Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Kartelaven

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
Model Y / Sv: Model Y Performance EPA rating er ute
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 18:55 »
Standard hjulene til MY har hjulkapsler og har nok mer til felles med standard aero 18” til M3 enn 19” sportshjulene til M3.

2
Audi e-tron / Sv: Rekkevidde eTron 50 vs. Tesla X75d?
« på: torsdag 06. februar 2020, klokken 21:18 »
Her vil det være store forskjeller på sommer/vinter og hastighet. Hvis du trenger rekkevidde i 60-80 km/t på vinteren er forholdene ideelle for Audien i sammenlikningen. Har du bruk for rekkevidde på motorvei i sommerhalvåret vil forholdene favorittisere Teslaen.

3
Model 3 / Sv: Forbruk - LR AWD
« på: onsdag 05. februar 2020, klokken 12:22 »
Blir klimainnstillinger resatt til auto hver gang du har forvarma bilen på siste SWer? Husker i S og X på alle SWer før V9 at bilen automatisk bytta til auto når de forvarma\forkjøla, MEN, når du satte deg inn i bilen bytta den tilbake til dine manuelle innstillinger. F.eks om sommeren når det er 15-20C bruker jeg bare å ha på vifta uten AC og temp på LOW, da får jeg kun friskluft inn, er ikke så glad i den kalde, tørre AC-lufta.

Den beholder innstillingen, så det er ikke noe bry å skru luftmengden litt ned manuelt.

4
Model 3 / Sv: Annen elbil
« på: mandag 03. februar 2020, klokken 19:28 »
Uproblematisk å sette vifta på 2 i det daglige med forvarmet bil. Jeg bruker betydelig mindre strøm etter jeg begynte med dette.  :+1:
Autofunksjonen trenger en OTA oppdatering.

5
Model 3 / Sv: Forbruk - LR AWD
« på: lørdag 01. februar 2020, klokken 20:59 »
Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest

Varmeapparatet til Model 3 på Auto er ikke særlig energi-effektivt. Styr det manuelt vifte på 1-2-3 og med AC av/på etter behov, så kommer en fort 10% lenger er min erfaring. (fortsatt med 20 grader i kabinen.) Hadde vært interessant om noen gjorde en test på dette engang.
Helt i tråd med min erfaring også, men jeg sparer gjerne enda mer. Tesla bør gjøre noe med klimastyringen. Kjører jeg i Auto føles lufta faktisk kaldere fordi lufthastigheten er for høy. Resirkulering av lufta skulle kunne reguleres gradvis. Kommenterte om dette på en av TeslaBjørns videoer.

Jeg reduserer total strømforbruket mitt med 10-20% på småkjøring etter at jeg begynte med å sette vifta på 2. Forvarming er litt variabelt, så usikkert det tallet men absolutt merkbart. Håper på OTA oppdatering av autofunksjonen!

Uansett er det på sommeren jeg trenger rekkevidde og på motorvei. Der er Tesla 3 helt enestående!

6
Model 3 / Sv: Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV
« på: fredag 31. januar 2020, klokken 11:11 »
DeepFu: Jeg er ikke uenig med deg i den tankegangen. Om en nå kan kalle Model Y for en SUV da. Likevel er det litt for å sitte høyere, men mest fordi 18" Aero med vinterdekk har senket bilen med over 10mm. Jeg tar nedi med vinterhjul og to personer i bilen der jeg ikke tok nedi med 5 personer i bilen i August.

Er det virkelig sånn at Aero har mindre omkrets på hulene enn 19“, eller handler det om manglende dekktrykk?

Hvis omkretsen på aero virkelig er mindre, blir jeg interessert i å undersøke om det finnes dekk som gir aero større diameter og høyde på bilen.

7
Model Y / Sv: Hengerfeste
« på: fredag 31. januar 2020, klokken 10:55 »
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.

For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt......

På model 3 monteres hengerfestet vertikalt under støtfanger. Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger. Så dette vil med all sannsynlighet bli bedre og enklere.
Tror det er amerikansk standard med firkantet "reciever" som man kan montere ymse utstyr i. Regner med det blir samme hengerfeste produsert av Westfalia for TMY som det er for TM3 i Europa.

OK, så det er ikke mulig å montere hengerfeste i den firkant «reciveren»? Da blir mine antagelser feil.

8
Model Y / Sv: Hengerfeste
« på: fredag 31. januar 2020, klokken 10:20 »
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.

For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt......

På model 3 monteres hengerfestet vertikalt under støtfanger. Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger. Så dette vil med all sannsynlighet bli bedre og enklere.

9
Model Y / Sv: Prisstigning?
« på: fredag 31. januar 2020, klokken 10:16 »
Hvorfor fjerne 18’’ mon tro? Jo større hjul, dess høyere forbruk og lavere komfort..
Noen som har formeninger om det?

Det kan være at de har funnet ut at ettersom bilen er høyere og får et høyere tyngdepunkt, så ønsker de større hjul for å unngå vagging i svingene. Antar at dekkets ytre omkrets er større siden de tilbyr opptil 21". I tillegg ser det gjerne bedre ut på en såpass mye høyere bil enn Model 3.

Jeg tror det handler om estetikk og standardisering av hjulopsjoner de har høyere fortjeneste på. Mindre felg gir bedre rekkevidde, lavere pris på dekkbytte og bedre komfort (uten luftfjæring ville jeg ikke hatt noe annet en 18” på vinterhjul i alle fall).

10
Model Y / Sv: Prisstigning?
« på: fredag 31. januar 2020, klokken 00:30 »
Kan se ut som at de som bestilte RWD, kanskje får AWD til en billig penge?
« Sandvold Roland sier imidlertid at de skal sørge for at de som har bestilt bakhjulsdrift-varianten skal bli fornøyde»
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/RRBwjd/tesla-fjerner-den-billigste-model-y-varianten

Leste på TMC forum at når  Tesla ikke klarte å levere LR RWD til alle som hadde bestilt i Nederland, ble de tilbudt å bytte til SR+ og AWD med diverse gratis tilvalg, typisk lakk og hjul. 

11
Det er ikke grunn til å tro EPA eller WLTP er feil på Teslaene. De testene er ikke særlig relevante for vinter.  Teslaene mangler varmepumpe, har glasstak (dårlig isolert) og autofunksjon på varmeapparatet (model 3) bytter unødvendig mye luft. Det siste kan kompenseres for med litt manuell justering og reduserer forbruket ganske mye. Dette vil forhåpentligvis fikses med OTA oppdatering etterhvert.
 
Tesla er i sitt ess på motorveikjøring om sommeren, som følge av enestående aerodynamikk. Min model 3 skal klare 44mil i ~130 km/t og kan lade 36 mil på 30 min. (https://teslike.com/wp-content/uploads/2019/09/3-km-912.png)
Det er som regel om sommeren at de fleste er interessert i å kjøre langt likevel.

På tross av stort energitap til varme om vinteren kjører de lengre enn alle andre, så det er  ikke noe problem. Det sagt så hadde jeg gledelig lagt til noen ekstra kroner for en varmepumpe. Godt mulig dette blir en opsjon etterhvert.

12
Droppe forvarming og gjøre likt for alle er en bra greie, da vet du at du kan komme 5% lenger ish, men likt for alle.

skal du oppgi turer, må du oppgi snitthastighet eller stopp og start tidspunkt, ellers risikerer man at mange legger ut resultat fra "hypermiling" med 60 snitt.

Hvis man for enkelhets skyld tar varmepumper ut av regnestykket, så koster det like mye energi å holde varmen oppe i to tilsvarende kupéer.  La oss si at tallet er 5 kWh. Har bilen et batteri på 100kWh er dette 5%, har bilen 30 kWh batteri blir dette tallet 16,7%. Dermed koster det forholdsmessig lite av rekkevidden å holde kupeen varm i en bil med stort batteri og mye i en bil med lite batteri.

13
Model 3 / Sv: "limited edition" Eller ikke?
« på: onsdag 29. januar 2020, klokken 10:58 »
Nyttig diskusjon...  :laugh:
Produksjonen er nok ikke LE, men leveranse til Norge har vært svært «limited». I USA kan det være flere LR RWD enn AWD.

Men uansett, LR RWD er en sjelden vare i Europa og har enestående specs på kombinasjonen av rekkevidde, pris og hengervekt.

14
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: mandag 27. januar 2020, klokken 10:23 »
Tro om model Y er stor nok for familie på 5(13åring, 8 åring og 4 åring).. Den tredje seteraden så jo ut å være i minste laget til annet en småturer...
Jeg er 1,95, og min 13 år gamle gutt kan sitte bak meg i Model 3 (når jeg trekker førersetet litt frem). Hvis du plasserer din 13-åring bak føreren, og skyver midterste rad litt frem, og passasjersiden langt frem, og setter 4-åringen på høyre side i midterste rad i barnestolen, så kan 8-åringen sitte i ett av setene bakerst, mens bagasjen kan være på den andre siden bakerst, og bak 8-åringen. Et annet alternativ er å ha barnesetet i midten i midterste rad, og ungene på hver side. Tror det og skal gå. Da får du plass til masse bagasje. Det går i hvert fall med sittepute på Model 3 i midten, med 11- og 13-åring på sidene.

Angående dette med barnesete i midten av 2.rad med passasjerer på begge sider. Jeg har model 3 som har lik bredde som Y. Viktig at det velges et så smalt sete som mulig og selv da vil de på siden omtrent ha en arm oppi barnesetet - hvis det er snakk om tenåringer/voksne.  Bilene er ganske brede men mye av dette spises opp av bredden på dørene, både utvendig og innvending.

15
Model 3 / Sv: Model 3 - bakhjulsdrift og vinterføre?
« på: mandag 27. januar 2020, klokken 09:55 »
Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.

Hvor kjører du og hvor avhengig er du av bilen? Blir dyrt om det om det smeller!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Vanskelig å forestille seg at framdrift på forhjulene skal være til noen hjelp nedover. Så lenge det er bremser på alle fire hjulene stiller de likt, men lavere vekt på RWD versjonene vil gjøre de lettere å holde på veien i svinger nedover.
Jeg mistenker her at det ikke er snakk om effekten av awd på glatt i nedoverbakker, men at innleggsskriveren i denne sammenhengen ubetenksomt har brukt ordene opp/ned i betydningen tur/retur. Selv om hytta ligger på 1000 meters høyde er det neppe bare oppoverbakker hele veien, og sikkert heller ikke bare nedoverbakker hjem igjen.

Det stemmer sikkert, men det kan også være tilfellet at de skumleste partiene faktisk er isete og svingete nedoverbakker. Med RWD på fjellet tror jeg man kommer ganske langt med noen gode piggdekk. Det sagt finnes det sikkert scenarioer hvor en vil ønske seg kjetting på en AWD.
 
Når det glipper i en rett linje er AWD klart best. Men det er viktig å ikke være for dristig med AWD når det er glatt og svingete, fordi framdrift på forhjulene gjør at man utfordrer grepet sidelengs.

Sider: [1] 2 3 ... 7