Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Balaklava

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 12. januar 2024, klokken 14:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. desember 2023, klokken 13:28
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 07. desember 2023, klokken 11:59Hva har pensjon med "Elbil vs fossilbil i Norge" å gjøre?

Er en lang tråd som drar det andre med seg....
Men oppsummert er vel at du ikke kan stole på myndighetene....

I det ene øyeblikket ønsker de at du skal kjøpe diesel-biler, bolig og jobbe 7-15 og betale inn AFP til LO. I det neste øyeblikket blir du skattet i hjel for forurensing fra diesel-bilen, må betale fordelsbeskatning for å eie eget hus, og mister AFP-pensjonen.

Så moralen er: Ikke stol på noen og stjel når du kan.

Husker du årstallet når dieselbil ble "billig"? Trodde de som opplevde det var i grava for lenge siden. Er det ikke et kvart århundre siden snart? Hvor mange av dieselbilene som ble kjøpt i den avgiftsletta for en generasjon siden er på veiene nå?

"I det ene øyeblikket så"... sikker på at flere tiårs gamle erfaringer er veldig relevante?
#2
EQC / Sv: Varme i utvendige speil på en premiumbil
onsdag 20. desember 2023, klokken 09:01
Diverse foruminnlegg hevder at speilvarmen ikke slår inn før ved under null grader, uavhengig av bruk av knapp. Vet ikke om det stemmer...
#3

Har alltid fulgt med på forbruket og regnet forbruk/kapasitet. Ser at forbruket øker vesentlig om vinteren, men har ikke sett at "batteriet krymper", kapasiteten minker.

Så, hva er det som skjer utover økt forbruk. Er det faktisk sånn at batteriet ikke klarer å yte hele kapasiteten når det blir kaldt nok?
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 04. desember 2023, klokken 13:43
Sitat fra: Rosstopher på mandag 04. desember 2023, klokken 12:10
Sitat fra: Balaklava på mandag 04. desember 2023, klokken 11:49
Sitat fra: Rosstopher på mandag 04. desember 2023, klokken 11:31
Sitat fra: Ferry på mandag 04. desember 2023, klokken 10:57Folk som sitter å ruger på verdier for flerfoldige millioner burde ikke få pensjon engang...

Ja, for ikke å snakke om andre trygdeytelser. "Skal du ha sykepenger fra NAV, du som eier bolig? Da får du selge huset først!" /ironi

Nei, så inngripende krav stilles kun til de svakeste i samfunnet, de som søker sosialhjelp. Bil, hytte osv må selges. Ikke ironi.

Det der er en myte, og det eneste du oppnår ved å spre myten videre er at folk som trenger hjelp ikke tør å be om det.

(selvfølgelig fins det tilfeller der personer har tenkt å leve i lengre til av sosialhjelp på tross av at de har formue, og da kan de få beskjed om å realisere verdiene sine)

Har jobbet på sosialkontor i 15 år og vet hva som er myter eller ikke. Ja en kan få nødhjelp uten å realisere formue/verdier, men det er en del av vurderingen. De må legge frem dokumentasjon for alle økonomiske forhold for å kunne søke, pluss alle de digitale verktøyene NAV slår opp i for å avdekke evt. formue/eierskap.

I motsetning til andre trygdeytelser hvor det selvfølgelig ikke er tema.

Poenget er fortsatt at det er de dårligst stilte vi herjer mest med. 
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 04. desember 2023, klokken 11:49
Sitat fra: Rosstopher på mandag 04. desember 2023, klokken 11:31
Sitat fra: Ferry på mandag 04. desember 2023, klokken 10:57Folk som sitter å ruger på verdier for flerfoldige millioner burde ikke få pensjon engang...

Ja, for ikke å snakke om andre trygdeytelser. "Skal du ha sykepenger fra NAV, du som eier bolig? Da får du selge huset først!" /ironi

Nei, så inngripende krav stilles kun til de svakeste i samfunnet, de som søker sosialhjelp. Bil, hytte osv må selges. Ikke ironi.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 04. desember 2023, klokken 11:48
Med hjemmekontor hadde vi egentlig bruk for fritidsbil. Vi har hatt to biler i husholdningen siste 25 år, og nå gikk hovedbilen, dieseldroget, til utlandet.

Bil nr 2, Ioniq fra 2018 blir med videre og er i praksis bil til "ungene".

Vi snusa lenge på ny Y siden den uansett alltid blir resultatet i tvungen yatzy, eller Best Buy om en vil.

Men siden de, sammenlignet med Y, "ubrukelige" premiumbilene e-pace, e-tron og EQC har halvert seg i verdi på 2-3 år, og vi hverken trenger klasseleder i wltp, maksimal utnytting av volumet i bilen eller å være teknologiske pionerer/forsøksdyr så var egentlig en premiumbil til kanskje 100000,- mindre enn Y attraktivt.

Og nå som Tesla når stadig nye høyder i idioti og rett og slett simpel oppførsel er jeg glad vi ikke ga vårt økonomiske bidrag dit.

Når det er sagt, har en kompis som nekter å lade hos Tesla, det synes jeg er drøyt.

Men klarer Tesla å rævkjøre svenske arbeidstakere så får jeg vurdere det..
#7
EQC / Sv: Tesla Superchargere
mandag 04. desember 2023, klokken 10:44
Du kan importere PIOs til MBUX. Hvis du finner en fil med PIOene til Teslaladere skal det la seg gjøre. Det samme gjelder fotobokser osv.
#8
EQC / Sv: Androide auto integrasjon med MBUX
fredag 17. november 2023, klokken 09:29
Oppdatering II: Ser ut til at androide auto sin rute via Google maps aktiveres i det interne navigasjonsystemet når en åpner bilens egen navi. Så det er en eller annen integrasjon her, men den kommer ikke helt av seg selv, som med kabel.
#9
Sitat fra: Benjudas på fredag 10. november 2023, klokken 11:09Jeg skal kjøpe ny bil nå. Det står mellom Ioniq 6, Xpeng P7 og Byd Seal som kommer snart. Men jeg begynner å få litt kalde føtter. Kan det skje at det blir en ny prisdump i januar sånn som Tesla gjorde forrige januar?

Personlig ville jeg vært redd for at 1-2 av merkene trekker seg fra markedet.

Og generelt er jeg aldri villig til å ta tapet det er å kjøpe nybil, 1-3 år gammel derimot. Kjøpte akkurat 2,5 år gammel "luksusbil" av kurrant merke med alt av utstyr, gått 56 000 km og ga sånn ca halv pris ifht nypris. Dvs at tidligere eier tapte ett sted mellom 350 og 400000,- på to år. Bilen stod nesten et halvt år hos forhandler før vi kjøpte den.
#10
I følge TV2 og statistikken til Rebil bryter enkelte eldre dieselbiler trenden og har gått opp i pris.

Dvs prefekt øyeblikk å selge gamle dieselbilen for "overpris" og kjøpe brukt "luksusbil" til "underpris"..

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ny-trend-overrasker-veldig-spesielt/16156953/?utm_medium=paid&utm_source=fb&utm_id=23853144763440789&utm_content=120200542593970790&utm_term=23853993508760789&utm_campaign=23853144763440789&fbclid=IwAR0oY3nqJcO5JKoA9WvsGR_0wWkq73D7h1u1m9T7fmk30y6w7IYycfdkLLU
#11

Har skjønt at enkelte biler lader raskere på hurtigladere med samme volt som bilen.

Er det noen som har sammenholdt bilmodell og hvilke ladere en bør velge for å få max hastighet når en lader?
#12
Med tanke på at det ligger temmelig mange til salgs så er det nok en del som må selge. Da må det gjøre vondt langt inn i lommeboka når prisene faller og restgjelden på bilen vokser.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Langtur med elbil - batterikapasitet vs ladefart
fredag 10. november 2023, klokken 10:53
Ladefart+ forbruk. Som fete e-tron, hjelper ikke å lade kjapt hvis forbruket er "like kjapt".

Har ikke kjørt hundrevis av mil i bil med lite batteri, men 80 mil på en dag over fjellet med 28kWt har jeg gjort mange ganger.

På en sånn tur blir det typisk 5-7 ladestopp på rundt 15 minutt, alt etter hvor godt en planlegger og strekker strikken.

Med fossilbil pleide jeg å ha 3 stopp på samme turen, av og til flere alt etter hvor mye kaffe en må ha i seg, og av seg.
----
Så, hvorfor har jeg, de siste 5 årene, valgt å kjøre elbil med lite batteri på denne turen i stedet for fossilbilen?

Vel, jeg skulle ikke på jobb. Turen begynte når jeg startet å kjøre. Elbilen er mer komfortabel å kjøre, særlig på langtur mtp støy osv. Det å få tvungne stopp på langtur er noe jeg nå setter pris på. Tidligere kunne jeg kjøre som en gal og holde stressnivået høyt helt til jeg stod på fergekaia på nordvestlandet, da startet turen. Så egentlig utsatte jeg bare ferien, og forlenget "maset".

Nå rigger jeg til og med bagasjerommet med liggeunderlag og ullteppe så jeg kan ta meg en liten blund når jeg føler for det. For på 8-9 timers kjøring så er det fint å kunne ta seg en blund. Og jeg har stoppet steder jeg har kjørt forbi i alle år, tatt et bad, gått en tur, spist på steder jeg før hastet forbi.

Så tja... så lenge det ikke blir latterlig upraktisk handler det om hva en gjør det til.

Nå er fossilbilen byttet ut med bil med større batteri, 85kWt, så jeg trenger kun to ladestopp på samme turen. Da er alt som før, med fossilbil. Så da får vi se om en er tilbake i samme maset, eller om jeg fortsatt velger å ta den minst praktiske bilen med det minste batteriet når jeg skal på lengre tur, for å tvinge meg til å oppleve mer og starte turen når kjøreturen starter.
#14

Har vi samme situasjon i Norge? Utgangspunktet ser mye likt ut, høye renter, bruktbilbehldning som vokser, priser som faller.

Hvor skal det ende, og hva gjør den som skal kjøpe, eller hva med de som må selge?

https://youtu.be/54S6cs5EsAk?si=YFXz2cPt21jlsvZ5
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
søndag 05. november 2023, klokken 18:38
Fra SV sitt program:

"Ha vegprising i staden for bompengar i framtida, slik at vi kan få et meir sosialt treffsikkert system. Det kan også vere rabattar for folk med låg inntekt, slik eit flertall med SV i Bergen bystyre har føreslått."

Se der ja, et sosialistisk parti som har skjønt det.

Så kan jo de av dere som står på Rødt standpunktet la være å stjele skattepenger uten å slutte å være sosialister ;-)

Og så må de av dere som har dette fra FRP skjønne at et sosialistisk forslag om å stjele skattepenger fra alle fortsatt er sosialistisk selv om det kommer som populisme for å hanke stemmer. Noe det åpenbart har klart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA