Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Skeptikeren

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Forvarming batteri 2022 modell
tirsdag 27. september 2022, klokken 16:26
Testet litt ja!

Drar mellom 4 og 4,8kw ca. Varmer opp cellene relativt fort, men oppvarmingen av cellene ser ikke ut til å være spesielt jevn. Ladet på Ionity i går etter 8-10 min med forvarming, for å få den i gang må du bare navigere til en ladestasjon (velge blant live ladestasjoner funker fint)

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

23 min fra 20-80 er helt OK i 8-10 grader.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Navigasjons-oppdatering - Feil
onsdag 01. juni 2022, klokken 14:10
Den kommer straks.  8)
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
søndag 22. mai 2022, klokken 20:00
Sikker? Totalvekt - tjenestevekt = nyttelast. Du må vel også regne med sjåføren i nyttelasten. 348 kg som kan fordeles i last. 348 / 5 seter = 69,6? Jeg kan ta feil.  ::)

Edit: Ja, du har vel rett 👍

Jeg kan akkurat ha med meg ditt scenario av passasjerer  før jeg passerer tillat totalvekt, men ikke noe som helst bagasje. Veier 2240 med meg som fører, altså 300 kg til gode...

Det er jo det største problemet her, at bilen ikke veier det den skal med fører.  :'(
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
søndag 22. mai 2022, klokken 14:05
Ca 70 kg per sete i bilen da. Det er ikke akkurat bra!  :o
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
søndag 22. mai 2022, klokken 10:19
Her operer de med egenvekt uten fører 2094 heretter, men i virkeligheten ser vi jo at den veier mer enn det også. 90 kg mer enn oppgitt.

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

Nyttelasten spises opp av bilens egenvekt. Burde gjort som Tesla Y, øke tillat totalvekt og nyttelast.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
søndag 22. mai 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Panduck på lørdag 21. mai 2022, klokken 22:58
Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 21. mai 2022, klokken 15:03
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.

RWD har ikke oppgitt egenvekt på 2020, det er AWD. Det kan virke som om de har vært en god del mer ærlige på hva man kan forvente av nyttelast i Sverige.

Ja, det vet jeg. Men etter 28.04 påstår Hyundai at biler skal registreres med faktisk vekt i vognkortet og ikke 2020 som tilsvarer en AWD totalt ribbet for utstyr (hvis det i det hele tatt går an å få den så lett da.) Har lett opp flere registrert etter denne datoen og fremdeles ikke funnet en AWD med annet enn 2020 egenvekt uten fører.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
lørdag 21. mai 2022, klokken 15:03
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
fredag 20. mai 2022, klokken 13:38
Som artikkelen i motor viser til, så trakk Hyundai tilbake «anbefalingen» sin angående 30% overvekt etter at Motor konfronterte de med dette. Forskjellen mellom Ioniq 5 og tidlig Model Y er at den ene har tilsynelatende høy nyttelast, men i praksis rævva og den andre har tilsynelatende og faktisk rævva nyttelast. Så de som kjøpte Model Y kjøpte en produkt som beskrevet, mens de som kjøpte Ioniq 5 ble forespeilet et gigantisk bagasjerom, muligheter for å justere bakseter elektrisk for å lage det større, mulighet for 80kg på taket osv. Markedsført som en stor familiebil, men det er jo en sannhet med store modifikasjoner i praksis.

Hvis tillat totalvekt er satt til 2540 kg av trafikksikkerhetsmessige årsaker og bilens egenskaper endrer seg dramatisk ved la oss si hundre kilo overvekt, så er det jo ganske mange av oss på sommer/vinterferie/handleturer i Sverige osv som kjører slik.

Jeg liker ikke å bryte loven, liker heller ikke å betale mange hundre tusen for en bil jeg kun kan kjøre med barn i. Er veldig fornøyd med bilen, men akkurat dette synes jeg er svært skuffende i forhold til markedsføringen.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Dette viser jo en egenvekt fra - til, man skulle vel da tro at den maksimale vekten tilsvarer en godt utstyrt bil? Viser seg jo at det ikke er korrekt.

Jeg veide vår bil til 2360 med sjåfør på 76 kg, passasjerer på 65, og barn på ca 50 kg til sammen. Muligens 5-10 kg bagasje. Bytter jeg ut ungene med tre voksne i baksete så er det jo overvekt tvert.

Det er rett og slett vanskelig å reise på hyttetur med skiboks, bagasje baki og mer enn 2 voksne passasjerer.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Viktige oppdateringer til Ioniq 5
fredag 03. desember 2021, klokken 22:45
Ikke enda. Hyundai svarte meg i dag at det var planlagt ferdig før jul, men kunne forekomme forsinkelser.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
søndag 28. november 2021, klokken 04:28
Jeg har en Lucid Blue som kommer i desember / januar senest skulle jeg tro. Jeg skal ikke ha denne da jeg fikk tilgang på en bil i annen farge i september så for noen som vil ha bil litt fort kan denne være en løsning. Kan videreformidle kontakt til forhandler om noen vil sjekke opp den.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Automatiske/manuelle håndtak
søndag 31. oktober 2021, klokken 22:57
Var ikke meningen som noen tone annet enn å konstatere fakta  :) Virker som de aller fleste AWD så langt har automatiske. Spennende å se fremover.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Automatiske/manuelle håndtak
søndag 31. oktober 2021, klokken 13:58
Det stemmer åpenbart ikke.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 er klar
lørdag 30. oktober 2021, klokken 08:22
Hvis det er den eneste bekymringen hadde jeg bare kjøpt den.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
torsdag 28. oktober 2021, klokken 18:34
Jeg endrer farge vekk fra Lucid Blue, fikk bil i september. Jeg tror den opprinnelige bilen ikke hadde kommet før jul...  :o
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Viktige oppdateringer til Ioniq 5
torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:04
Tar tid med disse sensorene, har fått time for softwareoppdatering og to kampanjer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA