Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Buruglen

#1
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
søndag 04. april 2021, klokken 00:43
Regjeringen bruker jo i dag både S-klasse og BMW 7-serie, så her bør minst klima- og miljøministeren vurdere EQS. Men de må kanskje ha «light armor»-utgavene og de er nok ikke klare ennå.

Ellers må jeg si at dette er en flott bil. Blir nok å bytte ut BMW 740 med denne. BMWs nye haikjeft-grill ødelegger ellers flotte biler. EQS er penere enn dagens S-klasse, særlig fronten.
#2
Har lest at EQC har støtte for minst Ionity og at MB henter dette fra en tredjepart, slik at alt denne får informasjon om skal gå inn i navigasjonssystemet. Har også tidligere lest at minst én av de norske ladeleverandørene ga sanntidsinfo til denne tredjeparten (som jeg ikke finner navnet på).
#3
Hei

Litt usikker på om jeg har truffet rett forum, men prøver meg:

Skal kjøpe ny elbil som skal brukes til langkjøring (salgsoppdrag på "ukjente" steder) i Danmark, Norge og Sverige.

Hvilke ladeleverandører tilbyr sannstidsvisning av tilgjengelige ladestolper i bilenes navigasjonssystemer?

Vet at jeg kan bruke diverse apper, men vil helst slippe (untatt i nødstilfeller).

Og hvilke biler har støtte for dette i sine navigasjonsløsninger (dvs foreslår hvor jeg skal lade basert på tilgengelighet)? Jeg vet at det ikke er fullt så enkelt, da det jo kan være kø osv, men at det er ledige og fungerende ladestolper er en god begynnelse.

Vurderer disse tre: M-B EQC, Audi e-tron og Tesla MX.


#4
Skal montere ladeboks (Easee) i garasje og ønsker tips til oppheng/brakett for kabelen når jeg ikke lader.
Bilen har lading på venstre side bak og ladeboks vil være på veggen i garasjen til høyre for bilen (sett utenfra). Bilen står da rett til venstre for ladeboksen.
Kabellengden som skal henges opp etter bruk blir da rundt to meter.
Hva er mest praktisk av:
1. Oppheng/brakett over og rundt ladeboksen og sannsynligvis 1 1/2 kveil med ladekabel
2. Oppheng/brakett under ladeboksen og kanskje 2 kveiler ladekabel

Er det veldig upraktisk med egen kopp for «ladepistolen» eller vil det være vel så bra og praktisk å la den henge i naturlig «løst» i opphenget/braketten. Dette er jo inne i garasjen og helt tørt.

Løsningen må være brukbar for alle, inkludert personer med dårlig tid om morgenen og normal løftekraft.
#5
BMW i3 / Sv: RTTI (Real Time Traffic Information) i Norge
torsdag 22. juni 2017, klokken 22:31
Takk.

Statens vegvesens database er ganske korrekt, spesielt når det gjelder veiarbeid og stengte veier (dette kan sjekkes på fex Brevikbrua, som nå er stengt pga vedlikehold; se vedlegg).

I følge flere kilder er det Inrix som mater BMWs systemer med data (https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrslagedienst).

De må ha en feil for henting av data for Norge. Jeg skal prøve å komme til bunns i dette. Som sagt er dette korrekt for Sverige og Danmark. Hvis jeg slår av RTTI, bruker systemet TMC (så lenge FM-nettet er operativt) og da kommer de stengte veiene fram. De kommer i Norge fra NRK Trafikk. Har ikke testet dette fullt ut med DAB-TPEG, som P4 sender ut (sammen med Mediamobile/V-traffic) i Norge.

Trafikkflytinformasjonen som Inrix gir oss (via BMW RTTI) er basert på info biler med innebygd SIM-kort (eller tilsvarende løsninger) sender fra seg, spesielt hastighet. Det er info fra alle typer biler, ikke bare BMW. Denne informasjonen har jeg sjekket mange ganger rundt Asker og den er svært nøyaktig, med dynamisk oppdatering hvert 3dje minutt.

BMW har en svakhet i forhold til V-traffic (se vedlegg). V-traffic viser ikke grønt for veier som ikke har trafikk, mens BMW viser grønt for veier uten hindringer. Forskjellen er tydelig for strekninger som er stengt, som Breviksbrua.

Dette er i det hele tatt en ganske uoversiktlig verden å finne ut av, med mange aktører og samarbeid på kryss og tvers. Det har skjedd ekstremt mye siden 2001, da de aller første BMWene kunne utnytte FM RDS-TMC med lokasjonsdata eid av et Telenor datterselskap, og NRK startet å sende ut RDS-TMC som prøveprosjekt. Det at vi har avkjørselsnummer på motorveier er et resultat av dette (via et større EU-prosjekt). Dette var nødvendig for å fortelle hvor en sperring var.
#6
BMW i3 / RTTI (Real Time Traffic Information) i Norge
torsdag 22. juni 2017, klokken 15:29
Jeg har et spørsmål rundt RTTI som jeg håper noen av dere som kjører BMW elbil kan svare på.

Jeg har spurt på de vanlige BMW-forumene, men de virker mest opptatt av "motorsaker".

Jeg har en fem år gammel fossilbil med permanent RTTI (er bilene store nok får man slikt...).

Lokale køer virker perfekt (mistenkelig nøyaktig, faktisk, så her er det nok data fra alle typer biler, ikke bare BMW, som brukes som grunnlag).

I Norge finner jeg også masser av informasjon om veiarbeider, men jeg opplever aldri at stengte veier er lagt inn. Fex når Oslofjordtunnelen var stengt eller nå, når Breviksbrua er stengt for vedlikehold. I instillingene har jeg valgt å bli informert om alle typer hendelser.

I andre land (Sverige eller Danmark) kommer slike ting opp og systemet ruter om automatisk.

Hva er deres erfaring med dette med BMW i3?

Hvis dere heller ikke har dette, må det være en systemfeil hos leverandøren av tjenesten hos BMW.

På forhånd takk.

Ole Petter Vik, Asker.
#7
Zoe / Sv: Renault droppper tvungen batterileie
torsdag 16. januar 2014, klokken 22:37
Sitat fra: agarfors på torsdag 16. januar 2014, klokken 18:56
Veit Drammen også andre prisar inkl batteri?

Fikk inntrykk at de hadde fått alle prisene i dag. Det hadde vært et selgermøte hos Renault Norge på mandag, hvor de "nye" prisene ble gjennomgått.

Ring Jahn Thomas Formo i Motorforum Drammen på 32 27 61 94.
#8
Zoe / Sv: Renault droppper tvungen batterileie
torsdag 16. januar 2014, klokken 14:27
Er det tekniske grunner til at tilhengerfeste kun er på "varebilen"? Eller snakker vi om "salgslogikk"? Det vil si at de tenker at varebilen er for firmaer, som så ha behov for tilhenger? Mens den lange bilen er for privatbruk og da trenger man ikke tilhenger?

I sydlige land er tilhenger sannsynligvis mindre vanlig hos private brukere, men hvorfor skal det gå ut over oss?

Uten sammenligning forøvrig tror jeg nå til og med BMW 7-serie kan fås med tilhengerfeste.
#9
Zoe / Sv: Renault droppper tvungen batterileie
torsdag 16. januar 2014, klokken 11:35
Da har endelig prisene kommet! De gjelder fra 20.01.2014. Forventet leveringstid 12-15 uker...

Renault Kangoo Maxi ZE 5 seter, NOK 262.000.

Merkelig nok kan denne ikke fås med tilhengerfeste.

Vedlagt er brosjyre med priser fra Motorforum Drammen.
#10
Zoe / Sv: Renault droppper tvungen batterileie
lørdag 16. november 2013, klokken 14:10
Virker ikke som om Renault er seriøse. De gikk ut men en "gladmelding" for over to måneder siden om at vi kunne slippe å leie batteriene.

Jeg tror dette var et utspill for å "vise handlekraft", for å vekke interesse blant kundene, som kanskje vurderte andre merker. Når de to måneder senere ikke har fått priser på dette, virker utspillet useriøst.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA