Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jonnyjb

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
Polestar 2 / Sv: Standard range uten pakker - dårlig deal?
« på: Mandag 28. Februar 2022, klokken 19:43 »
Ser ut som det bare var midlertidig, nå er Pilot Lite på plass til 20000 kr, Pixel LED mangler men tåkelys er nå med. Litt usikker på om den krever at du kjøper Plus-pakka, virker som den ikke blir tilgjengelig uten at Plus velges i konfiguratoren? Ser også ut som Standard Range ikke lenger kan kjøpes heller.

2
Polestar 2 / Sv: Standard range uten pakker - dårlig deal?
« på: Onsdag 23. Februar 2022, klokken 10:26 »
Kan jo håpe allerede leverte biler blir oppgradert med programvare som øker rekkevidden og antall hestekrefter. Spesifikasjonene i brukerhåndboken tyder på at det er de svenske tallene som gjelder:
- https://www.polestar.com/no/manual/polestar-2/2022/article/Bilens-sertifiserte-verdier-for-rekkevidde-og-str%C3%B8mforbruk/
- https://www.polestar.com/no/manual/polestar-2/2022/article/Spesifikasjoner-for-elektriske-motorer/

Edit (23. feb. 15:10): Fikk svar fra Polestar Norge:
Sitat
Batteriet på 69 kWh ble lansert i markeder i Asia-Stillehavs-
og Midtøsten-regionene til å begynne med. Og så lanserte vi
den for alle andre markeder som krevde standardserien Single
motor.

64kWh batteri vil fases ut og vil kun være på MY22-biler.
69 kWh kommer nå for alle markeder i MY23. Imidlertid var det
en håndfull MY22 69 kWh-biler levert i markeder utenfor APAC
også.
 
Batteriene på 64 kWh og 69 kWh er kun forskjellige i kapasitet.
De er begge levert av CATL og de har samme prismatiske
cellesammensetning. Den økte kapasiteten skyldes forbedret
cellekjemi. Endringen er en del av utviklingen av teknologien.

Vi kan ikke svare eksakt hva rekkeviddeforskjellen mellom de to
batteriene er - da dette fortsatt skal sertifiseres. Men omtrentlige
forventede rekkeviddeøkningen er 30 km (WLTP).

3
Polestar 2 / Sv: Standard range uten pakker - dårlig deal?
« på: Onsdag 23. Februar 2022, klokken 07:16 »
Ser ut som Standard Range bilene som er leveringsklare i Sverige har samme konfigurasjon som de norske (165 kW / 224 hk, 65 kWh batteri), så mulig dette er veldig nytt.

4
Polestar 2 / Sv: Standard range uten pakker - dårlig deal?
« på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 19:52 »
Oppdaget litt tilfeldig i dag at Polestar 2 Standard Range er oppgitt til å ha 69 kWh batteri på svenske Polestar-nettsider, mens de norske nettsidene sier 65 kWh. På både norske og svenske sider er antall moduler oppgitt til 24, mens Long Range-variantene har 27 moduler - slik sett bør vel 69 kWh være mest korrekt? Noen andre som har oppdaget dette, og som vet hvorfor de norske og svenske Standard Range-utgavene har forskjellig batterikapasitet?

Rekkevidden og antall hk er også oppgitt forskjellig; norsk: 440 km, 224 hk; svensk: 470 km, 231 hk.

5
Polestar 2 / Sv: Pixel LED er fjernet fra pilot-pakken
« på: ſøndag 20. Februar 2022, klokken 15:11 »
Disse lysene var det absolutt viktigste argumentet for at jeg bestilte Pilot-pakka. Prisen burde settes ned når dette er fjernet. Symbolet for Pilot-pakka i konfiguratoren er jo nettopp LED-lysene (har vært det frem til nå), så virker som Polestar selv mener det er en viktig del av Pilot-pakka.

20. feb. kl 15:20: informasjonen på nettsidene til Polestar er ikke konsistent, selve konfiguratoren har som nevnt over ikke med disse lysene eller tåkelys i Pilot-pakka, mens informasjonen andre steder på nettsidene sier at dette er del av Pilot-pakka.

22. feb. kl 14:30: nettsidene til Polestar er nå oppdatert, informasjon om Pixel-LED-frontlykter og tåkelys er nå fjernet fra beskrivelsen av Pilot-pakka. Prisen er fortsatt 30000 kr.

6
Polestar 2 / Manglende fotsensor
« på: Fredag 12. November 2021, klokken 15:22 »
Jeg fikk nettopp følgende informasjon fra Polestar:

Sitat
Da du bestilte bilen din, informerte vi deg om at den verdensomspennende mangelen
på halvledere kunne føre til at enkelte biler ville bli levert uten fotsensoren for den
håndfrie bakluken. Følgende ble kunngjort på Polestars nettside:

Vær oppmerksom på at på grunn av den verdensomspennende mangelen på halvledere fra
leverandører, kan det være at fotsensoren for den håndfrie bakluken ikke er tilgjengelig i bilen din
ved levering. Det vil imidlertid være mulig å få den montert gratis i ettertid.

Vi kan nå bekrefte at bilen din vil bli levert uten denne funksjonen. Det vil bli mulig å få denne funksjonen montert gratis i ettertid når situasjonen er bedre, men i skrivende stund kan vi ikke si noe om når dette blir mulig.

Du vil bli kontaktet om ettermontering av denne funksjonen når den blir tilgjengelig.

Vi beklager sterkt at denne situasjonen har oppstått. Vi vil gjerne forsikre deg om at vi jobber målbevisst for å tilby best mulig kvalitet, og gjør vårt beste for å begrense følgene av den verdensomspennende mangelen på halvledere for deg som kunde.

Jeg har aldri sett denne informasjonen på nettsidene til Polestar, så dette kom overraskende på meg. Ikke veldig kritisk akkurat, klarer meg vel fint uten denne sensoren en stund - jeg liker bare dårlig at jeg ikke har fått det med meg. Er det noen her som aner hvor denne informasjonen var å finne på nettsidene til Polestar?

Bilen min skal leveres i januar, den ble bestilt 29. september og deretter endret til en "leveringsklar" bil 16. oktober.


Redigert: OK, ser nå at det står informasjon om dette bl.a. her, nederst på siden: https://www.polestar.com/no/polestar-2/exterior/

Er nok bare jeg som ikke har lest godt nok...

7
ID.3 / Sv: Hurtiglading ID3 Pro
« på: Lørdag 06. November 2021, klokken 10:28 »
Jeg antar temperaturen på batteriet ikke var optimal. Hvilken temperatur var det under kjøreturen, og hvilken gjennomsnittshastighet hadde du? Min erfaring er at det er vanskelig å oppnå optimal ladehastighet med ID.3 når det begynner å bli kjølig ute.

8
Om du tenker å bruke bilen en del til langtur kan det være verdt å tenke på at LR lader raskere enn SR. Selve ladetiden er omtrent identisk fra 10% til 80%, men du vil komme lenger med LR mellom hver ladepause siden batteriet er større.

Jeg kjører sjelden langtur (bruker nesten aldri hurtiglader) og har derfor bestilt SR (med både Pilot- og Pluss-pakke).

9
ID.4 / Sv: Lading på schuko
« på: Tirsdag 20. April 2021, klokken 10:54 »
Jeg har testet litt med min ID.3 1st og Easee-ladeboks (3-fas-kurs, 25A). Her er resultatene:

3-fas, "Redusert AC-ladestrøm" ikke valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 11.2 kW (faser: 15.8A, 15.8A, 16.0A), app sier 72 km/t
3-fas, "Redusert AC-ladestrøm" valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 5.6 kW (faser: 7.9A, 7.9A, 8.0A), app sier 37 km/t
1-fas, "Redusert AC-ladestrøm" ikke valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 5.6 kW (faser: 24.5A, 0.3A, 0.3A), app sier 37 km/t
1-fas, "Redusert AC-ladestrøm" valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 1.8 kW (faser: 7.9A, 0.3A, 0.3A), app sier 11 km/t

Så tror man kan konkludere med at "Redusert AC-ladestrøm" betyr at laderen i bilen unngår å trekke mer enn 8A?

10
ID.4 / Sv: Lading på schuko
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 14:01 »
Kanskje på tlf. m/app ?
Ja, det er også mulig å skru på dette med We Connect ID app'en (under Bil => Innstillinger finner du "Redusert AC-ladestrøm").

11
ID.4 / Sv: Tester av ID4
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 13:26 »
Må si jeg ble litt skuffa over Mr. Munro når jeg så denne videoen. Har alltid vært imponert over hvordan han graver seg ned i detaljene på bilene han prater om, men her var det et merkelig fravær av vilje til å se det som var rett framfor han. Det lysende Home-ikonet (som har hatt denne formen (avrundet rektangel) i ganske mange år på mobiltelefoner) ble fullstendig oversett. "When I can't figure out something right away, I lose interest" - ikke noe jeg forventet å høre fra denne mannen.

12
ID.4 / Sv: Lading av ID4
« på: Onsdag 14. April 2021, klokken 12:34 »
Usikker, men vil absolutt tro det. Selv har jeg ID.3 og 25A trefas hjemme, som når jeg tester gir meg 11 kW lading på trefas og ca 5,7 kW på enfas. Antar da at om kursen hadde kunne levert 32A hadde ført til en hastighet på ca 7,4 kW.

Edit: ser av svarene under her at svaret mitt muligens er litt uklart. Jeg har altså verifisert at ID.3 (med 11 kW lader) i allfall klarer 5,7 kW lading på enfas. Det var altså hva veggboksen min klarte å levere pga 25A sikring, jeg antar ID.3 (og ID.4) ikke er begrenset til 25A og mest sannsynlig klarer 32A (7,4 kW).

13
ID.4 / Sv: WE Charge
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 13:00 »
Hele hurtigladingsystemet begynner å blir totalt uoversiktlig.
Vi burde kreve at leverandørene kunne holde seg til en betalingsløsning. Siden ID.4 kom i hus, har det blitt mere aktuelt å dra på langtur enn det var med e-Golfen . Satt derfor et par timer en kveld for å registrere Elbilforeningens ladebrikke hos så mange som mulig. Kom tilslutt til 11 forskjellige steder den var registrert. Et par av dem ba egentlig om registrering i en App, men alle  (unntatt WeCharge) kunne løse det etter en email til kundeservice (ønsker ikke ikke en drøss apper som jeg kun bruker et fåtall ganger).
Men jeg gruer meg allerede til kredittkortet løper ut om et par år (eller jeg av en annen grunn trenger et nytt).
Tror neppe jeg husker påloggingsinfo til leverandørene da.

Begynner å ha et høyt prioriert ønske om bruk av bankkort. Så kan man heller ha rabatter koblet til de forskjellige leverandørene

Dette er en av hovedgrunnene til at jeg trolig ikke kommer til å gå for id4 som jeg har vurdert, men fortsette med Tesla. Dette med lading/betaling/drifting av ladere er natt og dag i forhold

Jeg har gjort samme som Turist, bare med NAF-brikke istedenfor Elbilforeningen sin. Det er helt greit å hurtiglade når man bare kan bruke den samme RFID-brikken stort sett overalt (bruker We Charge brikken for Ionity, though, for bedre pris). Tesla har en overlegen hurtigladeopplevelse, jeg håper virkerlig vi som ikke kjører Tesla etterhvert kan komme nærmere en slik opplevelse også. Selv hurtiglader jeg for sjeldent til at dette blir viktig nok til å velge Tesla kontra noe annet.

14
ID.4 / Sv: WE Charge
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 07:58 »
Ja, er ikke veldig imponert jeg heller. Informasjon om We Charge finner man forøvrig her: https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/tilkobling/we-charge.html

Ser ut som prisene på We Charge Go og We Charge Plus har blitt endret siden jeg så på dette sist (er flere måneder siden), nå koster Plus kun 30 kr mer enn Go-abonnementet. Om man bruker Ionity en del vil det fort lønne seg å velge Plus kontra Go.

Ser heller ingen informasjon på den siden om ID.3 1st og spesielle priser/rabatter. Mener avtalen jeg valgte for lenge siden var Go-abonnementet med 0 kr i månedsavgift.

We Charge Free ser jo ut som verdens dårligste avtale; her får man ingenting i rabatt om man bruker Ionity, i tillegg må man betale 3,20 kr i startavgift for å få lov til å lade hos Lyse og BKK??? Gir jo ingen mening... For Go og Plus ser det ikke ut som det er noe rabatt hos BKK og Lyse (men man slipper i alle fall startavgiften), om da ikke det er spesielle priser som kun vises i We Connect ID appen.

15
ID.3 / Sv: «Knurring» fra motor ved regenerering
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 07:45 »
Jeg har ikke merket dette, har kjørt ca 9000 km med min ID.3. Kjører ofte uten musikk også, så burde ha merket det.

Sider: [1] 2 3 ... 8