Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CitroenSaxo2002

#1
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Saxo kommer for salg
torsdag 03. september 2020, klokken 18:39
Bilen er nå EU godkjent, frem til 1 sep 2022.

Er det noen som er interessert.... ?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190556024



#2
Tidlige elbiler: PSA / Saxo 2002 for salg
søndag 23. august 2020, klokken 11:28
Jeg kommer til å legge vår Saxo 2002 ut for salg på Finn etter EU kontroll.

Kanskje bilen er av interesse for noen av dere her på forumet? Den har gått 61000, har gode batterier og er generelt i meget god stand. Følger med tre batterikasser og ca 18 batterier.


Saxo2002.jpg
#3
Hei Helge

Leter du fremdeles etter batterier? Jeg har en 16-18 stk av litt varierende kvalitet til en meget lav pris.
#4
Hei,

Ser ut som det ja :-) veldig kjekt med bil som lader seg selv! Dette er historien (hvilespenning og pilotmeter verdi avlest i Checkelec):

20/12 - 31% 120V hvilespenning
26/12 - 40%
30/12 - 45% 116V hvilespenning - Pilotmeter 63Ah
02/01 - 48% 116V hvilespenning - Pilotmeter 50Ah

Det som bekymrer meg er at Pilotmeter verdien synker, noe som egentlig kun skal skje når bilen lades. Jeg burde ha lest av verdien når jeg parkerte bilen, men det tenkte jeg ikke på da. Dette er et problem, fordi når pilotmeter verdien når 0Ah (eller spenningen på pakken når 163V) under lading så avsluttes første del av lade fasen. Dette medfører vel at ladingen bli kortere enn hva batteripakken egentlig trenger (telleren kommer til 0Ah før V = 163V).

Pilotmeter verdien kan jeg sjekke og endre med Checkelec (noe jeg gjorde nå før jeg startet å lade bilen), men jeg forstår fremdeles ikke hva det er som skjer... 

Noen tanker? Anbefalinger?

#5
Hei

Ny test på gang. Parkerte bilen med 31% på SOC meteret og 120V hvilespenning (Checkelec siste 31.5%) på fredag 20 des. I går slo jeg på tenningen igjen, og SOC meteret viser nå 40%.

Skal sjekke igjen over helgen... og da sammenligne med hva Checkelec viser.

Merkelig!
#6
Nå er det noe jeg ikke helt forstår med bilen... (har ikke funnet dette nevnt tidligere på forumet)

I desember så fikk jeg anledning til å låne en nyere el-bil over en periode på 2 uker. Da parkerte jeg min Saxo med ca 30% SOC. Lot lyset stå på til SOC var nede på 25%, og tenkte at nå kan bilen stå fint (i garasje) en liten periode. Når jeg startet opp bilen igjen ca 2 uker senere, så hadde SOC økt til 50%! Spenning på batteriet (checkelec) var på 106V (hvilespenning).

Hva i alle dager kan forårsake at SOC øker (!) når bilen står ubrukt? Og da hvilespenning var opp 106V, så lyste ladelampen opp med en gang jeg flyttet på bilen. Ladet opp normalt med balanseringslading, og har brukt bilen siden. Litt daff til å begynne med, men fungerer helt greit.

Har noen andre erfart at SOC øker? Skal legge til at jeg også har fått opp "isolasjonsfeil". Men, kan virkelig krypstrøm forvirre måleren så mye?
#7
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Checkelec
onsdag 15. mai 2019, klokken 20:44
Hi

The app "worked", meaning that I could step back into the main screen and back into the monitoring screen, but no data was being refreshed. The only solution to continue recording was to quit the app, and restart it.

No phone calls or anything. The phone is in flight mode with only bluetooth enabled (no sim card either, its used only for checkelec).
#8
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Checkelec
mandag 13. mai 2019, klokken 20:17
Dear Steens,

I experience some trouble with Checkelec when monitoring a long charge process and the duration exceeds the default 240 min x-axis time span. When I for instance monitor a balancing charge (see below), the display freezes after passing 246 minutes. Scrolling does not work, and the app has to be restarted in order to continue monitoring the charging process. 

Has anyone else experienced this problem?

I use a Samsung phone with the app.

#9
Tidlige elbiler: PSA / Sv: "Massehavari" på batterier
søndag 31. mars 2019, klokken 22:25
Hei Helge,

Takk for svar. Ja, SOC var relativt høyt, men bilen var kjørt ca 20 km... kunne kjørt noen km til, men på siste tur kom spenning ned under 115V under pådrag med 100A, så jeg kjørte ikke lenger.

Hvilket moment skal mutterene på batteripolene dras til med?

Og, hvilken batteritester fra Biltema kan jeg bruke? Jeg trodde de kun fungerte på bly batteri, og 12V??
#10
Tidlige elbiler: PSA / Sv: "Massehavari" på batterier
søndag 31. mars 2019, klokken 21:12
Trenger noen gode råd.

Etter å lest innlegget til Helge om batterihavari, tok jeg tak i dette på bilen i helgen og demonterte kassene.

Vi kjøpte bilen mai 2012, og fikk etter avtale installert nye batterier i juni 2012. Alle batteriene er produsert mellom 6 og 7 juni 2012 (stemplet inn i toppen). REACC har installerte disse, og alle har klistremerker fra REACC. De er altså ikke rekondisjonerte.

Men, bilen har problemer med at ladelampen gradvis begynte å lyse ved 25, 30...deretter ved 50% og med Checkelec så ser jeg at spenningen faller til under 110V etter ca 20-25km kjøring ved pådrag (max 100A).

Derfor har jeg fryktet at noen batterier er dårlige, og unngått å komme i strømsparemodus, men korteste tur i vinter var på kun 14 km før Chekelec viste spenning under 110V.

Ved inspeksjon i dag, så ser vi ingen ødelagte blokker, ingen lekkasje og ingen synlige problemer.

Når vi måler spenningen over hver enkelt blokk med lyspærer som belastning, så kan jeg ikke se at noen batterier utmerker seg spesielt dårlig. Vi foretok flere målinger ettersom vi økte belastningen (flere lyspærer). Første gang med 6,1A så målte vi rett på polene. Med 13A strøm trekk målte vi ved lyspærene (derfor litt lavere spenning) og til slutt så målte vi over 2 batterier i serie direkte på polene for å teste ytterligere. Hver måling ble tatt etter ca 1 minutt.

Basert på dette resultatet kan jeg ikke si om det er noen dårlige batterier. Hva ellers kan jeg teste, eller hvordan? Skal gå over alle sikringer/shunter og ledningsnett for å se etter korrosjon. Noen andre tips?

Screenshot 2019-03-31 at 20.59.27.png
#11
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Ladeproblem på P106 Electric
lørdag 16. mars 2019, klokken 16:27
Helge

Her er parametere lest inn i ettermiddag. Beklager formateringen, men det blir slik når jeg limer inn fra Google Sheets:

LVS = 3.3C (added this after reading the message from Steens)

   Value   Unit   
Supply         
Max supply current    10   A   
         
Battery         
Number of elements    100      
Nominal capacity    90   Ah   
Battery type   1      
Limitation temperatur inf.    48   C   
Limitation temperature sup.    53   C   
Cumulated time above limitation temp.    0   min   
         
Gauge         
Gauge   81.22   %   
Gauge max   90.2   %   
Gauge min   2   %   
         
Charge         
Voltage threshold (Ut)   163   V   
Reference temperature (Tref)   10   C   
Coeff Ut(T>Tref)   -0.3   V/C   
Coeff Ut(T<Tref)   -0.6   V/C   
Constant power phase max time   9   hrs   
Pilot meter   11   Ah   
Charge threshold for constant voltage phase   -10   Ah   
Fan duration after charge   0   s   
         
Normal Charge         
Overcharge current   7   A   
Overcharge coefficient   7   %   
Overcharge fixed quantity   0   Ah   
Balancing charge         
Overcharge duration   3.5   h   
Triggering period   240   Ah   
         
Maintenance charge         
Overcharge duration   5   h   
Overcharge current   10   A   
Water needed threshold   870   Ah   
Water fault threshold   950   Ah   
Initialisation charge         
Maximum temperature   48   C   
Maximum duration   12   h   
Current   10   A   
Pulse duration   5   min   
         
Fast charge         
         
Precharge         
Maximum duration   12   min   
Current   10   A   
         
Forbidden charge         
Duration   1.94   s   
Reference charge   60   %   
Temperature inf.    45   C   
Temperature sup.    42   C   
         
Ah counters         
Charge    90   Ah   
Overcharge    20   Ah   
Overcharge accumulated    4210   Ah   
Discharge   29230   Ah   
         
Driving         
Speed allowing max curent   5.3   km/h   
Speed starting limitation   81   km/h   
Speed allowing max lim   95   km/h   
Speed limit   99   km/h   
Limitation current (lim)   110.2   A   
Fan duration after driving   0   s   
Fan activation after driving   35   C   
         
