Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dfer

#1
Twizy / Sv: Orginale Felger til salgs
mandag 28. juni 2021, klokken 11:26
Hei Rune, er disse fortsatt til salgs?
#2
Twizy / Sv: Anbefalte bremseklosser?
tirsdag 18. august 2020, klokken 14:08
Det ser ikke ut til å skje mye i Twizy delen av forumet, men jeg svarer på min egen post i tilfelle det hjelper andre..

Så jeg bestilte klosser fra 12bildeler som det viser seg er et tysk firma. Bestilte like godt klossene til bakbremsene samtidig ettersom jeg skulle se på dem samtidig. Etter å ha betalt for moms og fortolling i tillegg, endte totalsummen på nesten kr1,000-. Merkeverkstedet skulle ha mer enn det for kun frontbremsene

Å bytte klossene foran er en ganske enkel jobb, og å rengjøre stemplene var ikke så vanskelig som jeg fryktet, men det måtte flere forsøk til. Hvis ikke de blir verre, ser jeg ingen poeng i å bytte til rustfrie stempler. Uansett må de renses jevnlig (jeg bruker bilen hele året). Nå ruller begge hjulene bra, om enn kanskje ikke helt som ny. Dette er første jeg har gjort dette siden jeg kjøpte bilen - en 2015 model - for snart 2 år siden. Vet ikke om forhandleren gjorde noe med bremsene før jeg kjøpte den, men jeg antar det.

Å bytte bak gikk også greit, men noe verre var det å samtidig få justert stemplene og håndbremsen. Er ikke helt fornøyd med resultatet, og tenker å la bremsene sette seg litt og prøve igjen om en stund.

Håper dette er til hjelp for noen, men evowners.com er nok et bedre sted å hente informasjon fra. Enda bedre er det tyske Twizy forum, men mine tyske kunnskaper er mer rustne enn bremsestemplene dessverre.




#3
Twizy / Anbefalte bremseklosser?
mandag 27. juli 2020, klokken 09:42
Hei,

Ser at i tidligere tråder om emnen er 12bildeler foreslått som leverandør av bremseklosser, men det ser ut til at de har et riktholdige utvalg - 10 forskjellige produsentene av klossene foran! Kun 4 av disse er på lageret for øyeblikk, men likevel.. Har noen erfaringer fra disse, eller fra andre leverandører? Renault?

https://www.12bildeler.no/bildeler/renault/twizy-mam/80-8-kw/bremsebelegg/121500?criteria%5B100%5D=VA


Jeg trenger et sett for bremsene foran, men stempelene er ekstremt trege uten at de ser rustne ut. Jeg må gjøre nok et forsøk på rense dem, men andre forslag mottas med takk.

Er det noen som har montert, og har erfaring med de rustfrie stemplene som var (er?) tilgjengelig?

Takker for hjelp!


Hilsen,

David.
#4
Twizy / Sv: Kjøpt meg Twizy!
tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:25
Håndbremsen er eneste låsemulighet, så hvis du ikke har garasje hjemme, må du bruke den.

Ja, batteriet varmes opp når den lades, og når motoren brukes. Så det blir en avveining - lade den etter turen for å være snill med batteriet, eller før for å kunne kjøre litt hardere? Jeg velger det første. Enklere å få til også.

Har selv ikke hatt behov for saueskinn eller lignende, men passageren kan nok sette pris på den. Ikke minst hvis man ikke har vinduer.

Er litt usikker på om man skal bruke bremsene minst mulig og risikere at de ruster, eller mest mulig og risikere å slite dem ut fort. Men som sagt velger jeg det siste. Klossene er antageligvis ikke dyre i forhold til skivene osv.
#5
Twizy / Sv: Kjøpt meg Twizy!
søndag 17. februar 2019, klokken 10:41
Skaff deg en Powerbox er Top Tip #1, men den er nok ikke like lett å ta i bruk i en ny Twizy som i en fra før (en eller annen dato i) 2016.

Etter mine erfaringer er blåtann opsjonen bortkastet, grunnet bakgrunnsstøy, men det er vel for sent for deg hvis denne er med.

Har oppfattet det slik at man ikke skal kjøre hardt når batteriet er kaldt, og helst lade den når bilen er varm. Begge for at batteriet ikke skal slites mer enn nødvendig.

Bremsene trenger også ekstra godt stell ettersom de er usannsynlig dyr å bytte og slites raskere enn i vanlige biler. Bremse hardt for å holde dem varme og mest mulig fri for rust, og bruk aldri håndbremsen når bilen er parkert hjemme er kanskje enkleste tips.

Lykke til, og gratulerer! :-)

#6
Twizy / Sv: PowerBox, dreiemoment, og glatt føre
torsdag 03. januar 2019, klokken 13:19
Bare en rask oppdatering, i tilfelle noen har tenkt å prøve det samme..

Fotbremse regenerering på 250 er en dårlig ide for vinter kjøring. Hjulene låser seg med en gang når man bremser på is. Har derfor satt det på 0 inntil videre, og det fungerer *mye* bedre.
#7
Twizy / Sv: PowerBox, dreiemoment, og glatt føre
torsdag 20. desember 2018, klokken 13:22
Takk for svar!

Det er akkurat det jeg har gjort - ECO mode, neutral regen på 50, fotbremse regen på 250. I tillegg redusert lufttrykket i bakdekkene fra 25 til 20. Om det var alle disse tiltak, kaldere vær, eller bare at jeg begynner å bli litt mer vant til bilen vet jeg ikke, men synes vinterkjøringen fungerer bedre nå :-)
#8
Twizy / PowerBox, dreiemoment, og glatt føre
lørdag 08. desember 2018, klokken 23:27
Innstillingene i PowerBox øker dreiemomenten fra standard 55Nm trinnsvis opp til 100Nm, men er det ikke heller en ulempe å ha for mye dreiemoment når mann kjører på glatt føre? I så fall, bør man kanskje gå tilbake til standard innstillingen på vinteren?
#9
Twizy / Sv: Vinduer ønskes
torsdag 15. november 2018, klokken 12:35
Hei igjen,

Så at paalao nevnte disse i en annen tråd, men er det noen som har kjøpt vinduene, og kan dele erfaringer?:

https://twizystore.com

I følge han som driver stedet har han sendt vinduer til Norge før.


Takk!
#10
Twizy / Vinduer ønskes
onsdag 07. november 2018, klokken 12:53
Hei,

Første innlegg fra meg, og takk til alle som har delt sine erfaringer så langt. Utrolig viktig for oss nye brukere å ha en levende forum å lære bilen å kjenne og dele erfaringene.  :+1:

Skal kjøpe en brukt Twizy uten vinduer, og håper å kunne kjøre den de fleste dagene i vinteren. I utgangspunkt tenker jeg å kjøre med vinduene åpne, men kunne tenke meg et sett med originale vinduer. Hovedpoenget er for å holde ut regn og snø når bilen er parkert, men muligheten for å lukke vinduene hvis behovet skulle melde seg mens man kjører, og for å beskytte passageren litt virker også nyttig.

Er det noen som har et sett med OEM vinduer til salgs? Prisen som Renault skal ha for nye vinduer er helt urealistisk.

Hvis ikke OEM, er det noen som har andre vinduer til salgs (komplett med festeanordningene)?

Kan hente selv i Oslo/Asker/Bærum området. (oppdaterer profilen min straks, men jeg bor i Asker)

Takk!!  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA