Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - worry

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Diagnoseverktøy til Think
« på: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 22:07 »
Jeg har lett etter det samme, men det finns lite å få tak i. Men alt foregår på CAN-bus, så om du er flink med data så er det muligheter.
Søk på forumet etter PEAK  eller PCAN-adapter. Andre CAN-analyzer verktøy har også vært nevnt.
Det eneste jeg har fått til hittil er å ta diagnose på Lithium-batteriet vha PCAN adapteret. Kostet drøye 3000,- fra Tyskland.

2
 :+1: :+1:

3
Jeg tipper det finns mest utstyr å få kjøpt til 12V-system. Derfor ville jeg koblet modulen om til 4S, i stedet for 12S. BMS er også billigere for 4S. Think-cellene lades normalt til 4,1 volt. Dersom du velger laderegulator som stopper på 14,5 V, så får du nok ikke utnyttet cellene fullt ut. Men kanskje den kan justeres til over 16V? 16,4 ville vært optimalt.
Modulen har to og to celler koblet parallelt i en plastholder, så disse 12 i serie. Det er litt skruing, men forholdsvis enkelt å snu de 12 slik at du ender på den spenningen som er optimal.
  [ You are not allowed to view attachments ]  

4
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Bytte til Type2 ladeinntak på City
« på: Mandag 31. August 2020, klokken 13:24 »
Mulig du har sett denne selv, men denne kontakten hos Elbilhjelpen er vel den du trenger?
https://elbilhjelpen.no/shop/product/32a-type-2-ladeinntak-for-elbil?tm=ttps://www.elbilhjelpen.no/annet-utstyr


5
Tidlige elbiler: Think / Sv: Vibemyr bilverksted fikser Think :)
« på: Fredag 21. August 2020, klokken 08:00 »
Når det kom til stykket måtte de likevel melde pass på min bil etter at det har dukket opp «isolasjonsfeil» som er vanskelig å finne.
Hvor vanskelig? Jeg tenker med en gang at det er vann i batterikassa. Eller et par andre utsatte steder. Har du åpnet batteriet?

6
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Lade tomt sodiumbatteri?
« på: Onsdag 15. Juli 2020, klokken 21:06 »
Uflaks.  :) Må spørre; sikker på at strømtrekket er helt null? Batteriet trenger 1-2 døgn oppvarming før det tar lading, slik jeg har forstått det. Oppvarmingen tar, ehh et par hundre watt eller noe?

7
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Girspake låst?
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 21:16 »
Mente du at koblingen mellom bremsepedal og girspaken kun er elektrisk? Da er i tilfelle det jeg skrev over her feil. Beklager det i så fall.

8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Girspake låst?
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 11:56 »
Jeg har ikke opplevd dette direkte, men erfarte at ABS lyset kom på etter vedlikehold. Hadde 12V batteriet frakoblet, og gjorde flere ting. ABS lyste helt til hjulene hadde rotert litt. Husker ikke om det forsvant mens jeg kjørte eller var borte neste gang jeg skrudde på.
I girspaken er det vel tre forhold å tenke på. Mikrobryterne kan tulle det til, både pga. feil justering eller de fusker. Så er det en wire mellom bremsepedal og spaken for få den ut av park. Til sist er det en magnetlås som også hindrer spaken i å kunne flyttes ut av park. Sperrene mellom enkelte av de andre forflytningene av spaken har kanskje bare med knappen på spaken å gjøre.

9
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Mitt zebra batteri feil
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 11:36 »
Det er synd, men det forsvinner biler fra veien stadig vekk nå. Så vidt jeg har forstått er det ingen umulighet å bygge om batteriet til både andre celler og universell batteristyring (BMS). Men de som kan dette ser ikke ut til å ville gå på denne jobben som hobbyprosjekt. Og å betale noen for å gjøre det blir for dyrt.
Men jeg håper du tar vare på den, i håp om at det dukker opp en løsning. Dersom du har GEN2 elektronikk (VIN 5373 og etter) skal det være lettere å bygge om til lithium. Jeg har selv to biler stående, som venter på en løsning.
Når Elbilmek sier at det ikke er håp, så tror jeg på det. Jeg spurte om å programmere inn universell BMS, men fikk til svar at prosjektet er for stort til å være lønnsomt.

10
Hei,
Tusen takk!
Men dette var mer komplisert enn jeg trodde. Det frister ikke. Jeg har allerede mistet en VCU av ukjent grunn. Heldigvis fikk jeg kjøpt en ny, og fikk hjelp til programmering.
Uansett er det ikke aktuelt akkurat nå. Men jeg hører gjerne mer om ekstern regulator, når det passer.  :+1:

11
Hei,
Ja, tusen takk. Den vil jeg gjerne ha. Sender deg en PM.  :+1:
Jeg var kanskje litt rask på avtrekkeren da jeg føyk av gårde og kjøpte disse, for akkurat nå blir det ikke aktuelt å montere. Men jeg har en original MES-DEA varmer i bruk, og venter vel bare på at den skal svikte. Har også et Think-prosjekt stående som trenger varmer, om jeg får bilen på veien.

12
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: PTC varmer til salgs på Finn
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 10:00 »
Det ble meg som kjøpte dem.
Det følger ikke med koblingsskjema. Er det slik at de må styres elektronisk? Jeg forstod det slik at de kunne styres med egen bryter, men av tidligere tråder om emnet så ser det ut som om det må programmering til.

13
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Isolasjon mot støy?
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 09:55 »
Det er egentlig ikke dekk som er tema. Støyen er der generelt, altså mer enn i andre biler jeg kjører. Jeg forstår at man må prøve å gjøre en elbil lettest mulig, men tenkte at det kanskje var enkle ting man kunne gjøre.
Jeg hører at noen klager på støy i Tesla 3 også. Slik er det, vekt går ut over kjørelengden. Det spørs hva man prioriterer.

14
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Isolasjon mot støy?
« på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 10:20 »
Hei,
Med sommerdekk på så har støynivået i bilen økt merkbart.
Har noen forsøkt seg på å montere ekstra støyisolasjon?
Hvor er det mest effektivt? Hva skal man bruke? Vekt er viktig.

Jeg tenker mest på hjulstøy, men noen ganger hører man elektronikken godt også.
Girkassa er også merkbar, men i de to bilene jeg har erfaring fra så er støynivået helt forskjellig. Den som har gått lengst hører jeg nesten ikke.

En sidekommentar om det med vekt. Da jeg skiftet til sommerdekk så kjente jeg en stor forskjell i vekt på hjulene. Sommerhjulene er mye tyngre. Kanskje gjør jeg en test av forskjell i akselerasjon senere.

15
Tidlige elbiler: Think / Tips; deler til bremser foran
« på: Fredag 27. Mars 2020, klokken 10:55 »
Hei,
Jeg har brukt litt tid på å finne riktige deler til bremsene framme. Glideboltene til caliperne var rustet i stykker. Og mansjettene fillete. Så jeg bestilte nye til Saxo/106, men de var for korte.
Nå fikk jeg tak i de som passer. De er til Peugeot 306/405 med Bendix-bremser.
Et kit som passer er Frenkit 820006. Eurodel har. Thansen også, men jeg fant de bare på den danske websiden.
https://www.eurodel.no/glidebolter-bremsecaliper-frenkit-820006

Beklager, jeg skrev denne i feil forum. Skal tilhøre Think 2008-2012. Kan jeg flytte?

Sider: [1] 2 3 ... 6