Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbilbjorn

#1
EQB / Sv: 4wd vs rekkevidde
onsdag 20. mars 2024, klokken 08:49
Kjører stort sett på veier som er brøytet på vinteren så rekkevidde teller vesentlig mer for min del enn 4x4. Utfordringen min er at det nesten ikke finnes EQB250 brukt. Sånn sett vil det nok være vesentlig lettere å selge en 2wd enn en 4x4 rett og slett på grunn av at det er så få i markedet.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Valg av interiør til småbarnsfamilie
fredag 15. mars 2024, klokken 18:00
Loft er null stress med flere barn. Trenger ikke vedlikehold og støvsuges lett. Har du barnestoler kjører du gjerne et trekk under uansett også som gir ekstra beskyttelse og dette har du til de sitter uten stol. Loft har delskinn, altså på sidene, så sitteflaten er behagelig og blir ikke klam. Ved behov kan du også fint leie rensemaskin om du ønsker å rense opp etter ferie.  :+1:
#3
KIA / Sv: Kia EV9
torsdag 21. september 2023, klokken 09:53
Her må jo Kia gi prissetterne sine sparken. Hvorfor har de lesset på med alt av meningsløst utstyr på denne og utelatt hengerfeste? Dette er jo en bil som i all hovedsak treffer den delen av markedet der kjøper vil ha mer enn 5 seter og særdeles få av disse er i millionbilmarkedet. Trenger man ikke mer enn 5 seter er det jo meningsløst å i det heletatt vurdere EV9 når man ser på utvalget i markedet.

Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.
#4
KIA / Sv: Kia EV9
mandag 18. september 2023, klokken 17:44
Ajaj, her har de bommet på prisingen. Lykke til med å få solgt denne til disse prisene. Bruksmessig super bil, men Kia til 1 million er å legge seg i feil markedssegment etter min mening. Håper allikevel det er en del som kjøper slik at de kan ta verditapet og selge til meg om 3 år  8)
#5
Skoda ENYAQ / Sv: SoH - State of health ved førstegangsservice
tirsdag 09. mai 2023, klokken 13:07
Sitat fra: Thomas_ på onsdag 26. april 2023, klokken 08:24Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for førstegangsservice? Bilen ber om service, det er en '21 modell som nå har gått 32 000 ca. Mitt lokale merkeversted skal ha kroner 7500,-. Må si jeg syntes det var i overkant..

Du fikk kanskje også med Service og vedlikeholdsavtale i prisen når du kjøpte bilen? Du ser varighet på avtalen i Bilholdappen. I så fall er servicen gratis.
#6
Skoda ENYAQ / Sv: SoH - State of health ved førstegangsservice
søndag 23. april 2023, klokken 10:03
Tja, det kan hende at SoH ikke er så interessant for mange akkurat nå, men dette handler nok mye om kunnskapsnivå og at elbil fortsatt er relativt nytt for mange.

Jeg tror ikke en sammenligning med gamle hestekrefter på motor er en god sammenligning her. For en elbil som drives av elmotor er det en uinteressant sammenligning ettersom slitasje i hovedsak vil ligge på fremdriftsbatteri, bremser, hjuloppheng etc. Av dette er det bare fremdriftsbatteri som skiller seg fra fossilbil. Sånn sett burde batteritilstand være svært interessant for alle som har elektrisk bil.
#7
Skoda ENYAQ / SoH - State of health ved førstegangsservice
søndag 23. april 2023, klokken 07:43
Da har vi hatt bilen på førstegangsservice. Bilen er fra mai 2021 så dette er vel en av de første som er inne til førstegangsservice, det virker det også sånn fra forhandler ettersom de sitter med utrolig lite kunnskap på elbil her. Vi har etterspurt SoH prosent for å få en indikasjon på helsetilstanden til fremdriftsbatteriet, men får beskjed om at Møller ikke leverer informasjon om dette for noen av VAG bilene.

Noen andre her som har fått samme tilbakemelding?

Sitat elbil.no:
«Hva er batterihelse (SoH)?
Batterihelse er ofte angitt som SoH, som står for State of Health.
SoH blir målt i prosent og er kort fortalt andelen av batteriet som kan brukes til kjøring, sett i relasjon til hva produsentene lovte da bilen var ny.»

Sånn sett er den jo også den viktigste informasjonen fra en service på en elbil.

Rart at de velger å holde tilbake dette når stort sett alle andre merker opplyser om denne prosenten ved service for å kontrollere batterigarantien.

Det vil jo være fallitt for Skoda-elbiler i bruktmarkedet og påvirke annenhåndsverdi når man ved bruktsalg ikke kan dokumentere batteritilstanden på en elbil.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:30
Fått epost fra forhandler her på iv80 om forsinkelse til 2.halvår om man ikke har med med navigasjonspakke. Hadde tenkt å basere meg på googlemaps så jeg hadde ikke valgt navigasjon. I forbindelse med epost fikk vi tilbud om den billigste navigasjonspakken på 7.600 til redusert pris, 2.900 for å unngå levering 2.halvår. Fortsatt ikke noen pekepinn på levering annet enn før uke 27, som da blir senest første del av juli.

Synes det er elendig informasjon om levering fra forhandler. Når bilene er satt i produksjon, ref. videoer på youtube fra produksjonslinjen, mener jeg de burde kunne bekrefte levering +\- en måned iallefall basert på ett eller annet køsystem for produksjonslinjen.
#9
Kia Niro EV / Sv: Hvilke feil og mangler har du hatt på din bil?
mandag 06. januar 2020, klokken 20:16
Har kjørt over 15 000 km uten noen form for problemer og nylig vært på service.
#10
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
tirsdag 17. desember 2019, klokken 18:34
eNiro er en premiumbil slik jeg ser det, iallefall når vi snakker om first edition med alt av utstyr. For oss som kjører premiumbil(Mercedes,BMW,Audi etc. i toppsjiktet) i fossilklassen til vanlig er ikke eNiro noe steg ned, iallefall til elbil å være.

Med sin størrelse innvendig og med bagasjerommet vil jeg si den er klasseledende om man vekter mot pris. Å sammenligne eNiro med golf, up, leaf, zoe blir helt feil. Dette blir småbil i forhold. Det er bedre å sammenligne med ipace og etron. Her er det ingen som slår Kia på verdi for pengene. Vi runder snart 15 000km og jeg håper det blir bedre tilgang fra Kia fordi jeg rett og slett unner alle å få tak i en eNiro. Så bra bil er det.
#11
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
torsdag 28. november 2019, klokken 10:16
Synd Mach-E skuffet stort ved lansering. Først og fremst cupeformen som minner om tidenes feilgrep fra BMW, X4 og X6. Hva er poenget med en stor SUV om den ikke har plass innvendig? Annenhåndsverdien blir jo elendig når EL SUVene som faktisk har  plass entrer markedet. Det andre er den harry ipaden som midtkonsoll, dette må man kjøre rundt med? I tillegg ser den litt rånete ut. Bortsett fra det blir den jo ledende på rekkevidde med long range 600km når den kommer. Skuffet, men blir nok å stå på venteliste i påvente av noen bedre her.
#12
Kia Niro EV / Sv: Kontrakt
mandag 30. september 2019, klokken 19:13
Verd å vente på! Kjørt snart 12000km nå. Fantastisk herlig bil! Anbefales på det sterkeste!  :+1: :+1: :+1:
#13
B-Electric / Forskjell på 2015, 2016 og 2017 modellene?
torsdag 29. august 2019, klokken 16:06
Er det noen forskjell på 2015, 2016 og 2017 modellene? Tekniske forskjeller etc.?
#14
Det var oppklarende. Så om det står 400V TN-S i sikringsskapet og hjemmeladeren er av type2 satt opp på 32a 1-fas skal det gå an å plugge en Zoe og lade som hvilken som helst annen elbil?
#15
Veldig forvirrende dette med Zoe og lading. Det begynner jo å bli normalt med type 2 hjemmeladere som lader de fleste el-biler som er nogenlunde nye. Spørsmålet er om man kan plugge i en Zoe i disse og forvente at de lader normalt som en Golf, Tesla, MB, Kia, Nissan etc. hvis hjemmeladeren er satt opp på 230v 1-fas kurs?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA