Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Springdale

#1
Model 3 / Sv: Ny Model 3 eller brukt Model S
tirsdag 04. juni 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Flere av innleggene er fra nyfrelste TM3 eiere som synes best om eget valg. TM3 er annerledes å kjøre, mer sportslig enn TMS'en. Men kikker du til siden eller ser på konsollet, kan du også risikere å vingle fordi styringen er mer presis.

Har aldri opplevd vingling. Bilen går dit rattet peker. Dette var det samme på loaner model S'en jeg hadde. Luft er comfy, men klarer meg fint uten.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Etter en tur på 150 mil er jeg dessverre svært skuffet over mine nye TM3. Kjørte med TMS'en fra Stavanger til Kristiansand med "autocruise", med model 3 kan jeg ikke engang kjøre mellom Stavanger og Sandnes. Merkelig avstand og oppbremsing ute av kontroll. I nedoverbakke holder den rett avstand, men i oppoverbakke blir avstanden fort 75 til 100 meter. Ved merkelige nedbremsninger må jeg trykke på gasspedalen for å komme fort i gang - eller må jeg vente på en sein akselerasjon. Biler bak blir sjenert av bilens kjøring. Sikkert noe som kan rettes, men pr i dag helt ubrukelig.

Min holder fint avstand. Har den alltid på max avstand på langkjøring, og kortest i køkjøring, og har null problem med det. Det er litt irriterendes at den holder for lang avstand i køkjøring og dermed inviterer alle andre som ligger i feil felt til å hive seg inn foran.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Alle biler jeg møtte blinket irritert fordi autolys automatikken var for treg.

Mine lys har stått på auto siden jeg fikk bilen, og har ikke hatt noen problemer med det. Highbeam styrer jeg selv.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
I mer en 50% av tilfellene må jeg selv sette i gang viskerne på TM3. En helt upålitelig funksjon på en topp teknisk bil.

Fungerer greit i Bergen, kanskje den burde visket litt oftere men det er ikke noe krise, og kan alltids trykke inn viskeknappen om jeg synes det tar for lang tid. Jeg liker å styre ting selv så har dem ikke alltid på auto.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Displayet skifter ikke til nattmodus (selvsagt står den på auto) noe som er trafikkfarlig når en i sol kjører inn i tunneler.

Det gjør min. Kjører masse tunneler.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Antikollisjons funksjoen virker ofte og for ofte slik at selv en "prestkrave" i veikanten utløser alarm, tar tak i ratt og bremser. Den utløses uten varsel på steder det ikke er noen farer. Dette skjer også i byer. Funksjonen er i dag svært trafikkfarlig og burde ikke vært tillatt. Har slått av alt dette for å kunne kjøre normalt.

Har min på "Early". Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Jeg har utløst den en gang når et felt ble splittet i to, hvor venstre felt var stillestående mens jeg akselererte mot høyre felt før feltet var fullstendig delt.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Når jeg endelig kommer på ferge går alarmen på bilen - opp til flere ganger på samme tur. Forsøk på å slå av alarmen går greit, men den lever sitt eget liv og slår seg på igjen "automatisk". Ja, jeg vet at ferger rister - men det burde en enkelt kunne løse ved å koble bevegelsesutløseren med GPS og kart. TMS'en husket hvor jeg hevet bilen...

Har tatt ferge flere ganger. Alarmen har ikke gått, men som oftest så sitter jeg i bilen på ferger hvor mulig ettersom jeg stoler ca. 0 på de som parkerer på venstre og høyre side, samt de som går i mellom.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
GPS'en i TM3 er helt ubrukelig og ledet meg fullstendig feil vei mellom SC'ene. Funksjonen med software som varmer batteriet før SC ladning er sikkert fin, men da må GPS'en fungere. Jeg "trosset" GPS'ens rutevalg fra en SC jeg nettopp hadde ladet ved. I over en time fortalte GPS'en at jeg måtte snu tilbake ti SC jeg hadde vært på og fylle mer strøm, selv om neste SC i ruten jeg kjørte, bare vare 4 mil unna. Helt sikkert mange som mener at jeg ikke kan nok om GPS eller gjør feil. GPS'en i TM3 er dessuten ikke særlig informativ og ligger langt bak infoen som gis i TMS'en

Har ikke problemer med GPS men jeg bor også i en by, hvor kartene kanskje er oftere oppdatert. Ser ikke hvorfor det skal være forskjell på 3 og S/X her, det er da samme funksjonalitet.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Min Mercedes CLS leste veiskilt i 2014, min TM3 leser ikke veiskilt og innstiller kjøring etter lagret informasjon i GPS'en. Selvkjøringsfunksjonen påvirkes av hastighets begrensinger som ofte er lagret feil. Siden TM3 ikke leser skilt er dette faktisk en ganske "farlig" funksjon. Du kan ikke se på konsollet for å få rett informasjon. Den burde vært tatt bort.

Selvkjøring kjøpte jeg ikke på min, da jeg ikke så verdien i det. Det burde kanskje du også ha valgt bort.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Min røde fine TM3 går på salg, vil ha tilbake en model S!

Antar du er like ærlig i annonsen som du er her?


Det er ting med min 3 som jeg misliker, spesielt kanskje kvaliteten på lakken, men har ikke opplevd noe av det du beskriver her. Vurderte også S, men jeg har strengt tatt ikke behov for hverken 3 eller S, så da sparte jeg de 3-400 i forskjell i nybilpris og gikk for 3.
#2
Model 3 / Sv: Autopilot
mandag 01. april 2019, klokken 21:36
Jeg nedgraterte også fra EAP -> AP, og min hadde AP ved utlevering 27.03. Jeg har 2019.8.3.
#3
Model 3 / Sv: Leveringsopplevelse 30.Mars
mandag 01. april 2019, klokken 19:10
Sitat fra: Chill-mode på mandag 01. april 2019, klokken 18:13
Hei, må starte å nevne at vi oppdaget dårlig polering/masse riper overalt, spesielt på panseret. Dette tok vår medhjelper bilde av og nevnte at han skulle sende inn disse bildene. Men nå får jeg høre at det er noe de kunne ordnet på stedet? Begynner nesten å bli redd for om karen sendte inn bildene, han nevnte i tillegg at det ville ta «måneder».

Min hadde også noen små vaskeriper rundt hele, og noen større på panser, men ikke mer enn at jeg håper at det lar seg fikse av detailer som uansett skal legge coating. I den grad det ikke kan poleres bort, vil jeg ringe inn for utbedring. For min del tok de også bilder av ripene, og jeg regner med det ordner seg.  Forstod det sånn at alle bilder som ble tatt gikk direkte til et logg system, men mulig jeg tar feil der.
#4
Model 3 / Sv: Vi som IKKE har fått VIN
mandag 04. mars 2019, klokken 22:19
Sitat fra: Pocoloco på mandag 04. mars 2019, klokken 21:35
Endelig kom SMS med leveringsdato 25-30 mars i Tromsø  :D
Fakturaen klargjøres. Hvor lenge etter sms-en ha dere andre fått Final Invoice?

Jeg fikk SMS'en for en uke siden men fremdeles ingen invoice..
#5
Sitat fra: las^se på mandag 04. mars 2019, klokken 10:59
Snakket nettopp med Tesla kundeservice vedr. fjerning av EAP fra min bestilling. Fikk beskjed om å kansellere. Da jeg henviste til at folk melder at de har fått nedgradere, så ble det avfeid som løgn.

Noen lyver, men hvem?

Som andre nevner i denne tråden har jeg også fått "oprettet en sak" på dette, og den er ikke endelig avgjort. Registrerer at andre har nevnt at de har fått ny final invoice, og jeg satser på at når jeg får min final invoice, så er det iht. ny prisingmodell og kun med "ny vanlig AP", dvs ACC og AutoSteer.

Hadde jeg fått denne meldingen fra Tesla hadde jeg kansellert, og bestilt på nytt. Klarer meg fint med det jeg har i dag i tre-fire måneder til om det medfører en besparelse på 41.800.

Såfremt Tesla legger opp til å lage unødvendig mye arbeid for seg selv, så synes jeg vi fint kan spille med.
#6
Sitat fra: NoTorjus på fredag 01. mars 2019, klokken 10:54
1. EAP
2. Har betalt, får bil om en uke. Spurte om jeg kunne fjerne EAP og heller ha AP siden jeg bare trenger adaptive CC.
3. Svar fra Tesla var ja, men måtte be om det skriflig til deliveryno@tesla.com og da får vi refundert 41.800.

Fantastisk bra!

Er i samme situasjon, har EAP og vil heller ha AP. Har ikke betalt, ikke fått VIN eller Final Invoice. Jeg snakket med en engelsktalende jente i Tesla, fikk beskjed om at hun trodde det ville gå bra å endre, særlig ettersom jeg ikke har betalt eller fått faktura. Hun opretter en sak, og i den grad mitt ønske går igjennom får jeg ny faktura på mail som forhåpentligvis er 42' lavere. =]
#7
Model 3 / Sv: Store endringer for Autopilot, EAP og FSD
fredag 01. mars 2019, klokken 10:04
Sitat fra: turfsurf på fredag 01. mars 2019, klokken 09:59
Sitat fra: Springdale på fredag 01. mars 2019, klokken 09:52
Forskjellen i base price for meg er fra 546 380 til 504 780, dvs. en reduksjon på 41 600. Dette er samme bil, tidligere EAP (546) vs. ny AP (504).
Ja, men da har du EAP, ikke AP. Skal du ha prisreduksjon på 41600,- så kan du ikke forvente å få EAP.

Enig, og jeg synes at det som ligger i den tidligere EAP sammenlignet med det man nå får i AP (Summon, NavOnAP, skilt/lys gjenkjenning?), ikke er verdt 41 600 for min del.
#8
Model 3 / Sv: Store endringer for Autopilot, EAP og FSD
fredag 01. mars 2019, klokken 09:52
Sitat fra: SH aka F_P på fredag 01. mars 2019, klokken 09:12
Dere som har bestilt EAP kan nok be om refundert 24000,- som er forskjellen i base price.

Forskjellen i base price for meg er fra 546 380 til 504 780, dvs. en reduksjon på 41 600. Dette er samme bil, tidligere EAP (546) vs. ny AP (504).
#9
Model 3 / Sv: Nyhet kl 23.00 28. februar
fredag 01. mars 2019, klokken 00:56
Sitat fra: afagerholt på fredag 01. mars 2019, klokken 00:37
Jeg sitter stille fram til 14/3, og kommer nok til å lande på ny bestilling med kun AP i stedet for EAP og spare 40.000,-.

Regner med å gjøre det samme, men da jeg fremdeles ikke har final invoice eller VIN, håper jeg at jeg kan endre bestillingen og slippe å bestille på nytt. Så fremt dette ikke er mulig vil jeg nok avbestille og bestille på nytt. Ser ikke verdien i 42' for FSD/EAP.
#10
Model 3 / Sv: Vi som IKKE har fått VIN
mandag 11. februar 2019, klokken 23:34
Reserverte: 6. desember 18 - Med tanke om kjøp av SR/MR
Bestilte: 21. desember 18 - Ombestemte meg og gikk for LR AWD
Utlevering Bergen Minde
Tredjeparts finansiering (egen bank)
DBM LR AWD, 19" Sport, Sort interiør, bestilte uten EAP
Prøvde en X med EAP tidlig i januar og endret min bestilling til inkl. EAP 7. januar

Ingen oppringing men fikk en merkelig mail 4. februar som jeg svarte på og fikk lagt til vinterdekk, de sa ingenting om anslått leveringsdato selv om jeg spurte ;)

Har p.t. kun Depositumfaktura på MyTesla. Tidligere var det to fakturaer, men etter at vinterdekk ble lagt til ble disse slått sammen.

Gjør ikke noe særlig at jeg ikke får bil i februar, det mest optimale for meg hadde vært sent i mars/tidlig april, så får jeg tid til coating også før påskeferien.
#11
Model 3 / Sv: Ville du valgt Y dersom den fantes nå?
mandag 11. februar 2019, klokken 21:29
Nei, personlig foretrekker jeg Sedan/Coupe. Jeg har vanskelig for å se for meg at jeg noensinne kommer til å kjøpe en SUV eller stasjonsvogn.
#12
Kjørte en rød Performance i Bergen på Flesland i går. (Begge demobilene i Bergen er rød performance). Jeg kjørte den som noen allerede har klart å ødelegge ladeluken på  ::)

Bilen var som forventet. Det var helt ok uten speedometer, det gikk fint å bruke skjermen istedenfor. Blir en tilvenningsak å endre innstillinger på skjermen, særlig viskere og lys, kontra handles som jeg har hatt før. Heldigvis var Tesla dama en god copilot som gjorde de endringer jeg ba om. Satt godt i den foran, bak er litt verre for de av oss som er litt større. Den er ikke så stiv som jeg hadde forventet gitt alle meldingene jeg har lest her inne, jeg har kjørt stivere.
#13
Model 3 / Sv: Hvilken bil kommer du fra?
fredag 01. februar 2019, klokken 10:16
2014 e-Up ;)
#14
Model 3 / Sv: Prøvekjøring av model 3 i Sverige og Finland
torsdag 24. januar 2019, klokken 16:39
Fikk invitasjon fra Tesla også, og booket i Bergen om en uke :) Har bestilt LR AWD, og får håpe jeg ikke ser meg nødt til å legge på 100k ekstra for Performance..
#15
Model 3 / Sv: Hvordan planlegger du å vedlikeholde bilen?
mandag 21. januar 2019, klokken 21:23
Jeg kommer til å gå for ClearCoat hos en profesjonell detailer. Forespeilet 2-3 år/40.000 km holdbarhet, og dette gjør jeg kun for at bilen skal være enklere å vaske, og holde ren og pen utvendig :) Jeg har ingen erfaring med lignede før, og tenkte det var et greit sted å starte.

Hadde bilen vært dyrere, hadde jeg nok vurdert foliering, men jeg kan ta mange små lakkskader for prisen av foliering. Jeg syntes heller ikke jeg har mye steinsprutskader på min nåværende bil etter fire år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA