Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jora

#1
Model 3 / Regen etter dekkskifte fra 19" til 18"
torsdag 17. oktober 2019, klokken 17:58
Jeg fikk lagt om til 18" vinterhjul i går hos Vianor og synes det er merkbart mindre regen nå enn da jeg hadde 19" sommerhjul. Dette med hel regenbar, varmt batteri og 60-70% batteri. Er det noen andre som opplever dette? Jeg har endret innstillingene i bilen til Aero 18" hjul, så kan tenkes at det er en del av software?
#2
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
lørdag 08. juni 2019, klokken 21:07
Jeg har ikke skrudd inn den ennå da jeg mener den sitter godt uten, men han anbefalte det vel om man kommer til å kjøre mye på snøføre. Skal se an om det er nødvendig når det nærmer seg vinter. Hentet bil på mandag, så er ikke spesielt lysten på å sette inn en skrue gjennom lakken nå. Det er laget hull i skvettlappene som treffer perfekt på fangeren om man ønsker å sette i den siste skruen.
#3
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
lørdag 08. juni 2019, klokken 20:46
Jeg monterte i går skvettlappene til Antirouille Bolduc (MidWest edition). Veldig fornøyd med resultatet. Synes ikke de gjør for mye ut av seg og måtte kun lage et hull i hver hjulbue foran for installasjonen. Det ligger detaljerte instrukser på YouTube for enkel montering.
#4
I går ble det endelig bil på meg og jeg har derfor prøvd ut Tesla Tasker Plugin sammen med Tasker. Denne fungerer utmerket på Android 8. Har satt opp at man kan holde nede valgfri fysiske volumknapp og så stopper tasker lading og deretter låser opp ladekabelen. Dette kan jeg gjøre til og med uten å låse opp skjermlåsen. Trenger ikke å skru på skjerm en gang! Bare holde inne en av volumknappene.
#5
Model 3 / Sv: VIN nr tildelt, hva nå?
tirsdag 14. mai 2019, klokken 18:31
Sitat fra: Jorgen Bjerke på tirsdag 14. mai 2019, klokken 15:09
Bestilte 24/4 LR RWD Midnight/hvit FSD. La til hengerfeste i starten av mai. Levering Drammen. Har ikke fått VIN.

Leser i en annen tråd om folk som advarer på det sterkeste å betale før de fysisk overtar bilen pga. mye tull med bl.a. at bilen er solgt til noen andre sånn plutselig. Men hva skjer hvis vi nekter å betale når de ber om det og heller ønsker å betale når vi står ved bilen? De sier vel bare: "Ingen penger nå, ingen bil". Er vi tvunget til å betale før levering. Noen som vet?

Ikke betal på forhånd! Rettslig sett så har de ikke krav på det. Du risikerer å endre opp som meg å betale 7 dager før levering og ikke få bil på leveringsdato. Jeg bestilte 7. desember og skulle ha levering 25. februar, og jeg har ennå ikke fått bil eller VIN. Det var en 8 uker lang kamp med ukentlig kontakt for å få pengene tilbakebetalt på konto. Utrolig shady praksis! Jeg kommer ikke til å betale før jeg har sett og godtatt bilen. Dette er normal praksis i henhold til forbrukerkjøpsloven.
#6
Model 3 / Sv: Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3
onsdag 08. mai 2019, klokken 15:14
Har dere som har fått lagt inn hengerfeste på ordren over telefon fått det listet opp i designdetaljene på min side?
#7
Model 3 / Sv: Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3
onsdag 08. mai 2019, klokken 09:26
Jeg ringte også delivery da jeg ikke har fått VIN ennå, så det bør være trivielt å legge til dette tilvalget. De var klar over at man kan avbestille og bestille på nytt, men det virket som at de ville finne en bedre løsning på det, så de har sendt inn spørsmål til høyere hold og skal gi ut mer informasjon i løpet av dagen. Det kan tenkes at bilene som kommer på båt nå ikke har hengerfeste. Om alle avbestiller og bestiller på nytt så har de mange tusen biler på vei som ingen vil ha.
#8
Sitat fra: tuono på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:08
Når jeg leser dette så blir jeg sittende med én tanke: Hvorfor kontakter dere ikke forbrukermyndigheter og media? Om beskrivelsene som foreligger er nogenlunde riktig (noe det ikke er grunn til å betvile) så er dette grovt ulovlig og en intern ansvarspulverisering som ikke engang overgås av Statens Vegvesen og underentreprenørene dems.
Jeg regnet med at folkene som svarer i telefonen hos Tesla hadde sunn fornuft og ville hjelpe meg med å finne en konstruktiv løsning. Som sagt, så har jeg blitt lovet pengene gang på gang i 6 uker nå. Først i går fikk jeg høre at det hele er bambus. Jeg har vært i kontakt med advokat og kommer til å kontakte forbrukerrådet i dag. Om jeg ikke snarest får svar på brevet jeg sendte deliveryNO@tesla.com på torsdag, så tar jeg det også til media. For meg er det åpenbart en høyere terskel å stå frem i media, men om det er eneste måten å få Teslas oppmerksomhet, så blir jeg nødt til å gjøre det.
#9
Jeg ble oppringt av Tesla Delivery i dag. De ville spørre meg noen spørsmål ettersom at min bil var forsinket. Spørsmålene var:

1.   Om jeg hadde solgt bilen og hadde behov for transport. Det har jeg ikke.
2.   Om jeg kunne tenke meg en annen konfigurasjon som de hadde tilgjengelig for utlevering i Trondheim. Jeg har ventet så lenge på min konfigurasjon nå at det vil jeg ikke.
3.   Om jeg hadde skaffet meg vegglader. Ja, det har jeg.
4.   Om jeg kunne tenke meg noe av tilbehøret i Tesla Shop. Nei, jeg har allerede kjøpt inn all-weather mats derfra til min kansellerte utlevering. Om de kunne tilby hengerfeste, så kunne jeg være interessert i det. Dette skulle han sjekke opp.

Fikk senere svar om at han ikke visste noe om hengerfeste og at dette ikke er tilgjengelig. Fikk ingen kompensasjon i dag da han ikke kunne tilby annet enn det overnevnte.
#10
Takk for svar BNO. Eposten jeg har sent er skrevet av advokat. Jeg kommer til å gi de denne uka på å komme med en løsning. Hvis ikke så blir det avbestilling og media til tross for at jeg har vært reservasjonsholder og tsla investor i 2 år.

Kan underskrive på at man bør styre unna å betale i henhold til faktura som oppgir minimum 7 dager før levering. Det er absolutt ingen rettsgrunnlag for forskuddsbetaling til Tesla og man risikerer å yte usikret og ufrivillig kreditt til Tesla i månedsvis. Som i mitt tilfellet hele 8 uker som etter dagens samtale peker i retning 12 uker, uten bekreftelse.
#11
Jeg ble oppringt av Tesla Delivery i dag kl. 15.40. De ville spørre meg noen spørsmål ettersom at min bil var forsinket. Spørsmålene var:

1.   Om jeg hadde solgt bilen og hadde behov for transport. Det har jeg ikke.
2.   Om jeg kunne tenke meg en annen konfigurasjon som de hadde tilgjengelig for utlevering i Trondheim. Jeg har ventet så lenge på min konfigurasjon nå at det vil jeg ikke.
3.   Om jeg hadde skaffet meg vegglader. Ja, det har jeg.
4.   Om jeg kunne tenke meg noe av tilbehøret i Tesla Shop. Nei, jeg har allerede kjøpt inn all weather mats derfra til jeg skulle ha utlevering. Om de kunne tilby hengerfeste og eventuelt informasjon angående dette da det er bekreftet fra flere hold, så kunne jeg være interessert i det. Dette skulle han sjekke opp.

Jeg spurte deretter om han hadde lest det juridiske brevet jeg sendte på torsdag med krav om kompensasjon for usikret og ufrivillig kreditt i 8 uker (som bør gi kompensasjon utover prisreduksjonen de lanserte i helgen på 7000 på min konfigurasjon), noe han ikke hadde. Jeg fortalte at jeg var lite fornøyd med prosessen og at lovnaden om å tilbakeføre full betaling til min konto ennå ikke var oppfylt etter at dette ble avtalt for 6 uker siden. I tillegg lurte jeg på hvor bilen var, noe han ikke viste. Jeg spurte om han i det minste måtte vite hvilken havn bilen har seilt fra, og om jeg i heletatt hadde et VIN nummer. Det viste seg at jeg ikke hadde det, noe som er stikk i strid med det jeg har blitt fortalt de siste tre ukene med kontakt. Da har den vært på båt og utenfor GPS rekkevidde. Han skulle sjekke opp hengerfeste og brevet mitt og deretter ringe tilbake. Jeg var skeptisk og ville at han skulle gi meg en konkret dag og tidspunkt, helst så fort som mulig, da dette var første telefon jeg har fått fra Tesla siden de kansellerte utleveringen min for 7 uker siden. Han skulle ringe meg tilbake i løpet av dagen.

En time senere ringte han med følgende å fortelle. Han kunne gi meg en annen konfigurasjon enn min bestilling (som er LR AWD med hvit lakk) noe jeg allerede hadde avslått i den første samtalen, og han viste ikke noe om hengerfeste. Det var alt. Jeg spurte da om han hadde lest brevet mitt som nevnt i den første samtalen, men dette hadde han ikke gjort. Han sa så at han ikke fant ordre på tilbakeføring av pengene og heller ikke noe om det i loggen. Han kunne legge inn en ordre, men det kunne igjen ta opp til 30 dager og om de ikke var mottatt ved levering så måtte jeg betale to ganger. Da klikket det for meg. Jeg har kontaktet de 5 ganger over de siste 6 ukene primært for å få tilbakeført sparepengene mine da de ikke har kunnet gi meg dato. Jeg har tydeligvis blitt løyet for om status på bil og penger hele veien. Jeg har gått rundt med en klump i halsen i 7 uker da jeg har vært ukomfortabel med risikoen jeg tar ved at de sitter på pengene mine. Jeg har ikke hørt et pip før nå. Hvordan kan jeg stole på noe av det Tesla sier?

Jeg gjentok at jeg ville ha pengene tilbake og jeg ville snakke med noen som faktisk kunne gjøre noe. Jeg foreslo at han personlig burde ta denne saken videre til noen med myndighet til å foreta seg noe, da det er soleklart at de har en kunde som ikke får hjelp, men dette var vist vanskelig. Det måtte delivery teamet som leser epost ta seg av ettersom jeg hadde sendt mail. Jeg spurte om denne delen av teamet faktisk kan hjelpe meg og om ikke han kunne ta kontakt med dette teamet direkte så jeg kunne få snakke med dem. Det kunne han ikke. Han satt i Amsterdam og hadde ikke myndighet til å gjøre noe med pris eller levering. Kun tilby oppgraderinger eller andre konfigurasjoner som er tilgjengelige. Siden jeg har bestilt hvit, så mente han jeg ikke vil få bil før neste båtlast i april/mai.
Jeg ville ikke at han bare skulle legge på nok en gang for så å glemme meg siden jeg ikke oppfylte kriteriene for hva han kunne kompensere meg med. Da sa han at han ville følge opp saken de neste dagene. Nå skal jeg altså vente på at noen leser min e-post fra delivery teamet i Oslo, og de leser vist ifølge ham e-post daglig. I min tidligere¬¬ erfaring med e-post (8. mars) fikk jeg ikke noe svar. Jeg er altså like langt etter å endelig bli oppringt av Tesla. Ingen bil, ingen vin, ingen dato, ingen sparepenger, ingen kompensasjon og ingen kontaktperson med myndighet til å hjelpe meg. Kun en lovnad om at saken skal følges opp av en som ikke har myndighet til å gjøre noe. Jeg føler meg helt fortapt etter alle løgnene jeg har blitt servert over telefonen. Om noen fra Tesla leser dette, vær så snill å hjelp meg.

#12
Sitat fra: Nicky777 på torsdag 11. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Line K på torsdag 11. april 2019, klokken 13:59
Sitat fra: jsa061 på torsdag 11. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!

Ikke hørt et kvekk, og sendte epost på mandag og spurte om de i det minste kunne si om det er snakk om april, mai eller juni leveranse nå. Skulle liksom til Legoland 1.mai-ish helgen, men blir vrient uten bil potensielt. (Nåværende bil forsvinner i påsken om alt går etter det jeg trodde var en god plan...)

Betalte for fem uker siden og solgte bilen for tre uker siden. Har ikke hørt noen ting om lånebil og har ingen konkret leveringsdato. Det sies fra Tesla (ved å ringe dem) at bilen min er i Norge nå, men aner ikke om jeg kan stole på dette.
Jeg har heller ikke hørt noen ting. Straks 8 uker siden jeg betalte og 7 uker siden jeg skulle ha levering. Jeg har siden telefon med kansellert levering krevd pengene tilbakeført, men ennå ikke fått de. Jeg sendte et juridisk brev i går med krav om kompensasjon for ufrivillig kreditt. Får se om de leser e-post denne gangen.
#13
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: jora på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:34
For de som solgte gamlebilen pga. avtalt leveringsdato og nå står uten er det naturlig å kreve kompensasjon for leiebil/alternativ transport. Litt sent å be om en lånebil nå kanskje... Kan også kreve renter på utestående beløp, men det er jo småtteri på så kort tid. Det realistiske å motta som kompensasjon er kanskje en Tesla Wall Connector eller en ekstra UMC. Tidligere servicepakke ble gitt en del.

Råd er skriftlig kommunikasjon, saklig, høflig med frist på 10 dager til å svare, løses som et forlik. Trusler med advokat/presse fører oftest til advokat fra Tesla og da står man i stampe.

Jeg tror ikke de er i likviditetsskvis, de driver ikke oppblåsing salg. Tallene fra kvartalet viser antall leverte biler og antall produserte, ikke solgte. De har også satt en vill leveringsrekord i Norge, så ikke rart det krasjer for noen, selv om det er kjipt for dem det treffer.
gi meg en god grunn til å ikke betale tilbake kjøpesummen når de ikke kan levere bilen. Jeg nevne ikke det at de i tillegg truet med at om de la inn tilbakebetalingen i systemet sitt og jeg ikke hadde fått de tilbake ved levering, så måtte jeg betale inn hele summen igjen, altså dobbelt opp. Ble fortalt dette flere ganger. De gjør alt for å ikke betale tilbake.
Såvidt jeg vet gjøres overføring av penger fra NL. Men jeg fikk refundert Model 3 depositumet i løpet av en uke og utgifter til bensin på lånebil samme korte tiden. Noen ganger går det raskt. Er køen lang tar det lenger tid?
hvem har du snakket med? Jeg har ringt delivery 4 ganger og purret med forskjellige kundebehandlere hver gang. Jeg har også sendt mail uten svar. Det har tatt over 5 uker!
#14
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:34
For de som solgte gamlebilen pga. avtalt leveringsdato og nå står uten er det naturlig å kreve kompensasjon for leiebil/alternativ transport. Litt sent å be om en lånebil nå kanskje... Kan også kreve renter på utestående beløp, men det er jo småtteri på så kort tid. Det realistiske å motta som kompensasjon er kanskje en Tesla Wall Connector eller en ekstra UMC. Tidligere servicepakke ble gitt en del.

Råd er skriftlig kommunikasjon, saklig, høflig med frist på 10 dager til å svare, løses som et forlik. Trusler med advokat/presse fører oftest til advokat fra Tesla og da står man i stampe.

Jeg tror ikke de er i likviditetsskvis, de driver ikke oppblåsing salg. Tallene fra kvartalet viser antall leverte biler og antall produserte, ikke solgte. De har også satt en vill leveringsrekord i Norge, så ikke rart det krasjer for noen, selv om det er kjipt for dem det treffer.
gi meg en god grunn til å ikke betale tilbake kjøpesummen når de ikke kan levere bilen. Jeg nevne ikke det at de i tillegg truet med at om de la inn tilbakebetalingen i systemet sitt og jeg ikke hadde fått de tilbake ved levering, så måtte jeg betale inn hele summen igjen, altså dobbelt opp. Ble fortalt dette flere ganger. De gjør alt for å ikke betale tilbake.
#15
Jeg snakket med Tesla i dag angående kompensasjon for at de ikke er villige til å holde det de lover angående levering og at de tviholder på kjøpesummen mot min vilje. Det er 7 uker siden jeg betalte inn hele kjøpesummen (hadde avtalt leveringsdato 25. februar, bekreftet via epost og telefon), og 5 uker siden Tesla delivery la inn en forespørsel for tilbakeføring av pengene etter at jeg krevde dette da de ikke kunne gi meg ny dato. Jeg ble lovet at beløpet skulle komme på konto innen 4 uker, noe som jeg anser som usaklig lenge.

I dag prøvde de seg på nytt og sa at dette kunne ta opp til 8 uker. Jeg har lest her på forumet flere som avbestiller og får igjen pengene innen en uke. Jeg følger derfor at de bare finner opp et antall uker som dekker inn det interne estimatet de har på levering så de slipper å betale tilbake. Jeg synes dette er et varselsignal med tanke på likviditeten til selskapet og er ikke veldig komfortabel med denne risikoen jeg er påtvunget. Elon Musk uttalte at selskapet bare var uker unna konkurs i høst, men de klarte å snu resultatene i positiv retning i Q3 og Q4. I Q1 så er det forventet å være dårlig, så det er en reel risiko for oss som har betalt og ikke fått bil. Ufattelig at de man prater til over telefonen ikke tar slike saker alvorlig og ordner opp i det med en gang. De har ingen ting å komme med og ønsker bare å avslutte samtalen. Dette er 4 gangen jeg ringer og spør hvor pengene mine er, uten et konkret svar. Hva gjør man når det ikke hjelper å prate med de? Jeg har gitt opp håpet for at bilen kommer i nærmeste fremtid da de i dag ikke kunne si annet enn at GPS var avslått. De vet helt sikkert hvilken havn bilen er på vei til, men kommenterte ikke det, så da er den nok langt unna.

Videre sa de at krav om kompensasjon måtte sendes inn på epost deliveryNO@tesla.com, så skulle de sende det videre. Jeg kommer til å skrive en epost med advokathjelp i familien, men spørsmålet er om eposten blir lest. Jeg har tidligere skrevet til adressen, uten å fått svar. Drømmen om en Tesla er ikke annet enn et mareritt så langt. Om noen har råd for hva jeg kan kreve, så er jeg takknemlig. 7 uker som sannsynligvis blir til minimum 8-12 uker her i Trondheim. Hva kan jeg kreve for risiko og tapt fortjeneste på sparepengene mine? Kan jeg kreve noe for forsinket levering? Final invoice har VIN nummer og jeg har leveringsavtale på epost, samt telefonlogg av innkommende anrop fra Tesla da leveringstidspunkt ble avtalt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA