Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Wibla

Sider: [1] 2 3 ... 50
1
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 10:33 »
Og da er prøveperioden med string inverteren historie og erstattet av 3 stk mikroinvertere for 3 fase strømproduksjon.

Siden elektrikkeren la opp et stikk kunne jeg gjøre resten selv og plugge inn det "mobile" anlegget.😀

Hvilke mikroinvertere endte du med?

2
Lading av Tesla / Sv: Spørsmål fra en ladenoob
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 18:29 »
Blir for dumt å ikke ha type2-kabel i bilen. Jeg har både en 4m lang kabel med knapp og den på 7.5m som fulgte med bilen liggende i bagasjerommet.

3
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Onsdag 07. Juli 2021, klokken 11:06 »
Jau, i perioder så blir det jo sånn, og for hver utenlandskabel vi legger blir det verre... Samtidig får vi ny effektavgift/nettleie i 2022 som vil premiere reduksjon av spisseffekt, så sånn sett er det ikke så dumt med timer på VVB allikevel.

4
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Tirsdag 06. Juli 2021, klokken 11:51 »
Det er da fortsatt vesentlig billigere strøm på natta enn på dagen, selv nå på sommeren. Har man stor nok VVB til at man ikke trenger å "fylle på" varme i løpet av dagen så kan det funke fint, det.

5
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Lørdag 05. Juni 2021, klokken 14:26 »
Skal være et 10 kW 48V LiFePo4 batteri montert inn i en rack montert kasse. Hva reell kapasiteten er har jeg til gode å måle.

Har du noen bilder av dette oppsettet? :)

6
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 13:07 »
Hvilket batteri kjører du?

7
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Torsdag 22. April 2021, klokken 17:03 »
Stokke E18 er ikke med på listen, men er på kartet. Q2 2021.

Enda en superlader i Vestfold? hjelpes.

8
Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Jepp, har kjøpt leilighet i nybygg hvor dette har skjedd! Først fikk vi prisliste på tilvalg, hvor det stod at ladepunkt på garasjeplass kostet 50 000,- jeg fikk forhandlet meg fram til å få dette inkludert. Noe jeg fikk. I etterkant fikk jeg beskjed at utbygger hadde valgt Ohmia isteden, snakk om å føle r*vkjørt. Tok en lang prat med ansvarlig hos utbygger, som ikke så problemet, for jeg måtte jo skjønne at «jeg kunne lade så mye jeg ville, til fastpris. Det var jo en kjempegod løsning» jeg skal ihvertfall gjøre mitt for å komme ut av den avtalen så raskt det lar seg gjøre. Noen burde starte en Facebook-gruppe, som heter «UT med Ohmia», hvor man kan henvende seg for å få bistand til å kvitte seg med denne løsningen. Er mange elbileiere som blir sittende fastlåst i svinedyre ladeløsninger.

Dette ville blitt advokatmat om det hadde skjedd meg midt i en kjøpsprosess.

9
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 01:01 »
Alle restriksjonene du nevner stemmer dessverre, men det er håp uansett.

Det jeg lurer mest på er om microinvertere som har innebygget forrigling mot å levere strøm om nettspenningen faller vekk trenger ekstern forrigling i tillegg.

Og hvordan slik ekstern forrigling er i praksis.

Forriglingen jeg snakker om er relatert direkte til reservemating av strøm fra generator o.l., ikke for tilkobling av invertere til strømnettet.

I en normalsituasjon med noen solcellepaneler (med mikroinvertere) på taket slik du har vist oss, så kobler man bare disse inn på en dedikert kurs i sikringsskapet og så tar mikroinverterne seg av resten selv, måten de oppfører seg på er forutsigbart. "Problemet" oppstår når du ønsker å få dette inn under apparatforskriften. Det tror jeg nok ikke du får til.

Ville nok vært annerledes om du hadde dette på stativ på plenen o.l., men selv da må installatøren risikovurdere dette deretter.

10
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 23:58 »
Det finner vi ut av. Kjører dette som en "diplomoppgave" i forbindelse med et solcellekurs og håper det kan gå under apparat forskriften.
Det må du avklare med en installatør, mer utfyllende rundt dette under...
Tror det har gått inflasjon i paragrafer som skal oppfylles i forbindelse med solceller. Koblet opp som et eget apparat i stedet for fast opplegg kan være en måte å tillate egeninnsats og kostnadskontroll.
Alt arbeid med spenninger over 50V og/eller effekt over 200VA krever at du bruker elektriker, så du er ganske stuck.
Det hjelper lite om prisen på paneler raser, når installasjonskostnadene øker raskere. En del av oppgaven min var beregning av økonomien i dette anlegget, og selv med betydelig egeninnsats, og null avanse på delene vil aldri dette anlegget betale seg selv. Bare utgiftene til søknaden til Stavanger kommune spiser opp verdien av de 3 første årene med egenprodusert strøm.
Stavanger suger, dette er opplest og vedtatt, hett tips: flytt.
Her er tanken å dele jobben opp og montere et forskriftsmessig stikk for tilkobling av ekstern UPS/Generator/solceller, og så selv montere solcellene på taket.
UPS/Generator-stikk krever gjerne at du har en forrigling i sikringsskapet slik at du ikke kan fore strøm tilbake i nettet ved et uhell.
Selve sammenkoblingen av paneler til mikroinverter, og tilkobling fra mikroinvertere til plugg som går i stikk på vegg må gjøres av elektriker om du skal følge FEL.
Om alle hadde et par paneler tilkoblet nettet sitt via en microinverter ville strømnettet blitt avlastet. Det er ikke snakk om å selge strøm, men redusere forbruket fra nettet. Skulle det en sommerdag bli overproduksjon kan det dirigeres mot VVB og elbil som i praksis er akkumulatorer for energi.
Skal du først montere "et par" så kan du like gjerne montere noen kilowatt, ellers er jeg forsåvidt enig  :)
Alternativ plan er å bygge eget frittliggende tracking system inkludert batteripakke og hybridinverter tilkoblet en ladestasjon. På taket kan disse 6 panelene produsere rundt 1200 kWt/år eller nok til rundt 10 000 km med strøm til mine energieffektive #bomfrie 2-3 og 4 hjuls MC. Satt opp på en stolpe i hagen som følger Solen ser jeg for meg 50% økt effektivitet grunnet optimal vinkel mot solen og dobbel så lang soltid som på taket.
Da kommer du fortsatt innunder FEL som nevnt over, selv om tanken er god.

11
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 20:25 »
Takk for oppmuntrende kommentar. Panelene ble lagt rett oppå skiferpannene for å lage bilder til søknaden, og vil nok bygge noe mer i høyden når de festes til skinnene.

Likevel godt fornøyd med hvordan de glir inn med tilnærmet lik farge som taket forøvrig.

Tanken videre var hybrid inverter og batteribank, men det ble uendelig med paragrafer så går i stedet for microinvertere og tilkobling via et dedikert stikk. Da blir det nesten ikke noe DC kabling, og i praksis et frittstående apparat som kun kan produsere strøm til et spenningsatt nett.

Hvordan har du tenkt å utføre dette og samtidig holde deg innenfor forskriftene? Kan vanskelig se for meg at de godtar å koble til solceller via industristikk f.eks.

12
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 14:57 »
Dette gir ganske mening, spent på om det kommer noe mer informasjon om begrenset ladehastighet på supercharger.

13
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 12:05 »
Ring nødnummer. Kald bil er ikke kjørbar.

Med de temperaturene vi har nå, så er dette eneste riktige svar. Ring Tesla og forklar problemet.

14
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 10:09 »
Seriøst, bruker de filt mellom der? Det er jo perfekt for å fange fuktighet og så fryse fast mekanismen...

Når skal Tesla ta til vettet og sende designingeniørene på studietur til Norge?

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hydrogen i tunge kjøretøy. - Har det noen fremtid?
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 00:18 »

Sider: [1] 2 3 ... 50