjon på en topp teknisk bil.
Fungerer greit i Bergen, kanskje den burde visket litt oftere men det er ikke noe krise, og kan alltids trykke inn viskeknappen om jeg synes det tar for lang tid. Jeg liker å styre ting selv så har dem ikke alltid på auto.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Displayet skifter ikke til nattmodus (selvsagt står den på auto) noe som er trafikkfarlig når en i sol kjører inn i tunneler.
Det gjør min. Kjører masse tunneler.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Antikollisjons funksjoen virker ofte og for ofte slik at selv en "prestkrave" i veikanten utløser alarm, tar tak i ratt og bremser. Den utløses uten varsel på steder det ikke er noen farer. Dette skjer også i byer. Funksjonen er i dag svært trafikkfarlig og burde ikke vært tillatt. Har slått av alt dette for å kunne kjøre normalt.
Har min på "Early". Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Jeg har utløst den en gang når et felt ble splittet i to, hvor venstre felt var stillestående mens jeg akselererte mot høyre felt før feltet var fullstendig delt.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Når jeg endelig kommer på ferge går alarmen på bilen - opp til flere ganger på samme tur. Forsøk på å slå av alarmen går greit, men den lever sitt eget liv og slår seg på igjen "automatisk". Ja, jeg vet at ferger rister - men det burde en enkelt kunne løse ved å koble bevegelsesutløseren med GPS og kart. TMS'en husket hvor jeg hevet bilen...
Har tatt ferge flere ganger. Alarmen har ikke gått, men som oftest så sitter jeg i bilen på ferger hvor mulig ettersom jeg stoler ca. 0 på de som parkerer på venstre og høyre side, samt de som går i mellom.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
GPS'en i TM3 er helt ubrukelig og ledet meg fullstendig feil vei mellom SC'ene. Funksjonen med software som varmer batteriet før SC ladning er sikkert fin, men da må GPS'en fungere. Jeg "trosset" GPS'ens rutevalg fra en SC jeg nettopp hadde ladet ved. I over en time fortalte GPS'en at jeg måtte snu tilbake ti SC jeg hadde vært på og fylle mer strøm, selv om neste SC i ruten jeg kjørte, bare vare 4 mil unna. Helt sikkert mange som mener at jeg ikke kan nok om GPS eller gjør feil. GPS'en i TM3 er dessuten ikke særlig informativ og ligger langt bak infoen som gis i TMS'en
Har ikke problemer med GPS men jeg bor også i en by, hvor kartene kanskje er oftere oppdatert. Ser ikke hvorfor det skal være forskjell på 3 og S/X her, det er da samme funksjonalitet.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Min Mercedes CLS leste veiskilt i 2014, min TM3 leser ikke veiskilt og innstiller kjøring etter lagret informasjon i GPS'en. Selvkjøringsfunksjonen påvirkes av hastighets begrensinger som ofte er lagret feil. Siden TM3 ikke leser skilt er dette faktisk en ganske "farlig" funksjon. Du kan ikke se på konsollet for å få rett informasjon. Den burde vært tatt bort.
Selvkjøring kjøpte jeg ikke på min, da jeg ikke så verdien i det. Det burde kanskje du også ha valgt bort.
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Min røde fine TM3 går på salg, vil ha tilbake en model S!
Antar du er like ærlig i annonsen som du er her?
Det er ting med min 3 som jeg misliker, spesielt kanskje kvaliteten på lakken, men har ikke opplevd noe av det du beskriver her. Vurderte også S, men jeg har strengt tatt ikke behov for hverken 3 eller S, så da sparte jeg de 3-400 i forskjell i nybilpris og gikk for 3.