Sitat fra: jlan på onsdag 31. mai 2023, klokken 19:33Jepp. Det blir fort en del ekstra kostnad på bilenes ombordladere, og når vi ser hvor få produsenter (er det andre enn Tesla?) som faktisk gidder å implementere fullverdig delta-lading på IT (som i praksis "kun" koster en ekstra kontaktor eller to), så er det ikke rart at det er valgt å standardisere på å alltid benytte kun 230V i ombordladerne.Sitat fra: mroek på onsdag 31. mai 2023, klokken 09:00Rent teknisk er det ingenting i veien for å gjøre det, men det blir altså ikke gjort.Rent teknisk er det mulig ja, men det er endel ulemper med å gjøre det. For eksempel vil ikke enfaselading fungere uten videre, og man må ha ladere som tolererer et større spenningsområde.
At man i dagligtale omtaler TN som "400V" er litt uheldig, siden de aller fleste ikke har noe utstyr i huset sitt som bruker 400V (inkludert elbilen), og av den grunn bidrar til å spre feilkunnskap.