Braking         
Brake light current   -40   A   Endret og funnet OK
         
Accelerator         
Minimum order   18.4   %   
Calibration offset   3.9   %   
Calibration time   10   s   
Maximum offset   40.8   %   
         
Motor         
Limitation temperature inf.    115   C   
Limitation temperature sup.   120   C   
Temperature limiting motor current   45   C   
Motorbrake current   75   A   
         
Power limitation         
Triggering time   1.92   s   
Voltage for 150A limitation   105   V   
Voltage for 100A limitation   95   V   
         
Cooling system         
Water temp. start (driving)   30   C   
Water temp. stop (driving)   25   C   
Water temp. start (charge)   30   C   
Water temp. stop (charge)   25   C   
Start cooling fan high speed   37   C   
Stop cooling fan high speed   53   C   
Threshold (charge)   35   C   
Threshold (driving)   35   C   
offset   5   C   
         
ECU         
Limitation temperature inf.   60   C   
Limitation temperature sup.   80   C   
         
Auto-discharge         
Rate   90   %   
Coeff 11 (<20C)   0.3   Ah/d   
Coeff 12 (>20C)   0.3   Ah/d   
Coeff 13 (>30C)   0.8   Ah/d   
Coeff 14 (>40C)   1.5   Ah/d   
Coeff 21 (<20C)   0.3   Ah/d   
Coeff 22 (>20C)   1.1   Ah/d   
Coeff 23 (>30C)   3.3   Ah/d   
Coeff 24 (>40C)   10   Ah/d   
         
Others         
Reference voltage coeff.   1      
CONS_CAL_BATT_HT   20   mAh   
UBATT_DCHARGE80_0A   101   V   
UBATT_DCHARGE80_200A   95   V   
IMIN_DCHG80   80   A   
Parameter file id   35      
#12
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Ladeproblem på P106 Electric
lørdag 16. mars 2019, klokken 11:32
Helge,

Would it be of any help, if I posted all the parameters read from my car by Checkelec? Or do you think any other parameters not visible in Checkelec has become compromised?
#13
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Ladeproblem på P106 Electric
søndag 10. mars 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Helge på onsdag 27. februar 2019, klokken 12:54
Men som man kan se kommer IKKE spenningen høyt nok opp før ladingen stopper. Høyeste spenning var 148 V og selv etter tvungen omstart av lading (med ladehanske) kom ikke energimeteret over 90 % selv etter ladeforsøk 2 som også stoppet for tidlig.

Helge, jeg har lest litt i litteraturen som finnes på nett om SAFT batteriene, og dersom laderen fungerer som den skal, så er det kun to parametre som styrer "end of constant current charge":
1) 8,15V pr blokk (163V) - hvis verdi temperatur kompenseres (sjekk at temp føler er OK).
2) Pilotmeteret når 0.

Har du sjekket hva pilotmeter står på i ECU før du begynner lading? Dersom den er mye lavere enn hva utladet verdi skulle tilsi, så kan det hjelpe å endre verdien før lading. Alternativt starte en balanseringslading - som kan hjelpe dersom det er ujevnt potensiale i de forskjellige blokken.

Kanskje noe av dette vil hjelpe?
#14
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Ladeproblem på P106 Electric
mandag 04. mars 2019, klokken 20:46
Sitat fra: Helge på søndag 03. mars 2019, klokken 00:30
Er litt usikker på hva du mener, men det at ladestrømmen hurtig faller helt til null flere ganger under lading er helt normalt. Dette målte jeg på vår første EL-PSA (1998 106E) allerede i 2011. Det samme skjer på de 3 jeg har nå (2 stk Saxo 2003 og en 106E 2001). Dette lade-pause intervallet brukes av BMS'en til å sjekke batteri/ladestatus.

Ja det samme har jeg observert, "ladepausen" skjer hvert 28 minutt (ca), og da måler BMS systemet hvor mye spenningen på batteriet faller.

Jeg tenker mer på at ladestrømmen falt til 4A (etter minutt 144) på grafen du la ved. Dersom du kan få logget et nytt ladeforløp, så vil det hjelpe tror jeg. Ser også at spenningen er nærmest helt konstant i lengre tid (rett under 140V), noe som overrasker meg. Jeg har ikke sett tilsvarende før (jeg logger nå hver eneste oppladning).

Legger ved logg fra siste balanseringslading
Screenshot_2019-03-02-14-10-16-2.png
(2 dager siden).
#15
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Ladeproblem på P106 Electric
torsdag 28. februar 2019, klokken 19:07
Helge,

Ser ut som om strøm under lading (den gule amper) kurven ikke er konstant under ladingen, og at den faller veldig raskt? Kan være noe der.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA