Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - mroek

Sider: [1] 2 3 ... 36
1
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 16:18 »
Det er jo alltid saker som en påtroppende regjering arver fra avgående, og statsbudsjettet har man ikke tid til å kaste helt om på, men enkelte saker plukker man jo ut. Om elbilmomsen blir en av disse gjenstår å se, men den blir i hvert fall ikke et stridstema mellom de tre sannsynlige regjeringspartnerne, siden de alle vil innføre det.

Hvis de kommer frem til at det kan gjennomføres på en praktisk måte, så tror jeg de kommer til å gjøre det. Det selges mye elbil i Norge, og staten "taper" store summer på dette, og er det noe den nye regjeringen trenger, så er det friske penger som kan kastes på noen av de dyre løftene deres.

2
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 16:13 »
Ganske sikkert ID.3 det der, ja. Håper de finner en konkret årsak til brannen, da. Kan kanskje virke som at hovedbatteriet ikke har brent?

3
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 13:31 »
Ok, mulig du har rett i at det er tekniske grunner til at dette blir vanskelig å få til på kort sikt. Det fremstår lite trolig med full moms (for da ville det vært enkelt), men vi får se hvordan de innretter det. Dette vil gi betydelige inntekter til statskassen, og det kan de saktens trenge når de skal hanke inn penger til alle gode formål (samt å reversere mye rart som har vært innført for å kutte kostnader).

4
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 12:38 »
Da er valget gjennomført og vi kan glede oss over at Tesla Model S er så forsinket at vi risikerer å måtte betale mva. på beløpet som blir overskytende 600.000,-

Om det blir 600.000 eller mer eller mindre vet vi vel ikke sikkert enda. Det som er enda mer usikkert er når dette skal tre i kraft.
Dette er de tre mest sannsynlige regjeringspartiene enige om, så det blir ganske sikkert innført ved første anledning, og det betyr på første statsbudsjett for den nye regjeringen, som trer i kraft ved årsskiftet. Nå skal det sies at det er litt begrenset hvor mye en ny regjering får gjort med et budsjett som for det meste er utarbeidet av utgående regjering, men akkurat dette tror jeg det er ukomplisert å få til. Innkreving av moms er gjennomarbeidet over alt, så det kan nok innføres nesten ved et fingerknips.


5
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 13:35 »
Nå betalte jeg jo over 3000 for litt papirarbeid, men du mener jeg var heldig som slapp å betale 3000 til for at nettselskapet skulle sette inn sikringen selv, i stedet for å la elektrikeren gjøre det?

6
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 09:40 »
Var gratis hos Haugaland Kraft Nett for noen år siden også. Inntakskabel under bakken var 3-fas, og det var tre gammeldagse skrusikringer i inntaket i kjelleren, hvorav bare 2 var montert, og så gikk det 1-fas kabel derifra til sikringsskapet. Måtte bare betale elektriker for ny automatsikring i inntaket og resten av arbeidet inne i huset. Nettselskapet tok ingenting for å endre til 3-fas og ny måler. Gikk fra 1x63A til 3x50A.
Men jeg vet at Haugaland Kraft Nett aller helst vil ha så mange som mulig over på 3-fas, så det er mulig flere andre nettselskaper gjør det samme. Sånn som geear nevner hos Lyse.

I mitt tilfelle skulle de (altså Haugaland Kraft) ha 3165,- for å gå over fra 63A enfas til 63A trefas. Da gjorde de absolutt ikke noe annet enn internt papirarbeid, så jeg synes egentlig det var litt dyrt. Kabling fra skap og inn i hus var allerede 3-fas, så jobben besto i at elektriker måtte gjøre om i sikringsskapet, samt sette i en ekstra patronsikring ute i skapet til Hauagaland Kraft (alt var som sagt allerede koblet, så bare å poppe inn sikring på den siste fasen).

7
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 14:08 »
Her må både Tesla og Vegvesenet gå i seg selv.
Vegvesenet har da ikke noe med dette å gjøre. Det er utelukkende Tesla som er ansvarlig for vektgrensene til deres egne biler. Vegvesenet gjør ikke annet enn å bruke tallene fra godkjenningspapirene som de får overlevert. De gjør ingen egen prosess av dette, og påvirker ikke tallene.

8
Kjøpe elbil? / Sv: Model Y vs annet.
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 00:17 »
Sitat
Konklusjon

I forkant av testene hadde vi nok en forventning om å kunne peke på en favoritt i etterkant til tross for begrensent tid med Model Y, men her må vi innrømme bilene overrasker selv oss.

Mustang Mach-e og Model Y er to biler som både er ganske like, men samtidig ganske forskjellige. Mustang tilbyr et tøffere utseende og vesentlig skarpere kjøreegenskaper, mens Model Y i enda større grad har rendyrket familiefokuset med mer komfort og litt bedre plass.

Utover dette ligger djevelen i detaljene:

Model Y kan trekke tyngre, men bære mindre. Mustang Mach-e har et mer brukervennlig interiør, men dårligere infotainmentsystem – mens Model Y er en drøm for dem som elsker minimalisme, men kanskje for minimalistisk for sitt eget beste. Mustang har et større batteri, men dårligere maksimal ladehastighet.

Et lite element det kan være greit å ha i bakhodet, er Model Y ser ut til å ha vesentlig høyere forsikringspremie. En rask sjekk hos et av de største bilforsikringsselskapene avslørte en forskjell på rundt 40 prosent. Det kan tyde på at Mustang vil gi rimeligere bilhold over tid.

9
Polestar 2 / Sv: Leveringsdato for 2022-modellen
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 12:47 »
Noen som vet om service-avtalen og connect-abonnementet følger bilen?

Det bør det jo absolutt gjøre (ekstremt overraskende om ikke), men sjekk med kundestøtte hos Polestar.
De første eierne som fikk bil i 2020 (og muligens starten av 2021) fikk ett år ekstra garanti (altså 6 år) som kompensasjon for tull med tilbakekalling og slikt, men den ekstragarantien kan ikke overføres til ny eier.


10
Jeg, med flere har dog større problemer med enkelte eiere av PS2, XC40, EQC, E-Tron i i-Pace, som absolutt skal lade til 100 % fordi de sliter med å klare den lovde rekkevidde, eller eierne innerst inne innser at de egentlig ville hatt lavere forbruk og derved lengre faktisk rekkevidde., og at flere av disse heller ikke har problemer med å blokkere tilgang til laderne selv etter at de har stoppet ved 100 %.

Vet du (altså enten dokumenterbart eller i hvert fall noe du selv har observert ved mange nok anledninger til at det er statistisk signifikant) at det er slik at eiere av akkurat disse bilene i større grad enn andre velger å stå i evigheter på hurtigladere for å lade til 100%? Jeg kjørte godt over 3000 km i Norge med PS2 i sommer, og ladet ikke over 80% en eneste gang, uten at det er bevis for noe som helst, selvfølgelig.


11
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 13:24 »
Stoppet 3 ganger i promillekontroll siste 10 år. Selvsagt 0 i promille. Aldri i vektkontroll og har kjørt bil i 40 år.
Og derfor er det greit å kjøre med overlast?
Som at det er greit å kjøre for fort fordi jeg aldri blir tatt likevel.
Det var det med å forstå realitetene. Kjøre for fort kan være livsfarlig. Bare 10% øker sjansen betydelig for alvorlig skade ved en ulykke.
Overlast opp til 30% er ikke farlig (særlig for Modell Y som sannsynligvis tåler mye mer), gir ingen bot og skaper ingen problem ved ulykke i forhold til forsikring og regress.
Denne tanken må man ha i hodet samtidig som man vurderer risikoen for å bli stoppet og måtte sette igjen svigermor eller laste av noe annet.
Når så dette er så lite ulovlig og med så liten konsekvens så ja, da betyr sjansen for å bli stoppet noe.
Sjansen for å bli kontrollert betyr ingenting om man kjører beruset eller alt for fort. Da er det sjansen for skade på seg selv eller andre som betyr noe.

Dette til ettertanke for de som nå plutselig har blir så lovlydig at de skal følge alle forskrifter bokstavelig til enhver tid. De som vil være bokstavelig lovlydige må gjøre som de ønsker. Jeg dømmer ingen for det. Helt frivillig å kjøpe bilen.
Jeg tror også at denne latterlige lave nyttelasten er en papirglipp, intet annet. Skal ikke se bort fra at det blir endret.
Dette bør være forståelig for alle og unødvendig å belyse mer, dele opp folk i grupper og annet tullball.

Også er det, det å forholde seg til fakta. Tesla har ikke bekreftet eller gått ut å sagt at denne bilen med aktuell typegodkjenning er konstruert for å tåle mer enn nåværende maksvekt. Det betyr altså at risikoen for endrede egenskaper i form av ustabilitet, bremselengder og andre kjøreegenskaper er tilstedet. Dette øker risikoen for potensielt alvorlige ulykker og konsekvensene av dette rammer ikke bare deg selv men også dine medtrafikanter.
Nå er dette sikkert et søkt scenario, da jeg som deg, tror Tesla har tatt høyde for at dette skal være en familiefrakter og at det heller er en papirglipp som du skriver, men inntil dette er bekreftet mener jeg vi ikke kan si at det er uproblematisk selv om man tar sjansen på kontroll-biten.

Med 2371 kg tillatt totalvekt på MY, så betyr det at DagfinnN mener at det er ufarlig å laste denne bilen til den veier godt over 3 tonn (30% overvekt gir 3082 kg). Nå er jo det mer enn 500 kg overlast, så dermed rammes det jo uansett av de nye reglene f.o.m 1. september (og vil gi bot på 3000 kr).

Å hevde at det er uproblematisk og ufarlig er passe idiotisk, selv om det sikkert kan gå bra i mange tilfeller.

12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 12:21 »
Overlast opp til 30% er ikke farlig (særlig for Modell Y som sannsynligvis tåler mye mer), gir ingen bot og skaper ingen problem ved ulykke i forhold til forsikring og regress.

Det blir jo passe idiotisk å hevde kategorisk at 30% overlast ikke er farlig. Det kan godt hende det stemmer, men det har du ingen dokumentasjon på. Er det slik at alle biler tåler 30% overlast uten problemer, og dermed burde vært registrert med 30% mer, da? Eller gjelder det bare Tesla, kanskje?

Jeg skulle gjerne også sett dokumentasjon på et eneste forsikringsselskap som kan garantere at de ikke vil vurdere regress i en ulykke som involverer overlast, og der de tror at overlasten kan ha spilt en rolle i ulykken (det være seg årsak eller konsekvens).


13
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 16:07 »
Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle.

Hvis de bare uten videre kan endre typegodkjenningen, hvorfor valgte de ikke å gi den "bedre" tall i utgangspunktet? Er det produsenten alene som bestemmer typegodkjenningen uten at det blir gjort noen form for uavhengige tester eller gjennomgang av grunnlaget? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg synes bare det er litt snodig om de bare plutselig øker tillatt totalvekt fordi kunder klager. Kan det virkelig være så enkelt?


14
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 22:55 »
Det gjør det sikkert,men det er mye enklere å bare dra kortet enn å lempe av golfkøller,svigermor og barn på vei til sørlandet. Så selv om boten er mindre er ulempen kanskje verre. Og blir du innblandet i ulykker...vel da har du et langt lerrett å bleke
Spekulativt. Kan du komme med dokumentasjon der moderat overvekt (mindre enn 30%) har ført til regress på forsikringen?

Og hvis ingen kan komme med slik dokumentasjon, hva tenker du at det har for betydning i denne diskusjonen?
At det for de aller fleste er storm i vannglass og helt ute av proporsjoner.
Det eneste som kunne hjelpe her er at å tilstrekkelig mange kansellerer. Tviler på at det skjer.

Storm i vannglass? For dem som er opptatt av å ikke risikere problemer, så må man holde seg innenfor bilens oppgitte nyttelast. Du er opptatt av at det ikke er noe praktisk problem å kjøre med overvekt (som godt kan være korrekt), og at det er greit siden man ikke bøtelegges uten at det er grovt, mens andre er opptatt av å holde seg innenfor det som er lovlig selv om man ikke risikerer bot. Det er passe arrogant av deg å kalle dette for "storm i vannglass" vil jeg si.


15
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 22:43 »
Selvsagt vil jeg velge TMY om Tesla får ut fingeren og fikser problemet innen kort tid. Og jeg tror det hjelper å klage, de kundebehandlerne jeg snakket med på lørdag var også fortvilet over situasjonen.

Hvis klaging får Tesla til å gjennomføre en ny typegodkjenning med høyere nyttelast, så kan det jo hjelpe, men jeg tror det er en utopi.

Sider: [1] 2 3 ... 36