Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - corrosive

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda Enyaq iV80X Tour Edition og Chrome Delete
lørdag 22. juli 2023, klokken 00:00
Forøvrig skulle Scandinano Norge i Drammen ha 6,000kr inkl. mva for «Chrome delete».
#2
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 06. juli 2023, klokken 19:18"Tour edition max"
Man må bare le av pakkenavnene som selgerne finner på
Tja. Den amputerte utstyrspakken som er rabattert til 499,000kr heter «Tour Edition» men måtte påkoste den «Max» utstyrspakke som også er rabattert. Etter min mening er Tour Edition alt for sparsommelig utstyrt for en slik bil i 2023.
#3
Skoda ENYAQ / Skoda Enyaq iV80X Tour Edition og Chrome Delete
onsdag 28. juni 2023, klokken 22:01
Hei folkens,

Nytt medlem i gruppa og ny bil kommer i oppkjørselen sent i september. Denne gangen ble det en litt påkostet Skoda Enyaq iv80X Tour Edition med Max utstyrspakke. Har et spørsmål som jeg ble overrasket jeg ikke fant mer info om her inne. "Chrome Delete" og Sport Line-detailing på fangere, er det noen som har gjort dette i Oslo/Drammen-området og vet hva man kan forvente seg i pris på noe slikt? Setter pris på tilbakemelding!
#4
e-Golf / Sv: Problemer med oppdatering av kart på e-Golf 2019 modell
onsdag 15. desember 2021, klokken 18:26
Takk for alle bidrag. Jeg endte med å forsøke en USB 3.0 minnepinne på 128GB formatert i exFAT og la samme innhold der. Brukte USB-porten foran girspaken i «mobilrommet» Oppgraderingen gikk helt glatt da. Legger SD-kort prosjektet på hylla.
#5
e-Golf / Sv: Problemer med oppdatering av kart på e-Golf 2019 modell
onsdag 15. desember 2021, klokken 08:30
Sitat fra: CastorFiber på tirsdag 14. desember 2021, klokken 22:43
Dette er gammel informasjon, og det er mange år siden jeg hjalp en venn med dette.
Lang historie kort, det virket ikke.
Derfor bruke jeg det gamle 16Mb kortet, fjernet oppdateringen til land han aldri kom til å reise til, og oppdaterte reten. Da virket det. Det er alt jeg husker fra dette.  Det var ikke en e- Golf, men en vanlig Golf.
Aner ikke om denne informasjonen er nyttig for deg.
En del datasystemer har en grense på hvor store kort de godtar. Det kan tenkes at 64 GB er for stort.
Takk for svar. Ingen av SD-slottene i hanskerommet inneholder noe SD-kort i utgangspunktet, så jeg regner med at all kartdata er lagret lokalt i selve Discover Pro-enheten. Ellers hadde jeg bare brukt det som var, og heller slettet unna språk og land jeg ikke trenger for å "barbere ned" størrelsen på kartoppdateringen.

Jeg klarer heller ikke å finne noen offisiell informasjon om at eks. maks 32GB SD-kort er støttet, og det regner jeg med jeg hadde gjort om det var en faktisk begrensning. Det jeg derimot reagerer litt på, er at "DiscoverCare"-programvaren til Windows ikke blir fornøyd uansett om jeg formatterer kortet i exFAT eller NTFS - som dem selv insisterer på er støttede partisjoner. Ellers får jeg "check" på alle haker før den setter igang med nedlasting/flashing av kort.

Jeg regner med at jeg ringer VW-verkstedet i dag og hører om tips, siden jeg regner med at dette er noe jeg skal være i stand til å gjøre selv.
#6
e-Golf / Problemer med oppdatering av kart på e-Golf 2019 modell
tirsdag 14. desember 2021, klokken 22:28
Hei dere,

Ny eier av et pent brukt eksemplar av en 2019-modell e-Golf.

En av de første tingene jeg oppdaget etter kjøpet, var at kartet på navigasjonen ikke var oppdatert. Forsøkte i dag å følge instruksjonene på Volkswagens egne websider på hvordan dette gjøres. På SD-kortet jeg putter i SD-slottet i hanskerommet, ligger det 1 fil med metadata og to mapper (Mib1 og Mib2) SD-kortet er formatert i exFAT. Utifra VWs egen dokumentasjon er dette korrekt og etter boka, men når jeg forsøker å oppdatere kartet i menyen, henger bare systemet på «Søker etter oppdateringer»

SD-kortet jeg bruker er 64GB, mens jeg ser «originale» VW SD-kort bare er 16GB. Kan det være at 64GB er for stort? Selve oppdateringen er på 26GB om jeg husker riktig.

Setter pris på hjelp om noen har forsøkt det samme.
#7
Hei. Har lånt bilen til broren min i ferien, men han får opp melding om at tenning må være avskrudd før lading startes, til tross for at tenning er av.

Noen tips på hvordan man får det til å fungere?
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Håpløst AC-/varmesystem
søndag 10. februar 2019, klokken 14:04
Tusen takk for gode svar alle sammen. På sett og vis bra at det er et generisk Leaf-problem og ikke noe feilt med min Leaf. Syns det er utrolig frustrerende at en «Auto»-innstilling overhode ikke fungerer og at innstilt temperatur rett og slett ikke stemmer. Det burde man kunne forvente i en ny bil i 2019...  ::)
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Håpløst AC-/varmesystem
lørdag 09. februar 2019, klokken 22:17
Hei alle,

Er det bare jeg som opplever varmeanlegget-/AC-anlegget i nye Leaf veldig merkelig? Spesielt med flere passasjerer? Opplever at temperaturen innvendig nesten alltid er for varm, og plages ofte med dugg innvendig. Jeg har innstillingene som regel stilt på «Auto» og 18,5gr. Da oppnår jeg samme resultat som i min Skoda Octavia innstilt på 21gr og «Auto». Opplever aldri at det er samsvar mellom innstilt temperatur og opplevd temperatur. Og når vi stiller temperaturen ned, er det ikke valgt temperatur som kommer ut i kupeen.

Slik skal det vel ikke være? Forklaringen til forhandleren er at Nissan har separate enheter for AC og varme, og vil derfor nødvendigvis ikke «kjøle ned» kupeen med lav utendørstemperatur, men heller regne med at bilen kjøler seg ned av seg selv av utendørstemperaturen.

Det et så ille at jeg sjeldent vil ha med flere enn 2 voksne i bilen siden det blir badstu i bilen.

Noen som opplever det samme eller kan dele erfaringer om hvordan dere motvirker dette?

På forhånd takk!
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Plutselig dropp i batterinivå
torsdag 17. januar 2019, klokken 18:52
Hadde samme opplevelse i dag, og har hatt samme inntrykk av forutsigbarhet helt siden vi fikk bilen i desember. På vei opp Lierbakkan på vei fra jobb, og var ute av tunnelen og nesten «på toppen». Batteriet dropper i løpet av 5-10 sekunder fra 41% til 4% (!!!!) da varsellampene og audielle lyder begynte å varsle. Ble sånn passelig stressa midt på motorveien! På vei av motorveirampen til Tranby, økte den sakte men sikkert tilbake til 40% ca og stabiliserte seg deretter. Det var ca -7'C da dette skjedde. Er ikke dette et voldsomt dropp? Burde man orientere forhandler/verksted om dette? Bilen har gått va 1000km.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ny versjon av Nissan EV for iPhone
fredag 21. desember 2018, klokken 09:39
Sitat fra: saksland på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:07
I går kveld fikk jeg opp en oppdatering av appen til Leaf. Stor var gleden når jeg leste beskrivelsen av den nye versjonen: "Vi har lyttet til tilbakemeldingen vi har fått, og gitt NissanConnect EV-appen et mer brukervennlig design og bedre ytelse"

Yess, endelig!

Startet appen og det første som møter meg er den velkjente "sender forespørsel VENNLIGST VENT".

Etter en stund kommer jeg inn i appen og ladeoversikten inneholder ingen data. Det ser ut som den holder på å laste inn data, men enda har det ikke kommet noe opp data.

App er virkelig ikke noe de satser på hos Nissan.
Jeg skjønner ikke at en apputvikler vil brukerne sine så vondt at dem velger å så synlig blotte ventetiden mot backend til brukerne i form av "sender forespørsel"-bildet. Dem kunne med fordel gjort dette i bakgrunnen og heller bare hatt den roterende pilen som en indikasjon på at "TTT" (ting tar tid) Hvem enn Nissan har hyrt til å utvikle appen demmes burde sparkes. Så burde dem i tillegg fått hjelp til å styrke backenden sin slik at ting ikke tryner hver eneste dag når folk skal til og fra jobb...
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rosttest
onsdag 05. desember 2018, klokken 09:53
Sitat fra: tomatchili på mandag 03. desember 2018, klokken 11:45
kanske har detta nämnts tidigare, här är iallafall en svensk rosttest av Nissan Leaf 2018. Inget vidare betyg, sämre än t.e.x. Hyundai och VW. Jag tror det är samma generalagent i Norge och Sverige, men kanske de norska har lite extra behandling?

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-nissan-leaf-2018
Jeg får om kort tid min leasede Nissan Leaf 2018, og jeg ble informert av forhandleren at den tectylbehandles før den ankommer dem. Men om dette er et tiltak dem kun gjør på leasede biler, eller generelt sett på Nissan (Leaf) hos forhandleren, er jeg veldig usikker på.
#13
Sitat fra: nofuelno på søndag 11. november 2018, klokken 01:11
Vi tar ikke noe for å låne ut en brukt ladekabel en måneds tid ;)

Ekstraservice, det er nofuel.no det !
Det setter jeg stor pris på! Stikker innom når jeg er i området!  :) :+1:
#14
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 09. november 2018, klokken 06:01
Er det ikke mulig å bruke kablene fra e-up?
Dem leverte jeg inn med bilen som skulle "kondemneres". Dette var på sjekklisten ettersom den sannsynligvis blir vraksolgt :(
#15
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 08. november 2018, klokken 06:48
Du kunne jo foreslå en pris for leie ?
Jeg har sett like tråder tidligere hvor hjelpsomme forummedlemmer har hjulpet andre, uten noen form for kompensasjon. Basert på godvilje og kameratskap, så tenkte det bar verdt å prøve.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA