Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - advale

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 15. mai 2023, klokken 01:31
Ja litt krisemaksimering. Men ekstremt mye av "goodwillen" er fra FSD. Stort sett alt av forsprang og fordeler har fordufter litt og litt, så stort sett det eneste som gjenstår som de kan få et forsprang på er - prisen.

For ca 9 mnd (når prisene var på det høyeste, backloggen var endelsløs og 99,9% av dere ropte på enda høyere priser) sa jeg på halv fleip/overdrevet at Tesla må etterhvert betale oss for å ta imot bilene dems. Og jaggu, ingen her inne som har fått med seg at Elon sa på 1Q-fremleggelsen at de kan finne på å selge bilene til 0 fortjeneste og heller dra inn penger på FSD osv.?
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 13. mai 2023, klokken 12:40
Sitat fra: emurof på fredag 05. mai 2023, klokken 20:38
Sitat fra: advale på tirsdag 02. mai 2023, klokken 21:31Er nok ønsketenkning. Etter det jeg skjønner så venter fortsatt mange kunder på bilene sine hos VW, Ford etc. Så hvorfor skal de kutte i prisene når det er fortsatt backlog.
Ford går med enorme tap på sine elbiler, i det minste.

Edit: Denne sier litt om konkurransen der ute:

https://twitter.com/DillonLoomis22/status/1654184141053730819

SitatMarginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger.
Hvem er bedre?

Skulle tro du som er "All in" er mest oppdatert av oss når det kommer til marginer osv. Og for en merkelig twitter tråd å trekke frem. Blir som å si pga en Teslabil i brann så vil hele Tesla gå til dass..

Salget av X/S har stoppet fullstendig opp. Siste nytt er at de ikke engang vil tilby høyre-sidet ratt lenger. Ganske utrolig at de ikke engang greier/tar seg bryet med å produsere. Uten flaggkipene X/S så blir vel Tesla sett som et billig-merke. De gir mest bil for pengene pr i dag. Ta vekk all FSD-hypingen/løgnen fra Elon så hadde Tesla blitt i praksis som en hvilket som helst "Kina-bil"..

Steve Wozniak sa selv at han gikk til innkjøp av 2 Teslaer BARE pga han trodde på FSD-lovnaden fra Elon. Og uten FSD hadde Tesla fått ekstremt lave marginer. For ikke å si gått konk for lenge siden.
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 02. mai 2023, klokken 21:31
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. april 2023, klokken 10:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. april 2023, klokken 09:18
Sitat fra: daktari på søndag 09. april 2023, klokken 21:25Noen som har reflektert over at de akkurat så vidt slo salgsmålet for Q1, men først etter priskutt 10-20% pluss rabatter og gratis superlading?

Dersom salget i Norge kan si noe som helst om hvordan salget i andre land kan bli når de er modnet med tanke på elbiler, så ser det jo veldig lyst ut, dersom ikke alt skyldes avgiftsendringer og engangseffekt av prisnedgang i Norge.

Hadde ikke trodd at Tesla skulle dominere Q1 i så stor grad i Norge. Ser ut til at de fleste konkurrentene lar Tesla løpe i fra og ta "seieren", og at de nøyer seg med høye pengepremier for 2. - 8. plass....litt som i Tour de France når en ikke-sammenlagtrytter går i brudd, og de lar han gå, fordi de går for sammendraget (bunnlinjen i regnskapet).
Morsom sammenligning med TdF 😃

Vi får håpe at ikke Tesla er som gamle US Postal laget som dominerte TdF totalt i flere år.....

For å være litt mer seriøs, så tror jeg at de andre lar Tesla «ta» dette kvartalet både fordi de ikke har mulighet til å konkurere på pris og heller ikke på noen måte vil ha priskrig.

Tesla har store marginer og inntjening de andre ikke har (premium connectivity, FSD/AP, ladenettverket) som gjør at de står temmelig fritt her. Nå er det også store muligheter for subsidier i USA igjen så de kan kompensere på dette som de har gjort tidligere.
Spørsmålet er hvordan marginene vil se ut og hvordan markedet reagerer på stadige prisavslag, rentekampanjer, vervepremier mm.
Noe svar får vi når de publiserer earnings tall, men hovedbildet først når det har gått en lengre periode.

Tesla har en evne til å dra kaniner opp av hatten. Selv om mange av disse kaninene er vist før hender det de finner en ny eller kombinerer de gamle.
Ingen grunn til å avskrive Tesla imho.

Er nok ønsketenkning. Etter det jeg skjønner så venter fortsatt mange kunder på bilene sine hos VW, Ford etc. Så hvorfor skal de kutte i prisene når det er fortsatt backlog.

Tror faktisk ID4 i USA gir mer bang for bucks og der er det VW som er pådriveren for priskrig. Mens her i Norge kan man altså specce den opp til 750k  :-\

Marginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger. Og Tesla tar altså 150k for FSD som ekstrapakke. + de skal eie mest mulig av verdikjedene. Så da kan man egentlig lure på hva marginene egentlig hadde vært hvis man tar vekk FSD-salget og vertikal integrasjonen.

Og husk at selv om VW, Ford etc ikke har så tett vertikal integrasjon så kjøper de gjerne opp 30-60 % og har et hav av datterselskaper etc, dvs marginer blir spredt utover flere selskaper og kjeder.
#4
Det er tilbud etterspørsel. At Tesla setter prisen ned er ikke for å være snill eller sette press på konkurrentene osv. Har de for mange biler på lager så går prisen ned, har de backlog så går prisen opp.
#5
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
tirsdag 31. januar 2023, klokken 14:32
SR+ Facelift er nok ikke unntaket heller. Flere som ligger ute til 330'. Om man skal selge relativt kjapt så må nok regne med 310'. Det er nesten dødt marked, fins ikke kjøpere.

I Kina er det fortsatt levering fra 1 uke. Produksjonen i starten av måneden er allokert til export. Så selv om SR selges til 350 000 i Kina er det fortsatt overflod av lagerbiler. Så hører man på såkalte "experter" i media i det siste så sitter man garantert med skjegget i postkassa.
#6
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
torsdag 26. januar 2023, klokken 19:35
Er allerede mange som har gått på smellen med å "vente litt til markedet blir bedre". Jeg kan ikke se noe særlig grunner til at markedet skal bli bedre.

Hvis man går etter kalkulatoren så er bruktprisene overpriset i dag og skal videre ned.

Sjansen for ytterligere prisnedgang for en helt ny TM3 er jeg 95 % sikker på vil komme i neste kvartal.

Egentlig overraskende at det er stort sett kun TM3 som faller kraftig, mens de andre holder seg greit. Men de andre faller nok ned etterhvert enn at TM3 går opp..
#7
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
søndag 22. januar 2023, klokken 14:28
Mye fokus på Tesla har satt ned prisene(ref artikkelen). Men bruktmarkedet var på vei ned sen-sommeren og allerede ganske dødt i mange måneder. Så det er ikke slik at bruktmarkedet stoppet opp plutselig pga Teslas hovedkontor.

Ser man på E-Niro og Kona, biler med bra rekkevidde fra 2019, så har TM3 hatt ekstremt prisnedgang i forhold. Prisene nærmer seg faktisk eNiro og Kona.
#8
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
onsdag 18. januar 2023, klokken 22:09
Tesla-negativistene ?

For et tulle-argument. Trådstarter tar opp et reelt problem. Har man ikke peiling på jussen så bør man heller holde munn. Vær glad for at noen faktisk gidder å ta opp "kampen". Vær svært takknemlig neste gang du er innom SC (eller andre henvendelser) og alt går bra - for det er garantert noen andre før deg som har faktisk brukt masse tid og krefter på å dra Tesla oppover ørene..

https://www.dn.no/jus/bil/tesla/forbrukerklageutvalget/tesla-kunde-krevde-pengene-tilbake-da-forersetet-pa-toppmodellen-losnet-elbilselskapet-svarte-med-soksmal/2-1-1379787

"Nergård mener Tesla strategisk spekulerer i å gjøre saken kostbar i tid og penger for ham.

– For oss forbrukere handler dette om rettssikkerhet. Det er ikke bare Tesla som oppfører seg sånn. Men når bilprodusentene stiller med dyre advokater og kanskje innleide eksperter, så skal det være avskrekkende. Det er aldri noen garantier i en rettssak, så man risikerer å bli idømt motpartens sakskostnader, sier den saksøkte kunden."
#9
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
onsdag 18. januar 2023, klokken 12:55
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 17. januar 2023, klokken 19:27
Det er helt fint å påpeke problemer med det juridiske og det er oppklarende det du skriver i forhold til kjøpsloven, det var bare alt det andre rare du skrev som mange reagerte på.

Du glemte å legge til:
".....det var bare alt det andre rare du skrev som mange Teslafan reagerte på."
#10
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=282791197

Nå begynner også Tesla å dumpe prisene på Finn... Som jeg sa for 5-6 mnd tilbake, snart må Tesla betale brukere for å ta imot alle lagerbilene  ;)

SR+ 2019 er grovt overpriset og har vært lenge. Når mange LR med OK odometer koster nå under 300 000 så bør SR+ ligge på rundt 250-260k og ikke sikkert de får solgt da heller.
#11
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
tirsdag 17. januar 2023, klokken 15:03
Ja hører noen tror at Y skal opp. Men jeg kan ikke se hvorfor...?
#12
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:50
Jeg er nesten 100 % sikker på at nyprisen 3'ern skal videre ned neste kvartal. Iallfall på LR. Pr nå er det bare ca 10 000 i differanse fra Y. Så folk som må selge nå må bare ta tapet, hvis ikke blir det enda mer tap.

Sitat fra: Otkristo på mandag 16. januar 2023, klokken 19:58
Selvsagt ser han biler der siden det er oppstillingsplass til bilene som skal ut fra Europa.

Jeg har sjekket litt og Taiwan fikk de første bilene i september. Dvs Schoenefeld har vært fylt opp flere ganger, og sannsynligvis første gangen juli-august. Nå mente HK at ting var annerledes, så antar det er snakk om siste 1-2mnd. Og Schoenefeld brukes sikkert til å lagre bilene til forskjellige markeder - så en Twitter mld om at de skal til Taiwan betyr ikke at alle skal ditt. hadde vært rart hvis Tesla opererer med å leie et gigantisk "flyplass" kun for en "liten øy" og leier et annet sted på motsatt side av byen for et annet land etc.

Uansett, Tesla har mer enn nok av lagerbiler nå. Ikke uten grunn at i Kina ble prisene satt ned i 2 omganger (og attpåtil veldig kort tid etter hverandre).
#13
Sitat fra: Otkristo på søndag 15. januar 2023, klokken 20:55
Så ikke la deg lure av media som skaper en opplevelse av manglende etterspørsel :-)

Hmm, han er faktisk I Berlin og ser det med sine egne øyner - over en lengre periode. Har ingenting med media å gjøre, så litt respektløs og si ikke stol på hva han ser..?

Kan godt hende mange av bilene er allerede solgt/allokert på de som står på Schoenefeld, men trenden er at lagerbilene hoper seg opp. Går man til leveringssituasjonene (kilden) i de forskjellige markedene er det stort sett få bil fra 1-4 uker. Så kanskje høre på dine egne råd :-)
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 15. januar 2023, klokken 09:44
Hehe, det er ikke bare å gå vekk fra inngåtte kontrakter. Vi snakker om flere hundrevis av deler og alle må så og si være på plass før man kan produsere. 

Ja de kan sikkert justere litt, men hvorfor tar det mange år å serieprodusere en bil? Alle deler skal på plass, et hav av underleverandører og kontrakter skal inngås etc. Nye fabrikker og linjer skal bygges. For ikke å snakke store problemer bare det med å øke produksjonen..

Det er ikke uten grunn Elon har sagt å skalere er millioner ganger vanskeligere (eller noen i den duren).

De kan sikkert stenge for en lengre periode (dvs produsere færre) men da vil de brenne enda mer penger. Når man har tatt veien Tesla har gjort er det ingen vei tilbake.
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 14. januar 2023, klokken 20:06
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. januar 2023, klokken 13:22
Tesla hadde mye høyere marginer, nå har de redusert disse kraftig fordi de vil/må øke volumet.

De øke volumet. Det er ikke noe frivillig fra Tesla. Det vil flomme over av lagerbiler hvis de ikke må øke volumet. De har ikke noe annet valg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA