Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Electric cars in Norway

Sider: [1] 2 3 ... 185
1
1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Det korrekte er vel akkurat motsatt av hva du skriver her. Sterk krone gir flere dollar for en gitt kronemengde, svak krone gir færre dollar for samme kronemengde.

Sterkere NOK gir lavere dollar kurs. Som igjen kan gi oss nordmenn prisfest på amerikanske produket feks MY selv om den er MIC siden den prises i dollar.

Les mer om dette her i en artikkel fra 2020:

https://www.nettavisen.no/okonomi/kronen-rett-til-vars-na-kommer-ekspert-med-ny-spadom/s/12-95-3424063535

Kopi fra lenken overfor:

"En sterk krone mot dollar er spesielt positivt for prisen på norske varer, siden veldig mange importere varer handles av norske selskaper i dollar, inkludert amerikanske og kinesiske. En sterk krone vil dermed bety at varer som Iphoner og Teslaer blir billigere.

Så sent som i november økte Tesla prisene kraftig som følge av svakere krone."

2
Lade hjemme / Sv: Har jeg lov å lade langs hovedvei?
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 07:31 »
Er ganske sikker på at dersom det er en forkjørsvei med 50 sone så har du ikke lov å parkere der, selv om du parkerer utenfor den hvite stripa.


Ja, det er slik jeg også husker de trafikkreglene. Ikke lov!

3
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 00:23 »
Synes ikke at hengerfester for ettermontering burde inngå i nyttelast.
Hva du syns skal inngå i bilens egenvekt jo ingenting. Hva annet av bilenes utstyr meng du ikke skal telle med i egenvekten? Egenvekt er jo hva bilen veier. Nyttelasten er ikke et fast tall, men differansen mellom egenvekt og tillatt totalvekt. Trodde de fleste som har lest i denne tråden var klar over dette.

Ja. Du har rett. Men jeg liker det ikke. Ikke hengerfester....

4
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 00:14 »
Synes ikke at hengerfester for ettermontering burde inngå i nyttelast.
Bare trist.
Men det er regelverket.

Samme for bobiler...

Les under.

Kopi:

Husk at nyttelasten reduseres

Det er viktig å huske at selve hengerfestet i seg selv også vil redusere nyttelasten for bobilen din. Et hengerfeste inkludert festeanordninger kan veie flere titalls kilo, og dette vil gå ut over nyttelasten. Dersom du har en bobil med lav tillatt nyttelast fra før, kan dette i seg selv være problematisk.

https://www.santanderconsumer.no/magasinet/ferie-og-fritid/bobil-og-caravan/kan-man-ettermontere-hengerfeste-pa-en-bobil/


5

Naturlig at prisen på et så sammensatt produkt som bil ikke går ned nå.
Enig :+1:

6
Model Y / Sv: Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 20:38 »
Nå maner Elon til alle å jobbe hardt  igjen :+1:   'go super hardcore'

https://jalopnik.com/elon-musk-sent-another-email-1847653720

7
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 20:35 »
Ift differanser...

Bjørn sier her i denne videoen at MY ikke tar vei ujevnheter like bra som ID.4 GTX med luft dempere...


GTX har ikke luftdempere, men adaptive.
:+1: point taken

8
Model Y / Sv: Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 20:26 »
Sitat
Kostnad på arbeidskraften er ikke veldig avgjørende. I så fall ville Tesla lagt fabrikken et sted i øst europa

Mener å ha lest et sted at Elon nettopp sa at det var de lave personalutgiftene som gjorde MIC billigere og dermed bedre fortjeneste.

Jeg antar jeg har lest dette ifm rapportering Tesla Inc TSLA som jeg naturlig nok leser meg ofte opp på.

Tyskland har en av de høyeste kostnadene på arbeidskraft i verden, så det tviler jeg på er riktig.

Magnus Hansen :+1: Altså MIC billig arbeidskraft og MIB dyrere.....  og ikke minst i Berlin driver de "å fagforeninger seg"... det liker ikke Elon.... sa jeg det? Nei da.....

Jo da...  :D

9
Model Y / Sv: Tysk video med teardown for å se på hulromsbehandling osv.
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 20:22 »
lars667  :+1: takk for deling. Satte på tysk auto testing og de sammenligner mot TM3. I korte trekk det jeg fikk med meg. Litt tommelen opp og litt tommelen ned.

Men antar vi har noen her som er bedre i tysk enn meg

10
Model Y / Sv: Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 20:10 »
Sitat
Kostnad på arbeidskraften er ikke veldig avgjørende. I så fall ville Tesla lagt fabrikken et sted i øst europa

Mener å ha lest et sted at Elon nettopp sa at det var de lave personalutgiftene som gjorde MIC billigere og dermed bedre fortjeneste.

Jeg antar jeg har lest dette ifm rapportering Tesla Inc TSLA som jeg naturlig nok leser meg ofte opp på.

11
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 13:21 »
Ift differanser...

Bjørn sier her i denne videoen at MY ikke tar vei ujevnheter like bra som ID.4 GTX med luft dempere...

Se 13 min ut i videoen. Vi kan stole på Bjørn sin vurdering... han vet dette. På bilde ser du dumpen bilen slår ned i snart.

https://youtu.be/3UyBHzWIgJ8

12
ID.4. / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 11:23 »
VW/Møller har tradisjonelt hatt storkundeavtaler med endel bedrifter. På e-tron gav de hvertfall 3%, kanskje mer etterhvert. På andre merker så får man mellom 3-6% på elbiler, mer på andre biler. Det viktige er å høre med flere forhandlere.

Det bør være gode rabatt ordinger så lenge begge parter tjener på det..
Egentlig synes jeg det er rart ikke Agrol har med seg VW på sine avtaler.... når de har med så mange andre merker.. se bilde og lenke under.. Merkelig!

Det er lenge siden jeg sjekket opp alle fagforeningene og de bilavtalene de har... det er flere... men jeg kan heller nå huske at VW var med på noen av disse da... Sjekk uansett disse hvis du er interessert:
Unio
Tekna
Akademikerne
NTL
og den som de fra NHH ofte benytter, har glemt navnet på den foreningen...

Ofte er slike medlemskap greie å ha dersom man vet man skal ha elbil med rabatt litt langt frem i tid fra det merket...  men det er jo en kost/nytte greie som alle selv må vurdere...

https://agrol.no/fordel/kategori/bil/bilmerker/

13
i-Pace / Sv: 150 km rekkevidde ved under 22 kWh/100km "Ikke noe galt med bilen" sier selger..
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 11:08 »

Fristen for aksept for heving gikk ut på mandag, og de har fortsatt ikke svart på dette.

TorC :+1: som nevnt flere ganger... jeg føler med deg... Jeg husker han/hun med den e-tron som slet med sin forhandler som hadde latt bilen stå fulladet over laaang tid før salg... det var det også et case om batteri var betydelig redusert som følge av dette. Han heter El... husker ikke helt men sjekk e-tron trådene her inne for mer info..

TorC i ditt case mener jeg du nå har et momentum i saken og nå bør du "henge på" og mase om løsning for deg.

Å gi deg lånebil for at de skal se på bilen kan fort trekke ut i tid og deg går ikke i din favør. Du bør derfor nå be om avklaring og det er et skriftlig svar nå som fristen for aksept for heving gikk ut.

Du skal be om et skriftlig svar! Snarest mulig. Det må være et løsningsorientert svar du skal ha. Gjerne at du får ny bil eller pengene tilbake eller reparasjon av din bil.

Hadde dette vært i off sektor så er det noe som heter svar på vedtak. Og da er det knyttet visse frister til den type saksbehandling. Spør deg selv "hva er vedtaket her i din sak?"

Unngå konflikt!
Som jeg har skrevet til deg tildigere så hold en saklig tone og ikke legg opp til konflikt. Det løser ingen og det er bare advoktatene som tjenere på konflikt... jeg har sett flere slike cases og det er ofte stygt med bare tapere...

Ta kontakt med flere enheter hos Jaguar Norge/din leverandør/verksted/osv dvs alle du har hatt som har sett på bilen din eller har gitt deg en vurdering og informer alle de fortløpende om status.

Det er ofte slik at flere av de du har snakket med - de snakker med hverandre om ditt case. Bilbransjen er ikke så stor som vi liker å tro  ;D

Lykke til TorC :+1: håper det løser seg for deg.

14
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 10:58 »
Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Du har mange fornuftige innlegg, men akkurat nå tror jeg noen har tatt telefonen din og tuller med deg.
Enten det eller så angrer du veldig på ditt kjøp av ID4 og prøver desperat å forsvare kjøpet overfor deg selv. Enkel psykologi det at når noen rakker mye ned på noe er det eget valg som er problemet.

oroar  :-1: her bør du gå litt i deg selv.... "ta ballen - ikke mannen"... som det heter i fotball...

15
MG ZS EV / Sv: Kjøpe MG
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 20:25 »
Over tid så er det fjæringskomforten som er mest irriterende. Den er litt duvende i fart og spretter med bakenden over fartshumper. Det fungerer bra på hytteveier og veldig ulendt terreng, men ikke på gatene.

Dette er nok MG rimelig alene om i dag og man ser at det er tatt noen snarveier.

Du har sett den YouTube videoen om han engelske som fikk dekket nye bedre fjærer & støtdempere. Han klagde....

Sider: [1] 2 3 ... 185