Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - batterimannen

Sider: [1] 2 3 ... 38
1
Polestar 2 / Sv: Leveringsforsinkelser og andre rykter
« på: I dag kl. 08:31 »
Jeg hadde opprinnelig levering i September og har fått bekreftet at seneste dato blir månedskifte sept/okt  :+1:

Samme her, står september/oktober og hadde september. Med mindre de strekker det til å bli sent i oktober, så er der godt innafor med tanke på forsinkelse.

Og med ''står'' så sikter du til hva som er opplyst på ordresiden? Eller e-post fra kundeservice?

Jeg hadde opprinnelig september, og det står stadig september (på ordresiden).

Prisen slår meg som svært konkurransedyktig sammenlignet med prisen på ID.3 1st.

Det står her at det er de som slulle få bilen først som merker mest til forsinkelsen.

Det som skulle vært juni/juli har nå blitt til september /oktobe

https://www.tv2.no/broom/11471800/

2
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona 2019 brukt
« på: I går kl. 18:12 »
Her er bilde av barnesetet. Førersetet er stilt inn på meg som er 179 cm. Kan hende jeg sitter mer oppreist enn andre...?

 [ You are not allowed to view attachments ]  

Jeg er ikke en bilselger for Hyundai, så jeg bryr meg ikke om trådstarter går for e-Niro eller noe annet. Men noen er litt bastante at det ikke går an å ha den som eneste bil for en barnefamilie. Hvis man har 2 unger som begge trenger barnevogn samtidig så er man nok screwed (mindre enn 3 år mellom ungene?).
Kan legge til at man kan ha 80 kg med taklast på bilen.

3
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona 2019 brukt
« på: I går kl. 11:58 »
Du startet med å nevne bruktbil, så en brukt e-niro er vel innenfor også. Men e-soul er enda rimeligere og har bedre bakseteplass enn KONA. Bagasje kan du ha i boks på taket eller på lastekrok bakpå. Bakseteplassen i KONA får du ikke gjort noe med...
Mobile kampanjen er FRA-pris, det er rimeligste utstyrs versjon til 354, som er listeprisen fra Hyundai. Du får ikke noe tilbud på ny kona, fortsatt venteliste på den.

Jeg synes ikke at bakseteplassen eller plassen inne i Kona er noe problem. For oss så er det bagasjeromsplassen som er begrensende faktor. Ville derfor ikke selv valgt Soul. Men ser at andre også skriver det samme som deg angående bakseteplass, så man har forskjellige meninger/behov/bruk.

Kan ikke si om du bør gå for Kona eller Niro (eller noe annet), men bare påpeke deg som jeg mener er ulemper fordeler. Så lenge man har begrenset budsjett så må man uansett gjøre kompromisser på et eller annet.

Kan legge til at jeg har lavt kø nr på Enyaq, men om vi faktisk bytter over er jeg usikker på. Det er primært plass som gjør at vi tenker på skifte. Men er allikevel såpass fornøyd med Kona at det kan hende vi beholder den...

4
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte ut BMW i3 med KIa E-niro
« på: I går kl. 08:18 »
Det er lang kø og lang ventetid på e-Niro, så du får sikkert solgt den med fortjeneste om du ikke er fornøyd med den.

5
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona 2019 brukt
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 21:21 »
Kan legge til at vi også vurderte eNiro før vi endte opp med Kona.

Fordelen er:
*Mer plass.

Ulempene sånn jeg ser det er:
*Head up display (synes HUD er enda mer nyttig enn jeg hadde trodd på forhånd)
*Infotainmentskjermen er plassert lavere på eNiro enn Kona
*At kun førersetet foran er elektrisk justerbart. Både jeg og kona bytter på hvem som kjører, så det er greit å kunne justere begge setene enkelt.
*Prisen for å kjøpe en ny/lite brukt modell er lavere enn eNiro
*Sprekere utseende? 

Vi har både bakovervendt barnesete og barnesete i bilen nå. Kan ta bilde av plass om jeg husker det.

6
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona 2019 brukt
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 21:09 »
Vi har Hyundai Kona som eneste bil. Har gått greit med barnevogn inn i den. Har en Brio Smile, så den er ikke veldig stor. Tar ca 3/4 av bagasjerommet. Synes at bakseteplassen er helt fint egentlig.
Liker rekkevidden, HUD, setene (komfort + begge foran er elektrisk justerbare) og utseende
Det jeg ser på som ulempene er størrelse og lydisolering.

Bilde med Brio Smile barnevogn i bagasjerommet
Edit: Kan legge til at vi dro ut den isoporgreia under plata i bagasjerommet og satt plata ned i det lavere sporet. Er gjort på 1 minutt.

 [ You are not allowed to view attachments ]  

7
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 16:42 »

8
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 21:14 »
Nå blir det mange erfaringer fra Teslabjørn. Han skal ha e-208 i 10 dager, fra i dag.
Regner med alle tester, utenom 1000 km challenge.

 [ You are not allowed to view attachments ]  

Lurer på hvem som fant ut at det var en god idè å lakkere hjulbuene svarte  :o
Bør jo nesten spandere på seg en lakkeringsjobb...

9
Andre Elbiler / Sv: Xpeng G3
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 21:03 »
Blei plutselig veldig stille her på forumet om denne bilen. Selv vurderer jeg den fortsatt. Var på Aker brygge og hadde med barnevogn med både sete og kurv. Alt fikk god plass i bagasjerommet. Den brønnen under plata er dyp.

De på standen sa at de hadde fått mellom 30-40 bestillinger allerede. Har kontakta NAF og Meca for å finne ut hvordan denne serviceavtalen er. Meca sa at de ikke har noen sentralisert avtale, men at de muligens har med enkelte verksteder siden alle deres verksted er frittstående. NAF venter jeg fortsatt på svar fra.

Har også fått se en video av bilens infotainment på engelsk og det så veldig lovende ut.

Skal innrømme at jeg har skikkelig lyst på denne bilen da den passer perfekt til vår familie. Får se om jeg greier å forhandle noe på prisen og håper på betryggende svar fra NAF. Isåfall blir det nok kinesisk særlig siden man har 14 dagers angrerett. Men jeg må nok få den nærmere 400k blank med vinterhjul.

Noen andre som har prøvd den?

Teslabjørn fikk jo nesten plass nedi den brønnen under plata der  :P
Hadde vurdert den om vi ikke allerede hadde Kona. Ønsker å gå et ekstra hakk opp i størrelse.

10
Andre Elbiler / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 17:12 »
Ingen sikker kilde, men nå snakker vi skikkelig bagasjerom om det stemmer! Nesten 1 kubikk 😃

Sitat
The luggage compartment of the TANG EV 600 can accommodate 940 liters / 33.2 cu.ft of storage, and with seats folded down up to a total of 1655 liters / 58 cu.ft storage.

Kilde:
https://wattev2buy.com/electric-vehicles/byd-electric-vehicles/byd-tang-ev-specs-range-battery-price-release-date/

Regner med at det stemmer. Har sett det før, men det står ikke hvordan det er regnet ut. Sikkert ikke VDA? Er nok stort bagasjerom uansett. 

11
Andre Elbiler / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 08:26 »
Har ikke sett noe om at den kommer med 7 seter. Ser i en eldre artikkel: The pure electric Tang will be available in five and seven-seat (2+3+2) versions.
Men når man ser en nyere artikkel fra samme side så står det ikke noe om 7-seter:
https://insideevs.com/news/351456/byd-tang-600-600d-specs/

Eldre artikkel fra 2018: https://insideevs.com/news/340965/byd-introduces-tang-ev600-with-828-kwh-battery/

Hadde den kommet med mulighet for 7 seter så hadde den kanskje tatt salg fra de som må over på Model X/S pga antall seter, eller de som må ha mer enn 5 seter og nå heller kjøper fossilbil.

12
Andre Elbiler / Sv: BYD Han kanskje til Norge
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 16:26 »
Ho er heller ikke klar for å komme med noen kunngjøring om Han.

– Den første og eneste personbilen lansert og som være tilgjengelig for det norske markedet er andre generasjon BYD Tang SUV. Foruten BYD Tang, varebilen og de andre nye elektriske lastebilene, er det ingen nye kjøretøy som skal introduseres nå, sier han.

https://www.tu.no/artikler/byd-sjefen-vi-velger-norge-fordi-nordmenn-er-opptatt-av-skiftet-til-elbil/492629

13
TAYCAN / Sv: taycan 4s, kort review
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 16:17 »
Jeg stod tidlig på listen, men droppet den da det ble opplyst at den kun ble 4-seter. Fikk omsider somlet meg innom Porsche i går, og det ble fort klart at dette ikke er bilen for meg/oss.

Veldig mye bra mht kvalitetsfølelse og sånn, men er rett og slett for liten. Etter å ha stilt inn forsetet slik jeg vil ha det, kom jeg ikke inn i baksetet... Er 190cm.

Men for all del, er man kortere enn meg og kanskje 4 i familien, så vil jeg tro at den funker for mange. For en lang familie på 5 personer, fant jeg ut at jeg ikke engang gadd å prøvekjøre den.

Men - jeg håper at kommende GT kan få en større kupe. Eller at Panamera blir helelektrisk. Sistnevnte hadde vært super!


Sent from my iPad using Tapatalk

Macan kommer som helelektrisk, sannsynligvis i 2022.

14
Skoda ENYAQ / Sv: Bakkeklaring Enyaq ??
« på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 13:26 »
Så at en journalist fra elbil24 som også var i Dublin har svart at de ikke fikk oppgitt bakkeklaring under eventet/testkjøringen (ref Enyaq gruppa på Facebook). Så regner med at Skoda ikke ønsker/iike er klare for å gå ut med det ennå.

15
Hyundai KONA / Sv: Dyr forsikring på Kona.
« på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 20:19 »
Er bok ganske avhengig av person til person. Personlig er dette en av bilene jeg får billigst forsikring på.
Men for å si noe om hvor dyr eller billig forsikring du får må vi nesten vite litt mer.

For meg med 12000km ikke fører under 23 og 75% bonus havner jeg på 370,- mnd i trygg med UNIO rabatt.

Hva har du egenandel på da?

Sider: [1] 2 3 ... 38