Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Piero

Sider: [1] 2 3
1
Model X / Sv: Knekt feste til bakerste gulv-luke i model X
« på: Mandag 05. Juli 2021, klokken 23:06 »
Skjedde meg for et par dager siden - og skjer nok de aller fleste MX før eller senere.
Alternativt kan du bare dra innom og kjøpe den delen du trenger å bytte ut. Jeg orket ikke å reklamere da delen bare koster cirkus 200-250,-.

2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Selger utstyr for bruk av Scan My Tesla
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 20:08 »
Jeg tilbyr OBD adapterkabel og bluetooth dongle av høy kvalitet til alle Teslabiler.

Se Finn-annonse her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207367303

3
Model S / Sv: Lavt kjølevæskenivå - ingen reparasjon
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 22:10 »
Ok, takk for svar. Snakket med Bosch Bilexperten og de kunne bytte ut ventilen til cirkus 1500,- totalt. Men siden ventilen er en kjent svakhet, og som er ment å vare lenger enn 2 år ved normal bruk, går jeg for reklamasjon - til tross for at bilen rundet 108km.

4
Model X / Sv: Vehicle Coolant is Low..
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 12:03 »
hadde bare levert bilen inn uten å godkjenne noe
Det er også planen min, og jeg håper ikke det blir drama og diskusjoner ut av det. Som oftest spørs jo dette på hvem man møter i skranken.

5
Model S / Sv: Lavt kjølevæskenivå - ingen reparasjon
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 10:55 »
Hei! Noen som vet hvor 3-veisventilen sitter? Har selv en liten lekkasje som kommer rett under venstre forhjul. Det er en X, men vil tro den sitter omtrent samme sted.

P. S Feilmeldingen om lav kjølevæske forsvinner når jeg fyller opp, og kommer tilbake etter cirka 3-4 uker.

6
Model X / Sv: Vehicle Coolant is Low..
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 10:41 »
Takk for flere kommentarer her, så de først i dag.

Siden sist ser jeg nå at garasjegulvet fylles opp med små blå flekker. Hva jeg kan se så kommer dråpene kun rett under venstre forhjul. Etter at jeg fylte godt med kjølevæske for cirka en måned siden har jeg nå fått den samme feilmeldingen på nytt.

Skal inn til SC Porsgrunn på mandag og har i forkant fått et service estimat (som det blir sagt at jeg må godkjenne) på nærmere 10k - og det uten at det står hva som er årsaken eller hva som skal utføres. I min bok er dette høyst sannsynlig en ren reklamasjon da et "kjølesystem" er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år ved vanlig bruk. Således vil jeg helst ikke signere på noe før jeg får vite hva lekkasjen skyldes.

Har dere vært inne med bilen, og fikk dere i tilfelle en pris for utbedringen?

7
Model X / Sv: Vehicle Coolant is Low..
« på: Tirsdag 23. Mars 2021, klokken 12:50 »
Enig - etter min første post har jeg forstått at kjølevæske ikke bare blir borte av seg selv, så det er viktig å finne årsaken. Kortsiktig løsning ble å fylle på med G48 i samme farge. Langsiktig løsning er å beholde timen hos Tesla for å finne ut hvorfor så mye er blitt borte.

Det rare er at nivået faktisk er et godt stykke under MIN-merket - samtidig som det er knusktørt på garasjegulvet. Så det blir spennende å høre hvordan det er blitt borte.

8
Model X / Vehicle Coolant is Low..
« på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 18:50 »
Hei! Noen som har opplevd feilmeldingen "Vehicle Coolant is Low" og løst det på egen hånd?

Telefonsupporten henviste meg til å bestille time. Det har jeg gjort - men må vente nesten 4 uker. Leker derfor litt med tanken om at jeg kan fikse dette selv. Har så langt fjernet det øverste dekselet under frontvinduet og ser på venstre side at beholderen er relativt tom. Kanskje går den akkurat opp til MIN. Se lånt bilde her: http://www.fixyourtesla.com/x/GUID-FC30C1C5-3FB3-4DDC-A7DA-0082266A03CB-online.jpg

Skal jo ikke være noe hokus-pokus dette her. Under bilen er det dessuten helt tørt, så ingen indikasjon på lekkasje.

På forhånd takk for innspill og kommentarer!

9
Model X / Sv: Sensorfeil på dører?
« på: Torsdag 20. August 2020, klokken 22:52 »
Koskesk, gratulerer med ny bil! Jeg har selv 90D fra des 2016, og problemet du beskriver med FWD kan kanskje være det samme som jeg slitt med. Jeg opplevde feilmeldingen "Obstacle detected" i over 1 år før Drammen kom med en endelig fiks nå i juni. Etter det har jeg ikke fått feilmeldingen en eneste gang!

Samtlige FWD-sensorer er blitt byttet flere ganger uten hell, og hver gang har verkstedet konkludert med "All good, works as designed". Litt frustrerende, men når vårsolen kom i år kunne jeg endelig fastslå at det var solen (varmen) som var synderen. Dette prøvde jeg å få frem og også demonstrere men var ikke like lett å fremprovosere i overskyet vær. For å gjøre en lang historie kort, så fikk de endelig prøvd noe nytt sist gang. Løsningen var "re-flashed ultrasonic ECU to latest revision. Tested door up to 60+ degrees. All good, works as designed". Så hvis du har samme problem med dine FWD, vis gjerne til denne løsningen.

Håper dette er til hjelp! :-)

10
Model X / Sv: Garantiutløpstest
« på: Onsdag 05. August 2020, klokken 21:29 »
Hvis utvidet garanti hadde gitt akkurat samme garanti som frem til 100k km/5 år synes jeg det hadde vært en god deal for å få et mer forutsigbart bilhold i nye 60k km/3 år.

Men, på den annen side så er det jo mye kostbart på en bil som uansett dekkes av reklamasjonsretten. Et aktuelt eksempel må jo være MCU som man må kunne forvente holder i minst 5 år. Denne håper jeg Tesla er ryddig på når den tid kommer, og at jeg kan unngå krangling.

Utover batteri og drive unit (som vi uansett har lenger garanti på) ser jeg ikke andre store potensielle utgiftsposter i samme størrelsesorden som luftfjæringen - og muligens også FWD. Mulig jeg er naiv her, men det er mitt inntrykk.

11
Model X / Sv: Garantiutløpstest
« på: Onsdag 29. April 2020, klokken 08:59 »
Eg vasket for første gang under der i helga (etter 2,5 år & 80kkm) og ingen tegn til noko flassing eller korrosjon.
Eg må ha min på garantiutløpstest i haust, og lurer å å bruke NAF eller Sandven her i Bergen; nokon som har råd/erfaring ?

Følgende er skiftet på bilen hittil: Sensor i eine FWD, et baklys, kryss i styring, foring for stag på førerdør
 og siderutemekanisme, dei 3 første er iallefall gjengangere.
Har nortert meg knirk i forstilling og skeiv slitasje på bakdekk som skal tas opp før 100 000 km + event. andre ting i garantiutløpstest.
Andre ting å sjå spesielt etter?
Understell får verkstedet vurdere.
Bra du ikke hadde samme flassing. I tillegg til en garantiutløpstest vil jeg anbefale at du selv går igjennom kriker og kroker å ser etter rust - særlig på utsatte steder hvor salt og skitt kan ha ligget å koset seg over tid.

Jeg fikk tilbake bilen min for en uke siden, og den føles nå som "ny".  :)
  • I tillegg til ny og siste fix på "Acceleration shudder" er diverse deler byttet ut i understellet. Som en konsekvens av det er det også gjort 4-hjulskontroll. Bilen føles bedre ut enn på lenge.
  • Klikkelyden i førerdøren ble løst ved å bytte drive unit i døren.
  • I forbindelse med at flassingen ble utbedret fikk jeg hele panseret lakkert. Heldig med den.
  • Hadde også noen rustflekker i trunk-mekanismen og der ble demperne byttet ut.
  • Noen lister/paneler ble også justert - mest fordi jeg har allergi mot gaps.
Oppsummert relativt normalt etter nærmere 100k km på veien.

12
Model X / Sv: Garantiutløpstest
« på: ſøndag 29. Mars 2020, klokken 18:06 »
Takk for svar z4rd. Høres ut som du hatt en god rutine der. Smart. Jeg er ganske nøye selv, men har nok slurvet litt i år. Uansett vil jeg tro og håpe at slik flassing oppstår mer over lang tid og når lakken i utgangspunkt er tynnere. Har ikke opplevd dette på andre biler hvor jeg kjørt like langt - og hvor jeg dessuten vært mindre nøye med stell.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


13
Model X / Sv: Garantiutløpstest
« på: ſøndag 29. Mars 2020, klokken 17:07 »
Ingen annen som opplever det samme på innsiden av frunken? Hadde vært interessant å vite. Tror ikke det er unikt for MX, men bør uansett utbedres, tenker jeg.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


14
Model X / Sv: Garantiutløpstest
« på: Onsdag 25. Mars 2020, klokken 18:51 »
Og her er et par bilder som viser innsiden av frunken.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


15
Model X / Sv: Garantiutløpstest
« på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 08:28 »
Siden sist har bilen vært på bruktbiltest på Bilexperten Bosch, og står nå i Drammen for både utbedringer og årlig service.

Resultatet fra testen synes jeg var overraskende bra. Kun to anmerkninger. Slitasje i understellet hvilket er som forventet når du kjører 2,5 ton i 100´km, samt en klikkelyd i førerdør. Sistnevnte er tydeligvis en feil som Chad i Electrified Garage vært borti før: https://youtu.be/qnUM0OWB0dM?t=1194 Den foreløpige responsen på klikkelyden fra Service Advisor var at de normalt ikke utbedrer ting som fungerer. Men, det skal også nevnes at begge motorene i dørene ikke klarer å lukke dørene av seg selv når de står vidåpne. Så spent på hva dette ender med.

I etterkant av testen har jeg selv gått igjennom bilen med lupe. Bl.a ser jeg korrosjon på en rekke steder: under vingen (les: veldig vanlig), på hengsler på førerdør samt på innsiden av bagasjerommet der hvor gassdemper er festet i bagasjeluken. På de to sistnevnte stedene ser det ut å være begrenset til skruene som er festet i karosseriet eller bagasjeluken.

I siste liten la jeg også merke til at lakken 2-5 cm på fremre innsiden av frunken har flasset eller boblet opp. Hele området ser ut å være preget av alt "schmutz" som kommer inn. Dette ble dessverre kun tatt muntlig på plass i Drammen. Service Advisor responderte raskt at dette ikke nødvendigvis er noe de utbedrer. For meg høres det veldig unaturlig ut. Jeg vil tipse alle som kjørt MX 3-4 vintrer om å sjekke akkurat dette.

Er det noen her på forumet som hatt samme feil/korrosjon og i tilfelle hva endte det med?

Sider: [1] 2 3