Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OhmPaPa

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 01. februar 2024, klokken 20:19
Jeg har noen TSLA-aksjer via Nordnet. Og hadde vært interessert i å stemme på generalforsamlingene. Men det går ikke:

Eier du aksjer som handles på andre markedsplasser (f.eks i USA og Canada) får du dessverre ikke deltatt på disse generalforsamlingene. Aksjer utenfor Norge og Sverige er registrert på depotkontoer i Nordnets navn gjennom vår depotbank(er), og det er derfor ikke mulig for deg å melde deg på generalforsamling eller stemme for din andel av disse aksjene.

Fra https://www.nordnet.no/faq/5298-kan-jeg-forhandsstemme-eller-stemme-elektronisk-pa-generalforsamling-for-mine-amerikanske-aksjer

og:

Dette skyldes kun det faktum at Nordnet ikke har prosesser eller rutiner eller tilgang til denne tjenesten under eksisterende avtale med vår utenlandske depotbank.

Fra https://www.nordnet.no/faq/5303-er-det-fordi-nordnet-laner-ut-aksjer-for-shorting-at-dere-ikke-tilbyr-deltagelse-pa-generalforsamling-og-broker-non-vote


Jeg er helt NOOB og vet ikke om dette er vanlig for alle som bor utenfor USA eller kun kunder av Nordnet. Er det noen av dere som har mulighet for å stemme hos Tesla?
#2
Det er like ille å tvinge folk til å organisere seg som det er å nekte dem å gjøre det samme.

Det må være frivillig ellers begynner det å ligne mafia-tilstanden i USA.

Syns det er greit av Tesla å tillate at arbeiderene organiserer seg samtidig som de ikke vil signere en kollektiv avtale.

Satt selv for mange år siden og følte meg presset inn i fagforeningen på jobben. Ganske klein følelse det også.
#3
Sitat fra: zenith på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 23:08Så er siste spørsmål om det er mulig å spare noen kroner på å kjøpe en demobil, eller kanskje få med vinterdekk. Man får kanskje ikke noe særlig rabatt når man kjøper Tesla?

Nå som det kommer en oppgradert Model 3 "Highland" tenker jeg det kan komme noen fine nesten nye Model 3'er til salgs - av folk som bare MÅ ha den siste utgaven.
#4
EL Lastebil / Sv: Tesla Semi nærmer seg
fredag 06. oktober 2023, klokken 19:53
Det mest interessante er at Tesla nå averterer etter folk som trengs for å øke produksjonskapasiteten på nettopp Semi. Ved fabrikken i Nevada.
#5
Model Y / Sv: Prisstigning Model Y
fredag 06. oktober 2023, klokken 19:50
Sitat fra: eltex på fredag 06. oktober 2023, klokken 16:06Hvorfor prisstigning? Tenker det ikke bare handler om generell prisstigning. Tesla må også planlegge for fremtidig servicekapasitet i forhold til så stor andel av markedet nå. Andre teorier?

Har mest tro på; Dollaren styrker seg vs kronen.

Men også; Tesla bruker pris for å ha ønsket lengde på ventelister.
#6
Alt det andre / Hydrogenferge med hydrogenlekkasje
fredag 04. august 2023, klokken 16:11
Høres ikke spesielt betryggende ut:

https://www.tu.no/artikler/hydrogenferge-fikk-problem-kort-tid-etter-oppstart/534740

SitatHydrogenferge fikk problem kort tid etter oppstart
En skadet pakning førte til hydrogenlekkasje.

Ulykken skjedde 9. mai i år i forbindelse med bunkring av hydrogen til fergen som trafikkerer strekningen Hjelmeland-Skipavik-Nesvik i Rogaland. Det kommer fram i en ulykkesrapport TU har fått innsyn i.

Er det noen som abonnerer på TU og kan se om det er mere detaljert info om lekkasjen?


I 2020 hadde den lokale brannsjefen kritiske uttalelser om risikoen med hydrogenferger:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/WbBg0g/hydrogen-elektrisk-ferje-bekymrer-brannsjef-jeg-frykter-at-noe-skal-ta-fyr

SitatBrannsjefen i Hjelmeland, Johan Mjølhus, etterlyser informasjon.

– Hydrogen er lett antennelig og jeg er bekymret for dette i kombinasjon med batterier. Jeg frykter at noe skal ta fyr, enten av seg selv eller på grunn av en bilbrann om bord, sier Mjølhus.


For de som ikke husker det:

I 2019 eksploderte en fyllestasjon for hydrogen i Sandvika. En feilmontert plugg førte til lekkasje og seinere eksplosjon.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Nøkkelfri-trøbbel
fredag 30. juni 2023, klokken 13:58
Hadde Samsung tidligere. Men byttet. Utfordringen med Samsung er at de har lagt til ekstra kode for ressurs-håndtering utover det som er standard i Android.

Og den ekstra koden er alt for streng og stenger ned apps som kjører i bakgrunnen. Fant ingen måte å omgå dette på så byttet til Apple. Da forsvant problemet.

Liker du Android for godt til å bytte til Apple så kjøp mobil av et annet fabrikat neste gang. Google Pixel er den jeg ville ha valgt.
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2023.20.6
fredag 30. juni 2023, klokken 13:54
Sitat fra: Mobileum på fredag 30. juni 2023, klokken 09:11Interresant er det nå at betegnelsen FSD Beta blir borte i versjon 12. Vil det da sies at det er slutt på utviklingen for HW3, og at vi ender opp med et bra førerassistent? Men fremdeles L2. Jeg tror det. Vi ser nå at de to siste oppdateringene er de samme som FSD Beta får, og at det heretter kun vil styres av "brytere" hva man har/får tilgang til.

Beta eller ikke har ingenting med HW3 å gjøre.

Det betyr bare at all funksjonalitet klarer minstekravene Tesla har satt. Alle funksjoner vil få videre utvikling og forbedringer etter at versjon 12 kommer.

Regner f.eks. med at FSD 12 ikke er god nok til Robotaxi men at alle funksjoner som trengs til slik kjøring er der. Den vil bare trenge enda mere trening til å bli god nok på egen hånd.
#9
Sentry Mode kan også styres fra appen.
#10
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
onsdag 03. mai 2023, klokken 15:44
Man ville vel også kunne få FSD Beta til Europa ved å legge de begrensningene dagens regelverk gir dagens Autopilot på den nye FSD Beta?

Jeg ville i allefall likt å få den nye mye smartere FSD selv med de begrensningene jeg er vant til fra den gamle.

Som juridisk amatør tenker jeg at Tesla kunne gjort dette uten å vente på nye tillatelser all den tid vi får oppdatert dagens autopilot via software. En FSD Beta med UNECE-begrensninger vil ikke trenge noen nye tillatelser. Den vil bare kjøre bedre.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor blir det av alle «Tesla killers»?
torsdag 30. mars 2023, klokken 13:44
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. mars 2023, klokken 15:22Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Helt siden Tesla kom har media skrevet om at Tesla snart ville få problemer med salget og/eller gå konkurs fordi den og den Tesla-Killeren snart kom på markedet.

Vil tro de fleste elbiler du har hørt om har fått slike artikler i massemedia. Men foreløpig er det ingen som selger volum i nærheten av Tesla.

Hvis kjenner til regnskapene til bilprodusentene vs Tesla sitt blir det hysterisk morsomt å lese om Tesla-killer'ene.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor blir det av alle «Tesla killers»?
torsdag 23. mars 2023, klokken 13:21
Det hjelper ikke at det er vanskelig å tjene penger på å lage elbiler:

https://www.wsj.com/articles/ford-projects-3-billion-loss-on-ev-business-for-2023-98037e4e?st=09z4oqsv2dvayeo&reflink=desktopwebshare_permalink

SitatMotor Co. expects to lose about $3 billion on its electric-vehicle business this year, a reminder of how far traditional auto makers have to go in turning their EV portfolios profitable.

Ford er ikke den eneste av de tradisjonelle bilprodusentene som sliter med å lage elbiler - her er en til:

https://www.autonews.com/china/byd-trims-shifts-2-ev-factories-china-report-says

SitatBYD, in sign of softer demand, trims output at 2 EV factories, report says
BYD has also been slowing output since the start of the year when industry-wide sales began to slow and China ended a national subsidy program for EVs and plug-in electric vehicles.
#13
Model X 2023 - / Sv: Ny rødfarge
lørdag 11. mars 2023, klokken 16:58
Den likte jeg!

Men det er desverre ikke grunn alene til å bytte bil enda.  :D
#14
Tesla SW og AP / Sv: 2023.2.x
søndag 26. februar 2023, klokken 21:51
Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:34
Jeg tar alltid en resett etter hver eneste oppdatering FØR jeg tar i bruk bilen for å unngå slike sw hickups som dere beskriver under.

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 25. februar 2023, klokken 10:40
Min erfaring etter 124 (!) oppdateringer er at det kan hjelpe med en reset. Den reset som oppdateringsrutinen gjør automatisk etter installasjonen, er ikke alltid nok. Jeg glemmer det fra tid til annen, og da kan det dukke opp småfeil som retter seg etter reset.

Jeg har samme erfaring og tar en ekstra reset. Glemmer en skjelden gang og har opplevt smårusk som ble bedre da endelig tok reset'en.
#15
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
lørdag 04. februar 2023, klokken 11:57
Sitat fra: geear på onsdag 04. januar 2023, klokken 23:32
Tror nok du har litt annet fokus enn mange A8-eiere, for mange av de ville definitivt blitt skuffet om de satt seg inn i en Model S med forventning om samme kvalitetsfølelse på interiøret som en A8. Personlig liker jeg interiørdesignet i S og X veldig godt, og lever greit med materialvalgene, men eksklusivt og påkostet er det ikke. Alt "skinn" utenom rattet er plast. På godt og vondt.

Hadde gleden av å være passasjer i en ny A8 med full pakke utstyr dvs massasjeseter og mye annet gromt. Det var definitivt en meget behagelig biltur.

Men å velge A8 foran Plaid'en?  No way!  To forskjellige vinklinger på luksus. Og jeg vet hva jeg liker best.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA