Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mikkey

#1
bZ4 / Fått bil
torsdag 30. mars 2023, klokken 10:47
Da har jeg etter mye tenking bestemt meg for å beholde bilen og mottok denne for noen dager siden. Jeg må ærlig talt si at dette er en av de mest komfortable bilene som finnes der ute. Utrolig fin på norske veier, trange svinger og over fartshumper/hull i veiene. Jeg har fremdeles ikke opplevd rekkevidde til å være problematisk, men har fremdeles ikke tatt ut på en langtur helt enda. Overall en veldig god bil å kjøre.
#2
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 15. november 2022, klokken 17:57
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 15. november 2022, klokken 17:36
Både Toyota og Subaru holder tilbake pressebiler nå. Subaru kunne gå med på utlån dersom Toyota lånte ut bZ4X til Motor sin dobbeltest, men pressebilen til Toyota ble sendt til sjekk hos Toyota Drammen.

https://www.motor.no/bil/toyota-og-subaru-holder-igjen-pressebiler/237003

Det er bare Nybiltester som har kjørt Toyota bZ4X til den stopper og deretter ladet til 100%, men de fikk ikke låne Solterre til ny test i denne omgang.

Håper dette gjenspeiler gode nyheter om at de tar testene på alvor og faktisk kommer til bunns i dette. Men hvis de kun ikke vil at det skal testes for å "gjemme" unna problemet så ser jeg ikke noe håp for min Toyota
#3
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 15. november 2022, klokken 16:31
Sitat fra: Limodriver på tirsdag 15. november 2022, klokken 14:28
Jeg har vært forundret over "informasjonsstrategien" til Toyota når tilbakekallingen av BZ4X kom. Det virker som de har gått en god "strutseskole" der de ikke tror det er noen som oppfatter noe så lenge de står med hodet i sanden - den store r.... som stikker opp er faktisk mulig å se/legge merke til.

Det virker som det nå legges til grunn samme strategi der en forsøker å "pulverisere" problemet slik at det til slutt ikke er en utfordring. Dette bedrer ikke rekkevidden slik jeg ser det.

Det er videre hevet over enhver tvil at disse hendelsene er uheldige for Toyota. Hadde Toyota da gjort slik de er kjent for - løse de oppståtte problemene på en god måte for kunden og gjennom dette styrket merkevaren ville de kommet styrket ut av situasjonen.

Hjulproblematikken bekymrer meg ikke nevneverdig annet enn at jeg, til tross for at forsinkelsen i leveranse ene og alene hviler på Toyota, trolig ender opp med vektavgift på bilen som Toyota har kommunisert at de ikke dekker. Hva er forskjellen på mva merkostnad og vektavgift merkostnad? Dersom jeg i tillegg mottar en bil som reelt sett har en langt dårligere rekkevidde enn markedsført, varmeapparatet er ment som pynt for ikke å redusere rekkevidden ytterligere samt at rekkeviddeangiveren best kan sammenlignes med lottotrekningen på lørdag, da er jeg nok i modus for å bli godt gammeldags forbannet. Det hjelper ikke hvor mye informasjonsavdelingen bortforklarer problemene, jeg får likefullt ikke forventet rekkevidde og blir snarere enda mer opphisset enn beroliget når jeg må stoppe i tide og utide for å lade og problemet ikke anerkjennes av Toyota.


Veldig enig her også. Hvis det kommer til et rettsspørsmål der Toyota betaler MVA men ikke vektavgiften så har man nok en sikker sak ettersom de allerede mener at det er deres feil at bilen er forsinket og det gjelder for så vidt alle kostnader som kommer pga det. Men likevel, her skulle man hatt en bil i august og sist jeg snakket med forhandler så hoppet han mellom månedene januar - mai, noe som sier meg at han egentlig ikke vet noe som helst.

Årsaken til at jeg ikke helt har avbestilt er pga manglende alternativ, Nissan Aryia er dyrere og tar enda lenger tid. ID4 er et alternativt, men har ganske lang leveringstid den også. Blir vel kanskje å kjøpe brukt, men altså et veldig vanskelig valg.
#4
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
mandag 14. november 2022, klokken 15:35
Horribelt av Toyota og ikke komme med en uttalelse der de sier rett ut hva som er feil, og hvorfor de har lagt til 8,2% mer rekkevidde etter 0km. Skal si at jeg begynner å få kalde føtter, og er på vei til å heve kjøp. Med så lang ventetid, pluss at rekkevidden ikke holder til det man har bestilt så er det nok andre biler der ute.
#5
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 09. november 2022, klokken 14:44
Dette er nesten total krise for Toyota, først lover de bil i sommer for så deretter å si at den kanskje kommer i første halvdel av 2023 med alt av nye avgifter. De dekker forsåvidt den nye MVA avgiften, men ikke den nye vektavgiften da denne skal gjelde alle biler (ja, rar begrunnelse).

Nå kommer det er en test som sier at bilen ikke er i nærheten av å levere det som har blitt kommunisert ut. Det lukter heving av kjøp og kontrakt og starte å lete etter en annen elbil som fra et selskap som har holdt på med dette en stund, for dette er helt skivebom av Toyota.
#6
bZ4 / Sv: Når er levering da?
fredag 07. oktober 2022, klokken 09:08
Dette står i min kontrakt om vesentlig forsinkelser:

6. Forsinket levering
Blir bilen ikke levert til avtalt tid, og dette ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen heve kjøpet dersom forsinkelsen er vesentlig. Er bilen levert, må hevingskravet framsettes innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen (f.kj.l. §19 og §23). Ved forsinkelse kan kjøperen kreve erstatning for påregnelig økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen (f.kj.l. §24, jfr. §56)
#7
bZ4 / Sv: Når er levering da?
torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:47
Fikk svar fra Toyota i dag om at problemet er løst og at noen allerede har fått biler i Norge. Det er også kommunisert ut til de som skal få bil snart. Det er ikke meg i denne omgang.
#8
bZ4 / Sv: Når er levering da?
onsdag 05. oktober 2022, klokken 23:13
Har noen fått svar fra Toyota?

Har forsøkt å sende mail, men ser ikke ut til at de svarer på leveringstid. Skal forsøke å ringe imorgen, men lurte på om noen her visste noe mer?
#9
bZ4 / Sv: Når er levering da?
fredag 22. juli 2022, klokken 09:38
Det er ingen feil oppdaget hos Subaru. Jeg har fått forespeilet at dette kan bli lang ventetid, vurderer å heve kjøpet men vet ikke hva jeg skal kjøpe som alternativ.
#10
bZ4 / Sv: Når er levering da?
torsdag 21. juli 2022, klokken 09:19
Noen som vurderer heving av kjøp etter nyheten om levering blir vesentlig forsinket?
#11
Hyundai Ioniq / Rar lyd fra fronthjul
tirsdag 21. juni 2022, klokken 14:08

Har hatt Ioniq 28kwh (2019) siden 2019 og har hatt ingen problemer med den. Men i år så har det vært en del smårusk.

Det største problemet er en ulyd, en slags vifte lyd som kun kommer i lave hastigheter og i oppoverbakke på venstre front hjul ved sjåføren. Lyden forsvinner om man "gasser" på litt. Det høres heller ikke utenifra da man åpner vinduet.

Har noen vært borti noe lignende før?
#12
bZ4 / Sv: Endelig i butikken🤩
tirsdag 21. juni 2022, klokken 11:21
Sitat fra: skanDALE på tirsdag 21. juni 2022, klokken 08:49
Sitat fra: Mikkey på mandag 20. juni 2022, klokken 11:02
Nice!

Hadde prøvekjøring i forrige uke på onsdagen. Ikke mye å melde, den kjører fint og har god svingradius. Var litt skuffet med setene, og infotainement systemet var ikke så mye å skryte av. Var nok av plass i baksetene og satt ganske høyt da jeg kjørte.



Var setene skuffende sammenliknet med andre Toyota-er eller sammenliknet med andre merker? Bare litt nysgjerrig siden mange som har prøvekjørt på YouTube har skrytt av setene.
Jeg har uansett bestilt bilen (dog så sent at jeg nok ikke får før sent i høst), og har ikke vært plaget med setene i de fire Toyota-ene jeg har hatt så langt.

Stoffet var jeg mest skuffet over. Jeg har tidligere hatt skinn på min Ioniq 2019, og har kanskje blitt vant det. Men  det er nok ting man må bli vant med etterhvert
#13
bZ4 / Sv: Endelig i butikken🤩
mandag 20. juni 2022, klokken 11:02
Nice!

Hadde prøvekjøring i forrige uke på onsdagen. Ikke mye å melde, den kjører fint og har god svingradius. Var litt skuffet med setene, og infotainement systemet var ikke så mye å skryte av. Var nok av plass i baksetene og satt ganske høyt da jeg kjørte.
#14
bZ4 / Forsinket Prøvekjøring
tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:29
Fikk vite av forhandler at prøvekjøringen blir forskyvet til slutten av juni. Jeg har en prøvekjøringsklausul i min kontrakt, men skal på ferie i slutten av juni. Har dere fått samme melding? Lurer på om jeg kan prøvekjøre bilen hos en annen forhandler som får demobil tidligere enn min forhandler.
#15
bZ4 / Sv: Når er levering da?
fredag 20. mai 2022, klokken 12:15
Forhandler mente vel at 2WD med kampanjefarge ville bli prioritert til Norge, sa han til meg ihvertfall. Tenker det er mye forskjellig som går rundt for å blidgjøre alle. Ser hvertfall frem til prøvekjøring, der jeg har en klausul om å avstille kontrakten om bilen når opp til mine forventnigner ved prøvekjøring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA